Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Beste modelbrouwers, gelukkig nieuwjaar!

Een paar jaar geleden heb ik de KLM C-47 van vlak na WO2 gebouwd. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9a2d2f9566
In het draadje van de prachtige Martinair DC-3 van Spiderbouwer heb ik het ook al aangehaald: dat was de vervanger van (bijna) hetzelfde model dat als sinds eind jaren ’80 in mijn vitrine stond. Dit model, de Revell (ESCI) C-47 No.4236 uit 1987 was jarenlang mijn ‘beste’ model. De motoren zijn niet meer te redden, de cowling is ooit gebruikt bij een andere build en de props van ESCI waren sowieso al niet veel soeps. Maar voor de rest is het model in goede staat en compleet. Prima materiaal voor een opknapper, want ik ben er in de loop van de jaren toch wel gehecht aan geraakt.

malair schreef:
Kan ik je overtuigen om toch maar weer voor de DC-3 te kiezen? Mijn DC-2 van een tijdje terug was ook oranje en dat staat echt leuk in de vitrine kan ik je zeggen ;)

Malair heeft mij overgehaald! Ik ga de onderdelen schoonmaken en ombouwen naar een oranje DC-3 van voor WO2. Ik zal de historische informatie die ik kan vinden (en verifiëren) ook delen.

photo 572121
Bron: Etienne du Plessis (Flickr), owner of original slide: Paul van den Berg

Oranje Boven
Nederland zou neutraal blijven, zo was de algemene aanname in 1939. Om ‘per ongeluk’ beschietingen door jagers te voorkomen werden de tot dan toe onbeschilderde metalen KLM-toestellen voorzien van hun eerste volledige livery; de ‘mobilisatiekleuren’, ook wel het ‘neutraliteitsoranje’. Of, zoals Plesman het noemde: zijn “sinaasappelkistjes’.

De keuze voor de kleur oranje stond los van het Nederlandse Koningshuis. Het kwam voort uit een internationaal besluit, waarbij Zweden had voorgesteld om de vliegtuigen in een chroomgele tint te verven. Uiteindelijk bleek uit onderzoek dat oranje onder alle weersomstandigheden de beste herkenbaarheid had: oranje is de gemakkelijkste kleur om te onderscheiden bij weinig licht en het is contrasterend bij een blauwe lucht, want azuurblauw is de complementaire kleur van oranje. De landskenmerken werden met grote zwarte letters boven de ramen en onder de vleugels kenbaar gemaakt. De afspraken werden aan de strijdende partijen kenbaar gemaakt.

Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog werden de vluchten van de KLM beperkt tot de tot dan toe nog neutrale landen en vluchten naar Engeland. Er mocht niet meer gevlogen worden op Croydon Airport bij Londen, ooit het startpunt voor de KLM. De Britten wilden niet dat vanuit de lucht opnames gemaakt zouden kunnen worden van verdedigingswerken bij hun hoofdstad. In plaats daarvan werd gevlogen naar (het afgelegen) Shoreham.

Het model
De C-47 verschilt op een aantal punten van de civiele vooroorlogse DC-3:

• Wright Cyclone 9 cilinder motoren in één rij, versus de C-47 P&W 14 cilinder motoren in twee rijen waardoor andere cowling nodig is,
• Een cabinedeur aan de rechterkant in plaats van een laaddeur aan de linker kant,
• ‘Needle blade’ propellers, versus de brede C-47 ‘Paddle blade’ props,
• Een ander pitot tube systeem onder de neus,
• Geen astrodome in het cabine dak,

Ik ga hem op een voetstuk plaatsen, dus in vlucht met de wielen ingeklapt. Daarvoor gebruik ik het ingeklapte landingsgestel van de Airfix C-47. Van diezelfde kit komen ook de needle blade props en het staartwiel (dat overbleef na de bouw van de XC-47C).
Verder zal ik diverse details zoals rivets toevoegen. Kroon op de zaak worden (hoop ik althans) de Flightpath resin Wright Cyclone motoren met de vooroorlogse cowling met ‘eye-lids’ in de inlaat. Die heb ik vorig jaar ergens op de kop getikt en die komen nu mooi van pas!

photo 572118

photo 572117
Een week geleden (het was zowaar redelijk warm en zonnig buiten) ben ik begonnen met het verwijderen van de verflaag die er al 35 jaar op zat. Dat ging redelijk gemakkelijk.

photo 572120

photo 572119

Eigenlijk ging het schoonmaken redelijk soepel, behalve bij het staartwiel. Dat kreeg ik niet netjes en daarom heb ik het vervangen voor het onderdeel van de Airfix C-47

photo 572111

photo 572112

Daarna ben ik aan de slag gegaan met één van de meest in het oog springende details: de instapdeur die aan de andere kant van de romp zat.

photo 572116
photo 572114

photo 572115

Dat is met behulp van de scriber (en wat mallen) gegraveerd tot een deur. Aan de andere kant van de romp was het een kwestie van vullen met plamuur en veel schuren. Gisteren, vlak voor de oliebollen het vet in konden, heb ik het nog voorzien van een laagje primer waardoor het er nu zo uitziet:

photo 572113

Leuk dat we weer een paar Dakota's brouwen op dit deel van het forum! Nogmaals iedereen een prachtig (en productief) jaar toegewenst!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 04 dec, 2023 16:38 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Hoe krijg je die romp en vleugels zo netjes van mekaar?
Als ik lijm lijm ik goed, lijkt me dan een onmogelijkheid
om het zo netjes van mekaar te krijgen.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi project weer! Ik ben benieuwd wat jij met jouw airbrush-kunsten kunt maken van het anders toch wel erg vlakke oranje. Ga je de paneellijnen ook nog voorzien van klinknagels of laat je het zo?

Misschien nog een interessante aanvulling op je verhaal: de beschieting van PH-ASM 'Mees' in 1939, waarbij een Zweedse passagier om het leven kwam. De toestellen van KLM waren toen al voorzien van grote HOLLAND-opschriften, maar nog niet van de oranje kleur. Doordat het Luftwaffe-toestel de Dakota achter de staart aan zat, waren de opschriften niet te lezen. De dreiging van beschietingen was dus nogal reëel.
Er staat nog een bijzondere onwaarheid in het volgende Wikipedia-artikel, in de laatste alinea. De foto in de openingspost bewijst het tegendeel, lijkt me! Zullen we het aanpassen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschieting_van_de_Mees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
SNAFU schreef:
Hoe krijg je die romp en vleugels zo netjes van mekaar?
Als ik lijm lijm ik goed, lijkt me dan een onmogelijkheid
om het zo netjes van mekaar te krijgen.

Hoi Gerhard,

Vanaf 1987 (dit model dus) ben ik gebruik gaan maken van die Revell lijm met dat handige naaldje. Daar breng je standaard weinig van op en in de loop van de jaren droogt deze lijm zodanig uit, dat in veel gevallen een beetje wrikken al leidt tot loslaten. Toen het model nog in de vitrine stond (tot een paar jaar geleden) lieten er al spontaan onderdelen los ;-) Dit zelfde proces heb ik met de herbouw van de KLM 747 en Air Inter Caravelle ook zo gedaan. Hier en daar was iets meer 'druk' nodig en daar heb ik voorzichtig gesneden of gezaagd. Landingsgestel, motoren en propellers waren hierdoor wel onbruikbaar geworden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 01 jan, 2023 14:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Mooi project weer! Ik ben benieuwd wat jij met jouw airbrush-kunsten kunt maken van het anders toch wel erg vlakke oranje. Ga je de paneellijnen ook nog voorzien van klinknagels of laat je het zo?

Weet ik nog niet. Ik ben bang dat dit het detail niet perse ten goede komt. Daar komt bij dat elke afwijking dan zichtbaar wordt. Ik begin gewoon met de vleugels en dan kijk ik daarna verder.

TheFlyingDutchman schreef:
Er staat nog een bijzondere onwaarheid in het volgende Wikipedia-artikel, in de laatste alinea. De foto in de openingspost bewijst het tegendeel, lijkt me! Zullen we het aanpassen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschieting_van_de_Mees


Wow! Inderdaad. Daar staat iets dat aantoonbaar onjuist is. Heb ik toevallig enig onderzoek naar gedaan. KLM had begin 1940 12 stuks DC-2 in gebruik en de meesten stonden werkloos aan de grond op Schiphol. Alleen van DC-2 PH-AKJ ‘Jan van Gent’ heb ik twee foto’s gevonden: één in het zilver, met de tekst HOLLAND op de romp en een rood-wit-blauwe neus en één foto op Schiphol in, ogenschijnlijk, het oranje en gecamoufleerd met takkenbossen (vlak na het begin van de bezetting). Dat is de enige DC-2 die ik heb kunnen linken aan het oranje kleurenschema.

Maarrrrrrr.....van de 21 DC-3’s die KLM in 1940 in dienst had, heb ik in historische bronnen redenen gevonden om aan te nemen dat van de 13 toestellen die dienstdeden op de Europa routes, de volgende 11 toestellen in het oranje hebben gevlogen.

Registratie 1940 Naam Oranje of zilveren kleurstelling
PH-ALI Ibis Niet bevestigd, wel aannemelijk vanwege inzet op Shoreham, mei 1940
PH-ALH Hop Niet bevestigd, wel aannemelijk vanwege Oslo route april 1940
PH-ALR Reiger Niet aannemelijk. Had wel titels HOLLAND en vloog daar twee maal de Afrika route mee (in het zilver)
PH-ALU Uil Oranje, bestaan foto's van
PH-ALV Valk NIet aannemelijk, stond voor langere duur ter reparatie op Schiphol
PH-ARW Wulp Oranje, schriftelijk aantoonbaar vanaf april 1940
PH-ARX Xema Oranje, schriftelijk aantoonbaar, eind 1939
PH-ARZ Zilverreiger Oranje, bestaan foto's van
PH-ASK Kemphaan Oranje, bestaan foto's van en schriftelijk aantoonbaar, eind 1939
PH-ASM Mees Oranje, bestaan foto's van en schriftelijk aantoonbaar, november 1939
PH-ASP Patrijs Oranje, bestaan foto's van
PH-ASR Roek Oranje, bestaan foto's van en schriftelijk aantoonbaar, eind 1939
PH-AST Tapuit Oranje, bestaan foto's van en schriftelijk aantoonbaar, eind 1939


8 Andere toestellen deden dienst op de Indië lijn en bleven zilver. De route liep aanvankelijk alleen nog tot Napels en later zelfs alleen nog tot Lydda (Palestina). Alleen PH werd vervangen door PK, omdat de KNILM de leiding over de KLM op zich had genomen en hun standplaats Bandung werd. De titels HOLLAND boven de cabine ramen werd op enig moment vervangen door een lang gerekte rood wit blauwe baan.

Registratie 1940 Naam Nieuwe registratie eigendom
PH-ALN Nandoe Bevond zich in Indië, werd PK-ALN en bleef eigendom van KLM
PH-ALO Oehoe Bevond zich in Indië, werd PK-ALO en bleef eigendom van KLM
PH-ALP Pelikaan Bevond zich op de Indië-route en week uit naar Batavia, werd PK-AFV, ging naar KNILM
PH-ALT Torenvalk Bevond zich op de Indië-route en week uit naar Batavia, werd PK-ALT en bleef eigendom van KLM
PH-ALW Wielewaal Bevond zich op de Indië-route en week uit naar Batavia, werd PK-ALW en bleef eigendom van KLM. Dit toestel bestaat nu nog
PH-ARB Buizerd Bevond zich op de Indië-route en week uit naar Engeland. Kwam als enige vooroorlogse DC-3 (kort) terug bij KLM in 1945 als PH-TBD
PH-ARE Emoe Bevond zich in Napels en week uit naar Batavia, werd PK-AFZ, ging naar KNILM
PH-ARG Gier Bevond zich in Napels en week uit naar Batavia, werd PK-AFW, ging naar KNILM


Bronnen:
'80 jaar Nederlandse DC-3's en Dakota's 1936-2016 - Theo Wesselink'
‘The Stockholm Run: Air Transport Between Britain and Sweden During WWII’
Luchtvaartkennis 2013-01 – uitgave van de KNVvL.
http://www.hdekker.info/DAGBOEK/d40.html
http://www.nederlandseluchtvaart.nl
http://www.key.aero/article/how-klm-kep ... ugh-europe


Als jullie het leuk vinden, wil ik ook wel ingaan op de buitenlandse toestellen die in het oranje hebben gevlogen. Daar zitten een paar hele bijzondere tussen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
*edit: tekst op wikipedia is aangepast, inclusief APA bronvermelding. Dank je Jelle!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ah, bedankt voor de info Vintage..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 10:20 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Leuke bouw. Ook het stukje geschiedenis er achter vind ik interessant. En de eerste stappen van het ombouwen zijn knap gedaan... alsof het zo hoort te zijn.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Deathtrap schreef:
de eerste stappen van het ombouwen zijn knap gedaan... alsof het zo hoort te zijn.

Dank je! Het is leuk om te zien hoe dat oude model langzaam verandert en de DC-3 blijft een heel fijn onderwerp om mee bezig te zijn. Daarom nu een flinke update. Er is veel klein spul gedaan de afgelopen twee weken en ik ben tussendoor niet toegekomen aan het maken van updates, dus hierbij 'het vleugel projectje'!

photo 573133
Na het verwijderen van de oude verf en het schoonmaken van de vleugels bleken er toch hier en daar beschadigingen te zitten in het oppervlak. Dat heb ik opgelost met grijze microfiller (die van Alclad, werk niet heel fijn in de airbrush...) en dat zijn de donkere delen. Daarna met heel dun grid schuren en nu zijn ze mooi glad.

Rivets
photo 573132
Daarna kwam het intekenen van de rivet lijnen. Gelukkig heb ik de tekeningen (uit 1960) van de DC-3 (niet de C-47!) en op basis daarvan heb ik getekend.

photo 573131
En natuurlijk de 'rivets' getrokken. Mede dankzij de riviter van Galaxy. Prima spul.

Dihedral
photo 573130
Eén van de nadelen van de Revell (ESCI) DC-3 is de te lage 'dihedral'. Deze komt ergens in de buurt van 2 graden maximaal. En het zouden 5 graden moeten zijn, gemeten vanuit de center sectie van de vleugel (daar waar de buitenvleugels bevestigd zitten aan de wing box).

photo 573134
De oplossing bleek simpel: de zaag erin! Aan beide kanten heb ik de bovenvleugel aan de voorkant vrij gemaakt en voorzichtig iets doorgebogen.

photo 573129
Het naar boven doorbuigen heb ik ondersteunt met een stukje styreen (later restanten weggesneden).

photo 573127
Hierdoor bleef het bovendeel van de vleugel in de juiste hoek omhoog staan. Het nadeel is nu wel dat er een grotere kier ontstaat bij het monteren van de ondervleugels, maar daar is een oplossing voor!

Flaps, landing light
photo 573124
Op deze foto is de kier goed zichtbaar tussen ondervleugel en wing center section. Maar eerst heb ik de flaps aangepakt. De oude flaps had ik wel kunnen verwijderen (ze stonden in de uitgklapte stand), maar waren toch wel krom en beschadigd. Gelukkig heb ik bij de herbouw van de KLM C-47 PE flaps gebruikt, waardoor de styreenversie nog keurig in de doos lag te wachten! Die heb ik nu dan maar gebruikt. Het model 'gaat vliegen', op een standaard. Dus de flaps zijn bij deze brouw gewoon opgetrokken.

photo 573125
De openingen van het landing light heb ik nu dicht gemaakt en voorzien van iets dat op een lens moet lijken. Komt nog een glaasje overheen, dus veel detail zal niet zichtbaar zijn. Maar bij de vorige DC-3/C-47 brouw heb ik dit niet gedaan en dat stoorde uiteindelijk toch wel een beetje ;-)

"External doublers"
Meelezende engineers, pls correct me when wrong, maar zowel de C-47 als de DC-3 hadden vrij prominent (en structureel) doubler patches op zowel de boven als onderkant van de buitenvleugels, ter hoogte van de aanhechting met de wing center section. Doublers zijn metalen platen die over de vleugel (of romphuid) worden aangebracht om vermoeidheidsscheuren op te vangen. In dit geval ten gevolge van buigbelasting (maar mogelijk ook ter voorkoming van plaatresonantie, of 'oil canning').
Bij de C-47 is het standaard vanaf de fabriek aangebracht en ik kan niet goed vinden of dat bij de 'Douglas Sleeper Transport' (DC-3) ook zo was. Waarschijnlijk aanvankelijk niet, als ik de foto's bekijk. Echter, al bij de eerste foto's van KLM DC-3 zijn aan de onderkant External doublers zichtbaar.

photo 573120
En die specifieke doublers zitten precies waar die kier in het model zit! Dus eerst heb ik de kier gevuld met plamuur en daarna heb ik de PE versie van die doublers eroverheen geplakt. Daarvoor heb ik de verdikking in het styreen eerst weggeschuurd, om niet een te grote verhoging te krijgen.

Wat betreft het toepassen van de doublers aan de bovenkant van de vleugel: geen idee of ze voor de introductie van de C-47 ook op de DC-3 werden toegepast. Wel is het zo dat alle originele DC-3's in een later stadium van hun bestaan verplicht werden uitgevoerd met deze reparatie. De PH-ALW 'Wielewaal', de enige nu nog bestaande originele KLM DC-3 die in een museum staat, is voorzien van deze doublers aan de bovenkant van de vleugel.

Het is (voor mij althans) niet terug te herleiden tot welk moment dit voor het eerst werd uitgegeven, maar digitaal zijn er vanaf eind jaren '50 Airworthiness Directives van de FAA te vinden, waarbij het wordt verplicht dat elke DC-3 die wordt gecertificeerd tot een startgewicht van meer dan 26.000 lbs (ongeveer 11.700 kg) is voorzien van "C-47 landing gear struts" en "External doublers at the top side of the wing surface near the wing center section". De C-47B had overigens een startgewicht van 14 ton, overeenkomstig met 30.000 lbs. Een kleine 4800 lbs meer dan de originele 25,200 lbs van de DC-3A. Dat was geen winst, want de C-47 was ook ongeveer 2 ton zwaarder dan een DC-3 ;-) Hoe dan ook, de vleugels moesten meer gewicht dragen en dat zal de frictie en buigbelasting ter hoogte van de aanhechting van de vleugel zodanig hebben beïnvloed dat de toepassing van doublers standaard werd.

photo 573123
Geen idee dus of deze al werden toegepast op de KLM DC-3's in 1939 en 1940, maar voor de lol van het brouwen en de toevoeging van het detail heb ik ze toch aangebracht. Ook heb ik de center seal (dekplaat) over de bevestiging van beide vleugeldelen iets verhoogd met een strookje 0.25/0.75 mm styreen.

Afbeelding
Geniaal ontwerp trouwens, die vleugel. En een belangrijke reden achter het succes van de DC-1, 2, 3/C-47 serie. Het heeft geen vaste dragende ligger door de hele vleugel heen, met ribben die bekleed zijn met het een-of-ander. Het was een multi-cellular wing of ook wel multi-spar" vleugel met "honeycomb" beplating.
Een van de nadelen van de Boeing 247 (de grote concurrent destijds) was dat deze was voorzien van een conventionele zware vleugelligger met ribben, bekleed met metaal in plaats van hout of linnen. Er werd geen of onvoldoende gebruik gemaakt van de enorme potentie dat metaal boodt. De Duitse engineer Adolph Rohrbach zag die potentie wel en ontwierp een zelfdragende "honeycomb" constructie: een sandwich constructie van gespannen aluminium beplating over gegolfd aluminium. Dat is het beroemde verhaal van de constructeur die als test met een stoomwals over een vleugel reed, zonder dat deze vervormde. En de honingraat beplating werd vervolgens toegepast op een multi-spar vleugel, geïnspireerd door Jack Northrop. De vleugel heeft niet één (zware) ligger door de hele vleugel heen, maar meerdere aan elkaar verbonden metalen panelen, die samen met de honingraat beplating één stijve constructie vormt, die tegelijkertijd toch flexibel is. Dat bleek sterker maar vooral ook veel lichter! Dit is een van de belangrijkste redenen dat de DC-3/C-47 een lange levensduur had. Omdat de buitenste vleugeldelen kon worden vervangen, konden beschadigde (of vermoeide) delen in de loop van de jaren gemakkelijk worden vervangen.

De DC-3 vleugel had drie grote vlakke [verticale] platen of 'banen' in dwarsrichting. Dat is goed te zien aan de drie verbredingen aan de doublers aan de onderkant van de vleugel. Deze droegen de schuifbelastingen. Torsie en indirecte spanning werden gedragen door de honingraad huid. De vleugel bestond daarmee uit een soort blokkendoos van een aantal kleine stijve dozen of cellen. Dit was echt hight tech in de jaren '30! Fokker zal er vast een beetje jaloers op zijn geweest, want hij beschikte niet over deze kennis. Later zou zijn fabriek een lijmproces ontwikkelen dat een derde probleem oplost; dat van kans op scheuren bij de boorgaten en het extra gewicht van al die klinknagels. Alle drie deze oplossingen samen zijn nu industrie standaard.

En daarmee is dit deelprojectje afgesloten. De vleugel is helemaal klaar voor montage aan de romp. Ik heb beide delen een laagje Tamiya fine surface primer gegeven en dan zien ze er inderdaad weer als nieuw uit!
photo 573122
photo 573121

tot de volgende
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooie vorderingen weer! Ik ben dus niet de enige die die Alclad microfiller moeilijk door de airbrush krijgt.
Zaten de vleugels dus echt alleen met die rij bouten door de opliggende richels heen vast? Ach, het is sterk genoeg, dat is lang en breed bewezen.
Leuk dat je een keer een vliegende kist gaat maken. Ga je nog iets leuks doen met de propellers?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement