Denk alleen al aan de mechanische geluiden welke je bij dit soort pure motoren nog kunt horen, het geluid van de aangezogen lucht in de carbs, het trillen van de gehele kontraptie bij nullast, de geur van echte motoren.
Geen pisbakken-staal maar echt spul. Geen kunststof maar een hand geklopte aluminium benzinetank, geen schijven maar 4-shoe leading drumbrakes met koelgleuven.
En dan als klap op de vuurpijl, een stuk schuimrubber met ijzerdraadjes vastgezet onder het carter om tijdens wedstrijden de meeste olielekkage op te vangen. Toen hoefde dat niet zo nodig maar als je nu bij klassieker-demoraces gaat kijken rijdt iedereen met zo'n luier (verplicht).
Als je bij de start staat van een bergje Nortons, Triumphs, BSA's, Moto-Guzzi's , Laverda's, Hoda's, NSU , enzovoorts en je krijgt het gevoel dat er een vibrator in je maag zit vanwege het overdonderend geluid en de trillingen in de lucht, dan weet je dat je eigenlijk te laat geboren bent.
Het loont echt wel de moeite om eens bij zo'n demorace te gaan kijken en indrukken en ideeen op te doen. De pits is gewoonlijk vrij toegankelijk en de machines zijn aan te raken. Zelfs een echte Vincent HRD in racetrim.
Verleden jaar iemand met een Honda CB500 in racetrim van het circuit af helpen duwen. Er was een stuk van een plastic zak in een van de carbs gezogen
. 't Ding was even niet meer zo vooruit te branden en de eigenaar dacht dat er iets terminaals aan de hand was. Na verwijderen van het plastic, aan de rand van het parkoers, hebben we het ding weer aangedouwd en meneer heeft lekker verder kunnen jassen. Naderhand nog een non-alcoholiese versnapering gekregen en een uurtje met de met de man en zijn hele familie, icluus een zuigeling en 2 labradors, zitten bomen over ouwe motoren.
Ik blijf er bij, de oude techniek en de ontiegelijk mooi inelkaar gezette racemotoren van die tijd vindt ik vele malen mooier dan de huidige CAD-CAM tupperware fietsen.
Ik ben benieuwd naar je bouwverslag en ga dat dan ook volgen.
Rob