Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
TheFlyingDutchman schreef:
Zaten de vleugels dus echt alleen met die rij bouten door de opliggende richels heen vast? Ach, het is sterk genoeg, dat is lang en breed bewezen. Leuk dat je een keer een vliegende kist gaat maken. Ga je nog iets leuks doen met de propellers?


Nou, ik heb nog een setje needle props liggen en ik denk dat ik die gebruik. Blurred props... ik weet het niet. Er zijn modelbrouwers die er prachtige dingen mee maken, maar ik denk dat een mooie glimmende prop beter past bij het knaloranje.

Wat betreft de vleugelbevestiging: dit heb ik er over gevonden. Een werkinstructie uit een KLM manual.
photo 573152
Bron: ritstaalman/Wim Snieder.
In bijhorende tekst beschrijft een (voormalige) KLM TD'er dat er 652 boutsets en een kleine kraan nodig waren om de vleugel te demonteren. "We waren om 15.00 uur klaar met het losmaken van de vleugel en gingen thee drinken". Geweldig toch?

photo 573151
Nog een inspirerende foto (Bron: archief.amsterdam/beeldbank. vrij beschikbaar voor hergebruik)
De titel van de foto is "Plaatwerkerij in hangar D met DC_3, PH_ALR Reiger". Je ziet een man op handen en voeten op een buitendeel van de vleugel. Onder zijn voeten, knieën en handen zie je drie uitstekende spanten. Die vormen samen de 'multi-spar'. Deze spanten werden elk onderling doorverbonden met de wing center sectie. Dus het was niet alleen die opliggende richel ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
TheFlyingDutchman schreef:
Mooie vorderingen weer! Ik ben dus niet de enige die die Alclad microfiller moeilijk door de airbrush krijgt.


Met welke diameter spuiten jullie? In mijn 0.4 doet hij het ook niet lekker, maar in de 0.5 gaat het prima.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 0:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Vintage Jet schreef:
De titel van de foto is "Plaatwerkerij in hangar D met DC_3, PH_ALR Reiger". Je ziet een man op handen en voeten op een buitendeel van de vleugel. Onder zijn voeten, knieën en handen zie je drie uitstekende spanten. Die vormen samen de 'multi-spar'. Deze spanten werden elk onderling doorverbonden met de wing center sectie. Dus het was niet alleen die opliggende richel ;-)

Interessant, dat is 1 van de dingen die ik me altijd afgevraagd heb over de DC-2 en 3. In jouw prachtige KLM-tekening ontbreekt stap 6, beschrijft die dat? Want ik snap niet hoe je er bij kunt!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Silmaril schreef:
Met welke diameter spuiten jullie? In mijn 0.4 doet hij het ook niet lekker, maar in de 0.5 gaat het prima.

Dan zal dat het zijn. Normaal gebruik ik kleiner, maar de grootste diameter die ik heb is 0.4mm.


robdebie schreef:
Vintage Jet schreef:
De titel van de foto is "Plaatwerkerij in hangar D met DC_3, PH_ALR Reiger". Je ziet een man op handen en voeten op een buitendeel van de vleugel. Onder zijn voeten, knieën en handen zie je drie uitstekende spanten. Die vormen samen de 'multi-spar'. Deze spanten werden elk onderling doorverbonden met de wing center sectie. Dus het was niet alleen die opliggende richel ;-)

Interessant, dat is 1 van de dingen die ik me altijd afgevraagd heb over de DC-2 en 3. In jouw prachtige KLM-tekening ontbreekt stap 6, beschrijft die dat? Want ik snap niet hoe je er bij kunt!


Hoi Rob,

De tekening heb ik niet zelf helaas, dus stap 6 blijft voor nu een vraagteken. De drie liggers waren met bouten met elkaar verbonden, dus ik vermoed dat deze inderdaad in stap 6 worden losgemaakt. Stap 7 is de laatste stap met de vleugel in de correctie positie. Daarna is ze vrij. Bij montage is dat natuurlijk de eerste stap waarbij de vleugel in de juist positie wordt geborgd (waarbij de vleugel nog niet zelfdragend is). Er is fantastisch historisch filmmateriaal van deze stap! DC-3 en DC-2 door elkaar gefilmd overigens ;-)



op 2:10 gaat de bout van 'stap 7' erin. Daarna zullen de bouten van de liggers komen, waarbij ik inschat dat men moet werken in de smalle opening tussen de beiden vleugelhelften. Daarna zal de vleugel onder het eigen gewicht kunnen hangen als daarna al die bouten vastgezet moeten worden.



Afgaande op de prachtige beelden van de constructie van een DC-2 vleugel, deed men dat in de jaren '30 allemaal met de hand!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Wat een ontzettend leuk onderwerp VJ, en geweldig al die historische informatie! Om van te smullen. Heel leuk ook dat je een vliegende variant gaat maken, is weer eens wat anders. En uit ervaring meet ik dat het oranje zeker gaat opvallen in je vitrine :).

Succes met de verdere bouw, ik ga hem zoals altijd weer met genoegen volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2023 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Inmiddels weer een paar avonden tijd gevonden om te rivets te zetten. Ik heb ze niet door de bestaande lijntjes laten lopen, maar heb de lijntjes aangevuld, waar ze in het model stopte op onlogische plaatsen. Het ziet er nu nog wat rommelig uit zo met die potloodlijntjes.

photo 574791

Ook de cockpitramen heb ik aangepakt. In het originele Revell model zijn die wat aan de kleine kant. Dat hebben ze bij het Airfix model stukken beter gedaan, dus heb ik die maatvoering toegepast op de Revell cockpit.
photo 574789
Hier zie je het verschil goed.

photo 574788
Inmiddels is er een transparant gezet op de plaats waar het schuifraam zit, dat in werkelijkheid open kan. De windscreens die ik ga gebruiken zijn over van een Airfix kit. Ze zitten hier nog los, dus de passing wordt nog nauwkeuriger straks.

photo 574790
De 'oude' cabineraampjes heb ik redelijk uit het model gekregen bij demontage, maar ze zijn wel iets beschadigd of vuil geworden in de afgelopen 30 jaar. Daarom heb ik ze mooi opgepoetst. Het raampje onder de 'P' (van Premium) heb ik eerst gevijld met extra fine en daarna gepolijst met Tamiya Finish. Valt nog best mee met de hoeveelheid werk: pak hem beet 5 min per raampje en ze zijn weer glashelder!

photo 574787
En terug op hun oorspronkelijke plek. Net als bij de DC-2 ga ik gordijntjes aanbrengen, dus de lelijke stukjes zullen straks aan het zicht onttrokken worden (voorzover dat al van buitenaf zichtbaar zal zijn).

Dat was hem weer voor nu. Op naar het knippen van gordijntjes ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op za 04 feb, 2023 3:27 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2023 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi werk weer! Is die Tamiya Finish ook te gebruiken om laklagen mee op te poetsen?
Waar ga je de gordijntjes van maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2023 3:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooi werk op de raampjes VJ en fijn dat het zich laat opknappen :D
En een linkje naar plane savers video en de vleugel verwijdering!
Vanaf de tiende minuut is het interessant .
https://youtu.be/nXd8UGWu164
En nog een Amerikaanse tekening van het proces waarbij stap zes het bevestigen van kabels word uitgelegd om de vleugel mee te liften.

Afbeeldingimage

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2023 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Carvair schreef:
En een linkje naar plane savers video en de vleugel verwijdering!
Vanaf de tiende minuut is het interessant .
https://youtu.be/nXd8UGWu164
En nog een Amerikaanse tekening van het proces waarbij stap zes het bevestigen van kabels word uitgelegd om de vleugel mee te liften.

Super bedankt Jan. Gaaf filmpje en natuurlijk heb jij de volledige tekening ;-)

TheFlyingDutchman schreef:
Is die Tamiya Finish ook te gebruiken om laklagen mee op te poetsen?
Waar ga je de gordijntjes van maken?


Ja, daar is het eigenlijk voor bedoeld. Er zijn drie stappen: Tamiya Polishing Compound: course, fine en finish.
Hieronder heb ik het toegepast op het proefstukje dat ik gebruik om de juiste kleur oranje te bepalen (kom ik binnenkort op terug) en om verf te testen met diverse middeltjes die eventueel kunnen bijten met de onderlaag.
photo 574908
Het rechter deel is allen gedaan met finish, opgebracht en uitgepoetst met een keukenrolvelletje. Dus eigenlijk vrij grof gedaan. Het effect is meteen verbluffend. De verf is bewust slordig gespoten (ook weer om te testen hoe het zich zou houden bij 'mishandeling') Je haalt natuurlijk, zoals altijd bij polishen, wel een toplaagje weg.

De gordijntjes heb ik gemaakt van papier, net als bij de DC-2.
photo 574910

photo 574909
Het is even een knip-en-plakwerkje, maar het is effectief en simpel.

photo 574907
Zo gaat het er aan de buitenkant uitzien. Of het helemaal historisch correct is betwijfel ik. De gordijntjes wel hoor, die werden zo toegepast in de jaren '30. Maar ten tijde van het toepassen van neutraliteitnoranje was Europa gemobiliseerd en voor de paar luchtlijnen die nog open waren voor het publiek gold al snel dat de ramen geblindeerd moesten worden. Dat deed men, zoals ik heb gelezen in verschillende verslagen, door de bestaande ramen mat te schuren... tegenovergestelde van wat ik dus aan het doen ben.

Komende week verder met het interieur en de cockpit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Mooi VJ!

Tamiya Finish, is dat op waterbasis? Glanst die meer als Alclad?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement