Zoals in de openingspost is te lezen, vervang ik de slecht gegoten wielen van de kit door wieltjes van de S&M Models Vickers Viscount. De kit die ik een paar jaar geleden heb gebouwd bevatte om de een of andere reden twee sprues met wielen, en de grootte kwam mooi overeen. Wel heb ik ze voorzien van remschijfjes die ik over had van de PE-set van een ATR-42.
Blijkbaar ben ik vergeten een foto te maken van de aangebrachte remschijfjes. Eenmaal aangebracht op het landingsgestel waren ze ook amper meer te zien.
Het landingsgestel ziet er nog behoorlijk rommelig uit. De wielpootjes krijgen nog een likje verf en de velgen worden nog bijgewerkt en voorzien van een lekker dikke wash voor wat schaduwwerking. De wielpoten en velgen waren op de VFW-614 wit.
Voor het neuslandingsgestel heb ik niet alleen de neuswielen vervangen, maar ook de wielpoot. Deze had ik over van een BAe-146 die ik jaren geleden half heb gebouwd en onafgemaakt heb weggegooid (het was een slechte fase
). De wieltjes komen zoals ik al schreef van een 1:200 MD-80, ik heb ooit een hele doos met onderdeeltjes van mede-forummer Markjobse gekregen toen hij voor dat moment stopte met de hobby.
De oplettende kijker ziet dat piloten Ole en Knut een probleem gaan krijgen als ze het landingsgestel willen inklappen. De neuswielen passen natuurlijk nooit tussen mijn zelfgemaakte wielluikjes door. Dit is het gevolg van een combinatie van een te smalle neuswielbak en iets te brede wieltjes. Inmiddels heb ik de luikjes losgehaald en ietsje wijder uit elkaar weer vastgezet. Ik moet ze nog wel even spuiten.
In de tussentijd heb ik de motortjes weer kaalgeschuurd, terwijl ik door mijn reservedecals zocht naar mooie aanvullingen op de (nogal incomplete) set uit de kit.
Voor de cabineramen vond ik nog wat fotorealistische ramen van Authentic Airliners voor een 727. Nu zijn de ramen van de VFW-614 nogal vierkant, in plaats van langwerpig zoals bij Boeing. Ik wilde ze toch graag gebruiken om de saaie grijze vlakjes van de originele decals wat meer leven te geven.
Ik heb de decals in de lengte gehalveerd en eerst de bovenhelft aangebracht. Toen dat droog was heb ik de onderste helft eroverheen geplakt, enigszins overlappend zodat de raampjes een vierkante vorm kregen. De
spacing (onderlinge afstand tussen de raampjes) kwam redelijk overeen, zolang ik de raampjes in setjes van 4 tegelijk aanbracht. Dat is nog altijd een stuk minder gedoe dan elk raampje apart moeten aanbrengen, en dan ook nog in twee helften.
Het extra decalvel van F-RSIN was overigens al een paar dagen na zijn mailtje binnen. Heel fijn! Daarmee heb ik ook de sierlijn langs de zijkant af kunnen maken. Het klopt nog niet helemaal, maar ik vind het prima zo. Het zwarte
glare shield (om weerkaatsing van zonlicht en daardoor verblinde piloten te voorkomen) paste redelijk, zolang je deze doormidden knipt en in twee helften aanbrengt. Met strips van restjes witte decal heb ik mooi gelijkmatige streepjes tussen cockpitraam, glareshield en sierlijn kunnen maken.
Vintage Jet schreef:
Ga je OY-TOR maken? Die bestaat nog en kan je bezichtigen in Technik Museum Speyer (Spiers), Rheinland-Pfalz.
De twee VFW-614's van Cimber hadden de registraties OY-TOR en OY-ASA. Nogal willekeurige combinaties, als je het mij vraagt, meestal zie bij vliegtuigen van hetzelfde type in een vloot dat de registraties elkaar waar mogelijk alfabetisch opvolgen. Nu zou het misschien een verwijzing kunnen zijn naar twee personages uit de noordse mythologie, gezien ook het logo met de vikinghelm*. Daarbij zou OY-TOR vernoemd kunnen zijn naar Thor, en OY-ASA naar de legendarische viking-koningin Åsa Haraldsdottir van Agder. Ik heb echter in andere registraties van andere types uit de Cimber-vloot uit die tijd geen verwijzingen kunnen halen, dus misschien zoek ik nu verbanden die er niet zijn.
*De vikinghelm met hoorns aan weerskanten is echt onzin, overigens. In de praktijk droegen vikingen die niet op hun helm, áls ze al een helm droegen. Vaak moesten ze het doen met een leren kapje of gewoon een flinke bos haar.
Ik heb gekozen voor OY-ASA, juist omdat dat toestel niet bewaard is gebleven. Hou ik de herinnering aan deze vikingvrouw toch nog een beetje in leven
F-RSIN levert om een of andere reden geen registratie mee voor onderop de vleugel. Gelukkig heb ik genoeg decals in een map zitten om een heel boek mee te schrijven, dus dat was geen probleem.
Inmiddels heb ik de motoren opnieuw voorzien van een zwarte basislaag (Alclad gloss black base) en dit keer is het wél mooi strak en glanzend geworden. Een wat hogere druk en minder zuinig zijn met de trekker was de truc. Nu moet ik wel zorgen dat de grijze vlakjes die ik nog aan ga brengen net zo strak worden, anders mislukt de metallic toplaag alsnog weer.
Groetjes Jelle