Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 21:27 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Na updates voor de DC-3 en DHC-8 kan de A340-600 natuurlijk niet achterblijven, dus ook hier zijn wat vorderingen te melden.

De flap track fairings moeten zoals gewoonlijk bij dit soort kits van Authentic Airliners apart gelijmd worden. Op zich geen probleem, maar het is altijd lastig te bepalen wat waar moet. Er staan wel wat markeringen op de onderkant van de vleugel (dus de positie is wel duidelijk), maar welke je dan precies moet hebben is nog een hele opgave. Gelukkig is er meer dan voldoende foto materiaal van de -600 beschikbaar, dus dat scheelt een hoop. Alle vier de Fairings zijn overigens net ietsje anders en AA heeft dat mooi weergegeven.
photo 580394

photo 580395

Verder met de vleugels en wel met de winglets. Deze keer is de fit meer dan prima.
photo 580396

Zie je trouwens die grote Fuel Dump Valve? Typisch iets voor de A340.
photo 580397

Na het plamuren schuren en de primer ziet het er zo uit. Goed genoeg om aan de romp gelijmd te worden.
photo 580398

En dat ziet er zo uit. Wat een verschil met de DHC-8 hè? Let ook eens op de leading edge bij de romp. Deze heeft een soort 'Z' vorm (met duidelijke instructies van AA dit niet af te schuren, aangezien dit zo hoort). Dit is typisch iets voor de -600. De kleinere A340 versies hebben dit niet.
photo 580399

Ook de motoren heb ik aangepakt. Na het eerste schuren en plamuren krijgen we dit bij de cowlings. Op de foto lijkt het wel ok, maar de spleetjes zijn nog duidelijk zichtbaar, dus een tweede sessie is een vereiste.
photo 580400

De exhausts kunnen overigens al wel gespoten gaan worden. Deze zal ik na het spuiten gaan afplakken alvorens ze aan de cowlings en pylons te monteren. In feite bestaat de kleur uit drie delen: Grijs, mat metaal en burnt metal. Als eerst spuit ik het matte metaal. Dit is het middelste gedeelte. Het grijs en burnt metal komen daar overheen, maar dat komt in een volgende post wel aan de orde. Voor het matte metaal heb ik Alclad Dull aluminium gepakt. Het is een beetje TLAR, maar ik denk dat het zo aardig in de buurt komt (op de foto lijkt het donkerder dan het is).
photo 580401

photo 580403

Dat is de status op het moment. In ieder geval nog wel een hoop werk aan de winkel.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2023 7:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi werk hoor! Ga je de motoren nog iets van extra steun voor bij de bevestiging geven? Bij AA moet je die meestal tegen het vlakke resin lijmen, en dat is met zulke zware resin motoren soms een uitdaging.
Die fuel dump valves zien er ook kwetsbaar uit zeg... :shock: Een bouw om zenuwachtig van te worden, als je het mij vraagt. Gelukkig hoef ik het alleen maar te volgen. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 21:17 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Kuch, kuch, kuch....ik moet even hoesten van het stof dat ik van dit draadje afveegde (5 maanden sinds de laatste update....). De DC-3 en Saab340 kwamen even tussendoor, maar die zijn alweer een tijdje af, dus nu wordt het toch echt tijd om deze af te gaan maken. Het is wel allemaal meer werk dan ik in eerste instantie dacht.

TheFlyingDutchman schreef:
Ga je de motoren nog iets van extra steun voor bij de bevestiging geven?
Mijn ervaring is dat dit niet per se nodig is. Er zit een klein nippeltje aan om ze aan de vleugel te bevestigen en omdat de fit goed is, is er voldoende contact om stevig te lijmen. Tot nu toe is bij geen enkele van mijn AA kits de motor ooit afgevallen (buiten zelf afstoten na dan). Wel gaan de motoren er pas op het allerlaatst moment op. Met vier stuks is er toch veel risico om ze eraf te stoten.

Over de motoren gesproken, zoals altijd behandel ik deze als een model op zich. Dat betekent regelmatig schuren, plamuren en afplakken. Dat kost dus veel tijd, en ook nu is er weer veel tijd in de motoren gaan zitten. Zo vond ik de metaalkleur van de exhausts toch te donker. Deze heb ik daarom opnieuw gespoten.

Dit vind ik beter zo.
photo 587951

Als je goed op foto's van het origineel kijkt zie je dat het stuk in de cowling een andere kleur heeft, een beetje lichtgrijs. Dat moet gespoten worden voordat het geheel aan de cowling gelijmd wordt, anders kan je er niet meer bij.
photo 587952

photo 587956

De cowling heb ik een beetje gescribed. Bij de sluiting van de Thrust Reverser komt altijd een hoop vuiligheid vandaan, dus de lijn wat dieper scriben helpt bij het verweren. De primer gaat hierdoor een beetje chippen, maar dat geeft niet aangezien ik hem nog een keer prime alvorens wit te spuiten.
photo 587954

Hier staan ze met z'n alle te drogen. Op een satéprikker in de foam. Werkt altijd prima :lol:
photo 587959

De binnenkant van de cowlings heb ik zwart gemaakt, want ook hier geldt als het geheel in elkaar zit kan je er niet meer bij. Tevens de exhausts alvast verweerd.
photo 587958

En dan kunnen ze in elkaar. De fit is echt prima. Nauwelijks plamuur en schuren nodig. Wel natuurlijk een hoop afplakken
photo 587961

De pylons krijgen namelijk dezelfde kleur als de vleugels en stabilo. Behalve natuurlijk het metaalgedeelte. Dat wordt zoals gezegd een decal. Die heb ik inmiddels ook gemaakt voor de binnenste en buitenste motor:
photo 587970
photo 587971

Ik ga ze zo en in spiegelbeeld afdrukken op decalpapier (voor de linker-, en rechterkant).

Het vliegtuiggedeelte zelf heeft ook niet stil gestaan.

De vleugels zijn geplamuurd en geschuurd. Verder geen bijzonderheden, dus de romp kan gespoten worden. Om tape te besparen gebruik ik voor het grootste gedeelte een plastic zakje (bij het afplakken van de romp zal ik hetzelfde doen).
photo 587949

photo 587950

Et voila. Het oude vertrouwde Tamiya TS-26 stelt zoals altijd niet teleur.
photo 587953

photo 587955

Dan de vleugels. Dit is aanzienlijk meer werk. Het afplakken alleen al. De vleugels hebben nogal wat rondingen bij de WBF. Curved tape biedt zoals wel vaker uitkomst.
photo 587960

Ik gebruik MRP Boeing Grey. Een fijne verf, maar heeft wel de neiging wat dik uit de airbrush te komen (of ik gebruik niet helemaal de juiste airbrush instellingen. Beetje experimenteren nog). Op de vleugels en pylons was het allemaal wel ok, maar op de stabilo's is het er te dik opgekomen. Daar ga ik de verf weer afhalen en opnieuw spuiten. Geen super lange klus overigens en het heeft geen haast. De stabilo's gaan er namelijk na het decallen van de cheatline pas op.
photo 587963

Voor wat betreft de leading edge, ik heb lang getwijfeld of deze wel echt metaal zijn. Maar na het bestuderen van diverse foto's ben ik er toch echt van overtuig dat ze wel degelijk metaalkleurig zijn (vooral hier goed te zien: https://www.iberia.com/wcs/imagenes/exp ... 600_10.jpg). Een heel breed stuk is het overigens niet. Zo ver ik weet hebben de verticale en horizontale stabilo's dit trouwens niet.
photo 587962

photo 587965

Dan als laatste voor de vleugels nog het Corogard. Ook hier heb ik lang zitten dubben over de kleur en dan vooral wat vind ik zelf mooi, want Corogard heeft in ieder licht weer een andere kleur. Uiteindelijk heb ik voor vrij lichtgrijs gekozen.

Het afplakken is ook hier nogal een werk vanwege de diverse "uitsteeksels" van het het Corogard.
photo 587966

Met hier het resultaat. Ben ik best tevreden over. Uiteindelijk toch iets donkerder dan ik had gewild, maar ik vind het wel best zo. Ik spuit deze overigens bewust semi-mat. In het echt zijn ze vrij glanzend, maar ik vind het contrast mooi als het wat matter is.
photo 587964

Ook alvast wat verwering aangebracht. Hoeft eigenlijk nog niet, maar ik was benieuwd of het mooi staat in combinatie met het Corogard (anders had ik het altijd nog opnieuw kunnen spuiten en hoefde ik niet weer heel het vliegtuig af te plakken). Maar ik ben tevreden zo.
photo 587968

En dan eindelijk alles weer uitpakken.
photo 587969

En dan is dit de status op het moment. Nog een hoop werk aan de winkel, maar ik ga wel proberen hem dit jaar nog af te krijgen. Voorlopig heb ik in ieder geval mijn handen vol aan deze 3D puzzel....
photo 587967

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2023 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Indrukwekkend formaat...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2023 17:12 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Het landingsgestel was inderdaad een hele puzzel. Ze zijn daardoor wel zeer nauwkeurig. Jammer dat je er niet heel veel van ziet (tenzij je er echt met je neus bovenop gaat zitten).

Nadat ik de wielen geschilderd heb, heb ik ze een wash gegeven met AK landing gear wash. Dit is trouwens heel tof spul, kan je mooie effecten mee maken.
photo 589559

En zo ziet het er uit als het compleet is. Uurtje werk denk ik zo.
photo 589561

Meteen maar gemonteerd aan de vleugels en romp. Het metalen landingsgestel is zeer stevig en het model staat niet wiebelig. Ook even het cockpit decal aangebracht, alvast voor de leuk.
photo 589563

Verder met de motoren. Hier is echt heel veel tijd in gaan zitten. Bij de verschillende decal sheets zitten geen enkele details voor de motoren (alleen het Iberia logo). Ik moest dus ieder onderdeel apart zoeken in mijn voorraad leftovers. Uiteindelijk zijn er 20 decals per motor op gegaan.

Eerst moesten de leading edges nog gespoten worden. Hier heb ik ModelMasters Chrome Silver voor gebruikt.
photo 589556

Dan kunnen de pylon decals aangebracht worden. Ik moest ze een beetje bijknippen, maar verder paste het best wel goed. Ik ben blij met het effect dat het zo geeft.
photo 589557

Dan de rest van decals. Voor het metalen stuk onderop de cowling heb ik de metalen decal sheet van Authentic Airliners gebruikt.
photo 589562

En met nog wat verwering hebben we dan hier het eindresultaat.
photo 589564

Eenmaal aan de vleugels vastgelijmd komt het einde steeds meer in zicht. De fit was trouwens erg goed, dat is het verleden bij Authentic Airliners wel eens anders geweest.
photo 589565

Het decallen kan dan eindelijk gaan beginnen. Ik moet zeggen dat ik niet heel tevreden ben over de 8A decs dcals. Ze zijn heel erg dun, waardoor ze heel snel kreukelen. Ook komen ze op de romp niet mooi uit, waardoor ik ze een flink stuk moest bijsnijden (wat lastig gaat, omdat ze snel kreukelen). Maar goed, na een hoop bloed zweet en tranen ben ik inmiddels wel een eind op weg. De kleine Falcon ter vergelijk.
photo 589566

Dit is de status op het moment. Met name voor de details moet ik allemaal verschillende decal sheets gebruiken (De voorste deur is van de A340 sheet van Revell, de Airbus A340-600 tekst logo is van de Star Alliance sheet en twee details zijn van de Authentic Airliners detail sheet. Een hoop gedoe, maar uiteindelijk komen we er wel.
photo 589567

Rest nog alleen de rest van de decals en natuurlijk de stabilo's en overige antennes nog.

Volgende keer de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Wat een bakbeest is het toch? En een prachtige livery. Eeuwig zonde dat Iberia hier afscheid van heeft genomen (zowel het toestel als de livery).
Ben heel benieuwd naar de eindfoto's. Past deze wel op de ondergrond ;-)?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 17:48 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Past deze wel op de ondergrond ;-)?
Haha, dat was inderdaad nog een hele puzzel, maar ik denk dat het uiteindelijk wel gelukt is zo:

photo 591226

photo 591228

photo 591227

photo 591229

photo 591237

photo 591231

photo 591236

photo 591233

photo 591235

photo 591230

photo 591234

photo 591232

Al met al heb ik veel plezier aan deze kit beleefd. Wel ben ik er langer mee bezig geweest dan ik in eerste instantie had ingeschat.

Met zes afgemaakte modellen is dit de laatste van het jaar die klaar is. De volgende wordt de Il-62, maar dat gaat dit jaar niet meer lukken.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Prachtig apparaat geworden, echt heel indrukwekkend. Ik ben blij dat je toch nog voor de Iberia-uitvoering bent gegaan, het staat hem goed! Wat weegt het geheel nou eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 18:11 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Jelle!

Ja, ik ben zelf ook heel blij met de Iberia Livery. Veel beter zo dan de saaie Star Alliance. Het was wel een hoop meer werk haha.

Voor wat betreft je vraag, op de kop af 727 gram 8) . Beslist het zwaarste model dat ik heb. Ik heb ook de 747-400 van Authentic Airliners. De kans is groot dat ik die ergens volgens jaar ga maken. Ik ben benieuwd of die zwaarder zal gaan wegen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2023 2:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Wat een beest...ik blijf een grote fan van Authentic Airliners, alleen spijtig van het gefriemel met de landingsgestellen, dat is echt een hekelpunt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: malair en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement