Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar foto's gevonden waar de uitlaatjes (min of meer) goed zichtbaar zijn. Rechts:

photo 515516

Er zitten twee cilinders tussen de uitlaatjes. Die zijn vrij kort, ze houden ongeveer tussen de cilinders op. Als we de bovenste, vertikale cilinder 1 noemen en met de klok mee nummeren, zitten de uitlaatjes tussen de vierde en de vijfde en tussen de zesde en de zevende cilinder.
Dan de andere kant:

photo 515515

Ook hier zitten er twee cilinders tussen, maar is de motor linksom gedraaid. Hier zitten de uitlaatjes dus tussen de tweede en de derde en de vierde en de vijfde cilinder.
Conclusie: voor beide motoren kan dezelfde uitlaat gebruikt worden.
Bij de resin uitlaten die ik heb zitten er vier cilinders tussen de uitlaatjes. Dat moet dus veranderd worden. Na wat gepruts en gelijm:

photo 515517

Links de originele uitlaat, rechts de gewijzigde. Moet nog wat gefatsoeneerd worden, als de lijm uitgehard is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De uitlaat voorzien van twee korte stukjes messing buis van 1,8 mm diameter.

photo 515558

En drooggepast op de motor, die met Kristal Klear tijdelijk op de gondel gelijmd was:

photo 515555

Het rechter uitlaatjes is inmiddels iets meer gebogen om er betere symmetrie in te krijgen.
De propeller is net zo gemaakt als ik al voor mijn eigen F.VIII had gedaan: Uit bladen 0,5 mm styreen sheet, evenals vier schijfjes van 5 mm diameter voor de naaf. Een as van 1,2 mm styreen staf en als bouten schijfejes van 0,5 mm staf.

photo 515559

Even op de motor gezet:

photo 515556

De laatste onderdeeltjes dan. Twee Venturi buizen gevijld uit 1,2 mm staf met een steeltje van 0,25 x 1.0 mm strip. De bouwer mag zelf verzinnen waar hij ze wil plaatsen. Bij sommige vliegtuigen zaten er twee boven elkaar links op de neus, bij andere een op de neus en de tweede op de horizentale stijl tussen romp en motorgondel, en waarschijnlijk zijn er nog meer variaties.

photo 515557

De staartslof uit verschillende stukjes strip en plaat. En de oliekoeler uit stukjes 2 x 4 mm plaat van 0,25 mm dik gescheiden door stukjes 1 x 2 mm plaat (eigenlijk meer folie) van 0,13 mm dik. Daar komen nog twee stukje messing staf van 0,5 mm in om ze onder de gondel te plaatsen. De dunne pootjes van de koeler mag de bouwer zelf maken van dun metaaldraad.
Voort de master voor de door de stroming aangedreven lucht pomp or generator gebruik ik gewoon een exemplaar wat over is van de Koolhoven F.K.49 productie.
Totaal zullen er 31 masters zijn voor 47 resin onderdelen van de kit. Nu nog alle masters nalopen en een overzichtsfoto maken. Dan is het wachten op de vacuform kits.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Kunstige vorderingen Rob. Ik weet hoe knap het er IRL uitziet dus de foto's van de motor hoeven van mij niet zo verschrikkelijk groot gemaakt te worden. Een iets mindef uitvergrote motor vind ik mooier. Just my 2 cents.

Ik vind wel dat je de negende boutkop op de propnaaf even goed moet zetten. Die staat te veel naar binnen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op zich zijn de foto's best klein, maar bij het inplakken uit het album worden ze altijd opgeblazen. Alternatief: extra verkleiningen maken voor het forum, dus.
Op de foto zie ik ook dat aardig wat boutkoppen op hun kant terecht zijn gekomen, dus eigenlijk moet alles er weer af. Dat is dan het voordeel van de grote foto's :lol: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren hoorde ik dat het door de corona crisis onzeker is geworden of dit project nog wel door kan gaan. Daarom sluit ik het voorlopig af. Mocht er weer schot in komen, dan zal ik een nieuw draadje maken (en de link daarheen opnemen in dit draadje).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement