Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Lang geleden heb ik een 1//144 model van de Fokker F28 Mk. 1000 gebouwd, een resin kit van Gatwick Miniature Models. Dat was voor de tijd dat ik bouwverslagen maakte. Het resultaat van de bouw was redelijk, maar niet uitzonderlijk.

photo 573335

Dus toen er een kit uitkwam van F-RSIN heb ik die ook gekocht. De styreen onderdelen zitten in een plastic zak in een envelop doos.

photo 573330

Op en A4-tje de eenvoudige bouw- en verfinstructies en een korte geschiedenis van de F28.

photo 573331

photo 573332

En een decal velletje voor de TAT kist in British Airways pak.

photo 573329

Om wat omhanden te hebben op de Modelspoordagen in de Broodfabriek in Rijswijk, waar wij als IPMS regio Zuid-Holland traditioneel een tafel bemannen, had ik deze kit uitgekozen. Dus lekker aan het knippen, snijden, schuren en plakken gegaan. Aan het eind van de dag gisteren had ik dit.

photo 573333

En was er het volgende nog over:

photo 573334

Er moest flink was flash weggewerkt worden en hier en daar pasten de onderdelen wat minder. Het duidelijkst waas dat bij de rechtervleugel, waar een brede spleet overbleef op de klep scharnierlijn. Verder was de fairing achter de vleugel niet correct; in plaats van te beginnen bij de achterrand van de vleugel, zat die veel lager(zie de potloodlijntjes of de romphelften). Hier moet dus duidelijk wat aan gedaan worden: putty aan de binnenkant, schuren aan de buitenkant. Verder ontbreken de antenne onder en op de romp in de kit; hier is dus duidelijk iets te scratchen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Rob,

Wat een leuk onderwerp! Zelf heb ik een paar jaar geleden de F-RSIN 1/144 van de F28-4000 versie gebouwd.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=52123
De neus heb ik toen iets stomper gemaakt. En een scriber komt ook van pas met die hier en daar volgelopen panel lines.
Welk kleurenschema ga je toepassen? De TAT/BA kleuren (zeer fraai overigens) of wordt het een Nederlands jasje? BV de PH-MOL, die nu ergens in Afrika staat weg te kwijnen ipv mooi gepoetst in het Aviodrome of Nederlands Transportmuseum....

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@VJ: Ik heb je bouw indertijd gevolgd, ik weet niet of ik de neusaanpassing ga doen. En die panel lines, inderdaad een ramp. Van de tankdeksels aan de vleugel onderkant is vrijwel niks over. Het wordt in ieder geval de TAT/BA versie.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk, nog een F-RSIN kit! Er zijn er afgelopen maanden veel voorbij gekomen, ook in de groepsbouw Franse Luchtvaart. Nu ik mijn tweede F-RSIN plastic kit in elkaar heb gezet ben ik er ook wel weer even klaar mee, mijn voorraad reservewieltjes en andere kleine onderdeeltjes gaat er wel snel doorheen zo. Eigenlijk zou Laurent gewoon weer resin kits moeten maken, of de plastic kits aan moeten vullen met kleine resin onderdeeltjes. Of... een betere spuitgieter zoeken. Hoe dan ook: succes met je project Rob! Je maakt er vast weer wat moois van. Ga je ook deze weer met de hand schilderen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp Rob! Ik heb een paar jaar geleden de F-28 van Authentic Airliners gemaakt. Daar moest minder aan verbouwd en geschuurd worden :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is best al een tijdje geleden sinds de vorige post. Dat betekent niet dat ik niks gedaan heb. Ik ben vol goede moed begonnen. Eerst de vleugels. Boven- en onderkant op elkaar geplakt.

photo 585853

Daar begon het gedonder. Terwijl links het spul redelijk aansloot, was er rechts een ravijn. Moest opgevuld worden met putty en daarna weer een panel line ingegraveerd worden. Daarna passen op de romphelften, die even met tape vastgezet waren.

photo 585852

De wielbakken moesten ook gecorrigeerd worden. Ingetekend en opnieuw gegraveerd.

photo 585851

photo 585854

De flap behuizing op de vleugels gelijmd.

photo 585850

photo 585849

Hier bleek ook dat de ingegraveerde luiken waarschijnlijk bij het schilderen zouden verdwijnen. Om die allemaal op te gaan halen zag ik echt niet zitten.
Inmiddels was ik de schotten op de vleugelvoorrand kwijt geraakt, dus nieuwe gemaakt van dun soldeerdraad.

photo 585846

Bij het passen van de vleugels op de romp bleek ook dat de vloeistukken van de vleugel bij de romp absoluut niet aansloten op de vleugel achterrand.

photo 585856

De binnenkant voorzien van wat epoxy klei om doorschuren te voorkomen.

photo 585855

Dat bleek na het schuren niet nodig te zijn, dus die heb ik er weer uit gebroken. Ik heb de wielbak voor het neuswiel in de romp gelijmd en de neus gevuld met vislood en witte lijm.

photo 585847

Daarna de romphelften op elkaar gelijmd en lekker ingetaped.

photo 585844

De neus zat pas, bij de staart bleek de nauwkeurigheid van de kit.

photo 585843

Met het mes gecorrigeerd en de staart in elkaar gelijmd.

photo 585845

Ook die was lichtelijk asymmetrisch en er moest dus weer wat geschuurd worden. Daarna het ding op de romp geplaatst.

photo 585842

De motoren bewerkt en in elkaar gelijmd (ik ga het niet meer over symmetrie hebben) en aan de romp bevestigd.

photo 585841

photo 585839

En de vleugels aan de romp gelijmd.

photo 585834

Na het glad maken van het oppervlak heb ik het model geschilderd volgens de instructies: romp wit en donkerblauw, vleugels en motorgondels lichtgrijs. Dat laatste was niet correct, want ik heb geen BA F28 kunnen vinden met grijze gondels; die waren allemaal wit.

photo 585833

Dus even over gedaan.

photo 585835

Daarna de de decals er op.

photo 585836

Die zijn mooi dun, maar moeten lang in het bad en plakken zeer spontaan op gladde oppervlakken, dus er moest veel water gebruikt worden.
De decals voor de walk lines op de vleugel was een ander verhaal. De eerste ging (met nogal wat moeite) goed, de tweede was een ramp. Die plakte liever op zichzelf dan op de ondergrond en was na een tijdje een zielig hoopje. En dan zit je, geen spares.
Gelukkig had ik een kopie van het decal sheet. Die heb ik geïmporteerd in CorelDraw, de bitmap geconverteerd naar een vector tekening, geprint en gepast op het model.

photo 585837

photo 585838

Dat paste goed dus daarna de eerste geprint op transparant decal papier, de tweede op wit decal papier. Een laagje vernis er op gespoten en nu hangt het te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel fraai aan het worden Rob. Een draak van een kit, maar dat leer je hem wel af zo te zien.
Dat zelf decals uitwerken en printen wil ik toch ook eens proberen. Welke materialen gebruik je daar voor? type printer, decal papier en seal van welk merk?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2023 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Draak .... zeg dat wel. Zit nu aan te hikken tegen die grove wieltjes en zo.
Zelf decals maken dan. Ik gebruik decal papier van de Modelbrouwers webshop (Inkjet/Clear en Inkjet/White). Mijn printer is (op dit moment) een hele simpele Canon TS5150 (3 in 1), printen als foto glans papier, hoogste kwaliteit. Layout van de print Letter staand, en zoveel mogelijk horizontaal geprint, dan kan je een reepje afknippen en de rest van het vel later bijna helemaal opgebruiken. Inkt cartridges hetzij Canon, hetzij eigen merk van PrintAbout (veel goedkoper, en heb nog niet gemerkt dat de kwaliteit slechter is). Sealing blanke acryl vernis van de Action (Spectrum) of algemeen niet watergedragen blanke lak. Ik probeer ook wel eens (voor kleine printjes) Microscale Liquid Decal Film aangebracht met de kwast, maar dat is tricky; laat soms een roze echo achter. De tekeningen maak ik in CorelDraw, maar kan met elk tekenprogramma gedaan worden.
Probleem blijft wit. Kan op wit decal papier geprint worden, maar moet dan precies op de randjes uitgeknipt worden. Zeker voor kleine, witte teksten is dat niet te doen. Die laat ik dan ook meestal printen door een "professionele" printer, hetzij met een ALPS printer, hetzij met een laser printer die ook wit kan printen. Voor metallic (goud of zilver) is ALPS eigenlijk de enige mogelijkheid.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement