Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn volgende project is de productie van een resin kit voor de De Schelde S.20.

photo 554599

Na de Scheldemusch en de Scheldemeeuw was de S.20 het volgende project van afdeling vliegtuigbouw van de scheepswerf De Schelde dat tot realisatie kwam. Het was een vier persoons les- en sportvliegtuig met een neuswiel, intrekbaar landingsgestel, dubbele staartbomen en een duwprop. De vleugel was van hout met landingskleppen tussen romp en staartbomen, die van aluminium waren. Voor zover uit de foto’s af te leiden was de romp ook van metaal, zij het op een frame van stevige profielen, dus geen echte schaalconstructie.
De motor was een zes cilinder luchtgekoelde Hirth HM 506A lijnmotor van 160 pk. De motorinlaat zat in de neus en liep via een tunnel in de cabine naar de motor achteraan de romp. Andere eigenschappen:
Spanwijdte: 11,35 m
Lengte: 8,65 m
Hoogte 2,60 m
Max. snelheid: 240 km/uur
Plafond: 5000 m
Actieradius: 900 km
Ik heb een tweetal tekeningen uit 1938 uit het boek van Pieter van Wijngaarden en via het Aviodrome een tekening van 20 februari 1940.

photo 554633

photo 554602

Het toestel maakte zij eerste vlucht op 29 maart 1940. De S.20 heeft altijd gevlogen met oranje driehoeken en met de prototype registratie Y-200. Via het Aviodrome heb ik ook een mooie set foto’s gekregen, en ook in het boek van Van Wijngaarden en in De Nederlandse Vliegtuigen van Wesselink & Postma staan nog een paar foto’s.
Uit documentatie in het NLR archief heb ik begrepen dat er uitgebreide testen in windtunnel en in de vlucht hebben plaatsgevonden van de inlaat configuratie, en ook schijnen er wat problemen te zijn geweest met de uitlaat. Dat verklaart waarschijnlijk het af en toe vreemde uiterlijk van het vliegtuig op een aantal foto’s. Wat er met het toestel gebeurd is na mei 1940 is onduidelijk.
Ik ben begonnen met de tekening uit 1940 te schalen naar 1:72 en de afmetingen in de drie aanzichten kloppend te maken.

photo 554603

Let ook op de "gaten" in de vleugeltips om het wegvallen over een tip te voorkomen. Nog een paar opmerkelijke details. De stoelen konden naar buiten roteren en dienden dan ook als trapje om in de cabine te klimmen.

photo 554606

De omhoogstaande deur is van de bagageruimte. Het neuswiel klapt naar voren in de inlaattunnel voor de motor koellucht. Op veel andere foto’s zijn de deuren van de neuswielbak niet te zien, en op de enige foto van het toestel in de vlucht zijn de hoofdwielen ingeklapt maar het neuswiel niet.

photo 554605

Hier steekt ook een rare uitlaat onder de motor uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2022 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals al te zien was van de drie aanzichten, kloppen wat dingen niet aan de romp, vooral de raampartijen. Om dat beter te zien, en ook om te bepalen welke doorsneden ik moet gaan gebruiken om de romp, heb ik wat rode hulplijnen in de tekening gezet.

photo 554696

Als scheidsrechter heb ik ook de foto van de zijkant gebruikt. Dan blijkt dat de ramen in het bovenaanzicht vrij goed kloppen, maar die in het zijaanzicht van geen kant. Ook de rompvorm op de tekening is anders dan uit de foto blijkt. Die heb ik dus overgenomen uit de foto, aangegeven door de blauwe lijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 14 maart, 2022 22:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2022 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi project Rob, ook als opvolger van de Promoter.

Ik krijg ook een hoog Difoga 421 gevoel bij deze, lijkt er heel veel op.
Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi vliegtuigje Rob.

hier nog een tweetal linkjes met wat info, o.a. ook wat er met het toestel is gebeurt na mei 1940.

http://theaviationanorak.blogspot.com/2011/08/de-schelde-s20.html


https://www.airhistory.net/photo/201088/Y-200

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de link. Ik weet niet waar de informatie vandaan komt. Gezien de datum van de Duitse bezetting van juni 1940 weet ik het niet zo... Ik heb de vraag maar op de website gezet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Mooi project weer Rob!

Dat wordt weer een interessant onderwerp. Ik neem aan dat je het boekje van Hugo Hooftman : Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie , hebt daar staan goede interieur foto's in.
Tja, die maatschetsen kloppen onderling niet altijd, ik weet er alles van.... :lol:

Veel succes met de bouw !
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2022 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Dank voor de tip, ik was het boekje over Scheldemusch en Scheldemeeuw helemaal vergeten. Weer wat extra foto's, en er staat ook een recentere opengewerkte tekening in.

photo 554823

Van Hans Berfelo heb ik ook weer wat foto's gekregen, het wordt langzamerhand een heel album. Ik ga maar eens een lijstje maken van alle details, die op de foto's te zien zijn en de moeite waard om in de kit weer te geven.
Ik heb de maatschets geupdate met wat annotaties.

photo 554825

Hieruit heb ik de verschillende doorsneden afgeleid.

photo 554824

Alle doorsneden zijn rondom 1 mm kleiner dan op de maatschets (onder andere na het overtrekken gemaakt met de "contour" functie van CorelDraw), want de beplanking ga ik maken uit twee laagjes strips van 0,5 mm dik. De doorsneden ga ik maken van 0,5 mm styreen, behalve de spanten F, G, en H, die worden gemaakt van 1 mm styreen. De overige spanten in het onderdeel van de romp worden grotendeels vewijderd na het aanbrengen van de beplanking en het scheiden van de bovenkant van de cabine van de rest (de groene lijn). Onder de deuren ga ik in de romp nog een vloer maken van 1 mm dik styreen.
Tot zo ver de plannen, nu het echte werk nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2022 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle doorsneden op styreen gelijmd.

photo 555125

Boven- en zijaanzicht uitgesneden en de plaats van alle spanten licht ingesneden.

photo 555123

Boven en zijaanzicht op elkaar gelijmd.

photo 555122

Daarna begonnen met de spanten en er na eentje weer mee opgehouden, want ik wilde op iedere spant ook de boven en onderkant van de raampartij aangeven. Op die plaats wordt de huid namelijk samengesteld uit twee lagen van 0,4 mm styreen in plaats van de twee lagen 0,5 mm. Daar bovenop komt dan een laatste laagje van 0,25 mm styreen om de frames van de ramen aan te geven. Dus opnieuw getekend en opgeplakt.

photo 555126

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2022 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren en vandaag spanten uitgesneden en in de romp gelijmd. Eerst die van 1 mm dik, die de achterwand van de cabine gaat vormen.

photo 555257

Daarna de tweede van 1 mm, die de achterkant van de mal voor het vacform bovendeel van de cabine gaat worden en de rechthoekige spanten in het rompachterstuk. Die worden later rond geschuurd. 10 cent om de grootte aan te geven.

photo 555256

Dat rompachterstuk ga ik niet massief resin maken, want dan wordt het zeker een staartzitter. Wordt dus waarschijnlijk twee delen, een boven- en een onderschaal. Kwart spant voor kwart spant de romp naar voren opbouwen.

photo 555254

En de rest.

photo 555255

photo 555253

Tenslotte hier en daar wat stripjes geplakt om alles gelijk te krijgen. Na goed drogen kan alles in "stroomlijn" geschuurd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: do 31 maart, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

Prachtig vakwerk, respect, dat je dit moeilijke model gaat bouwen. En dan nog gelijk geschikt maken voor het afgieten in resin.

Ik denk, dat je de liefhebbers er zeker blij mee maakt. Ik blijf het volgen met grote belangstelling.

Veel succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement