Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
malair schreef:
Ik heb nog even overwogen of ik er wat aan moest doen maar ik heb het maar zo gelaten. Ik wil niet wéér de verf eraf halen en het verschil is maar klein. Een kleine misser van mijn kant dus.

- Bas
Groot gelijk. Soms maak je met herstelwerkzaamheden meer kapot dan je hersteld. Ik spreek uit ervaring :?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bas_ schreef:
de strips die in lengterichting over de neus liggen. (wederom moet ik de vakterm hiervoor schuldig blijven, VJ? ;))


Oeh deze weet ik ook. Dat zijn static dischargers, om statische elektriciteit te laten afvloeien naar de romp. De neuskegel is gemaakt van een soort kunststof (composiet) en wordt nogal knetterig door de luchtwrijving (denk aan een ballon over een trui). Via de metalen strips wordt het afgevoerd naar de rest van het vliegtuig, en dan weer via sprietjes aan de achterrand van de vleugels etc. aan de buitenlucht afgevoerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
TheFlyingDutchman schreef:
Oeh deze weet ik ook. Dat zijn static dischargers, om statische elektriciteit te laten afvloeien naar de romp. De neuskegel is gemaakt van een soort kunststof (composiet) en wordt nogal knetterig door de luchtwrijving (denk aan een ballon over een trui). Via de metalen strips wordt het afgevoerd naar de rest van het vliegtuig, en dan weer via sprietjes aan de achterrand van de vleugels etc. aan de buitenlucht afgevoerd.


Bedankt voor de info! :) Ik had al eens kennis gemaakt met de static dischargers aan de vleugels, maar ze zitten dus ook op de neus. Ik had verondersteld dat het iets met de omstroming van de lucht te maken had. Was bij de DC-8 de neuskegel ook al van een kunststof gemaakt? Ik neem aan dat dat werd/wordt gedaan vanwege de aanwezigheid van de radar in de neus?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Bas_ schreef:
Ik had al eens kennis gemaakt met de static dischargers aan de vleugels, maar ze zitten dus ook op de neus. Ik had verondersteld dat het iets met de omstroming van de lucht te maken had. Was bij de DC-8 de neuskegel ook al van een kunststof gemaakt? Ik neem aan dat dat werd/wordt gedaan vanwege de aanwezigheid van de radar in de neus?


haha, geen punt als je de exacte termen niet weet natuurlijk! Ik weet ook lang niet alles, maar vanuit mijn vak is het makkelijker te duiden. De laatste 50 jaar is er niet zo heel veel essentieel veranderd aan de vliegtuigen, dus als ik kan bijdragen met een stukje vakkennis (en als jullie dat waarderen) dan doe ik het graag. Soms zit ik er ook naast hoor. Daarom zijn de discussies hier zo leuk en leerzaam (voor ons allemaal).
Mooie uitleg van FDM. Exact de zelfde strips zitten op de neus van de B737 en het ontwerp van de radome is sinds 1968 niet veranderd. Wat wel is toegevoegd, zijn kleine vinnetjes vlak voor het cockpitraam. Die zijn inderdaad voor de omstroming van de lucht. Die voegen energie toe aan de grenslaag tussen raamoppervlak en luchtstroom, waardoor het geluidsniveau iets gereduceerd wordt. Vergelijkbaar met de ribbelstrips die plots op de pakken van schaatsers werden aangebracht ter verlaging van de luchtweerstand. Maar op dat lumineuze idee kwamen de ingenieurs pas ergens in 2005, dus op de DC-8 zal dat niet zijn toegepast ;-)

ben heel benieuwd naar je vorderingen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Buiten is het 37 graden, maar binnen zijn er nu toch echt vorderingen met de DC-8 :D

Ik heb het spuiten van de metallics in twee delen opgeknipt. Eerst doe ik het corogard/vleugeltop, daarna de exhaust dichtbij de cockpit en ten slotte het front van de motorcowling. Als die drie delen klaar zijn doe ik de rest (fuselage en wat rest vd motoren). Om die reden heb ik niet het hele model in 1x in de primer gezet, maar alleen die drie delen die ik eerst doe. Reden hiervoor is dat ik bang was voor nog meer problemen met de primer. Dat bleek terecht. Toch nog weer wat tegenslag; in de paneellijnen was de Tamiya primer schijnbaar niet geheel dekkend, met als gevolg dat de Alclad primer direct begon te wijken. Ik heb dat opgeschuurd, opnieuw geprimed met Tamiya en daarna weer met Alclad. Toen was het probleem voorbij.

Eindelijk primer!
Afbeelding

Over de vleugeltops: ik heb er lang mijn hoofd over gebroken. Het is ontzettend moeilijk te zeggen of de DC-8's een afwijkende kleur bovenop de vleugels hadden. Ik heb foto's die het ontkennen, en die het bevestigen. Het probleem is dat er ontzettend weinig foto's van de bovenkant van DC-8's genomen zijn, niet van KLM maar van geen enkele maatschappij. Uiteindelijk heb ik mij verlaten op onderstaande twee foto's. Hierop is duidelijk enige afwijking te zien, hoewel de foto van alleen de vleugel met de bergen op de achtergrond geen uitsluitsel geeft over de livery. Maar die eerste foto doet dat wel. Als kleur ben ik gegaan voor Airframe Aluminium; deze zit kwa helderheid dicht tegen polished alu aan. Hopelijk lukt het zo het contrast niet te groot te maken.
AfbeeldingAfbeelding

Na het spuiten (eindelijk eens iets wat een beetje opschoot :lol:)
Afbeelding

Ik heb na het spuiten de metallic met een zachte doek lichtjes opgepoest in de richting van de airflow. Hierdoor krijgt het net iets meer glans en ook wat verwering. Het is bijna niet te zien op de foto's:
Afbeelding

De thrust reversers en de uitlaat van de motorgondel heb ik ook airframe alu gegeven:
Afbeelding

En ten slotte net neusje. Dit krijgt morgen een laagje glans, daarna plak ik de exhaust af:
Afbeelding

To do morgen: glanslaag vleugels en exhaust. Als dit droog is afplakken. Daarna de motorcowling front spuiten, ook glans en afplakken en daarna de laatste laag primer! Hopelijk geeft die geen problemen meer zodat de laatste laag metallic erop kan.

Wordt weer vervolgd!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 4:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Bas_ schreef:
Over de vleugeltops: ik heb er lang mijn hoofd over gebroken. Het is ontzettend moeilijk te zeggen of de DC-8's een afwijkende kleur bovenop de vleugels hadden. Ik heb foto's die het ontkennen, en die het bevestigen.

Daar moet ik je tegenspreken Bas. Het is niet zo moeilijk, want er is gewoon een kleurverschil door toepassing van verschillende soorten aluminium, zij het minimaal. Zie ook mijn uitleg op 17 maart op de eerste pagina van dit draadje.
Zeker in zwartwit vallen die tinten niet echt op. En al helemaal niet in de volle zon.
Als ik vanmiddag thuis ben, zal ik een foto scannen die is gemaakt in een KLM hangaar over de vleugel van een DC-8-63. In kleur en zeker in het kunstlicht van een hangaar zie je het beter.
Bij alle moderne verkeersvliegtuigen is het zo dat de brandstof in de wingbox getankt wordt (zonder extra tank of sealing: zo in de vleugel). Ook moet de wingbox bestand zijn tegen andere krachten dan bv de leading en trailing edge flaps en slats. Daarvoor is een andere alclad aluminium legering nodig. http://www.totalmateria.com/Article96.htm

succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Even een quote uit je bericht van 17 maart:
VJ schreef:
Corogard is een verf, niet een onderdeel. In de jaren '60 werden de KLM vleugels (bijna) nooit geverfd. Dus was je ziet, en waar de instructies op wijzen, is een kleurverschil in het metaal. De wing box, het deel van de vleugel dat de brandstof bevat, is van een andere legering gemaakt dan de delen voor en achter op de vleugel. In de jaren '70 en '80 is men dit deel gaan beschilderen met Corogard verf, uiteraard tegen de schadelijke werking van bijtende stoffen die in jet fuel zitten. Vanaf dat moment was de windbox duidelijk donkerder dan de rest van de vleugel. Sinds de jaren '90 word Corogard type verf in alle mogelijke kleuren geleverd en dus valt het tegenwoordig vaak niet meer op. Om de andere kleur metaal te accentueren zou je bv Alclad dark aluminium kunnen gebruiken. Het effect moet er in elk geval op neer komen dat de beide metaalkleuren verschillen met de lichtinval (maar het is niet perse lichter of donkerder!). In het draadje van de Air Inter Caravelle heb ik dit ook zo gedaan en daar kan je foto's zien bij deze uitleg.

Vintage Jet schreef:
Ook moet de wingbox bestand zijn tegen andere krachten dan bv de leading en trailing edge flaps en slats. Daarvoor is een andere alclad aluminium legering nodig.


Bedankt voor de info en je reactie! :) Bovenstaand ook nog even je bericht uit maart.

Misschien ben ik in mijn post niet helemaal duidelijk geweest: ik gebruik wel degelijk twee verschillende kleuren voor de wingboxen en de 'rest' van de vleugel. Dat is op de foto's die ik heb geplaatst nog niet te zien, omdat ik de tweede kleur aluminium nog moet gaan aanbrengen. Wat je dus ziet is de kleur van de wingbox, maar dan op de hele vleugel. De vervolgstap is nu de wingbox afplakken, en daarna polished aluminium aanbrengen op de rest van de vleugel.

Uit de origineel-foto's die ik heb gevonden, maak ik wel op dat het contrast tussen beide kleuren niet zo groot is. Het verschil is er wel. Zou ik Alclad dark aluminium aanbrengen voor de wingbox, dan krijg je een heel zwaar verschil. Ik heb de indruk dat dat wat overdone is, zeker op deze schaal. Dus voor de wingbox heb ik gezocht naar een donkerder, maar niet té donkere kleur aluminium die enig contrast geeft tegen de polished aluminium die ik gebruik voor de rest van het model. En daar kwam naar mijn idee uiteindelijk airframe aluminium uit :mrgreen: Als je zegt dat dit niet het goede materiaal was waarvan het origineel gemaakt was dan geloof ik dat direct. Maar uiteindelijk gaat het me om de kleuren, en vooral het contrast ertussen. Het is een beetje een gokje, maar het hele metallic gebeuren is voor mij nieuw en ik hoop zo een goede keuze te maken. Onderstaand een foto van de wingbox en daarnaast de horizontal stabilizer, die al wel in de goede kleur zit:
Afbeelding

Zo zou het er zo'n beetje uit gaan zien.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je foto!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Bas_ schreef:
Misschien ben ik in mijn post niet helemaal duidelijk geweest: ik gebruik wel degelijk twee verschillende kleuren voor de wingboxen en de 'rest' van de vleugel.

Ah, check! Waarschijnlijk niet goed gelezen.
Bas_ schreef:
Uit de origineel-foto's die ik heb gevonden, maak ik wel op dat het contrast tussen beide kleuren niet zo groot
Het verschilt met de lichtinval.
Bas_ schreef:
En daar kwam naar mijn idee uiteindelijk airframe aluminium uit :mrgreen: Als je zegt dat dit niet het goede materiaal was waarvan het origineel gemaakt was dan geloof ik dat direct. Maar uiteindelijk gaat het me om de kleuren, en vooral het contrast ertussen. Het is een beetje een gokje, maar het hele metallic gebeuren is voor mij nieuw en ik hoop zo een goede keuze te maken.
Zo is het: als het goed lijkt, dan is dat ook zo. Ik zou geen idee hebben welke kleuren je het beste zou kunnen gebruiken. Let wel: alclad alloy is iets anders dan het verfmerk met de zelfde naam ;-)
Zelf experimenteren en ontdekken is het beste (en het leukste). Ben heel benieuwd naar het resultaat! En die foto...ik heb altijd gedacht dat het een DC-8 vleugel was. Maar nu ik het boekje naar jaren weer eens opensla, zie ik toch echt een vleugel van een 747 :? Waarvoor sorry.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hey Bas,

Mooie vorderingen! Metaalkleuren zijn zeker een uitdaging, vertel mij niets!

Ik heb hier nog een foto van de bovenkant van de vleugel van een DC-8-50 (uit het boek Classic Jetliners van Osprey Civil Aircraft). Misschien dat dit nog wat duidelijkheid schept:
photo 450699

Ik heb trouwens nog veel meer foto's van zowel de onder-, als bovenkant van de vleugel van de DC-8 series, maar op elke foto is het weer net iets anders (maakt er dus niet duidelijker op). Ikzelf vind de bovenste foto de mooiste en duidelijkste. Mocht je de andere foto's willen, laat maar weten, dan scan ik ze even in en post ze hier.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
photo 450840

Uit een boek van Jeff Milstein. Gewoon een mooie plaat. :brouw:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement