Mijn volgende project is de productie van een resin kit voor de De Schelde S.20.
Na de Scheldemusch en de Scheldemeeuw was de S.20 het volgende project van afdeling vliegtuigbouw van de scheepswerf De Schelde dat tot realisatie kwam. Het was een vier persoons les- en sportvliegtuig met een neuswiel, intrekbaar landingsgestel, dubbele staartbomen en een duwprop. De vleugel was van hout met landingskleppen tussen romp en staartbomen, die van aluminium waren. Voor zover uit de foto’s af te leiden was de romp ook van metaal, zij het op een frame van stevige profielen, dus geen echte schaalconstructie.
De motor was een zes cilinder luchtgekoelde Hirth HM 506A lijnmotor van 160 pk. De motorinlaat zat in de neus en liep via een tunnel in de cabine naar de motor achteraan de romp. Andere eigenschappen:
Spanwijdte: 11,35 m
Lengte: 8,65 m
Hoogte 2,60 m
Max. snelheid: 240 km/uur
Plafond: 5000 m
Actieradius: 900 km
Ik heb een tweetal tekeningen uit 1938 uit het boek van Pieter van Wijngaarden en via het Aviodrome een tekening van 20 februari 1940.
Het toestel maakte zij eerste vlucht op 29 maart 1940. De S.20 heeft altijd gevlogen met oranje driehoeken en met de prototype registratie Y-200. Via het Aviodrome heb ik ook een mooie set foto’s gekregen, en ook in het boek van Van Wijngaarden en in De Nederlandse Vliegtuigen van Wesselink & Postma staan nog een paar foto’s.
Uit documentatie in het NLR archief heb ik begrepen dat er uitgebreide testen in windtunnel en in de vlucht hebben plaatsgevonden van de inlaat configuratie, en ook schijnen er wat problemen te zijn geweest met de uitlaat. Dat verklaart waarschijnlijk het af en toe vreemde uiterlijk van het vliegtuig op een aantal foto’s. Wat er met het toestel gebeurd is na mei 1940 is onduidelijk.
Ik ben begonnen met de tekening uit 1940 te schalen naar 1:72 en de afmetingen in de drie aanzichten kloppend te maken.
Let ook op de "gaten" in de vleugeltips om het wegvallen over een tip te voorkomen. Nog een paar opmerkelijke details. De stoelen konden naar buiten roteren en dienden dan ook als trapje om in de cabine te klimmen.
De omhoogstaande deur is van de bagageruimte. Het neuswiel klapt naar voren in de inlaattunnel voor de motor koellucht. Op veel andere foto’s zijn de deuren van de neuswielbak niet te zien, en op de enige foto van het toestel in de vlucht zijn de hoofdwielen ingeklapt maar het neuswiel niet.
Hier steekt ook een rare uitlaat onder de motor uit.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.