Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ VJ

photo 485268 BRON: SeniorPlaza

Ik citeer: In 1946 zet Trix (de stuwardes op deze foto) op verzoek van directeur Albert Plesman het eerste KLM stewardessen korps op. KLM maakt goede sier met de negen keer onderscheiden heldin. Vanwege gezondheidsklachten werd zij echter in 1950 gedwongen te stoppen met haar werk.

Aangezien ze dus tussen 1946 en 1950 stuwardes was bij KLM, en dat Albert Plesman tijdens die periode de sier met haar maakte, kan ik niet anders concluderen dat dit de kort na-oorlogse PH-TCY is in eerste Flying Dutchman livery, met het beschilderen van de witte rug, en het verhuizen van het reg. nr. naar het roervlak, krijgt dit toestel ook de bekende cargodeur waar je het over heb.

Deze link is een foto van de PH-TCV, en hier ze je duidelijk ook dezelfde zijdeur.

photo 485274

Deze foto is uit 1952 (zie link, pag. 13)

Waarom je het in het onderhoudsrapportage niet terug vindt, weet ik niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat, zo kort na de oorlog, er zelfs onderhoudsverslagen zijn verdwenen en het dus nu lijkt of een toestel geen veranderingen heeft gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bouw hem vooral zoals je hem zelf interpreteert. Dat heb ik ook gedaan met het interieur, omdat het eenvoudigweg ontbreekt aan bronnen.

Als ik kijk naar bv PH-TDU (ook een bekende Revell kit), dan zie je dat de deur modificatie bij Aviolanda keurig in de boeken staat (bron: Wesselink) en ook de foto's door de jaren laten deze deur zien (ook in de jaren '50).
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 3-2905.jpg
https://deurnewiki.nl/wiki/images/8/89/25.492.jpg

Ik lees dat jij veronderstelt dat PH-TCY, bij overdracht naar KLM een modificatie heeft ondergaan, die ergens voor 1952 weer ongedaan is gemaakt. Dat zou best kunnen, daar het toestel in zowel in 1946 als in 1949 een nieuw BvL nummer heeft gekregen (resp no 511 en no 82). Ook het archief van Aviolanda is beperkt en niet compleet. Dat neemt niet weg dat het vreemd is dat een ongevallenreport over een incident met een vrachtdeur in 1955 verwijst naar een modificatie fout die gemaakt zou zijn in de periode vóór ze bij KLM had gevlogen...

Of, zoals Herman Dekker verzucht in zijn verslag over de resten van de gecrashte PH-TCV: "zoals vaak bij dit soort problemen; een oplossing zorgt steevast ook weer voor nieuwe vragen".

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Woensdag 9 oktober ontving ik mijn 3 bestelde display cases, hieronder zie je een van die drie cases met de Douglas C-47 PH-TCY.

photo 488130


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement