Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Ja, einde jaar in zicht en afgelopen jaar geen civiel toestel gebouwd. Dus omdat ik toch huisarrest ivm corona heb en mijn cougars wel afkomen deze maand, een leuk projectje om de tijd door te komen van de stapel gepakt. De oude Italeri DC3 bouwdoos waar ik een Martinair versie van ga bouwen. Extras zijn de eduard PE set om het wat op te leuken)is wel wat basic kit maar ok qua pasvorm. En mooi decalsetje van two six decals.

photo 571099
bron milspotters

Korte geschiedenis van de DC3 bij Martinair.
In 1958 startte de reclamevlieger Martin Schroder met het maken van rond en chartervluchten. Hij huurde hiervoor een Dove, een klein vliegtuig uit Engeland. Ivm de drukte en de vraag moest hij regelmatig andere vliegtuigen huren voor Martin's air charter. In 1960 kocht hij daarom een eigen vliegtuig. In Italie vond hij een mooie Dakota, welke ging vliegen onder de registratie PH-MAB. Ook kocht hij in de zomer dat jaar nog een 2e Dakota, de PH-MAA. Het bedrijf groeide snel en kocht een Skymaster, en diverde DC7 toestellen. Ook werden er in 1963 nog 2 andere Dakotas gekocht, deze vooral voor vrachtvluchten. Na 1967 werden de dakotas allen verkocht en vervangen door moderne DC8 en DC9 straalvliegtuigen.

photo 571100
bron milspotters

De bouwdoos.
Vooor deze bouw gebruik ik de oude Italeri kit, deze stamt uit de 80er jaren van vorige eeuw. Ziet er netjes uit met wat grove panellines, maar pasvorm schijnt ok te zijn, we zullen zien. :)

photo 571063

photo 571062

photo 571064

photo 571061

Ook gebruik ik een PE setje van Eduard erbij bestaande uit 2 fretjes, een voor interieur(zie je niks van) motoren, wielbakken en flaps

photo 571070

Deze Dakota bijbel is ook wel handig lijkt me...

Snel maar aan beginnen dus...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Ja, ik bouw hem niet helemaal volgens de beschrijving, maar pak er wat delen uit waar ik zin in heb.

Er moeten weerszijden 8 ramen in komen, dus 2 bijmaken en ruitjes bijzoeken en inlijmen

photo 571071

photo 571066

Ook de wielpoten voorzien van wat pe

photo 571067

De flaps ga ik vervangen door uit PE opgebouwde exemplaren, een extreem priegelwerk met vertikale schotjes en paneeltjes die je met superlijm in elkaar moet zien te fixen :roll:

photo 571068

photo 571069

Zo, begin is er...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 8:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi project, en leuk dat je er PE-flaps in gaat zetten. Dat geeft zo'n Dakota toch een interessantere aanblik. Ga je ook iets doen met de ring van 'cowl flaps' rondom de motorbehuizing? Vintage Jet weet vast wel te vertellen in welke stand die zouden kunnen staan als de flaps open hangen.
Beterschap en bouwze!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
wow, gaaf! Een DC-3 is altijd prachtig. En de '60 MAC livery blijft schitterend. Ontworpen door een hele jonge Thijs Postma, die ook de eerste Transavia livery ontwierp. Als je referenties zoekt: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 1&start=50 Op pagina 6 en 10 van dit verslag heb ik de flaps eerst vastgezet met een drupje Micro Kristal Klear. Dan heb je voldoende tijd en vrijheid om het mooi recht te zetten. Naderhand een drupje CA lijm erbij en het staat zo vast als een huis. Er staan ook wat foto's bij van het namaken van de cowlflaps. Dat hoeft helemaal niet veel werk te zijn en geeft een mooi effect. Overigens: dat draadje begint met twee foto's van een oud model dat ik binnenkort ga verbouwen tot een oranje DC-3 van voor de oorlog. Dan is het toch weer een leuk verlengde van de GooneyBird Buddy-build hier op het civiele deel van het forum. Heel leuk, ik ga het met veel plezier volgen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuk project! Een DC-3 is natuurlijk een absoluut icoon van een toestel. Niet voor niets hadden we een tijdje terug een groepsbouw over dit onderwerp. Erg leuk dat je hem in Martinair kleuren gaat maken, die heb ik nog niet veel voorbij zien komen. Ik ga je verslag met genoegen volgen.

Tja, als VJ ook weer een DC-3 gaat maken moet ik mijn 1:144 kit ook maar uit de kast gaan trekken denk ik :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@ vintage jet, ja krijg nog wel wat inspiratie van jouw bouw en ga misschien ook wat met de rivetier aan de slag.

Eerst de cockpit afgemaakt, 1 stuurknuppel opnieuw maken want was zoek...
photo 571562

De werkplek
photo 571564

De achterdeur
photo 571566

Vleugels wat bijwerken qua naden pe
photo 571567

Binnenzijden voorbereiden, ik heb besloten er geen interieur in te zetten deze x
photo 571563

Pe wielbakken gebogen en gelijmd, mooi!
photo 571561

En motoren wat gepimpt
photo 571565


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
wow, daar knappen die motoren behoorlijk van op! Leuk.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 16:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 sep, 2006 20:09 pm
Berichten: 5
Wordt mooi! Let op want het stuur zit op zijn kop. De uitsparing moet aan de bovenkant.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
De afgelopen dagen niet stilgezeten en rustig alles verder gespoten en afgebouwd. Ik heb van dunne plastic sheet cowling flaps bij de motoren gemaakt. Ook de vleugels met revetier bewerkt voor wat meer detail en in de primer.

photo 574076

photo 574077

photo 574075

Toen de spuitsessies, eerst wit
photo 574078

Toen AK aluminium en white aluminium op flaps ed

photo 574079

Tijd voor de decals na eerst laagje gauzy shine. Je moet ze tot de rand uitsnijden en zijn goed te verwerken. Ik gebruik wat revell decalsoft om eea wat vlakker te krijgen. Paste allemaal redelijk goe.

photo 574080

photo 574081

De dunne onderste lijn wit met witte decalstreepjes gemaakt, de oude uitgesneden sheet als mal voor de ronding gebruikt en direct gesealed want kwetsbaar
photo 574083

photo 574084

Landingslichten PE en met stift chrome gemaakt
photo 574082

Ook uitlaatpijpen van wat extra detail voorzien, antennes gemaakt en flaps gemonteerd. vleugels hebben wat wash en wat olie vervuiling gekregen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Ja, dan is hij wel af voor wat mij betreft. Deze oude italeri kit is nog steeds leuk om te bouwen en het pe fretje geeft net wat extra leuke details. Die flaps uit pe lijmen was nog hele klus en niet perfect, maar mooie oefening voor de toekomst. Leuke aanvulling voor mijn 1-72 airliner verzameling. Hoop eind dit jaar te gaan beginnen aan mijn Constellation van Heller met extras maar zie daar nog wat tegenop qua werk, eerst wat makkelijker spul op de werkbank :D
Hier de eindfotos.

Props wat opgeleukt met zwarte decalrandjes en decalsoft om dat erover te draperen
photo 574093

photo 574087

photo 574088

photo 574089

photo 574090

photo 574091

photo 574092


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement