Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ben ik wel erg benieuwd naar VJ! Een grappig detail dat me laatst pas opviel: het cockpitraam van de Hansa Jet is met niet zo heel veel fantasie te herkennen in de vroege mock-up van de VFW-614. Daar zijn dezelfde mensen aan het tekenen geweest 8)
photo 575946
photo 572291

De Fellowship heb ik gekocht omdat ik de Air Nauru uitvoering erg tof vind en het me een erg leuke spuitklus lijkt, maar daar heb ik nog niks over besloten.
Afbeelding


Wat betreft de F.27 Friendship: het gaat om dit model op de foto, 15 jaar geleden gebouwd. Een van mijn eerste modellen met zelfgemaakte decals. Aangezien het ongeluk brengt om de naam van een schip te veranderen zal dat voor vliegtuigen ook wel gelden, dus het gaat sowieso weer Koene Dirk worden. Wel zit ik eraan te denken om hem de livery te geven met het blauwe dak en de tekst B.V. NEDERLANDSE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ N.L.M. op de zijkant. Ik heb in elk geval één foto gevonden van PH-KFH in deze livery.
photo 18586
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Ben ik wel erg benieuwd naar VJ! Een grappig detail dat me laatst pas opviel: het cockpitraam van de Hansa Jet is met niet zo heel veel fantasie te herkennen in de vroege mock-up van de VFW-614. Daar zijn dezelfde mensen aan het tekenen geweest 8)

Ja, dat klopt ook! Hamburger Flugzeugbau wilde een 70 zits verkeersvliegtuig bouwen, maar moest het HFB 314 project staken in 1958 vanwege het uitblijven van financiële steun van de federale overheid. De samenwerking in een joint venture tussen Weserflug uit Bremen, Focke-Wulf en HFB onder de naam ERNO (Entwicklungsring Nord, bedoeld om gezamenlijk rakettechnologie te ontwikkelen) leidde in 1961 tot een ontwerpstudie van een (kleinschalig) Duits verkeersvliegtuig waar men wél steun voor wist te verkrijgen. Hun vierde ontwerpstudie, ‘Erno-61-4’ leidde uiteindelijk via wat omwegen in 1968 tot.... Aan de eerste concepten hebben zeer waarschijnlijk HFB technici meegerekend, die later betrokken waren bij het project onder leiding van Hoofdontwerper Hans Wocke; de Hansa jet. Die lui zullen vast wel eens een biertje hebben gedronken samen ;-)

Over de blue top NLM livery; de 'Evert van Dijk' op de foto heeft een hybride livery die kort werd gedragen tijdens de overgang van 'NLM' naar 'NLM CityHopper'. Dus als je de 'Koene Dirk Parmentier' gaat maken is mogelijk deze livery het meest passend:

Afbeelding

Erg mooi trouwens!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement