Even een quote uit je bericht van 17 maart:
VJ schreef:
Corogard is een verf, niet een onderdeel. In de jaren '60 werden de KLM vleugels (bijna) nooit geverfd. Dus was je ziet, en waar de instructies op wijzen, is een kleurverschil in het metaal. De wing box, het deel van de vleugel dat de brandstof bevat, is van een andere legering gemaakt dan de delen voor en achter op de vleugel. In de jaren '70 en '80 is men dit deel gaan beschilderen met Corogard verf, uiteraard tegen de schadelijke werking van bijtende stoffen die in jet fuel zitten. Vanaf dat moment was de windbox duidelijk donkerder dan de rest van de vleugel. Sinds de jaren '90 word Corogard type verf in alle mogelijke kleuren geleverd en dus valt het tegenwoordig vaak niet meer op. Om de andere kleur metaal te accentueren zou je bv Alclad dark aluminium kunnen gebruiken. Het effect moet er in elk geval op neer komen dat de beide metaalkleuren verschillen met de lichtinval (maar het is niet perse lichter of donkerder!). In het draadje van de Air Inter Caravelle heb ik dit ook zo gedaan en daar kan je foto's zien bij deze uitleg.
Vintage Jet schreef:
Ook moet de wingbox bestand zijn tegen andere krachten dan bv de leading en trailing edge flaps en slats. Daarvoor is een andere alclad aluminium legering nodig.
Bedankt voor de info en je reactie!
Bovenstaand ook nog even je bericht uit maart.
Misschien ben ik in mijn post niet helemaal duidelijk geweest: ik gebruik wel degelijk twee verschillende kleuren voor de wingboxen en de 'rest' van de vleugel. Dat is op de foto's die ik heb geplaatst nog niet te zien, omdat ik de tweede kleur aluminium nog moet gaan aanbrengen. Wat je dus ziet is de kleur van de wingbox, maar dan op de hele vleugel. De vervolgstap is nu de wingbox afplakken, en daarna polished aluminium aanbrengen op de rest van de vleugel.
Uit de origineel-foto's die ik heb gevonden, maak ik wel op dat het contrast tussen beide kleuren niet zo groot is. Het verschil is er wel. Zou ik Alclad dark aluminium aanbrengen voor de wingbox, dan krijg je een heel zwaar verschil. Ik heb de indruk dat dat wat overdone is, zeker op deze schaal. Dus voor de wingbox heb ik gezocht naar een donkerder, maar niet té donkere kleur aluminium die enig contrast geeft tegen de polished aluminium die ik gebruik voor de rest van het model. En daar kwam naar mijn idee uiteindelijk airframe aluminium uit
Als je zegt dat dit niet het goede materiaal was waarvan het origineel gemaakt was dan geloof ik dat direct. Maar uiteindelijk gaat het me om de kleuren, en vooral het contrast ertussen. Het is een beetje een gokje, maar het hele metallic gebeuren is voor mij nieuw en ik hoop zo een goede keuze te maken. Onderstaand een foto van de wingbox en daarnaast de horizontal stabilizer, die al wel in de goede kleur zit:
Zo zou het er zo'n beetje uit gaan zien.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je foto!
- Bas
_________________
Aan het b(r)ouwen:Naval Models 1:350 Hr. Ms. FrieslandEastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines"But then every model is a step on an educational journey" -
David Griffith