Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Knap hoe je zo'n onderstel uit het niets tevoorschijn haalt. Hoe vijl je de stroomlijn in die stijlen op zo'n manier dat het overal gelijk is? Ik ben verder ook wel benieuwd naar dat draaibankje.. :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Jelle,

Voor de vleugelsteunen heb ik helaas geen slim trucje voor, het komt erop neer, strookjes plaat uit te zagen en gelijk te vijlen. Vervolgens de kanten afschuinen met de vijl en gladschuren..
Alles met het handje en het Mk.1 eye- sight. :roll:

Voor het ahum ....draaibankje, kijk maar eens in het verslag van mijn Fokker F.14

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=53671

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2022 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
JohnH schreef:
Voor het ahum ....draaibankje, kijk maar eens in het verslag van mijn Fokker F.14


Inventief....je moet er maar opkomen. :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 8

Beste brouwers,

De afgelopen dagen heb ik weer nuttig besteed. De bouw gaat nu wat vlotter, na alle lastige hindernissen... :)

Na het vorige verslag ben ik verder gegaan met het maken van een nieuwe propeller. Dat geeft gelijk een veel beter beeld van het geheel.
vervolgens een staartslof aangebracht, zodat alles op z'n pootjes kon staan, want ik wilde eerst de boven -en onderkant blauw schilderen. De zijkanten laat ik even kaal, daar moet ik het model tijdens
de bouw vaak vasthouden.
Hierna heb ik de motor een kleurtje gegeven, gewoon gunmetal en zilver met een wasje van zwart, om wat detail op te halen. Ook de wielen kregen hun blauwe kleur, de vluegelstijlen zijn zilver
gehouden.

photo 556840

photo 556839

Nadat de verf droog was kon ik verder met de details. Achter de motor onder de neus, was een oliekoeler en de luchtinlaat van de carburateur aangebracht.
Verder heb ik aan beide zijden van de neus de twee stroomlijn fairings aangebracht, waaruit later twee roerkabels lopen. Daarboven ook nog de "hevels "voor de hoogteroerkabels aangebracht. Het zijn
wel kleine priegeldingetjes, ik hoop, dat ik de twee roerkabels een beetje goed aan gelijmd krijg.

Toen volgde een nog redelijk lastige klus, de twee uitlaten van de motor onder de romp plaatsen. Dus eerst maar weer alle beschikbare foto's napluizen, hierbij bleek, dat de rechter uitlaatpijp voorzien
was van een dikker gedeelte, een soort mantel om de uitlaatpijp zelf, dat diende, denk ik, voor de verwarming van de cabine. Het geheel is samengesteld uit aluminiumbuis van 2,38 mm en een dikker
stukje gietboom.
De linker uitlaat was makkelijker, gewoon een doorlopende pijp. Het was dus wel een gepriegel om alles op z'n plek te krijgen met die dunne stangetjes.

Als laatste heb ik twee spatborden boven de wielen gemaakt. Dat was ook weer zo'n prutswerkje, maar ze zitten erop.

photo 556838

photo 556841

photo 556842

Ik moet nu even verzinnen, hoe ik verder ga, ik denk, dat ik eerst met de romp verder ga; schilderen, de registratieletters en het witte kruis op het rode richtingsroer aanbrengen.

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooie update John en wat een gepriegel inderdaad als ik de foto's goed bekijk. Dit geeft wel altijd de voldoening als die "klus" geklaard is.

In eerste instantie dacht ik dat je de uitlaat aan de linkerkant (voor de kijkers rechts) te lang had gemaakt, toen ik naar deze foto keek https://www.fokker-history.com/f-xi .
Maar dat is optisch bedrog, besefte ik later.

Klopt het dat deze motor ook een andere uitlaat had. Ik zag ook een foto waar de uitlaat een korte pijp langs de motor was of is dat een totaal ander type Fokker?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Barry,

Bedankt voor je reactie !

Ik snap je vraag over die uitlaten. Het ziet er een beetje verwarrend uit. Vergeet die donkergekleurde kist met de -H - registratie, dat zijn twee latere exemplaren, bestemd voor Malert. Die zijn groter.
Mijn model is het eerste prototype, wat later verkocht is aan het Zwitserse Alpar. Daar zijn verschillende beschilderingen en ook verschillende motoren met verschillende uitlaat- systemen toegepast.
Dus zoek het maar uit, keuze genoeg.... :lol: Dat is ook het interessante van deze kist, een veelbewogen leven en als enige nog bestaand, weliswaar down- under of te wel Australië.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

Ik ben weer een stapje dichter bij het einde gekomen.

De vorderingen lijken niet niet veel, maar kostten wel veel tijd, maar dat hoort ook bij modelbouw.... :)

Sinds het vorige verslag heb ik besloten, eerst maar de romp af te bouwen. Zodoende, heb ik goed houvast aan de vleugels, waarvan de verf niet zo best, het vele beetpakken, heeft doorstaan.
Ik had eerst nog het idee, dat de romp alleen aan de zijkanten, een blauwe kleur had. Bij nader inzien en nog eens goed kijken naar de foto's, hou ik het er maar op, dat de hele romp blauw was.
Maar zeker is het niet, helaas kon ik verder geen informatie hierover vinden.

Na het blauw schilderen, kon ik beginnen aan de biezen op de zijkanten van de romp. Zo te zien waren deze zilver of lichtgrijs, geen wit, want daarvoor zagen ze er te donker uit.
Ik heb dus maar weer teruggegrepen op mijn eerder toegepaste werkwijze ; een strook plakband zilver geschilderd en hiervan dunne strookjes gesneden.
Het was wel een beetje priegelen, tussen de spanten van de vleugel en het onderstel, maar ik heb het er netjes op gekregen.

De volgende stap waren de roerkabels. Ik heb eerst maar wat stripjes met gaten op de romp gelijmd, om de kabels netjes op de juiste plaats te krijgen. Vervolgens vislijn ( 0,2 mm) met dikke
secondenlijm in de gaatjes en de "horns "vastgelijmd.

photo 557347

photo 557349

photo 557348

Vervolgens komen nu de registratieletters en het witte kruis op het richtings roer, aan de beurt. Hoe dat is uitgepakt, hoop ik de volgende keer te laten zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Dat ziet er zeer overtuigend uit John! De romp met metalen neus en cockpit beglazing oogt zeer realistisch. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 6:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het wordt steeds mooier John. Het toestel doet me denken aan een Noorduyn Norseman met een vleugje Ford Trimotor. Alleen in het landingsgestel herken ik de hand van Fokker. Wat is je plan met het beschilderen van de vleugels?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Stap voor stap komt er leven in, schitterend.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement