Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Is goed Leendert,

ik snap je punt :wink:

Tot half 2011 :mrgreen:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Heren.. graag weer even On Topic.. dank u..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
On topic,

Ik weet niet zeker of ik gelijk heb, maar de reden dat Saarinen zonder voorspatbord reed is omdat hij een groter voorwiel liet monteren. Ivm middelpunt vliedende kracht schijnt die motor meer stabiel aan te voelen :?: .

Maar dat ter zijde: Mooie fiets geworden.


Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Dat zou heel goed kunnen.. Saarinen stond erom bekend een enorm technische rijder te zijn, met een heel eigen kijk op het afstellen van zijn rijwielgedeelte

een groter voorwiel ( of een hogere band ) geeft meer rechtuitstabiliteit, nadeel hiervan is, dat de machine weer moeilijker in te sturen is..

door deze "tweestrijd" in machine eigenschappen, snel sturen, en stabiliteit inleveren, of stabiliteit , en dan wendbaarheid inleveren is in de jaren 70-80 een veelheid aan dingen geprobeerd..

reed men in begin tot midden jaren 70 nog met 18" en zelf 19" wielen, in de jaren '80 was het ineens 16" wat de klok sloeg, machines werden stijver, dus de stabiliserende werking van grote wielen was niet meer zo nodig, tevens werden de machines door de 16" wieltjes veel handelbaarder, en dat kon uitgebuit worden door de verbeterde grip van de banden.. tot pak em beet 1986-'87.. toen men ontdekte dat het toch wel iets groter mocht, en men weer de stabiliteit van grote wielen zocht.. de achterwielen groeiden als eerst soms weer tot 18", en voor ging men naar 17 ".. alleen in de racerij koos men soms nog voor "tussenmaatjes", Ducati heeft met de 851 een aantal races gereden met 16.5", als "compromis tussen 16"en 17"...

die 16" voorwielen zijn tot 1992 zo'n beetje algemeen geweest op straatmachines.. Ducati F1, en de 750 Sport hadden een 16" voorwiel, de duc 750 ook een 16"achterwiel, en tot een paar jaar geleden had zelfs de Honda Fireblade nog een 16" voorwiel..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 12:50 pm
Berichten: 130
Citaat:
Heren.. graag weer even On Topic.. dank u..


Ai, wat ben jij streng Arie :)
Maar je technische verhaal klopt als een bus.

Saarinen heeft maar een paar wedstrijden op de YZR 500 gereden. Zowel hij als zijn teammaat Kanaya reden zonder voorspatbard.
Ik heb aardig wat fotootjes bekeken tijdens het brouwen en alleen op de foto's van Salzburg hebben de Yamaha's wel een voorspatbord gemonteerd. Maar dat was in de regen.
Ze gebruikten (denk ik ..)18 inch wielen met een iets hogere voorband.

groet,
Marcel

Afbeelding

_________________
Yamaha "Jarno Saarinen" -- Honda CBX 550 -- Harley WLA -- Triumph 3HW -- Ducati MHR -- Yamaha YZR M1 Valencia.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2010 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
En vergelijk nu de foto's van de echte Saarinen fiets met het model en dan zie je dat daar dus een "normaal" voorwiel in zit. Maakt verder niet uit voor wat betreft het eindresultaat maar een groter voorwiel is nu juist het herkenningspunt van de Saarinen Yamaha.

Buiten dat heb je een mooie fiets neer gezet. Soms kom ik nog wel eens een onderdeeltje tegen van mijn poging iets te maken uit die doos. Ik kreeg het niet voor elkaar.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement