los van het feit dat 't me door de ziel snijdt als Ducati liefhebber in hart, nieren, lever en gal, dat je er een Rust-bucket van maakt.. maar !!!
een Ducatiblok ROEST niet.. 't is Aluminium.. een 900 SS was in zijn tijd één van de snelste productiemotoren.. omdat ie ten eerste een hoog koppel had, uit zijn 860 cc Metende L-Twin, en ten tweede, omdat ie fors lichter was dan de concurrenten..
en.. ze stuurden een stuk beter dan de andere motoren.. Ik heb op een '79er gereden.. en op een '79er Honda CB.. dat is schrikken.. 't lijkt of zo'n honda "knikbesturing" heeft zoveel als het frame buigt..
de remschijven echter.. JA!.. die dingen worden al bruin als het KNMI over 2 weken een buitje voorspelt.. die zijn namelijk van Gietijzer..
Voorvorken met uitwendige veren kwamen ook niet voor op die dingen.. Ducati monteerde de beste veercomponenten die beschikbaar waren..
de Heatwrap is wel een leuke toevoeging.. maar maak het met de verwering niet te gek.. ook olie lekken deden ze namelijk nauwelijks..
mankeerde er eigenlijk überhaupt wel eens wat aan die dingen dan?.. ja.. mechanisch was het nog niet zo betrouwbaar als tegenwoordig.. al was deze uitvoering ( de "Vierkantcarter" ) beduidend betrouwbaarder dan de "rondcarters" die ervoor werden gemaakt.. daar wilden de tandwielen van de koningsassen nog wel eens de geest geven, omdat de koningsassen rechtstreeks vanaf de krukas werden aangedreven, en de nokkenastrein dus ook de volle verbrandingsklappen voor hun kiezen kregen...
de vierkantcarter had een "tussentandwiel" tussen krukas en koningsassen, waardoor de verbrandingsklappen (die zijn niet misselijk namelijk) als het ware "uitgefilterd" werden..
een Ducati is een motor die technologisch veel gecompliceerder in elkaar steekt dan andere motoren..
Hoe ik dat allemaal weet?.. simpel.. laat mijn naam maar eens vallen bij de DucatiClub Nederland.. ik ben daar Technisch Contactpersoon. hoewel mijn specialisatie niet bij de koningsassen modellen ligt, maar bij de DesmoQuatro's