Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Resin kits
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2023 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2009 21:00 pm
Berichten: 7
Hallo iedereen! Ik werk al een tijdje met airline kits van Zvezda/Revell. Nu was ik aan het nadenken om aan een kit van authentic airliners te gaan beginnen. Echter zijn deze van resin en hier heb ik nog nooit mee gewerkt. Kan iemand mij vertellen waar ik allemaal rekening mee moet houden zoals; soort lijm, verf (grondlak), plamuur etc.?

Bij voorbaat dank!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Resin kits
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2023 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Steven, leuk dat je een resin kit wil proberen! Je vraag staat hier officieel verkeerd, aangezien hier alleen bouwverslagen horen, dus... je weet wat je te doen staat :P

Even zo overzichtelijk mogelijk:

- Schuurstof van resin is erg slecht voor je. Wanneer je de onderdelen zaagt, snijdt of schuurt, houd de onderdelen dan altijd goed nat zodat het schuurstof niet gaat ronddwarrelen. Maak na afloop je werkplek goed schoon.

- De onderdelen moeten worden losgemaakt van gietblokjes. Daarvoor heb je echt een goed fijn zaagje nodig. Ik gebruik zelf die van CMK, ik wou dat ik die jaren eerder had ontdekt! Kosten een paar euro en de verzendkosten vanuit Tsjechië zijn ook goed te doen. Kijk even op de site van Special Hobby, al zijn er ook wel Nederlandse modelbouwwinkels die deze zaagjes verkopen.

- Resin is alleen te verlijmen met secondelijm of tweecomponentenlijm. Bij mij is een keer de romp van een Authentic Airliners model gebroken tijdens de bouw, ik had Pattex gel gebruikt. Tweecomponentenlijm werkt dus wellicht beter.

- Verf hecht iets minder goed aan resin dan aan plastic. Zorg dat je het oppervlak overal hebt opgeschuurd en dat je het model goed ontvet. Ik heb zelf nooit een speciale primer nodig gehad voor resin, ik gebruik altijd hetzelfde als ik voor m'n plastic modellen gebruik.

- Plamuren kan gewoon zoals je gewend bent, maar hou rekening met m'n eerste punt (over het schuurstof)

- De landingsgestelletjes van Authentic Airliners zijn prachtig maar ook erg fragiel. Daar komt bij dat een massief resin model een stuk zwaarder is dan een hol model van plastic. Ik vervang ze zelf het liefst voor metalen wielpootjes van Scale Aircraft Conversions (zie de link hieronder) indien beschikbaar. Iets minder strak, maar wel een stuk steviger.

https://www.aviationmegastore.com/en/se ... s144/f3164

Welk model had je in gedachten? Ik ben benieuwd!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Resin kits
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Steven,

Leuk dat je aan resin wilt beginnen! Ik heb zelf inmiddels al veel ervaring met Resin. Ik heb 27 modellen van Resin gebouwd, waarvan 10 van Authentic Airliners (en twee resin modellen momenteel op de werkbank). Zeker de modellen van Authentic Airliners bouwen lekker weg. Qua aanbevelingen sluit ik me helemaal aan bij de bovenstaande post van Jelle. Voor wat betreft de lijm gebruik ik Handson Secondelijm of Bison Secondelijm (met kwast). Beide lijmen super goed. Het voordeel van Handson is dat de lijm langer goed blijft wanneer geopend, maar droogt wel iets langzamer en er zit geen kwastje bij. Ontvetten is inderdaad heel belangrijk. Ikzelf gebruik eerst Ammoniak (ook hier voldoende gelaatsbescherming en een goede ventilatie gebruiken) en daarna nog een keer een sopje.

Ik zou zeker ook even kijken naar de verschillende draadjes in dit deel van het forum, wellicht staan daar ook nog wat tips in.

Ik ben ook benieuwd naar welke kit je gaat bouwen. Wat het ook wordt, je zult er geen spijt van krijgen. Ik geniet elke keer weer van Authentic Airliners.

TheFlyingDutchman schreef:
Hoi Steven, leuk dat je een resin kit wil proberen! Je vraag staat hier officieel verkeerd, aangezien hier alleen bouwverslagen horen, dus... je weet wat je te doen staat :P
Haha inderdaad. Of misschien kunnen de mods hem even verplaatsen?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Resin kits
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Malair, gebruik jij dit ook voor de grote stukken aan elkaar te lijmen?

Ik gebruik voor de grote stukken steeds 2 componentenlijm...nadeel is wel dat je moet doorwerken omdat die componentenlijm niet lang goed blijft...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Resin kits
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Malair, gebruik jij dit ook voor de grote stukken aan elkaar te lijmen?
Ja. Ik heb deze voor al mijn resin modellen gebruikt en dat werkte prime. Enige uitzondering was de Yak-40 van AWM, dat moest met alleslijmer van Pattex.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement