Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 nov, 2007 12:18 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
Hallo Allemaal

Dank je voor de reacties

Oude motoren hebben (hoe moet ik het zeggen) iets oorspronkelijks je, de techniek is zichtbaarder en hebben meer een eigen gezicht. Als klassieke Italiaanse motorliefhebber kom je dan vanzelf uit bij Protar. Wel moet ik zeggen dat zo een Bimota van Tamiya is ook niet verkeerd.
Voor een paar jaar terug de Bianchi gemaakt en daarna jaren niets meer gebouwd. Op een gegeven moment gezocht naar een model van een Laverda 3 cilinder (heb ik zelf in het echt), maar die waren er niet. Wel van een 750 van Protar. Daarna is het virus eigenlijk weer begonnen (in het verre grijze verleden Formule1 auto's gemaakt (jaren 70-tig)) en via ebay de nodige laverda's gekocht en van het een kwam het ander.

Tja ebay/marktplaats maakt soms prijzen belachelijk maar voor een paar jaar terug nog een Guzzi V8 kunnen kopen en een oude versie op marktplaats op de kop kunnen tikken voor 25 Euro :lol: :lol:. En soms kun je op ebay wel je slag slaan. Het merendeel van mijn collectie heb ik ook via Ebay gekocht, wel zijn de prijzen de laatste jaren aardig gestegen. Een Guzzi V8 of 4 cilinder is mij echt te kostbaar aan het worden. Een Laverda SFC (Heller) overigens ook. Je bent bijna bang om eraan te beginnen.

Zodra ik wat meer tijd heb zal ik wat foto's maken van de modellen en/of de dozen. De mooiste/leukste moet ik eerlijk bekennen is toch de Bianchi, graag zou ik deze nog een keer willen bouwen. Maar de Guzzi V8 was ook een uitdaging, daar heb ik veel plezier aan beleeft. Helaas is deze mij een keer gevallen :cry: .
Gelukkig heb ik nog een tweede die ik tezijnertijd wel weer ga maken, of zoeken naar eentje die deels gebouwd is.

Gr
J


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Denk alleen al aan de mechanische geluiden welke je bij dit soort pure motoren nog kunt horen, het geluid van de aangezogen lucht in de carbs, het trillen van de gehele kontraptie bij nullast, de geur van echte motoren.
Geen pisbakken-staal maar echt spul. Geen kunststof maar een hand geklopte aluminium benzinetank, geen schijven maar 4-shoe leading drumbrakes met koelgleuven.
En dan als klap op de vuurpijl, een stuk schuimrubber met ijzerdraadjes vastgezet onder het carter om tijdens wedstrijden de meeste olielekkage op te vangen. Toen hoefde dat niet zo nodig maar als je nu bij klassieker-demoraces gaat kijken rijdt iedereen met zo'n luier (verplicht).

Als je bij de start staat van een bergje Nortons, Triumphs, BSA's, Moto-Guzzi's , Laverda's, Hoda's, NSU , enzovoorts en je krijgt het gevoel dat er een vibrator in je maag zit vanwege het overdonderend geluid en de trillingen in de lucht, dan weet je dat je eigenlijk te laat geboren bent.

Het loont echt wel de moeite om eens bij zo'n demorace te gaan kijken en indrukken en ideeen op te doen. De pits is gewoonlijk vrij toegankelijk en de machines zijn aan te raken. Zelfs een echte Vincent HRD in racetrim.
Verleden jaar iemand met een Honda CB500 in racetrim van het circuit af helpen duwen. Er was een stuk van een plastic zak in een van de carbs gezogen :shock: . 't Ding was even niet meer zo vooruit te branden en de eigenaar dacht dat er iets terminaals aan de hand was. Na verwijderen van het plastic, aan de rand van het parkoers, hebben we het ding weer aangedouwd en meneer heeft lekker verder kunnen jassen. Naderhand nog een non-alcoholiese versnapering gekregen en een uurtje met de met de man en zijn hele familie, icluus een zuigeling en 2 labradors, zitten bomen over ouwe motoren.

Ik blijf er bij, de oude techniek en de ontiegelijk mooi inelkaar gezette racemotoren van die tijd vindt ik vele malen mooier dan de huidige CAD-CAM tupperware fietsen.

Ik ben benieuwd naar je bouwverslag en ga dat dan ook volgen.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 21:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Ik ben afgelopen jaar op Assen bij de paasraces geweest en de mooiste klasse was de classics ( Honda's, ducati's, AJS, nortons en BMW's ).
In de paddock nog even staan praten met de eigenaar/rijder van de AJS350, deze was helemaal in boyracerspecs gebouwt.
Maar gewoon de gedrevenheid en lol die die mensen hebben met de motoren en denk maar niet dat het langzaam ging :D , schouder aan schouder door de gert timmer bocht het rechte eind op!!!!

denman( die ook een jaar of 20 te laat geboren is )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2008 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Toch wel lekker he Denman, als je er achter komt dat je niet gestoord bent, maar gewoon een aantal decenia te laat geboren 8) .
Ik kom er achter en, ik ben gelukkig dat ik niet alleen sta :D .

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2008 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 17:47 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Westland
En ook ik weet waar jullie het over hebben :lol:
Heb zelf jaren gereden in de demo's.
Met m'n Norton en m'n BSA.
Maar vegis je niet in die oude dingen hoor.
De meeste zien er uitwendig "old-timer" uit , maar inwendig is het cad-cam :wink:
Ik reed ook met keith black zuigers , titanuim drijfstangen , boyer ontsteking , methonol gestookt en opgeboorde cilinders.
En dan praat ik over een Norton uit '59 en een BSA uit '70.
Maar het beukt wel!!!! :twisted:

_________________
Van die dingen ja.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Eindelijk vooruitgang
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 nov, 2007 12:18 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
Tja Het is een tijdje geleden dat ik deze thread startte voor het maken van mijn Heller Laverda. Door omstandigheden is daar jammer genoeg weinig tijd voor geweest. Maar afgelopen periode een start gemaakt met het bouwen van het een en ander.

De bedoeling is nu dat ik langzaam maar zeker het model wel ga afbouwen.
Hier alvast een paar foto's van de stand van zaken. Het volgende dat gedaan gaat worden is de achterbrug en het (mooie) motorblok . Dit cilinder is helemaal opgebouwd uit losse elementen. Er zijn wat dingen die voor verbetering vatbaar zijn maar dat komt tezijnertijd wel. Het belangrijkste is dat er nu weer wat vooruitgang geboekt wordt.

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2009 7:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Goeiendag Jack,

Als ik je een tip mag geven en als het nog mogelijk is, geef dan de naaf van voor en achterwiel een aluminium donker alu kleurtje. De naven / trommels zijn bij mijn weten niet verchroomd. Verder ziet 't er goed uit. Ik vraag me af hoe de passing is bij dit Heller model.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2009 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 nov, 2007 12:18 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
Hallo Allemaal,

Het heeft even geduurd maar na jaren bouwstilstand heb ik mijn oude hobby weer opgepakt en dit is het resultaat. Op zich ging het allemaal redelijk goed met het bouwen van de Laverda (zeker wat pasform betreft). Ik moet zeggen dat Heller me positief verrast heeft door de kwaliteit en het detailniveau van de bouwdoos. Protar vind ik op zich niet slecht voor het type motors die ik graag zie en bouw maar Heller is nog een niveau hoger.
Nu maar eens kijken wat het volgende project zal worden. Te veel te bouwen motors in de tussentijd verzameld, eigenlijk allemaal van Protar.
Hier een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 0:48 am
Berichten: 286
Woonplaats: Maassluis
Ziet er netjes uit, al hadden wat mij betreft de foto's wel wat groter gemogen, zodat de details wat beter zichtbaar zijn :wink:

Toch wel leuk dat op de ene plek van het forum Heller volledig de grond in geschreven wordt en jij eigenlijk wel enthousiast bent.

We zien je volgende project wel voorbij komen.


gr.
Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 nov, 2007 12:18 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
racefan schreef:
Ziet er netjes uit, al hadden wat mij betreft de foto's wel wat groter gemogen, zodat de details wat beter zichtbaar zijn :wink:

Toch wel leuk dat op de ene plek van het forum Heller volledig de grond in geschreven wordt en jij eigenlijk wel enthousiast bent.

We zien je volgende project wel voorbij komen.


gr.
Hans


Dank je dat je de Laverda er netjes vind uitzien. Het is een beetje een gerenoveerde project geweest. Er waren al zaken gebouwd en "stevig" verlijmd. Maar ja een Heller Laverda is niet zo gemakkelijk te krijgen. Ik ga nog wel proberen wat meer detailfoto's te maken :wink:.

Ik denk dat het bij Heller zoals ook bij Protar ontzettend veel verschil in kwaliteit is per model en bij Protar volgens mij ook nog eens kwa leeftijd.
Ik vind/vond de Heller Laverda erg gedetailleerd en goed te bouwen. Wel was het plastic soms erg bros.

Gelukkig heb ik in het verleden een kleine verzameling opgebouwd. Maar dat maakt het wel moeilijk kiezen :?.

Gr
Jack


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement