Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2022 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
De Comet 4C is af! (eindfoto's volgen zeer binnenkort) en dat betekent dat ik nog maar één model op de werkbank heb liggen: de L1011. Daar wilde ik het in eerste instantie even bij laten, maar met zo vele kits nog in de stash gaat het toch weer kriebelen, dus toch er maar weer eentje bij :P.

Voor de verandering eens een modern vliegtuig: de Airbus A220-100. De A220 begon zijn leven als de Bombardier C-serie. Bombardier had in de jaren 90 al plannen voor een groter toestel en was daarvoor in gesprek met Fokker. Deze deal ging helaas niet door en Bombardier zetten de plannen voorlopig in de ijskast. Echter, door toenemende concurrentie van Embrear, Boeing en Airbus, zag Bombardier zich genoodzaakt toch een nieuw toestel te ontwikkelen. Dit werd uiteindelijk de CS100 en de CS300. De eerste vlucht was in 2013. Echter, door de blijvende sterke concurrentie, vertragingen in het programma en een mogelijke dumping rechtszaak aangespannen door Boeing, wilde de sales niet zo vlotten. Uiteindelijk werd er een partnership met Airbus aangegaan (die mogelijkheden zag om de C-serie toestellen te gebruiken ter vervanging van met name de A319). Dit bleek (in ieder geval voor Airbus) een goede zet en tot nu toe zijn er zo'n 740 toestellen besteld voor 15 klanten met 208 leveringen. Airbus heeft in 2020 heel de productielijn van Bombardier overgenomen en Bombardier heeft zich verder teruggetrokken uit de commerciële luchtvaart.

Goed, dit gaat hem dus worden:
photo 558036
Bron: Wikimedia Commons

De enige kit die beschikbaar is, is die van Eastern Express. Ik heb de A220-100 versie, maar inmiddels is er ook een -300 variant beschikbaar.
photo 558033

photo 558034

Ik ga hem maken in de kleuren van Swiss (veel keus had ik niet, aangezien alleen Swiss en Delta de -100 variant in gebruik hebben). Mooi wit is niet lelijk zullen we maar zeggen :lol:
photo 558037

Nazca heeft een detailing set, welke ik deels ga gebruiken. De detail decals van Nazca zijn nogal opvallend en dat vind ik vaak afdoen aan de echtheid. Ik ga dus alleen de details aanbrengen die zichtbaar zijn op foto's van het origineel. Wel heel leuk is dat ze ook de inlets van de motoren hebben toegevoegd (wat met die groen/blauwe band een opvallende verschijning is. Op de foto hieronder goed te zien).
photo 558049
Bron: Wikipedia

Voor de ramen en cockpit wil ik de de decals van Authentic Airliners gaan gebruiken. Ik vind de raamdecals van Nazca eigenlijk mooier, maar die hebben geen witte achtergrond en kan ze dus niet over de ramen van het Swiss logo van de decals van Eastern Express plaatsen. Maar misschien heb ik nog wel ergens witte raamdecals liggen die ik er overheen kan plaatsen mits het niet te dik wordt. Enfin, dat is een zorg voor later.
photo 558037

Goed, dat is het even voor nu. Wordt snel vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 27 aug, 2022 22:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jaaaa, je hebt een primeur! Ik wil nog graag de -300 in airBaltic kleuren, maarja, ik heb nog zoveel liggen.

Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid. Als de wind deze kant op staat hoor ik vanuit de slaapkamer de vliegtuigen op Schiphol taxiën en op de Polderbaan het gas open gooien. Het walvisgeluid heb ik dus ook al vaak genoeg gehoord, het overstemt het 'normale' vliegtuiggeluid makkelijk. De Embraer 195 E2 doet het ook... zoek op YouTube maar eens naar het geluid!

https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-als ... en-walvis/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Jaaaa, je hebt een primeur! Ik wil nog graag de -300 in airBaltic kleuren, maarja, ik heb nog zoveel liggen.
Ik zou zeker de -300 maken. Je hebt dan ook meer keus qua livery, mocht je iets anders willen dan AirBaltic.

TheFlyingDutchman schreef:
Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid. Als de wind deze kant op staat hoor ik vanuit de slaapkamer de vliegtuigen op Schiphol taxiën en op de Polderbaan het gas open gooien. Het walvisgeluid heb ik dus ook al vaak genoeg gehoord, het overstemt het 'normale' vliegtuiggeluid makkelijk. De Embraer 195 E2 doet het ook... zoek op YouTube maar eens naar het geluid! https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-als ... en-walvis/
Ik heb het net opgezocht en jeetje wat een apart geluid joh! Ik heb dat echt nog nooit eerder bij een toestel zo gehoord. Wel logisch dat de 195 E2 dit ook heeft, want de A220 en de 195 E2 hebben volgens mij dezelfde motoren.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2022 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een mooi onderwerp! Eigenlijk ben ik meer van de oude jets, maar dit is toch wel een hele mooie verschijning tussen al die reguliere 737s en A320s.


op 0:43 hoor je de walvis ;-) Het schijnt dat de Airbus NEO serie ook vreemde geluiden kan voortbrengen!

Heel benieuwd naar de A220 brouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2022 1:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
TheFlyingDutchman schreef:
Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid.

Jelle, het schijnt resonantie in de bleed ducts te zijn en is dusdanig heftig dat het scheurtjes veroorzaakt. Naar verloop van tijd zal dit geluid dan ook wel verdwijnen alhoewel het wel heel grappig klinkt…….we noemen ze dan ook vliegende walvissen.

Gr. Arjan ( die in de tussentijd 195E2 bevoegd is :mrgreen: )

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
malair schreef:
Bombardier had in de jaren 90 al plannen voor een groter toestel en was daarvoor in gesprek met Fokker.



Heb je daar meer informatie over?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hobbes schreef:
malair schreef:
Heb je daar meer informatie over?
Niet veel, maar hier zijn twee linkjes:
https://books.google.nl/books?id=pDVX-8 ... er&f=false

https://aviationweek.com/bombardier-dro ... kker-talks

Sorry voor het gebrek aan updates, heb het even druk gehad. De kit is overigens al bijna klaar, dus ik zal binnenkort weer eens een update plaatsen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2022 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ik dacht echt oprecht dat ik meer gepost had, maar klaarblijkelijk dus niet. Enfin, dan maar even wat sneller in vogelvlucht.

De romphelften worden zoals gewoonlijk zwaarder gemaakt met wat lood stukjes, welke met klei worden vastgezet.
photo 562924

De fit is eigenlijk best wel ok. Vond ik eigenlijk van het hele model, alleen de WBF en het cockpit gedeeelte had wat meer werk nodig.
photo 562923

De verticale stabilo bestaat ook uit twee delen en moet apart gelijmd worden. Wat ze wel goed bedacht hebben (geldt trouwens ook voor de vleugels) is dat de leading edges niet op elkaar moeten. Het ene stuk is wat langer dan de andere, waardoor de naad dus iets meer naar voren ligt, in plaats van achter de leading edge. Hierdoor blijft de leading edge dus mooi dun (maar is wel iets meer plamuur en schuurwerk, maar dat is het wel waard).
photo 562925

photo 562926

In de plamuur. Zoals gezegd was de fit bij de cockpitramen niet super. Dit had best wel wat werk nodig.
photo 562929

Dan kunnen de vleugels en verticale stabilo er al aan.
photo 562930

Het resultaat na al het schuurwerk
photo 562931

Winglets en horizontale stabilo's gemonteerd. Die fit was echt uitstekend, zou Zvezda niet voor onder doen.
photo 562932

De motoren bestaan uit twee delen, de exhausts en de cowling. Dit is op een dusdanige manier gedaan dat de exhausts gemakkelijk eerst gespoten kan worden, alvorens het geheel te monteren. Scheelt weer afplakken.
photo 562933

Het model kan in de witte lak! De cowlings en pylons heb ik meegespoten.
photo 562934

photo 562938

photo 562936

De leading edges een kleurtje gegeven en de wielen gemonteerd. Dit was nog een heel gedoe om het passend te krijgen. Op de eerste plaats bestaan de wielen uit best wel wat onderdelen (de wielen zelf bestaan bijvoorbeeld uit twee helften) en op de tweede plaats was de fit niet super. Maar goed, ze staat. En ik kon het niet laten om de cockpitraamdecals alvast aan te brengen :p
photo 562940

Het afplakken van de exhausts. Het verdere resultaat na het spuiten ben ik overigens vergeten te fotograferen :(
photo 562941

En dan kunnen de motoren er eindelijk aan. Ook wat lichte verwering aangebracht (echt vies zijn deze toestellen tot nu toe nog niet)
photo 562943

En dan het decallen! Het logo op de staart was te klein, dus dat heb ik met wat reserve decals passend moeten maken (wie wat bewaard, die heeft wat). Uiteindelijk toch maar de ramen van Authentic Airliner decals gebruikt.
photo 562944

En dat is de status op het moment. Nog best wat decals aan te brengen, alsmede de antennes en wat andere details. Volgende keer al de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2022 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
En jawel, hij is af! Bij deze de eindfoto's:

photo 563653

photo 563656

photo 563654

photo 563657

photo 563652

photo 563655

photo 563658

Al met al is deze kit zeker een aanrader. De kwaliteit is best wel goed en op een wat twijfelachtige fit na is er eigenlijk niet zo veel mis mee.

De volgende wordt de Falcon 20 voor de Franse groepsbouw (buiten de L1011 waar ik nog mee bezig ben natuurlijk).

Tot de volgende keer maar weer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2022 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heel heel heel erg mooi geworden! Wat mij betreft een voorbeeld voor hoe 1:144 airliners gebouwd zouden moeten worden. Veel details die vaak worden nagelaten maar het model wel een véél betere aanblik geven, zoals de verschillende kleuren in de inlaat en de vele kleine antennes en pitotbuizen.

Het vliegtuig zelf vind ik toch wel de mooiste airliner van de afgelopen jaren. De livery vind ik een beetje saai, maar jouw model is dat niet. Echt goed gedaan! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement