Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2020 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Aflevering: canopy. Eerst ook nog een scan gemaakt van de "dak panelen".

photo 525729

Daarna de scans op ware grootte ingeplakt in CoralDraw en aan het tekenen geslagen.

photo 525730

De tekening laat de verschiilende iteraties zien, eerst rood toen blauw en uiteindelijk groen. geprint op karton, uitgeprint en uitgesneden ziet het er op het model zo uit.

photo 525731

photo 525726

Eerste iteratie: de dakpanelen zijn duidelijk te breed.

photo 525728

photo 525727

Nog steeds zo, bovendien klopt de lengte nu niet goed. De laatste iteratie heb ik niet meer gefotografeerd (wel een modelletje gemaakt). Past voldoende om nu in helder plastic te gaan maken. Tekening opgeplakt met Kristal Klear, morgen of overmorgen verder bewerken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het uitgesneden uitslag van de cockpitbeglazing. De vouwlijnen zijn een paar keer met een scherpe scalpel ingesneden.

photo 525992

Na het afpellen van het papier moest er nog flink met een nat wattenstaafje geboend worden om de laatste sporen Kristal Klear weg te krijgen. Bij het vouwen bleek dat de twee top ruiten lastig pas te maken waren. Die heb ik er dus maar afgehaald. Het dan moet dan een apart onderdeel worden. De voor- en zijruiten gepast:

photo 525988

photo 525989

De onderkant van de voorruiten moest nog in een ronding gebracht worden.

photo 525990

Ook bleek de hoogte niet helemaal correct te zijn. En omdat ik toch die dakramen nog moest maken, heb ik maar meteen alle ruiten opnieuw getekend.

photo 525991

Met wat reserve-exemplaren, en de bovenramen met overmaat, want die zullen trial and error pas gemaakt moeten worden. Zelfde recept als de eerste keer en weer droogpassen.

photo 525985

photo 525986

Dan de raamlijsten. Ik heb er voor gekozen om die te maken uit reepjes aluminium radiator folie. Dat is makkelijker dan ze te schilderen. De eerste stap:

photo 525987

Dit deel kan nu op de romp gelijmd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg strak en vlekvrij aan elkaar gelijmd! Het lijkt wel een koffietafeltje :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Jelle: Het is niet gelijmd. Als je het plastic inkerfd (twee keer er langs met een zeer scherp mes), dan kan je het knikken op die plaats. Resultaat: een scherpe hoek, en de plastic delen blijven aan elkaar hangen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 1:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Proficiat !

Heel goed, hoe je het uiteindelijk voor elkaar kreeg. Ik had dezelfde problemen met de Atlantic C-2A. Ik had natuurlijk niets om mee te beginnen, dus ik ben maar gelijk begonnen alle ruitjes één voor
één te maken.
Ter vermaek : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=47732

Mooi resultaat daar gaat het om, is dat aluminium tape ook zelfklevend ? Zo doe ik het ook altijd.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Mooi werk. Ik heb dan nog het geluk dat door de kleinere schaal en het dunnere plastic tenmiste nog de zij- en voorruiten uit een stuk gemaakt konden worden.
Na de zijruiten en de voorruiten het dak er op. Dat had ik na het pasmaken eerst gelijmd met houtlijm op de zij- en voorruiten, maar dat kwam mooi weer los bij het plakken van de aluminium raamlijsten. Houtlijm houdt het wel in rust, maar protesteert toch bij het ruwere werk. Dat was overigens wel goed, dat het loskwam, want ik was wat gul met de lijm geweest, en die kon ik er nu zo afpellen. Eerst de aluminium strips aangebracht en daarna: Nieuwe lijm, nieuwe kansen.

photo 526240

En hiervoor deed ik het dus:

photo 526238

Prima zicht op de cockpit inrichting.
Daarna de cabineramen. Eerst met passen en meten (en snijden) op maat gemaakt, daarna de aluminium stripjes er op en in de raamopening vastgezet met een puntje lijm in de hoeken.
Bakboord:

photo 526241

En stuurboord.

photo 526239

Da's klaar nu. Ik denk dat ik nu eerst de touwtjes naar de staart ga maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De touwtjes naar de staart dan. Het lijmen in de drie schuine gaatjes achter de cockpit vereiste enige krachtermen; het zijn lange stukken vissnoer en ze springen alle kanten op, behalve de goede. Maar uiteindelijk zitten ze.

photo 526362

Wel bleek dat de kabel routing zoals getekend op het instructievel niet goed is. Dan zou de stuurkabel naar de onderkant van het hoogteroer bij naar boven uitgeslagen roer tegen het stabilo aan komen. Dus heb ik een extra oogje aangebracht om de kabel lager te laten lopen. Toen dat eenmaal gebeurd was leek het logischer om ook de stuurkabels van het richtingsroer te voorzien van een oogje.

photo 526363

Tijdens het aanbrengen van de stuurkabels is het cockpitdak tot twee keer toe weer losgekomen. Uiteindelijk heb ik het, na wat testjes met o.a. gewone plastic lijm, vastgelijmd met zeer dun aangebrachte Kristal Klear. Dat hecht toch beter aan het transparante plastic. Sindsdien is het dak blijven zitten.
Ik heb de stukjes vissnoer vastgezet met stukjes tape en ruim op lengte afgeknipt. Afwerking kan pas als de roeren geplaatst worden, en dat is zo'n beetje op het eind.
Daarna kon het landingsgestel er onder. De lange poten passen goed in de (opgeboorde) gaatjes, dus dan zit het al (bijna) goed. De laatste correctie volgt bij het lijmen van de V-stijlen naar de romp.

photo 526361

Ik heb langzaam drogende secondelijm gebruikt, dan blijft correctie nog enige tijd mogelijk.

photo 526360

De staartsteun komt in een schuin geboord gat.

photo 526358

Plaats en lengte weer afgekeken uit deillustratie in het insruktievel. Op z'n pootjes ziet het er al aardig uit.

photo 526357

Tensotte een dry fit met de skis.

photo 526359

Die zet ik er nog niet onder; ze staan namelijk niet plat op de ondergrond, want er zit nog een soort kiel onder om ze recht te laten sporen. Eerst nog het landingsgestel in de zijdeglans vernis zetten; het grijs is nu wel erg dof.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

Mooie stappen vooruit gezet. Vooral de cockpit vind ik goed gelukt. Mijn compliment, een lastige klus.

Even over het onderstel, ik kan me vergissen door vertekening van de camera, maar staan de onderstel poten wel netjes evenwijdig met de romp, dus haaks op de vleugel ?
Wat info over de skies, ik had het research werk al vroeger gedaan... :lol:
De onderkant was bekleed met aluminiumplaat daarop waren twee houten ribben- strips aangebracht. Ik denk, dat dat ook het geval was bij jouw model.
Bekijk ook dat model van Bell - Air.

Ik heb ook nog dit gevonden: http://casmuseum-microsites.techno-scie ... g=e&page=3

Veel succes verder, ja die roerkabels, :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De poten staan iets naar buiten. Dat moet ook kunnen, want bij verkorting van de wielpoten (dus ingeveerd op de grond) drukken de V-stijlen ze naar buiten. Ik heb geen idee of het te veel is, maar had in ieder geval geen zin om de V-stijlen in te korten; ze pasten zo net goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

O.K. ik ga met je mee, logische verklaring, waaraan ik niet had gedacht. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement