Zo, daar ben ik weer.
Ik ben ondertussen ook bezig met een ander project, maar de Antonov heb ik expres even met rust gelaten.
Nadat de druk van de ketel was door het (eigenlijk al te verwachten) cancellen van de SMC 2021 in Veldhoven dankzij Corona, heb ik even besloten wat anders te gaan doen op modelbouwgebied.
Dat project gaat goed, maar toch blijft de Antonov lonken... dus maar weer een AN-225 update bij deze!
Eerst weer even wat landing gear bezigheden.
Jaaaa.. de dag dat de gear af is trek ik een fles champagne open, man man, de onderdeeltjes blijven komen.
Dit keer ging het om deze onderdelen, een soort 'ribben' op de landingskleppen:
..en deze 'hinges' (het scharniermechanisme) van de landing gear kleppen:
Deze 'hinges' zorgen ervoor dat kleppen in delen naast de gear opgetrokken kunnen worden. Ik denk dat de reden is dat de kleppen anders te groot zouden zijn om als 1 geheel open te blijven staan..?
Nou ja, in ieder geval zorgt het weer voor een leuk gepriegel met meerdere kleine onderdeeltjes, een pincet een precisie-lijmen.
Dit is de betreffende sprue:
..en zo komen ze op de kleppen te zitten:
Eerst alle onderdeeltjes loshalen, voorzichtig zonder breken:
En het positioneren kan beginnen.
Ook weer een kunststukje, aangezien je de onderdeeltjes allebei tegelijk schuin tegen elkaar moet laten leunen en lijmen tegelijk
:
Maar goed, dat is gelukt.
Snel weer even wat anders bouwen dan die eeuwige gear!
Ik zat eens naar het stabilo te kijken, en was er erg tevreden over. Maar ik bedacht me opeens, de outer flaps staan in deze positie ook uit, die moest ik ook nog doen.
Dus weer voorzichtig met het resin zaagje aan de slag gegaan en de outer flaps uitgezaagd:
Dat ging op zich vrij snel, even testen hoe ze komen te zitten:
Ziet er goed uit, op naar de tweede vleugel:
..En klaar.
Met Tamiya tape de juiste hoek van de flap vastgezet, en daarna verlijmd.
Ok.. tot zover de flaps en stabilo.
Maar eigenlijk staan de rudders ook lichtelijk uit positie als je de AN-225 op de eerdere foto bekijkt.
Leuke bijkomstigheid is dat de Mriya een gedeeld rudder heeft, dus 4 in totaal.
Ach, ik ben toch aan het zagen, en het gaat best goed. Dus laten we de rudders dan ook meteen meenemen voordat ik later spijt krijg
Dus de zaag in de tail gezet:
De zijkanten van de rudders weer met Plasticard verlijmd voor stevigheid:
Ook de zijkanten van de tail zelf met Plasticard verlijmd:
..en daarna de rudders lichtelijk uit positie vastgelijmd.
Er zijn wat randjes gel-coating losgekomen tijdens het zagen, maar deze zijn met kleine beetjes plamuur weg te werken.
Ik heb ondervonden dat dat resinzaagje erg fijn om mee te werken is, je trekt er scherpe sneden mee.
In dit geval na 3 á 4 keer snijden zit ik door het fiberglass heen.
Maar het is ook erg handig om panellines mee te accentueren; slechts 1 keer en je ziet op deze onderdelen de panellines beter:
Dus meteen alle panellines nagelopen. En geloof me, dat zijn er heel wat op deze kit
..
Ook meteen de polystyreen onderdelen gedaan:
Ik ben weer even op dreef, dus op naar het volgende wat er nog moet gebeuren:
De as voor de vleugelconstructie laat makkelijk los uit de voorgeboorde gaten in de romp, dus 2 gaatjes geboord door de as en splitpennen aangebracht:
Die glijdt niet meer weg.
Kom ik meteen bij de romp op de complete gear-constructie; die wil ik demontabel houden bij vervoer vanwege de fragiliteit van het geheel.
Dus de gear-constructie eerst passend in de romp gemaakt, want de randen van de romp waren te grof.
Nu op maat geschuurd, en de constructie past er nu goed in:
Uiteindelijk ga ik nog een versteviging in de romp aanbrengen die van de bovenkant gear-constructie naar bovenkant van de romp loopt, zodat de romp de constructie ondersteunt.
Het zal waarschijnlijk wel weer een soort rib worden.
Het volgende waar ik maar tegenaan loop te hikken, die cockpit-windows.
De cockpit is klaar, nu moet ik gaan beslissen of ik het niet-passende transparante deel ga aanpassen of het zelfgemaakte onderdeel waar ik zelf raampjes voor moet fabriceren.
Ik wil toch echt het niet-passende transparante deel gaan gebruiken, want zelf raampjes fabriceren gaat me gewoon niet lukken.
Een paar keer wat geprobeerd maar te klein en te priegelig, je ziet meteen dat ergens een kiertje zit en het betekent ook dat ik de raampjes moet gaan verlijmen met secondenlijm.
Dat gaat geheid ergens vlekjes opleveren op de ramen.
Dus eens goed gekeken en gemeten waarom dat transparante deel niet past, en uiteindelijk na veel testen zelf een passende rand aan het transparante deel gefabriceerd:
Weer een probleem uit de weg
.
Vervolgens als laatste de resterende 'vents', PE onderdeeltjes, op de motoren aangebracht:
Even checken wat precies de positie van de sleuven is (horizontaal of verticaal?) aan de hand van Internet:
Zo, dit was weer een Antonov update.
Tot de volgende maar weer..