Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Mijn volgende project is de Antonov 74TK-300D. Nogal een bijzonder vliegtuig aangezien er maar twee van deze variant gebouwd zijn. In feite de twee prototypes, waarvan er één in Iran is beland en één wordt gebruikt als presidentieel vliegtuig van Oekraïne. De An-74TK-300D is een variant van de An-74, welke weer een doorontwikkeling is van de An-72. Ik ga hier niet te veel over de An-72 neerzetten, aangezien ik dat nog wel een keer doe als ik de An-72 ga maken (eerst een goede kit vinden in 1:144. Ik weet dat er diverse zijn, maar die van PAS die ik het liefst zou willen is niet meer leverbaar). Belangrijkste kenmerk van de An-72 zijn de motoren, welke half in de vleugels gemonteerd zijn om zodoende uitstekende STOL kwaliteiten te krijgen (dankzij het Coandă effect). De bijnaam van de An-72 was trouwens Чебура́шка (Tsjeboerasjka) naar het bekende Soviet film figuurtje:

photo 484288

photo 484289

De An-74 is in feite een An-72, maar dan bedoeld voor gebruik in arctische omstandigheden. Dit vormde later de basis voor de An-74TK, welke voor passagiers in plaats van cargo bedoeld was. De -300 was een speciale variant van de An-74TK aangezien deze oorspronkelijk bedoeld was voor civiele passagiers transport, met als meest opvallende kenmerk dat de motoren deze keer met pylons onder vleugels hangen aangezien STOL voor de bedoelde toepassing niet noodzakelijk was. Potentiële klanten zagen echter meer in clean sheet design, wat uiteindelijk de (overigens niet bijster succesvolle) An-148 opleverde. De An-148 heb ik vier jaar geleden gemaakt, zie ook: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=46870.

Goed, de An-74TK-300D heeft dus niet daadwerkelijk betalende passagiers vervoerd, maar heeft wel een civiele registratie daar het gebruikt wordt door de overheid van Oekraïne (vergelijkbaar met onze PH-GOV of zijn voorganger PH-KBX, waarvan het eeuwig zonde is dat deze niet naar het Aviodrome gegaan is).

Enfin, er zijn er dus maar twee van gemaakt maar toch is er een kit van, die van PAS models. Met PAS heb ik al meer ervaring, daar ik er eens een 757 van gemaakt heb. Over die kit was ik verder prima tevreden, dus dat zal hier ook wel goed komen.

p.s een leuk boek over dit ondwerp is deze:
photo 484281

Dit gaat hem dus worden:
photo 484271

De kit van PAS:
photo 484274

photo 484272

De onderdelen (hier al van het resin residu verwijderd)
photo 484273

De cockpitdecals zijn ook van PAS (los besteld)
photo 484275

Bij de 757 was ik het gewicht in eerste instantie vergeten (met een hoop werk achteraf als gevolg). Dat gebeurt met geen tweede keer meer!
photo 484277

photo 484278

De helften kunnen aan elkaar gelijmd worden. De fit is...twijfelachtig.
photo 484279

Meteen ook maar de stabilo's aan de verticale stabilo gelijmd. Deze fit was wel prima
photo 484280

photo 484282

Voor de romp is het nodige schuur en plamuurwerk nodig. Ik zou zweren dat ik hier meer foto's van had, maar kan ze nergens meer vinden.
photo 484282

Daarna in de primer en de tweede plamuur laag van autoplamuur (heel geschikt voor kleine oneffenheden) erop.
photo 484283

Daarna de schoepen in de motoren lijmen
photo 484284

photo 484285

Resultaat na de tweede keer schuren. Hier ben ik prima tevreden over. Nu alleen nog een keertje in de primer voor de zekerheid.
photo 484286

En dan kunnen de vleugels er al aan, met daarna de plamuur. Ik heb overigens eerst de vleugels nog bijgeschuurd bij de leading edges.
photo 484287

En daar staan we nu (met een hoog tempo zie je wel). Mijn doelstelling is deze af te krijgen voor 7 oktober, zodat ik officieel aan de BB van KLM 100 kan beginnen (ik kan het overigens niet nalaten om daar binnenkort wel alvast een topic te openen).

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op do 26 sep, 2019 15:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Met de motoren op de vleugels is het echt een lelijk apart ding. Was dus erg leuk geweest om die te gaan bouwen :D

Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
interessant project. Waarom hebben ze bij deze variant de motoren niet ook in de vleugels ingewerkt? of is dit 1 van de aanpassingen voor de arctische eigenschappen? Ik dacht dat de motoren ook deels zo gemonteerd werden om betere eigenschappen te hebben op halfverharde landingsbanen in de toendra, om zo minder vuil in de motor te zuigen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project heb je weer uitgekozen. Aparte verschijning deze serie Antonovs. Ik vind het knap als je 'm in een maand af krijgt. Nu hbe je 'm al bijna in elkaar zitten, maar toch. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind m leuk. Knal wit met dat geel-blauwe vlaggetje, kleurrijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk project! En wat een tempo :shock: Hoe plaats jij eigenlijk het balanceergewicht in de neus? Zijn dat kleine loodjes met een soort klei o.i.d.?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 12:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
fvdm schreef:
Met de motoren op de vleugels is het echt een lelijk apart ding. Was dus erg leuk geweest om die te gaan bouwen :D
Ow, de An-72 komt zeker nog een keer aan de orde hoor ;). Eerst even een goede kit vinden.

Silenoz schreef:
interessant project. Waarom hebben ze bij deze variant de motoren niet ook in de vleugels ingewerkt? of is dit 1 van de aanpassingen voor de arctische eigenschappen? Ik dacht dat de motoren ook deels zo gemonteerd werden om betere eigenschappen te hebben op halfverharde landingsbanen in de toendra, om zo minder vuil in de motor te zuigen...
Klopt, maar de An-74 was bedoeld voor transport van burgers. Deze zou dus van gewone start- en landingsbanen gaan opstijgen. Derhalve waren de motoren ingebouwd in de vleugels niet meer nodig. Er lag zelfs nog een stretch variant op de tekentafel...:
photo 485783

...maar uiteindelijk werd toch besloten een heel nieuw type in de vorm van de AN-148 te ontwikkelen.

Bas_ schreef:
Leuk project! En wat een tempo :shock: Hoe plaats jij eigenlijk het balanceergewicht in de neus? Zijn dat kleine loodjes met een soort klei o.i.d.?
Ik gebruik een rol lood van de bouwmarkt (hier doe je echt jaaaaaaren mee), waar een een stel kleine stukjes vanaf knip. En inderdaad, deze maak ik vast met gewone (niet drogende, dat is belangrijk) hobbyklei. Werkt als een trein en is spotgoedkoop.

Enfin, het tempo moet hoog gehouden worden, dus we bouwen rustig door! De vleugels zijn geschuurd en gespoten. De fit is prima en het schuren ging goed, dus na één ronde ben ik al tevreden
photo 485779

photo 485780

De horizontale en verticale stabilo zijn ook gelijmd. Het gat in de romp en de plug van de verticale stabilo kwamen niet helemaal overeen. Ik heb deze dus afgeknipt en rechtstreeks op de romp gelijmd. Even een test gedaan, maar de lijm kleeft als een trein dus het is stevig genoeg. Daarna geplamuurd, opgeschuurd en in de primer gezet.
photo 485781

photo 485789

Vervolgens kan hij helemaal in de witte lak! Meteen de motoren meegespoten.
photo 485782

Het schiet al lekker op. De leading edges en de grijze onderkant zijn ook al gespoten en een begin gemaakt met het landingsgestel.
photo 485784

photo 485785

Hij kan op zijn pootjes! Tevens de typisch Russisch/Oekraïnse rode punten op de vleugels en stabilo's aangebracht
photo 485786

De motoren zijn bevestigd en het cockpit decal zit er al op.
photo 485788

FokkerFan schreef:
Ik vind het knap als je 'm in een maand af krijgt. Nu heb je 'm al bijna in elkaar zitten, maar toch. Succes!
Mwah, nog 12 dagen voor wat decals, verwering en details. Moet lukken :p

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Wow, jij bent weer ouderwets op dreef! Wat een tempo en zonder in te boeten op een strak verflaagje. Gaat er weer heel mooi uitzien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Lekker bezig met de gave kist. Laatst nog te zien in ons koude kikkerlandje: https://www.upinthesky.nl/2019/08/16/an ... lde-video/

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt!

Ach ja als we dan toch bezig zijn kunnen we hem net zo goed maar af maken. De eindfoto's:

photo 486010

photo 486009

photo 486008

photo 486007

photo 486006

photo 486005

photo 486004

photo 486003

photo 486002

photo 486001

photo 486000

En als laatste nog een familie kiekje met zijn kleindochter (de An-148):
photo 486011

Al met al een tof model om te maken met een simpel kleurenschema. De modellen van PAS bevallen me tot nu toe uitstekend (geen beginners modellen overigens).

De volgende wordt zoals gezegd de Authentic Airliners BAC1-11 in KLM kleuren, welke inmiddels al te vinden is in het 100 jaar KLM subforum: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 83&t=52285

Bedankt voor het kijken en graag tot ziens!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement