Ik hield mijzelf altijd aan de zelfopgelegde regel om pas aan een nieuw model te beginnen als ik een ander model had afgemaakt. Ik ga daar nu toch een uitzondering op maken, aangezien ik het aantal airbrush moment wil gaan beperken (drie modellen wit spuiten bijvoorbeeld scheelt drie schoonmaak momenten van de airbrush). Te beginnen met de Antonov 10A
De An-10 is een doorontwikkeling van de An-8. Deze werd overigen tegelijk geproduceerd met de An-10 en An-12 (de An-8 werd in 1957 in gebruik genomen, de An-10 in 1959). De An-8 was in eerste instantie bedoeld voor militaire doeleinde, maar werd later ook gebruikt voor cargo transporten van Aeroflot. Eastern Express heeft er overigens een kit van.
De An-10 werd tegelijk ontwikkeld en geproduceerd met de An-12. De An-10 als airliner en de An-12 voor vervoer van (militaire) cargo. Belangrijkste verschil tussen de An-10/12 en de An-8 zijn de motoren (respectievelijk vier in plaats van twee) en de spitsere neus van de An-8. De An-10 en An-12 zijn identiek tot frame 41, dan begint de bij de An-12 het cargodeur gedeelte.
De An-10 was populair bij passagiers vanwege de ruime fuselage (4,1 meter) en het feit dat het toestel kon opstijgen van niet geasfalteerde landingsbanen (tickets konden in sommige gevallen bijvoorbeeld in het toestel zelf gekocht worden, waarna deze vertrok als alle kaartjes verkocht waren. Dat is vandaag de dag niet meer voor te stellen!). Er gingen ongeveer 100 passagiers in het toestel, maar het werd ook wel uitgevoerd als passagiers/cargo mix (52 passagiers, 1040 kilo aan bagage en 9080 kg aan cargo). Overigens was de An-10 payload/TOW ratio een stuk lager als die van de Il-18 (wat Sergey Il'yushin als een designfout van de An-10 beschouwde). Echter in de communistische Soviet Unie was er voldoende kerosine en werden de voordelen van de An-10 belangrijker geacht dan economische voordelen. De An-10 werd daardoor echter geen export succes, wat de Il-18 wel werd. In totaal zijn er 104 An-10 toestellen gebouwd.
Origineel had de An-10A een "triple tails" uitvoering zoals de AN-10 sans suffix versie, maar werd later uitgevoerd met twee centrale ventral fins aan de onderzijde (dit is ook de versie die ik ga maken). Hierdoor werd het toestel zuiniger, maar zorgde wel voor veel meer vibraties in de cabine.
De An-10 werd in eerste instantie veel gebruikt door Aeroflot, maar echt een succesverhaal was het niet. Gedurende de eerste paar jaren waren er veel betrouwbaarheids issue's (van 1959 tot 1961 waren er maar liefst 670 defecten geconstateerd en gecorrigeerd), alsmede een paar hele serieuze problemen met de stabiliteit en controle, wat resulteerde in een paar ongelukken. De bekendste hiervan was in 1972 waarbij een beroemde zangeres en acteur omkwamen. Dit zorgde voor zoveel publieke verontwaardiging dat Aeroflot besloot het toestel in 1973 uit dienst te halen. Derhalve was de An-10 de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie vloog, de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie werd geproduceerd en de eerste turboprop airliner die in de Soviet Unie uit de roulatie werd genomen. De An-12 vliegt overigens nog steeds, zij het met lage aantallen (ik heb hem in Oosterhout wel eens over zien komen vliegen met een hoop kabaal). Maar goed, daar zijn er dan ook 1248 van gebouwd
De kit die ik ga maken is de resin kit van RusAir. Eastern Express en AWM hebben er ook een Kit van, maar ik vind die van RusAir de mooist, plus ik heb daar goede ervaringen meer (zie ook mijn Yak-42 en An-148 van een paar jaar geleden).
De An-10 vloog in een rood en later blauw kleurenschema. Ik ga de blauwe variant maken. Hier zijn overigens bijna geen kleurenfoto's van. Dit is de enige redelijke die ik kon vinden.
Zie hier ook schematisch:
De decals zijn van de Eastern Express kit.
De ramen heb ik weer zelf gemaakt:
Enfin, genoeg werk aan de winkel!
Als eerste het gewicht aan de voorkant.
Daarnaa de motoren lijmen. De fit is prima (zien jullie trouwens op de foto al het foutje dat ik gemaakt had? Dit is overigens inmiddels gecorigeerd)
Dan kan de fuselage in elkaar, nadat het overtollige resin is weggeschuurd.
Dan kan het geheel in de plamuur:
Ik had motoren al geschuurd, toen ik erachter kwam wat de fout was. Ik had motoren van de stuurboord vleugel omgedraaid! Dat was gelukkig snel gecorigeerd.
En dat is de status op het moment. Tot nu toe bouwt het allemaal lekker weg. Wordt vervolgd!