TheFlyingDutchman schreef:
Hoe zijn de decals op het metaal gaan liggen? Heb je nog last van zichtbare filmrandjes of helemaal niet?
De meegeleverde decals zijn heel dun en ze zijn prima gaan liggen. Set en Sol hebben daarna hun werk gedaan (ik durfde DACO niet te gebruiken, maar dat was ook niet nodig).
Silenoz schreef:
geen problemen gehad met de decalsetting op het alclad?
Dat heb ik ooit wel een keer gehad, maar dat kwam door een te dunne laag aqua gloss. Zonder bescherming kan Alclad niet tegen het oplosmiddel in Sol. Maar ik maak graag reclame voor de oplossing die Alclad daar voor biedt in de vorm van ALC-600 Auqa Gloss. Dat spul wordt een keihard pantser over het kwetsbare metaal.
En dan nu de eindfoto's!
‘Fokker DC-2’Fokker ontmoette Donald Douglas in 1933 en gooide het op een akkoordje, omdat hij besefte dat ‘zijn’ toestellen plots verouderd en ongewild waren geworden. En Fokker beschikte niet over de kennis en ervaring om ook met metaal te gaan bouwen. Op 15 januari 1934 tekenden ze beiden een contract dat Fokker de licentierechten gaf voor verkoop en bouw van de DC-2 in Europa. Maak Fokker gaf uiteindelijk de voorkeur aan importeren boven eigen productie. Op 28 augustus 1934 werd de ATC-555-certificering toegekend aan een exportversie van de DC-2, de “dash-115”, speciaal voor Fokker. In totaal zijn er 39 DC-2’s op deze manier door Fokker geleverd. De eerste DC-2-115A (NC14284) werd geleverd aan Fokker in de Verenigde Staten op 25 augustus 1934 en arriveerde aan boord van het vrachtschip SS Statedam in de haven van Amsterdam op11 september, op tijd om deel te nemen aan de beroemde race Londen - Melbourne , de McRobertson Trophy . Omgedoopt tot Fokker-Douglas DC-2-115A en geregistreerd PH-AJU in de kleuren van KLM , werd het 'Uiver' gedoopt.
De rest is geschiedenis.
Bron: nederlandseluchtvaart.nl / uivermemorial.org, eigendom uit privé collectie. Colorized met MyHeritage software.
Dit is de Uiver samen met de Snip in september 1934, voor de start van de race. Het staartnummer is nog niet aangebracht en op de neus staat nog KLM met kleine letters en zonder puntjes.
Ongeveer onder dezelfde hoek genomen. Maar uiteraard in wedstrijd uitmonstering. Met uiteraard 'K.L.M', dat op dringend verzoek van Plesman destijds opnieuw en met grotere letters werd aangebracht.
Bron: uivermemorial.org, eigendom uit privé collectie. Colorized met MyHeritage software.
Mogelijk is dit de eerste foto van de Uiver, alleen voorzien van haar registratie terwijl ze in Santa Monica uit de fabriekshal wordt gerold.
Om de suggestie weg te nemen dat het model teveel glimt: met iets meer bewolking past ze beter in het tijdsbeeld;
Maar in het zonlicht blinkt ze toch maar mooi
Stiekem ben ik heel blij met de opening achter de cowling.
Hartelijk dank (nogmaals) aan Malair voor het leveren van de nieuwe ondergrond! En natuurlijk dank voor al jullie feedback tijdens het brouwen.
Er komt nog één nabrander, want ik kwam een foto tegen (met fuel truck) die als afsluiter nagebouwd moest worden
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=54494 VJ