Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2019 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
De PS-84 is af, dus het is weer tijd voor een nieuw project. Ik blijf in Rusland met de Boeing 757....ik bedoel Tupolev 204-100. Zonder gekheid, de types lijken inderdaad erg veel op elkaar en voor een leek zijn de B757 en Tu-204 nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

De Tu-204 kan worden beschouwd als het juiste vliegtuig op de verkeerde tijd aangezien het de pech had net uit te komen tijdens de val van Sovjet-Unie. Het type was bedoeld om de Tu-154 te vervangen en de ontwikkeling ervan begon in 1981. Tupolev speelde wederom met het idee van drie motoren, maar koos uiteindelijk toch voor twee aangezien dit in het Westen al standaard was en er een krachtigere versie van de D-90 turbofan (later bekend als de PS-90A) beschikbaar was gekomen. De Tu-204 werd ontwikkeld om de competitie met de Westerse vliegtuigen aan te gaan en had dan ook een state-of-the-art ontwerp zoals een high-aspect ratio vleugel met een superkritische bovenkant en winglets om drag tegen te gaan. Daarnaast heeft de Tu-204 ook een fly-by-wire systeem. Een andere interessantheid is dat de stuurknuppel een Y-vorm heeft (als eerste van de civiele Soviet vliegtuigen), net zoals in de concorde en Embrear vliegtuigen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat een flight engineer niet meer nodig was, maar de politieke ideologie van de USSR verplichte dat er toch een soort van flight engineer aanwezig moest zijn. Deze zat recht achter de piloten (in plaats van schuin) en hield zich bezig met de bediening van het bovenpaneel van de cockpit.

De eerste vlucht was op 2 januari 1989, maar het uiteindelijke certificaat werd pas verstrekt in 1994. Nu was het socio-politieke landschap echter totaal veranderd. In eerste instantie had Aeroflot behoefte aan 530 Tu-204 vliegtuigen, maar nu dat de USSR niet meer bestond en er grote politieke onrust was ontstaan (alsmede een ineenstorting van de economie) werd de vraag naar de Tu-204 vrijwel nul. Desalniettemin werd er in 1996 gestart met het commercieel vliegen met de Tu-204 door Vnukovo Airlines.

De eerste productie run bestond uit slechts 15 types, voordat er een nieuwe variant in de vorm van de Tu-204-100 werd geïntroduceerd, al snel gevolgd door de -120. Het grootste verschil met de Tu-204 sans suffix is dat de -120 is uitgerust met Rolls-Royce RB211 motoren (voor het eerst sinds 1950 werden er weer westerse motoren gebruikt in Rusland). Andere varianten zijn de -200, -220, -300, -500 en de Tu-214. Veel verschil tussen deze types is er overigens niet, met uitzondering van de -300, welke 6 meter korter is dan de -100.

Zoals gezegd kwam de Tu-204 net op het verkeerde moment (technische gezien was er weinig mis met het vliegtuig). In totaal zijn er slechts 79 voor civiele doeleinde van gebouwd, waarvan er nog 35 rond vliegen. Het toestel is officieel nog in productie, maar dat zal waarschijnlijk afgelopen zijn als de MC-21 wordt geïntroduceerd. Een totale mislukking was de Tu-204 overigens niet aangezien het waardevolle kennis en ervaring opleverde voor de ontwikkeling van de SSJ-100 en MC-21 (hoewel het opvoeren van de productie in zijn algemeenheid en een wereldwijde sales support een probleem blijft voor Russische civiele vliegtuigbouwers)

De Tu-204 heeft dus als enige Russische civiele vliegtuig niet in Aeroflot kleuren gevlogen. Overigens werd er voor een airshow wel een keer een Aeroflot livery aangebracht:
photo 469740

Enfin, genoeg achtergrond informatie. De kit is er wederom eentje van Zvezda. De kit wordt geleverd met decals voor Red Wings, maar ik ga de Cubana decals van 8a Decs gebruiken. Ik vond het wel een keer leuk om een Zuid-Amerikaanse livery te maken en bovendien zitten er photo-realistische raampjes bij de decals van 8a Decs.

Dit gaat hem dus worden:
photo 469741

Goed, ik heb er weer zin in. давайте начнем!

De doos, instructies en plastic.
photo 465122

photo 465123

photo 465125

De details op het decalsheet ga ik overigens wel gebruiken.
photo 465124

De decalsheet voor Cubana van 8a Decs. De cockpit raam decals ga ik van PAS Decals gebruiken. Die vind ik toch net iets mooier.
photo 469742

Zoals altijd ben ik begonnen met het dichtmaken van de raampjes (dit kan met de doorzichte plastic raampjes die bij de kit zitten). Daarna het gewicht aangebracht.
photo 465126

De fit van zowel de romp, stabilo's en de vleugels is echt uitstekend. Zvezda is simpelweg een geweldige fabrikant van modellen (op de achtergrond zie je trouwens nog de Li-2, welke inmiddels af is).
photo 465127

photo 469737

photo 469738

Ook een begin gemaakt met de motoren. Deze bestaan uit verschillende onderdelen die apart gelijmd moeten worden.
photo 469736

photo 469739

En dat is de status van het moment. Wordt uiteraard vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op zo 28 apr, 2019 14:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ah! De Russiche 757 inderdaad :wink: Leuk dat je deze kit nu gaat bouwen. Ik ben benieuwd of die ook zo makkelijk in elkaar valt net al hun andere kits. Wat dat betreft ben ik erg blij met Zvezda. Ze maken modellen die anderen nooit aangedurfd hebben, het zijn prachtige en goed passende kits en relatief niet duur. Nu hopelijk nog een keer een echte 757.

Ik heb de kist ook liggen in de vorm van de vrachtversie van de Russische post. Het viel me op dat het niet veel onderdelen zijn dus je zal deze wel zo af hebben. Waarom het je zelf die -C niet gekocht eigenlijk? Dan hoef je de raampjes niet te vullen.

Succes. Ik ga ‘m zeler volgen.

PS. Zonder de wijsneus uit te willen hangen, wil ik je toch attenderen dat het de MS-21 is ons schrift. MC-21 is het cyrillische schrift :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Waarom het je zelf die -C niet gekocht eigenlijk? Dan hoef je de raampjes niet te vullen.
Klopt! Maar die was duurder dan de standaard versie en daarnaast wist ik nog niet zeker of ik de decals van Red Wings wel of niet wilde gaan gebruiken (uiteindelijk niet dus).

FokkerFan schreef:
PS. Zonder de wijsneus uit te willen hangen, wil ik je toch attenderen dat het de MS-21 is ons schrift. MC-21 is het cyrillische schrift :brouw:
In principe heb je helemaal gelijk, maar zowel in de Engelse en Nederlandse literatuur wordt toch ook vaak MC-21 gebruikt. UAC zelf gebruikt MC-21 in hun Engelse literatuur en daarom gebruikte ik dat hier ook. Grappig genoeg staat in de link MS-21 en in de tekst MC-21: https://www.uacrussia.ru/en/aircraft/li ... vil/ms-21/. Ik denk dat ze zelf niet eens weten wat nu juist is :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk en origineel onderwerp!

Ik lees veel lovende berichten over Zvezda, ik heb er (nog) geen ervaring mee maar ik zit te denken om een KLM 737-700 te gaan bouwen in de nieuwe kleuren. Ik las dat Zvezda hun 737 kit in -700 variant heeft aangekondigd voor 2019, dus ik hou de berichten in de gaten...

[/offtopic], ik ga hem weer lekker volgen :) Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Zvezda is op dit moment naar mijn mening de beste fabrikant van 1:144 modellen (althans Injection Moulded. Authentic Airliners is meestal nog een graadje beter). Let wel dat het niet altijd 100% accuraat is (de WBF van de 787 klopt bijvoorbeeld niet), maar in de meeste gevallen is het prima. De fit is overigens altijd zeer goed.

Je zou ook kunnen overwegen een simpele conversie van de 737-800 of -900 te doen. Jennings op Airlinercafe heeft een aantal diagrammen getekend hoe je dat kunt doen: https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=10884

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Er zijn weer wat vorderingen te melden.

De ramen moeten nog wel afgeschuurd worden, dus ik heb weer tape gebruikt om het plastic te sparen en de raampjes vervolgens op te vullen met plamuur.
photo 470081

photo 470082

Het resultaat na het schuurwerk. Hier kan je altijd goed zien dat de meeste raampjes origineel nog best diep in het model lagen.
photo 470085

De motoren zijn gelijmd en met plamuur opgevuld en alweer geschuurd.
photo 470083

photo 470089

Hetzelfde geldt voor de vleugels en winglets. Op de foto nog niet geschuurd overigens.
photo 470084

Vervolgens heb ik de vleugels aan de romp gelijmd. Ik doe dit bewust eerst voordat ik de romp ga plamuren en schuren. De laatste paar keren had ik het andersom gedaan en tijdens het aanbrengen van de vleugels ontstonden er toch weer scheuren in de romp (dus moest ik daarna weer plamuren en schuren. Tijdens het aanbrengen van de vleugels moet je toch wat druk zetten op de romp en ik denk dat dit die scheurtjes veroorzaakte. De fit tussen de romp en de vleugels is (net als bij de A320) echt heel erg goed!
photo 470086

Nu kan in ieder geval ook de romp geplamuurd en geschuurd gaan worden. Waar heb ik zo'n opgevuld cockpit raam toch vaker gezien? :P
photo 470087

photo 470088

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Je zou ook kunnen overwegen een simpele conversie van de 737-800 of -900 te doen. Jennings op Airlinercafe heeft een aantal diagrammen getekend hoe je dat kunt doen: https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=10884


Yep, had iets dergelijks (volgens mij dezelfde) ook al eens gevonden. Dat was oorspronkelijk ook mijn plan maar toen las ik dat er een -700 release zou komen dus toen heb ik besloten dit even af te wachten.

Je gaat snel! Vraagje: zie ik daar nou een stuk strechted sprue liggen? Waar gebruik je dat voor als ik zo vrij mag zijn? :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat weer lekker vlot. Toch nog wel wat plamuur gebruikt dus ondanks de goede pasvorm. Het ziet er tot dusver in ieder geval strak uit. Dus ga zo door!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Je gaat snel! Vraagje: zie ik daar nou een stuk strechted sprue liggen? Waar gebruik je dat voor als ik zo vrij mag zijn? :)
Ik denk dat je doelt op het witte staafje met het puntige einde? Dat is geen sprue maar een vijl :). Het is een vrij zachte vijl die dankzij zijn vorm heel handig is om bijvoorbeeld een Wing Body Fairing the polijsten.

FokkerFan schreef:
Dat gaat weer lekker vlot. Toch nog wel wat plamuur gebruikt dus ondanks de goede pasvorm.
Ja, ik kan niet tegen speeltjes, hoe klein ook :roll:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2019 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Eindelijk weer eens een update.

Het geheel is geschuurd en kan in de primer gezet worden.
photo 474684

photo 474683

photo 474685

De kleine spleetjes die nog beter zichtbaar waren na het primeren worden weggewerkt met autoplamuur (vind ik heel handig voor kleinere oneffenheden).
photo 474686

Ook bleken de flap track fairings nog los te zitten (simeplweg vergeten te lijmen). Deze zijn dus ook nog even vastgezet
photo 474688

Na het schuren weer in de primer.
photo 474687

Ik ben tevreden, dus de airbrush mag uit de kast! De vleugels zijn afgeplakt en de romp zal wit worden gespoten.
photo 474689

photo 474690

Na het drogen van de romp heb ik de romp afgeplakt voor het spuiten van de vleugels.
photo 474691

Het model zit zo in elkaar dat je een spleetje blijft zien tussen de motoren en de verbinding met de vleugel als je deze niet plamuurt en schuurt. Dat ziet er natuurlijk niet uit, dus deze keer bevestig ik de motoren al, alvorens de vleugels en motoren te spuiten (vaak spuit ik die apart, zeker als het complexe motoren zijn zoals de motoren van de DC-10).
photo 474692

photo 474693

Mijn go-to kleur voor het lichtgrijs op vliegtuigen was altijd Canadian Voodoo Gray. Dit is nergens meer te krijgen, dus daarom besloot ik maar de kleur zelf te mengen, met dit als resultaat.
photo 474694

Op de bovenste foto is het niet zo zichtbaar, maar dit was na het drogen echt veel te donker (leek wel Lufthansa grijs van hun vorige livery). Dit zag er echt niet uit, dus na het drogen maar weer in de primer en een beter gemengde laag er over heen. Dit ziet er gelukkig een stuk beter uit.
photo 474695

Dat was hem weer voor nu. Hopelijk een snellere update hierna.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement