Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 7:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Hoi ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen . ben 26 jaar en woon in het vlaams brabantse België. Kheb vroeger wel wat geknutseld met dozen en dat ging van gewoon ineensteken tot insteken en schilderen met decals .Maar nu kwam ik op dit mooie forum terecht waar toch wel wat talent aanwezig is en waar ik ondertussen al wel wat heb opgestoken . In de week ben ik is naar de shop gereden om een nieuw doosje . Mijn oog is gevallen op deze kit van tamiya. Nog nooit heb ik poppetjes geschilderd . enkel vliegtuigen en autos enzo. dus een nieuwe uitdaging . Ik zou er ook graag evntueel een diorama bij bouwen . Tips en info zijn welkom ivm deze kit en eventueel diorama . Kzou is weten hoe jullie de lengte van hekwerk ,zandzakken, bomen,straat, inschatten enz.

regelmatig zal er wel geupdate worden hier in deze topic om vorderingen te tonen
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 7:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
ook zou ik graag nog tips krijgen ivm de echtheid na te bouwen . bvb past deze brommer in een normandische sfeer anno 44 of beter ergens anders ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 18:25 pm
Berichten: 434
hoi hoi David en welkom :D !

zowieso voor de antwoorden op je vragen kan je even kijken in deze afdeling;

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewforum.php?f=30

Verder kan je natuurlijk het forum afstruinen :wink: ;

ik zal proberen je een beetje op weg te helpen;


voor ideetjes betreffende inspiratie kan je het beste het internet afstruinen op zoek naar WO II foto's (het is ook het leukste om zelf te zoeken)
maar alvast een opstapje

http://images.google.nl/images?sourceid ... a=N&tab=wi

http://www.google.nl/search?sourceid=na ... WW+II+pics


Wat eigenlijk het belangrijkste is dat je eerst zorgt dat je alles in huis hebt om aan de slag te gaan;

-verf(op waterbasis werkt heel erg prettig; revell, valejo)
-lijm (plasticlijm en houtlijm)
-kwasten(3,1,0,00..maten van penselen)
-zand(parkietenzand)
-kattegrind(voor steentjes) kleinere steenjes(dierenwinkels,bloemenwinkels)
-wortels van planten/bomen(voor boompjes)
-kurk(voor rotsen)
-fotolijstje(voor diorama basis).
-plantenspuit
-injectienaald/pipet
-structuurverf
-strooigras(verkrijgbaar bij treinmodelbouwzaken)
-piepschuim/purschuim/styrofoam/foamkarton


stap 1-voorbereiden van de figuren=

figuren loswerken uit het gietraampje, dus netjes uitknippen met tangetje.
eventuele gietnaden netjes wegwerken met wat fijn schuurpapier en/of mesje.
Figuren lijmen, zou echter wel de bemanning van de motor los schilderen (dus niet in het model plaatsen en dan schilderen, erg lastig om bij te komen).
Wat ik vaak doe is de helmen los schilderen en achteraf er pas op plaatsen(klein tipje houtlijm) de helmen kan de op cocktailprikkers plaatsen (klein beetje postergum in helmen en cocktail prikker erin prikken).
Wat je overgens met de figuren kan doen is met een hete naald/speld zachtjes in de onderkant van de voeten drukken.
Op deze manier kan je ze makkelijk in een strook piepschuim zetten en zo ook makkelijker laten drogen tijdens het schilderprocess.

als je modellen netjes in elkaar zijn geplakt moet je ze voorzien van een grondlaag(primer van revell of tamiya) in grijs of wit.
Dit kan je het beste buiten doen, de figuren in een doosje zetten en voorzien van een primelaag.
dit kan je het beste een dag laten drogen.

Goed, nu heb je de modellen geplakt en geprimed. in de tussentijd van het drogen kan je rustig op zoek gaan naar foto's op het internet voor diorama-inspiratie.
wat ik je ook aanraad is om wat schetsen te maken in de tussentijd van wat je eventueel wil maken.


je diorama=

ervan uitgaande dat je weet wat je wil maken(zeg een oude krommende landweg met de modellen erop) kan je aan de slag.

als eerste smeer je de "bodem" van je fotolijst in met strucruurverf.
dan plaats je links en rechts gebroken stukjes kurk(rotsen).
ook kan je als je wat meer diepte wil eerst wat brokken piepschuim/pur met houtlijm op de plaat plakken om zo heuvels etc te maken(dag laten drogen)
hier en daar strooi je wat kleine grindsteenjes(kattenzand etc), vervolgens zand(parkietenzand of anders).
daarna strooi je ook wat strooigras links en rechts(bekijk ook wat natuurfoto's van bijvoorbeeld de ardennen en ook plattelanden hoe begroeing er uit kan zien).

nu het leuke gedeelte(doe dit alles wel bij voorkeur in een grote lage doos)
je pakt de plantenspuit (hierin water met een klein drupje afwasmiddel), je sproeit het gehele diorama in met dit goedje(doornat).
vervolgens meng je wat houtlijm met water(1op 5), je pakt de injectienaald/pipet en trekt deze vol met met de verdunde houtlijm.
dit goedje pipeteer je over het diorama.
daarna spuit je nogmaals alles een keer in met het water met afwasmiddel.

op dit moment kan je met de modellen erg voorzichtig wat voetafdrukken in het zand drukken en in dit geval ook de sporen van de wielen van de zijspan.

de nu inmiddels doorweekte dioramaplaat laat je 1 tot 2 dagen drogen, voor alle zekerheid kan je de dag erna nog een keer het process herhalen.

als alles droog is kan je ook primen :) (ook dan weer een dag laten drogen).
in de tussentijd van dit droogprocess kan je je figuren schilderen.
mijn tip is altijd de grootse vlakken eerst kleren(en kleur voor kleur een dag laten drogen) dus in dit geval zou dat feldgrau zijn voor de soldaten en yellow brown of panzergrey voor de zijspan.

gewoon rustig de verf op de modellen schilderen (beetje verdunnen met water) je zal merken dat het niet gelijk 100% dekt, maar dat maakt niet uit.
neem alle tijd ervoor, liever meerdere laagjes dan alles dichtsmeren.

als je eerste kleure (bijvoorbeeld de feldgrau) mooi dekkend is voorzie je)
het van een wash)
hiermee maak je eigenlijk schaduwen in de modellen.
je neemt de originele kleur en mengt dit met wat zwart/donkerbruin. dit verdun je zoveel mogelijk totdat het op melk lijkt.
vervolgens doe je deze "wash" over het model.
je zal zien dat de donkere wash in dedipergelegen gebieden gaat liggen en zo schaduw creeërt.
ook hier geldt eigenlijk dat je beter elke dag 1 laagje doet ipv teveel op 1 dag(elke stap ook eigenlijk 1 dag laten drogen).
het verfprocess op de figuren kan je dus ook doen op je dioramaplaat ;).

als dit washprocess is gebeurd kan je highlighten.
je neemt je originele verf en mengt deze met wat wit.
eigenlijk bouw je de lichttinten op.
je doopt de kwast in de lichtere tint en vervolgens veeg je voorzichtig je kwast af aan wat wcpapier of keukenpaier.
dit doe je net zolang totdat je ziet dat er haast geen verf meer wordt afgegeven.
je haalt vervolgens je kwast zachtjes over het model heen(kruislingse wijze) en je "aait" je model met de lichtere tint.
je zal vrij snel zien dat er op deze manier een lichtwerking ontstaat. dit herhaal je in tinten netzolang tot dat je er tevreden meebent.


hier kan je voorlopig wel even mee voor uit.
ik ga vandaag een hele grote handleiding schrijven met foto's erbij.
van stap tot stap, voor dit forum.

alvast veel plezier :D

_________________
Ik HAAAAAAAAAAAAAAAT Photo-etch!...
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Na dit lange antwoord een korte van mij, de BMW kan je gerust gebruiken voor je idee want ze hebben bijna de hele oorlog uitgediend.

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 jun, 2007 19:04 pm
Berichten: 1774
Woonplaats: Berkel-Enschot
De BMW heeft ook lang gediend. Maar ze hebben een winteruniform aan. Dus in Normandie lijkt me niet waarschijnlijk. Of het moet zonder poppetjes. Dus het beste lijkt mij, de ardennen of Rusland. Verder maakt het niet zoveel uit. En het inschatten is niet zo moeilijk. Je neemt ongeveer de maten in het echt gedeeld door de schaal. In dit geval 35.

Lars

P.S. je kan je bericht ook gewoon wijzigen. Hoef je niet elke keer berichtjes te plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2007 1:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
bedankt voor de antwoorden tot hiertoe . momenteel heb ik nog niet veel tijd gehad om aan men model te werken .(andere werkzaamheden in het huis) ik heb nog maar 1 poppetje uitgesneden . Ik zou opteren dan om het in een dio van de ardennen te stoppen . Dan kan ik het later mischien nog combineren met andere als het me bevalt . nu ben ik al een beetje opzoek geweest naar info over d ardennen. en heb ik in een museum deze r75 tegengekomen in deze cammo . heeft de r75 daar zo rond gereden ? dan zou ik die graag zo wel maken in die kleuropzet.


Afbeelding
Afbeelding

Schweres Kraftrad 750 ccm mit Seitenwagen BMW R 75

Die BMW R 75 mit Beiwagen war für drei Soldaten ausgelegt. Der BMW R 75-Boxer OHV-746 ccm-Zweizylinder-Motor brachte das 670 kg schwere Gefährt auf maximal 92 km/h. Die maximal 24 Liter Sprit reichten für eine Strecke von 340 km auf der Straße und 270 km im Gelände. Das Motorrad hat eine Länge von 2,40 m und eine Höhe von 1 Meter. Die normale Bewaffnung bestand aus einem MG 34.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2007 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Heeft er ook iemand tips over hoe een kale boom te maken ?
Hiermee bedoel ik een eik of een okkernotenboom die zen bladeren verliest na de herfts.
Ook zal ik proberen een paar denneboompjes te maken ,hier heb ik ervaring mee met oase en ijzerdraadjes uit het treintjesgedoe van maquettebouw.

Aangezien het ardennenoffensief ook de naam herbstnebel droeg , stel ik mee ook voor dat het mistig en nat was dus moet het een beetje slijkerig enzo zijn .

kheb bij men schoonmoeder ook haar oude dampkap(afzuig) uit de keuken kunnen regelen om er een spuitkastje mee te bouwen . dus die heb ik 1 van de dagen . ook weer een projectje erbij tussendoor . kzou graag men modelbouwplezier terug omhoog krijgen en er wat actiever mee bezig te zijn .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2007 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2007 20:07 pm
Berichten: 503
Woonplaats: Vrouwenpolder
Je kunt het beste gewoon echte takjes gebruiken, die zien er altijd het meeste realistisch uit. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2007 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
ja maar om zo een mooie bolle kruin te krijgen van bvb zo een notenboom zal dat wel niet lukken met takken of zijn der alternatieven voor . zeegras bvb ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 0:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Hoi hoi alvast bedankt Matramurena om men topic terug te openen na 5 jaar en 10 maand niet meer actief te zijn . zo lang heeft het doosje ook weer ingepakt gelegen in een kast na een verhuis en andere dingen in het leven maar we zijn er terug aan begonnen . :-)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement