Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Ronald Kok schreef:
Rvg schreef:
Zo goed bezig zeg. Ja dat spaken kost wel wat tijd, maar goed daarom hebben wij deze hobby toch?.ik heb zelf nog nooit gespaakt met de velg als 1 deel . Ben erg benieuwd hoe je dit aan pakt.
Roland


Help misschien een beetje, een bouwverslag van voor jou tijd. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=50066

Bedankt Ronald erg nuttige link.. Bert is zo vriendelijk om voor mij voor de ACE, velgen te gaan printen. Deze wil ik gaan spaken zoals getoond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 7:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooi bezig Esther, alleen die vreemde bobbels op je velg hoorde daar dus wel, ik weet niet meer hoe ze heette, dacht spaakzetels, maar daaronder zat de spaakmoer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 7:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Als ze zo breken is het omdat het messing staven zijn met een andere legering (meestal Amerikaans, maar hun brass is bijna een veer) dat het zachtere messing dat we hier kennen van de spoelwikkelingen (of bvb Albion Alloys). Beide zijn messing, maar de eerste is bijna een veer en veel donkerder, naar het bronsachtige toe. Je kan het plooien maar je moet het eerst verhitten. Daarna is dan wel de sterkte eruit....

Mooie opstelling. Die bobbels dacht ik ook dat deze moeten blijven wegen te maken met het systeem om de spaken te spannen. Daar viel het kopje van de moer in. Als je Ron zijn Harley bekijkt, daar maakt ie nog een stukje over de spaak, die de eigenlijke spaakmoer voorstelt.

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Bedankt voor het meedenken, heren.

Voor het spaken van de wielen heb ik inderdaad een aantal verslagen gelezen hier op het forum. Waarom het wiel uitvinden als andere dat al gedaan hebben. :lol: Mijn wiel heeft de band er al op wat het allemaal net iets moeilijker maakt. Voor mij dan. En de spaken worden gestoken net als op een fiets, wat het eigenlijk ook nog een beetje is.
Ik denk dat als ik eenmaal de eerste uitgerekend heb de rest wel gaat lukken. Maar die eerste he………. Als je daar nog een tip voor hebt Ronald, graag.



photo 574052



Dit is de referentie motor die ik gebruik en daar zag ik in eerste instantie niet die bobbels. Maar na jullie opmerkingen ben ik nog eens gaan kijken en zag dat er inderdaad een verdikking zit. Niet zo groot als wat ik weggehaald heb maar er ze zitten er wel.
Foutje van mijn kant dus. Ik hoop dat met het lijmen en verven er weer een beetje van terug komt.
Ik moet beter opletten dus.

De spaken verhitten heb ik geprobeerd maar dat werkte ook niet. Of ik heb het niet lang genoeg gedaan. Ze waren ook veel harder om te knippen dan de vervanging van Albion. Die waren zo geknipt en gebogen, gelukkig.

Esther.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 11:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Als je met een tandenstoker en witte houtlijm de bolletjes er weer op zet, goed laat uitharden en dan met een handboortje weer even inboort, zie je er niets meer van. Met witte houtlijm heb je iets meer speling om te corrigeren dan met CA lijm
Teken voor de spaken gewoon een patroon waarbij er steeds een spaak wordt overgeslagen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Je heb op de vorige pagina een opzetje getekend en dat lijkt me wel goed zo te zien.

Inderdaad met die banden er al op is niet echt lekker werken maar kan eigenlijk ook niet anders want nu heb je een goede passing van de band op het velg.

@Silenoz, Toen ik de foto zag die je geplaatst had dacht ik wat is dat nu weer, dus een spaaksleutel :mrgreen:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik vond niet zo gauw een detail van een spaakmoer gemonteerd, uitgezonderd met zo'n sleutel erop...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2023 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Wilde eigenlijk met de spaken beginnen maar bedacht me toen dat het waarschijnlijk beter was eerst de naven te verven.
Dus toen maar gelijk alles gespoten. Als ik dan toch alles tevoorschijn gehaald heb…..

En nog een resin veer vervangen voor een koperen. Staat net iets echter.

photo 574404

photo 574403

photo 574405

Prettig weekend,
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2023 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Esther lekker bezig. Je hebt zelfde oog voor detail als ik . Zoiets als echte klepveren . Zulke details maken het model vind ik . Zelf nu een extra olieleiding aan het maken voor mijn Honda RC 110 .
Prettig weekend . Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2023 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Het heeft een paar dagen geduurd en de start ging niet echt soepel, maar de spaken zitten erin.
Als de eerste spaak erin zat, hoefde ik de rest alleen maar uit te tellen. Het moeilijkste was dat de helft van de spaken van achteren naar voren erin gestoken werden en je daar niet echt makkelijk bij kon.
En door het knippen van het metaal werd het breder dan de gaatjes dus die moesten heel voorzichtig wat groter gemaakt worden.

Maar het is gelukt. Nu nog de verf bijwerken en dan begint het ergens op te lijken.

Eerste kwart:

photo 574755

De helft:

photo 574757

En alles erin:

photo 574756

Nu kan ik verder met bouwen en/of beginnen met de kettingen.
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement