Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2022 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Momenteel liggen er twee modellen op de werkbank, dus er is best nog ruimte voor eentje meer. In eerste instantie zat ik te denk aan de Airbus A340-600, maar dat is echt een beest en het lijkt me niet handig om twee wide-body's tegelijk te maken. Derhalve viel mijn oog op een kleintje: de Antonov 140 van RusAir in de kleuren van Aeromost.

De An-140 is een tweemotorig passagiers-/vrachtvliegtuig ontworpen en ontwikkeld door Antonov ASTC uit Oekraïne om te opereren op regionale luchtroutes. Het werd gebouwd ter vervanging van het An-24-vliegtuig (de An-24 staat ook hoog op mijn lijstje trouwens). Van de An-24 zijn er zo'n 1367 van gebouwd, dus Antonov zag genoeg mogelijkheden. Succes bleef helaas uit aangezien er in totaal maar 35 van gebouwd zijn (momenteel is er slechts één operationeel in de burgerluchtvaart). Officieel is de An-140 nog in productie, maar sinds 2016 zijn er geen meer geproduceerd.

Wederom weer een relatief onbekend toestel en dat maakt het voor mij altijd extra leuk! :)

photo 568051
Bron: Wikimedia Commons

De Resin kit is van RusAir, waar ik zoals bekend hele goede ervaringen mee heb.
photo 568049

De decals zien er op het eerste gezicht weer prima uit. Er zijn twee mogelijke livery's: Yakutia en Aeromost. Ik ga dus de Aeromost versie maken.
photo 568050

photo 568047

De onderdelen. Deze zien er ook weer prima uit (veel beter in ieder geval dan de Tu-124 ;))
photo 568046

Voor de propellers zijn er twee mogelijkheden: met losse bladen, of welke al vast zitten aan de hub. Ik wilde in eerste instantie de laatste variant gebruiken. Hier was ik al aan begonnen om ze los te krijgen, maar ze zijn zo gegoten dat de onderkant vastzit aan het resin en ze dus bijna niet los te krijgen en al helemaal niet te schuren zijn. Ik ga dus toch de losse bladen gebruik (is trouwens ook weer gemakkelijker met spuiten, alleen dus iets meer werk om ze aan de hub te lijmen).
photo 568048

Voor de raamdecals ga ik wat restjes van Authentic Airliner Decals gebruiken. Het cockpitraam ga ik weer zelf maken.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op do 16 feb, 2023 15:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi toestel! Eigenlijk een beetje de Oekraïense Dash 8 Q100. Ik zou als ik jou was even een goede scan maken van die decals, want Truus Toeter ziet eruit alsof ze weleens een hele weerbarstige en kwetsbare decal zou kunnen gaan zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk toestel en mooie livery. Succes met de decals, die zullen wel wat aandacht nodig hebben.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2022 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Heb ik met UT Air" een keer in het echie mee gevlogen.
Een vlucht van 6 uur van Moskou naar Salechard.
Een ervaring die ik niet meer zal vergeten.

De motoren werden gestart met een externe accukar.
En die motoren hadden olie zat want je zag het teveel uit de omkasting druipen. :mrgreen:
Nooduitgangen waren er niet, op het piepkleine deurtje bakboord achter na.
Het interieur afgewerkt met (loslatend) camelkleurig stof.
Het zonlicht werd getracht buiten te houden met gordijntjes waar je bijkans makkelijker doorheen keek dan door een panty.

Groot voordeel was dat de rugleuningen neerklapbaar naar vóren waren.
Op de zitting dus.
Kon je wel lekker je benen kwijt.

En...
Het was echt Russische kwaliteit: als het start, dan blijft het werken.
Het feit dat ik dit zit te typen bewijst dat .
Ik ben nooit bang met vliegen, ook deze vlucht niet, maar nu was ik wel erg blij dat we geland waren.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de reacties!

Ja, die decal wordt zeker een dingetje. Ik denk dat ik hem in twee stukken knip om hem gemakkelijker te kunnen aanbrengen.

Enfin, de L-1011 is af, dus net als voor de SE.2010 weer meer tijd om met deze verder te gaan. Het model bouwt tot nu toe lekker weg.

Na het schoonmaken met Ammoniak kan de bouw beginnen. Allereerst zoals altijd gewicht voorin (lood) vastgezet met klei. Wel grappig, dit pak klei heb ik al meer dan 15 jaar (je hebt er natuurlijk steeds maar een klein beetje van nodig).
photo 570414

Dan kunnen de helften gelijmd worden. Ik gebruik Berna Clamps om de romp helften vast te zetten. Voor een klein stukje verticale stabilo gebruik ik een wasknijper (ook al jaren in gebruik :p)
photo 570413

photo 570417

Na het lijmen van de verticale stabilo kan het geheel in de plamuur en geschuurd worden.
photo 570420

photo 570415

De motoren heb ik inmiddels ook aan de vleugels gelijmd.
photo 570416

Na enig plamuur en schuurwerk van de motoren kunnen de onderdelen (deels) in de primer.
photo 570419

Zoals altijd bij RusAir zitten er geen pinnen o.i.d. aan de vleugels en horizontale stabilo's. Een dremeltje en wat ijzerdraad biedt uitkomst. Boren is gemakkelijk, want de gaatjes zijn al voorgeboord.
photo 570418

En dit is de status op het moment. De vleugels en stabilo's zijn nu ook gelijmd en geplamuurd. Nu weer op naar het nodige schuurwerk
photo 570425

Het is weer typisch RusAir kwaliteit, dus eigenlijk niets te klagen tot nu toe. De kit is behoorlijk accuraat, de pasvorm is prima en de decals zijn mooi (van wat ik tot nu toe kan zien).

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2022 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke exoot weer Malair. De kit ziet er v.w.b. de onderdelen goed uit, alleen wat schoonmaakwerk. Succes! Deze zal geen 10 maanden duren toch :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Deze zal geen 10 maanden duren toch :wink:
Haha, nee zeker niet. Dit jaar ga ik hem niet meer afkrijgen, maar met een beetje geluk is hij is januari al af. Hij staat al in de primer, dus hij kan binnen kort al in de witte lak.
photo 571558

Het is dan ook niet zo'n lastig kleurenschema ;).

Tot volgend jaar!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De eerste update van het nieuwe jaar!

Het schuurwerk is voltooid, dus hij kan in de lak. Zoals altijd gebruik ik hier de oude, vertrouwde Tamiya TS-26 voor.
photo 573415

Ook alvast de cockpit decals gemaakt.
photo 573413

De volgende stap was het monteren van de wielen. Hierbij lag het model op zijn kop, maar helaas was de fit niet heel goed en moest ik een beetje kracht zetten. Teveel kracht helaas want....
photo 573412

Jammer, maar gelukkig niet een heel erg groot probleem. Even lijmen, schuren, plamuren, primer, spuiten en klaar. Tja, dat is dan natuurijk wel weer het voordeel van een witte livery.
photo 573414

photo 573411

En daar zijn we nu. Geen hele grote update, maar het bouwjaar 2023 is voor mij in ieder geval weer officieel begonnen :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Het decallen kan beginnen! Ik kwam er achter dat bij de middelste twee cockpitramen er een metalen band omheen zit. Deze zit niet op het decalsheet, dus die moest ik zelf maken. Ik heb dit opgelost door een stukje van het metaalkleurig decal vel van Authentic Airliner decals uit te knippen en daar het cockpitraam overheen te doen.
photo 575152

photo 575157

Daarna heb ik de eerste verwering aangebracht.
photo 575156

Ook kan ik nu de propellers maken. Dit was nog een heel gedoe om de bladen mooi recht te krijgen. Ook heb ik ze blauw gespoten (ietsje te donker dan in het echt, maar ik vind dat wel ok zo.)
photo 575155

De gele stukjes kunnen met een decal aangebracht worden.
photo 575149

Het decallen gaat verder vrij vlotjes. Inderdaad was het grote decal een heel gedoe om mooi te krijgen, maar Sol en Set doen wonderen.
photo 575151

Voor de ramen plaats ik eerst de ramen van het decalsheet en daarna de ramen van Authentic Airliner decals (ze hebben nogal een aparte spacing).
photo 575150

Zo ziet het er uit met de propellors bevestigd.
photo 575154

Inmiddels is het model bijna voltooid. Ik hoop dit weekend al de eindfoto's te kunnen maken.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
En jawel, hij is af! Hierbij de eindfoto's

photo 575807

photo 575800

photo 575801

photo 575802

photo 575803

photo 575804

photo 575805

photo 575806

Het model van RusAir is zoals altijd weer prima. De decals zijn wat meer gepriegel, zeker bij de propellers. Ook laten ze vrij snel weer los. Sol en Set zijn dus echt een must.

De volgende Oostblokker wordt (eindelijk) de Zvezda Il-62 Aeroflot/KLM, maar eerst maar eens de Armagnac en DC-3 afmaken (updates volgen binnenkort).

Bedankt en tot de volgende weer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement