Ondanks de korte tijd tussen de updates, deze keer veel foto's. Dat is uiteindelijk toch het meest interessant.
De tijd begint te dringen dus maar weer even flink aan de slag gegaan.
Ik had ervoor gekozen om eerst een laagje Crème H103 op te zetten en dan daar met H41 Ivoor overheen te gaan. Had ik beter niet kunnen doen.
Ik wilde te vlug, het werd een rommeltje door sinaasappelhuid, was niet overal mooi dekkend gespoten en her en der een vuiltje. helemaal ruk dus:
Hoewel de deadline met rasse schreden nadert, heb ik de boel hersteld en heb de kist overgespoten met H41.
Het resultaat is nu helemaal naar tevredenheid maar ik heb wel even getwijfeld of het haalbaar is om het ding voor de ESM af te krijgen.
Mijn ervaring is dat voor het afwerken het formaat van een model er minder toe doet als je kijkt naar de bouwuren. Aan een grote kit heb je wat meer schuur- en spuitwerk.
Aan de andere kant is het werk minder pielerig met b.v. afplakken. En of je nu in 1:72 of 1:48 bouwt, voor het aantal kleuren en spuitgangen maakt het weinig uit.
Ondanks dat de tijdsdruk heeft toegeslagen, achtte ik het toch haalbaar om nog een ondergrondje voor het Pandertje te gaan vervaardigen.
Het is al een klein ding en een beetje knappe setting maakt het dan wel aantrekkelijker. Dus bij de plaatselijke sportprijzenzaak zo'n prijzenplankje gehaald en meteen een naamplaatje laten graveren.
Tip: geef de winkelier een duidelijk briefje met duidelijke tekst want ze begrijpen geen moer van al die vliegtuigbenamingen
Hier een korte How-To-Make-A-Simple-Base.
1. Maak een schetsje van de opstelling. Zet het model diagonaal op de ondergrond. Probeer uit te vogelen hoe het toestel het mooiste uitkomt en teken de positie af.
Plak het schetsje vast op de plaat met tape zodra alles naar je zin staat.
Een diagonale enscenering oogt natuurlijker en minder stijf dan b.v. een stuk taxibaan die parallel met de rand van de plaat loopt.
Mijn idee is gebaseerd op de eerder getoonde foto van een Pander D die net een bocht heeft gemaakt op een zanderige ondergrond.
Om de sporen realistisch te laten lopen heb ik een papieren driehoek gemaakt voor de afstanden tussen de wielen en de staartslof.
Bij een bocht blijven de hoofdwielen (hopelijk) wel evenwijdig aan elkaar maar de staartslof legt een afwijkende weg af.
Met de driehoek kan het spoor uitgezet en afgetekend worden:
De contouren van het diorama wordt eerst uitgesneden.
De houtfolie op de plank is nogal glad. Ik had ooit een diorama van gips gemaakt, hartstikke mooi maar het donderde wel van de plank af toen ik 'm een beetje scheef hield tijdens het schilderen. Leermomentje.
Nu dus op voorhand het mes erin gezet en kruiselings insnijdingen gemaakt voor een goede hechting:
Op een kleine basisplaat probeer ik altijd een kleine toevoeging te doen. Een struik, een hek, een figuurtje of een oliedrum maakt het net wat levendiger.
De houten gebouwen op de foto gaan 'm niet worden, die passen stomweg niet in mijn tijdsplan en zeker niet op het plaatje.
ik heb nog een dun latje gevonden waar ik een soort schuttinghoekje van wil maken:
Terwijl de schuttinkjes liggen te drogen, wordt de tube muurvuller (de goedkoopste van de Gamma of Action) geleegd op de plaat.
Met een spatel wordt het vulmiddel verdeeld tot langs de contouren. Een beetje spelen met de laagdikte maakt het net allemaal wat minder plat:
Met een kwast wordt het vulmiddel lichtjes aangedrukt en gemodelleerd:
Als de bovenzijde wat begint aan te drogen leggen we het schetsje erop en trekken voorzichtig met een mes de wielsporen in het vulmiddel.
Na het verwijderen van het papier kunnen de sporen naar wens nabewerkt worden:
In de basisplaat zijn wat gaatjes geboord en de schuttingdelen worden met houtlijm vastgezet:
Het plateautje moet nu even drogen voordat het in de basiskleuren geschilderd wordt. na het drogen van de verf wordt m.b.v. spuitbuslijm het fijnzand en grasstrooisel aangebracht.
Hier het resultaat:
Ondertussen verder met de Pander. De motorbeplating is met de kwast geschilderd met Humbrol Metalcote 27002 Polished Aluminium.
Dan kunnen de decals erop. Deze zijn heel kwetsbaar. Ik heb ze, als geadviseerd, vlak langs de bedrukking afgesneden maar op een enkele plekje brokkelt de inkt af.
Dat werken we later wel bij.
Voorzichtig weken, dan eerst het papier op het model leggen en zorgvuldig het papier eronder vandaan schuiven, werkt het beste.
Als deze decals gaan "dubbelslaan" krijg je ze niet meer goed ben ik bang.Sol\Set is niet echt nodig op een goede gladde ondergrond.
Mooi detail: de diagonale rood-wit-blauwe banen over de propellerbladen. die moeten er zeker op. Schilderen wordt te grof dus dat wordt zoeken tussen de oude decals naar wat bruikbaars:
We komen nu in de afbouwfase. De leren rand om de cockpit is in H119 Earth geschilderd.
De wielpoten heb ik in Xtracolor X23 Oxford Blue gekwast. Op de foto zijn ze donker en ik dit leek me wel een leuke artistieke vrijheid.
(Er is toch niemand die weet welke kleuren erop zaten en de heren op de foto kunnen het niet meer vertellen).
Verder de motor voorzien van een wash in hoogglans zwart met wat bruin op de uitlaatjes.
Propeller is in donkergrijs en de banden van de hoofdwielen zijn Humbrol 92 grijs.
Wat rest er nu nog:
Pinwash roeren
Stuurkabels
Laklaagje
Windscherm
Venturi op de rechtervleugel
Een heel verhaal dit keer maar de eindstreep komt in zicht.
Groeten,
Paul