Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2022 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Barry,

Als ik alle foto's uit die tijd bekijk lijkt het inderdaad een soort van willekeurig te zijn. De hoek waaronder het licht valt zal ook een rol spelen. Bij het model heb ik in elk geval geprobeerd een random effect te verkrijgen.

Deze foto heeft ondermeer gediend ter referentie (ook al is het niet de PH-AJU, en zijn bijvoorbeeld andere type belettering gebruikt op latere toestellen).
Afbeelding
KLM Douglas DC 2 fortepan 132874
Bron: FOTO: Fortepan — ID 132874 via Wikimedia Commons. Used with permission.

En na een avondje decals plakken staat ze er nu zo bij. Nog iets te veel glim, maar er volgt nog een laagje gloss.
photo 561146

De DC-2 was beplaat met 24ST Alclad veredelde aluminiumlegering. Dat materiaal was sterk, maar ook corrosiegevoelig en dat is de basis van de verkleuringen per paneel. Ter bescherming ging over elke plaat een extra beschermlaag zuiver aluminium. Hoe nieuwer het toestel, des te duidelijker waren de verschillende tinten zichtbaar. Polijsten, wat in de jaren 30 nauwelijks werd gedaan, maakt dat de kleurverschillen minder zichtbaar zijn. Pas aan het begin van WOII ging men over tot het volledig beschilderen van vliegtuigen, dat mede een extra bescherming gaf.
In 1934 werd dat niet gedaan vanwege performance redenen: de DC-2 was underpowered en de oranje verflaag die Nederlandse toestellen kregen vanaf november 1939 betekende een gewichtstoename van 45 kilo per toestel. Dat werd bij de introductie van de DC-2 als onacceptabel gezien. Dan zou de post niet meekunnen op de Indië-lijn en juist daar werd het geld mee verdiend.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2022 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Prachtwerk...

Had eerst ook het idee over symmetrisch patchen, maar dan de bedenking gemaakt dat de walsrichting enz ook een invloed heeft enz...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De laatste details moesten nog afgerond worden.

photo 561370
Het staartwiel van de kit is prima. De hoofdwielen lijken te klein, dus heb ik deze C-47 resin wielen met een mooi profiel gebruikt.

photo 561367

photo 561366

photo 561365
De wielen zijn klaar voor montage.

photo 561368
Het staartwiel heeft geen as of bevestigingspunten meegekregen. Maar met een styreen staafje en een klein vijltje is dat zo opgelost.

photo 561369

binnenkort meer!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2022 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Echt prachtig resultaat VJ, petje af voor die perfecte ALCLAD afwerking. Wat is het realistisch zeg.
Een waardig model dit voor zo’n icoon!

Ik ga binnenkort ook weer verder aan m’n 747 SCA project, en dan moet ik een ex-American Airlines 747 realistisch zien te krijgen in de bekende half gloss / half polished aluminum finish.
En was het nou maar een 1:200 modelletje, nee, kom ik weer met m’n 1:72 modellen aan :roll:

Ik ben ooit begonnen met een laagje silver leaf als basis en daarover een spray gloss aluminium, maar dit is allemaal pas een basiskleur. Veel te egaal netjes aluminium nog zo:

photo 560968

Dus ik wil alle panels op dit model in licht verschillende en afwisselende alu tinten zien te krijgen..
en de motoren horen Bare Metal te zijn.
Zo perfect als jouw Uiver wordt het echt niet, maar ik zie wel een leuke uitdaging ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
VJ het word in 1 woord SCHITTEREND 8)
Mooie ervaringen die je deelt met het aluminium…goed om allemaal mee te nemen :wink:

Groetje, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dick K schreef:
Echt prachtig resultaat VJ, petje af voor die perfecte ALCLAD afwerking. Wat is het realistisch zeg.

Dus ik wil alle panels op dit model in licht verschillende en afwisselende alu tinten zien te krijgen..
en de motoren horen Bare Metal te zijn.
Zo perfect als jouw Uiver wordt het echt niet, maar ik zie wel een leuke uitdaging ;)

He Dick,

Ik denk dat de truck zit in het feit dat de onderlinge verschillen tussen de panelen minimaal moeten zijn om het zo subtiel mogelijk te houden. Wat voor mij heeft gewerkt is een gevarieerde ondergrond waaroverheen één dunne laag is gespoten. De grootste verschillen ontstaan door de onderlaag, terwijl te toplaag toch zorg voor een soort blending.

Door naar de laatste stappen: het aanbrengen van de verschillende onderdelen. Eerst heb ik de wielen geplaatst en daarna de motoren.
photo 561618
Op de foto zijn de motoren voorzien van de uitlaten en heb ik een as door het brandschot geboord. Deze zit niet vast gelijmd, maar dient er wel voor om de motorconstructie in één keer op de juiste plaats te verlijmen. Dat heb ik allemaal uitgemeten toen er nog niets gespoten (en dus kwetsbaar) was. Let op dat bij het vastzetten van de motoren, de as er nog wel uitkan na het drogen. Die dient weer om later de propeller aan te bevestigen.

photo 561620
photo 561619
En zo staat ze er nu bij. De as kan dus geheel door de motor en brandschot gestoken worden. Eerst plaats ik de cowling terug (die klemt zich vast en hoeft niet verlijmt te worden) en daarna gaat de as terug met propeller. Daarmee is een stevige verbinding ontstaan waarbij zowel een draaibare propeller als een verwijderbare cowling mogelijk is, zonder verdere complexe verbindingen. De openingen aan de achterkant van de cowling zullen straks vanuit alle hoeken zichtbaar zijn. Dat was ook de motivatie om de uitlaat toch maar helemaal af te werken.

De komende twee weken kom ik er niet aan toe, maar het enige dat nu nog rest is een aantal antennes en de eindfoto's. Dat wil zeggen, de voorlopige eindfoto's, want inmiddels ben ik ook begonnen aan een toegift: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=54494

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Onvoorstelbaar mooi! Heel benieuwd naar het eindresultaat.
Hoe zijn de decals op het metaal gaan liggen? Heb je nog last van zichtbare filmrandjes of helemaal niet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2022 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Machtig mooi aan het worden... geen problemen gehad met de decalsetting op het alclad?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Hoe zijn de decals op het metaal gaan liggen? Heb je nog last van zichtbare filmrandjes of helemaal niet?

De meegeleverde decals zijn heel dun en ze zijn prima gaan liggen. Set en Sol hebben daarna hun werk gedaan (ik durfde DACO niet te gebruiken, maar dat was ook niet nodig).
Silenoz schreef:
geen problemen gehad met de decalsetting op het alclad?

Dat heb ik ooit wel een keer gehad, maar dat kwam door een te dunne laag aqua gloss. Zonder bescherming kan Alclad niet tegen het oplosmiddel in Sol. Maar ik maak graag reclame voor de oplossing die Alclad daar voor biedt in de vorm van ALC-600 Auqa Gloss. Dat spul wordt een keihard pantser over het kwetsbare metaal.

En dan nu de eindfoto's!

‘Fokker DC-2’
Fokker ontmoette Donald Douglas in 1933 en gooide het op een akkoordje, omdat hij besefte dat ‘zijn’ toestellen plots verouderd en ongewild waren geworden. En Fokker beschikte niet over de kennis en ervaring om ook met metaal te gaan bouwen. Op 15 januari 1934 tekenden ze beiden een contract dat Fokker de licentierechten gaf voor verkoop en bouw van de DC-2 in Europa. Maak Fokker gaf uiteindelijk de voorkeur aan importeren boven eigen productie. Op 28 augustus 1934 werd de ATC-555-certificering toegekend aan een exportversie van de DC-2, de “dash-115”, speciaal voor Fokker. In totaal zijn er 39 DC-2’s op deze manier door Fokker geleverd. De eerste DC-2-115A (NC14284) werd geleverd aan Fokker in de Verenigde Staten op 25 augustus 1934 en arriveerde aan boord van het vrachtschip SS Statedam in de haven van Amsterdam op11 september, op tijd om deel te nemen aan de beroemde race Londen - Melbourne , de McRobertson Trophy . Omgedoopt tot Fokker-Douglas DC-2-115A en geregistreerd PH-AJU in de kleuren van KLM , werd het 'Uiver' gedoopt.

De rest is geschiedenis.

photo 562698
Bron: nederlandseluchtvaart.nl / uivermemorial.org, eigendom uit privé collectie. Colorized met MyHeritage software.
Dit is de Uiver samen met de Snip in september 1934, voor de start van de race. Het staartnummer is nog niet aangebracht en op de neus staat nog KLM met kleine letters en zonder puntjes.
photo 562677
Ongeveer onder dezelfde hoek genomen. Maar uiteraard in wedstrijd uitmonstering. Met uiteraard 'K.L.M', dat op dringend verzoek van Plesman destijds opnieuw en met grotere letters werd aangebracht.

photo 562697
Bron: uivermemorial.org, eigendom uit privé collectie. Colorized met MyHeritage software.
Mogelijk is dit de eerste foto van de Uiver, alleen voorzien van haar registratie terwijl ze in Santa Monica uit de fabriekshal wordt gerold.
photo 562676

Om de suggestie weg te nemen dat het model teveel glimt: met iets meer bewolking past ze beter in het tijdsbeeld;
photo 562682

photo 562679

photo 562681

photo 562678

Maar in het zonlicht blinkt ze toch maar mooi ;-)
photo 562684

photo 562685

photo 562675

photo 562683
Stiekem ben ik heel blij met de opening achter de cowling.

Hartelijk dank (nogmaals) aan Malair voor het leveren van de nieuwe ondergrond! En natuurlijk dank voor al jullie feedback tijdens het brouwen.
Er komt nog één nabrander, want ik kwam een foto tegen (met fuel truck) die als afsluiter nagebouwd moest worden :wink:

photo 562686
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=54494

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je hebt er weer een onwaarschijnlijk mooi model van gemaakt. Doordat je stap voor stap hebt laten zien hoe je het voor elkaar hebt gekregen is het inspirerend in plaats van afschrikwekkend, voor mij in elk geval wel. Ik ga meteen bouwen, dat is alweer te lang geleden 8)

Succes met het tankwagentje!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement