Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 15:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij vordert al heel mooi VJ!

Pfff wat een pech met het resin. Ik ben er juist dol op :lol:. De enige keer waar ik echt problemen had was zoals gezegd met de Yak-40. Ik heb toen uiteindelijk de "all for one" lijm van Pattex gebruikt. Deze werkt erg goed, stink niet, is gemakkelijk aan te brengen, krimpt niet, maar heeft wel een lange droogtijd (24 uur). Misschien ook iets voor jou? Proberen waard lijkt me.

Voor wat betreft de verschillende kleuren, dit kan je prima doen op resin hoor (zie tenslotte ook mijn modellen :wink: , al hebben die niet zulke mooie metaalkleuren als bij jou). Vooral belangrijk is heel goed in de primer zetten. Het liefst twee of drie laagjes. Daarna even goed testen door wat tape erop en eraf te halen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik vrees met je mee w.b.t. de hechting van de verf op de resin, ik zou ook als de dood zijn dat ik alles weer lostrek als ik ga afplakken. Is er niet een speciaal soort primer speciaal voor dit soort gevallen? Misschien zelfs iets dat onder invloed van UV uithardt? Een laagje UV resin o.i.d. over het geheel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 7:02 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Er zijn inderdaad speciale primers voor resin. Ik heb er verschillende keren over gelezen, maar nooit zelf gebruikt.
Deze van AK wordt ook in NL op meerdere plekken aangeboden en zou goed moeten zijn. Misschien dat ik die ook eens aan ga schaffen.
https://ak-interactive.com/product/fine ... mer-spray/

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mijn (resin)modelen was ik met puur formule MC voor ik spuit. Gewoon een oude tandenborstel, rechtstreeks in de fles, model even schrobben, afspoelen en laten drogen. Het resulteert in een licht mat oppervlak, en tot nu toe geen problemen gehad met de hechting. Daarna spuitbusprimer of Mr. Surfacer als primer.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Deathtrap schreef:
Er zijn inderdaad speciale primers voor resin. Ik heb er verschillende keren over gelezen, maar nooit zelf gebruikt. Deze van AK wordt ook in NL op meerdere plekken aangeboden en zou goed moeten zijn. Misschien dat ik die ook eens aan ga schaffen. https://ak-interactive.com/product/fine ... mer-spray/
Bedankt voor de tip! Ik gebruikte vroeger met Mr. Resin primer spuitbus, maar die is al een hele tijd niet meer leverbaar. Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe resin primer in spuitbus, dus ik ga deze eens uitproberen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 16:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Silenoz schreef:
Het resulteert in een licht mat oppervlak, en tot nu toe geen problemen gehad met de hechting. Daarna spuitbusprimer of Mr. Surfacer als primer.

Een vetvrij model voor het spuiten is natuurlijk essentieel. Maar sommige resins kunnen zweten. Of zijn van een samenstelling die mooi print, maar mogelijk een effect heeft op het model. Mijn 3d prints hechten ook minder goed. Dus ik ben benieuwd hoe zo'n spray werkt

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Beste meelezers,

Het heeft even geduurd en er is een boel frustratie voorbij gekomen... Bijna had ik er de brui aan gegeven. Het zal niet aan resin op zich liggen, maar wel aan DIT resin :evil: In elk geval is het goede nieuws dat het goed gaat komen ;-)

photo 568536
Maar dat was niet zonder slag of stoot. Ik had op bovenstaande foto nog niet jullie tips ontvangen over speciale resin primer. Wel heb ik het hele model schoon gemaakt met ammonia en formule MC (dank aan Silenoz voor de tip). Daarna in meerdere laagjes gespoten met MR. Paint Fine surface Primer. Dat is voor diverse lastige ondergronden geschikt, waaronder resin. Ik zal de volgende keer zeker ook AK gaan proberen (thnx Deathtrap).

Daarna heb ik, net als met de brouw van de DC-2, verschillende onderdelen voorzien van een specifieke kleur metallic, om dat af te plakken en zo een aardige lappendeken te verkrijgen.
photo 568537
Het aanbrengen van post shade met smoke ging mooi, maar bij het eraf halen van de speciale low tack tape... het koste niet eens moeite. Het viel er gewoon vanaf...

photo 568535
...dus

photo 568534
en vreemd genoeg waren en ook voldoende plaatsen waar dit helemaal niet gebeurde! Dit was wel het moment dat ik de moed aan het verliezen was. Eerst laten de rompdelen laten zich zelfs met Bison Kombi niet goed verlijmen (dus de volgende keer komt ook "all for one" in huis (thnx Malair). En nu ook nog deze verframp.

------------reset--------------

Maarrrrr... ik heb doorgezet. Met de airbrush in de hand en zonder af te plakken heb ik de kale delen weer 'gevuld' met primer en ook de betreffende kleur er weer overheen gespoten. Daarna heb ik gewoon afgeplakt alsof er niets aan de hand was en ben ik gaan spuiten met ALC 119.
photo 568532
En wonder boven wonder is dat goed gegaan! De afgeplakte delen hebben niet tot meer schade geleid en de beschadigde delen heb ik heel licht overspoten met ALC 119. Daarom heb ik ook geen Inspire Chrome gebruikt. Dat is direct zo'n dekkende laag dat je de subtiliteit mist. Nu kon ik in kleine laagjes, vakje voor vakje het metaal aanbrengen. Ook over de beschadigde delen. En uiteindelijk is het (bijna) niet te zien:

photo 568531
photo 568530
bijna niet dan...zie bv de 'gerepareerde' plek op de rechter vleugel, op de flap net naast het rolroer. En zo zie ik nog wel een paar puntjes, maar gezien de uitdagingen ben ik er tevreden mee.

pfff, dat was een flinke klus. Maar nu is alles geseald met ALC-600 Aqua Gloss. Dat blijft DE aanrader! Het geeft een mooie stevige laag en hierop durf ik wel verwering en decals aan te brengen. Ook al bestaat de kans dat delen in de ondergrond nog steeds niet goed gehecht zijn. De volgende update komt een stukje sneller hoop ik!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2022 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Allereerst petje af voor je doorzettingsvermogen VJ. Dit soort fratsen zorgt ervoor dat bij mij projecten nog wel eens vastlopen en het vervolgens 9 jaar duurt voor ze af komen zoals je al zo delicaat opmerkte in mijn Martinair A320 verslag :wink:

En dan weetje er ook nog zo’n prachtige laklaag overheen te krijgen. Erg overtuigend! Hopelijk is laag met de extra glansrol nu stevig genoeg om niet weer af te brokkelen en kan je zonder al te veel uitdaging verder gaan. Erg leuk project/onderwerp is dit ook weer. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Tsjee, ik moet eerlijk zeggen dat ik al plaatsvervangend de hoop aan het verliezen was, maar jouw doorzettingsvermogen is groter dan het mijne. Het ziet er weer prachtig uit, ik hoop voor je dat alles nu en ook op de langere termijn aan het model blijft hangen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De aanhouder wint zie je wel weet. Schitterende metaalkleuren weer! Nog wel een vraagje. Ik zie bij jou nooit opstaande verfrandjes. Ik heb die vaak wel en moet die dan lichtjes wegschuren. Ik vermoed een beetje dat mijn airbrush vrij dik spuit. Spuit jij op een lage druk o.i.d. of gebruik jij een techniek die ik nog niet ken :P ?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement