Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel gaaf onderwerp. Was me tot nu toe ontgaan eigenlijk... Wat betreft metallics: is het niet een idee om gewoon alclad te gebruiken over een iets minder glossy zwarte ondergrond? Ook al is de glim maar een paar procent minder, dan ziet het metaal er direct eens stuk doffer uit. Een extra laag blanke lak kan ook wel eens helpen om het wat terug te brengen. Bij de Buffalo C46 heb ik de vleugels eerst met Inspire Chrome goed in de glim gezet. Daarna een laag lak (aqua gloss heen dun geeft 10% minder glim), daarna stevig verweerd met Tamiya poeder (in die make-up doosjes) en een laatste laag lak (gewoon weer gloss) en het werd een doffe, vuile vleugel waar je toch het metallic onder ziet.

Vorig jaar, toen er nog werd gevlogen :(, stond ik achter zo'n felgekleurde CAVOK Air AN12 (militaire versie van de An-10) op het holding point van Eindhoven rwy21. Toen hij vertrok produceerde het zo'n zwarte walm, dat het toestel voor ons niet meer zichtbaar was. Uiteindelijk zagen we hem weer, vlak boven de bomen en heeeeel langzaam klimmend... Veel lawaai, nog meer rook en geen vermogen (maar onverwoestbaar) :mrgreen:



:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
CAVOK zolang je vanuit de cockpit van de Antonov rechtdoor kijkt dus :mrgreen:

Strak spuitwerk en leuke blauwe propellers, toch een leuk kenmerk voor Russische propellerkisten!
Daarover gesproken... ik woon in centrum Haarlem in een goed geïsoleerd huis. Toen ik laatst binnen zat met ramen dicht en televisie aan hoorde ik een diepe brom en toen ik op Flightradar keek zag ik dit:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Gaaf model Martijn! Echt een stoere kist 8)

Even een vraagje voor de kenners (mits ik je draadje daar niet mee vervuil :?:): waarom staan bij turboprop vliegtuigen als de AN-10, C-130, F50, ATR72, een joekel als de AN22, etc etc, altijd de vleugels haaks op de romp en bij een vliegtuig met turbofans/straalmotoren onder een hoek naar achteren gedraaid?

Verder ziet het er weer strak uit, keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Om het inderdaad niet te veel te kapen hierbij een interessante link over het hoe en waarom van een pijlstelling of 'swept wing'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swept_wing

Het staat los van het type motor, maar heeft alles te maken met het voorkomen van schokgolven (en als gevolg daarvan een weerstandstoename) bij snelheden die dicht in de buurt van de geluidssnelheid komen. Een beroemde turboprop met een sterke swept wing (35°) is de Toepolev Tu-95 Bear.

photo 527964

Deze kist kan even snel vliegen als moderne straalverkeersvliegtuigen (Mach 0.82, of 18% onder de geluidssnelheid) en heeft contra-roterende propellers, die slechts 750 rpm draaien en daardoor ook bij hoge snelheden efficient zijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Aaahhhh de Tu-95 en de afgeleide Tu-116 en Tu-114...wat een fantastische vliegtuigen. De punt van de propellers draait sneller dan het geluid (vandaar dat dit toestel enorm veel lawaai maakte en erg vibreerde). De Tu-116 was trouwens een haastig omgebouwde Tu-95 en vloog ook in de kleuren van Aeroflot (https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-116). De Tu-114 was nog niet op tijd klaar voor de bezoeken van Chroesjtsjov aan het westen, daarom werd snel de Tu-116 ontwikkeld (uiteindelijk werd de Tu-116 niet voor die doeleinde gebruikt en Chroesjtsjov vloog met het prototype Tu-114 naar het Westen) . Ik heb de Tu-95 van Trumpeter met een onbouwkit van Bra.Z en de Tu-114 van RusAir. Breng me nou niet op ideeën VJ, ik heb al zoveel kits die nog eerst afgemaakt moeten worden :lol:

Leuk dat jullie de An-12 en An-24 hebben zien vliegen. Precies van VJ zegt:
Vintage Jet schreef:
Veel lawaai, nog meer rook en geen vermogen (maar onverwoestbaar)
.

Op basis van het advies van VJ heb ik uiteindelijk gekozen voor een zwarte glimmde primer, met Inspire Chrome en een (vrije dikke) laag Aqua Gloss. Dit is het resultaat.
photo 529378

Hier ben ik prima tevreden mee, ik denk dat het aardig in de buurt komt van de semi-matte metaalkeur die deze kisten zo kenmerkt.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 17:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij heeft een tijdje stil gelegen (ik had eerst de 767 afgemaakt), maar nu wordt het toch wel weer eens tijd om met deze kist verder te gaan.

Allereerst de propellers. De bladen zijn nu gelijmd. De fit was niet heel goed, ik moest best wel wat bijschuren aan de onderkant om het passend te maken. De gele puntjes moet ik nog verven. De metalen stukjes van de leading edges worden decals van de Eastern Express decal sheet. Overigens zullen de propellers pas als laatste gelijmd worden, omdat ik anders bang ben ze tijdens het decallen van het model te beschadigen
photo 534765

De leading edges en trailing edges zijn nu ook gespoten, alsmede sommige delen op de romp (met name waar de deuren zitten). Tevens de wielen gemonteerd.
photo 534768

Wat lichte verwering aangebracht.
photo 534766

En dan kan het decallen beginnen!
photo 534767

Dit is de status op het moment. Gelukkig komen de ramen precies overeen met de cheatline decal, dus ik heb ze gelukkig op de juiste schaal gedaan.
photo 534770

Het gaat nu redelijk hard. De decals moeten uiteraard nog afgemaakt worden, alsmede de antennes (draden) en her en der nog wat bijwerken (de leading edge van de verticale stabilo is bijvoorbeeld wat te kort).

Met een beetje geluk deze week nog de eindfoto's.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit. De verwering viel me meteen op op de foto. Overtuigend realistisch. Pas inderdaad op met de propellers anders is het zo een An-8 :wink:

Succes met de laatste loodjes. Niet overhaasten uiteraard.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2021 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Even door buffelen en jawel, hij is af!

De foto's:
photo 534881

photo 534882

photo 534883

photo 534884

photo 534885

photo 534898

photo 534899

photo 534900

photo 534901

photo 534902

photo 534903

En nog een paar in het mooie ochtendzonnetje van vandaag:
photo 534886

photo 534887

photo 534888

photo 534889

photo 534890

photo 534891

photo 534892

photo 534893

photo 534894

photo 534895

photo 534896

photo 534897

Het was een heel erg leuk model om te maken en heb er weinig problemen mee gehad. Voor de draadantennes heb ik toch maar weer een haar van mijn vriendin gepakt (vind ik gemakkelijker om mee te werken). De kit van RusAir is verder een echte aanrader, zoals eigenlijk al hun kits.

Voorlopig even de laatste, aangezien onze tweede binnen nu en twee weken geboren gaat worden, dus dan zal ik mijn handen daar wel even vol aan hebben! :lol:

Edit: Ik zie net dat de 74 van de registratie aan de stuurboordzijde zijn verdwenen. Die moet ik nog even opnieuw toevoegen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2021 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Woooooow! Die foto's met zonlicht zijn niet of nauwelijks van de realiteit te onderscheiden. Zeker met de ondergrond lijkt het alsof je middel in de permafrost van Jakoetsk bent geland. Schitterend, absoluut één van je toppers!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2021 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat was ook mijn indruk, prima geworden.

Succes, plezier en geniet-ze straks met de 2e.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement