Bas_ schreef:
Mijn volgend project heeft ook een kaal aluminium buikje dus ik ben al wat aan het experimenteren.
Je maakt me nieuwsgierig Bas, welk project gaat dat worden?
Vintage Jet schreef:
Ja, dat zou zeker interessant zijn. Ik heb destijds een lijstje gepost met de 'things to to' bij de bouw van de 1/144 Revell DC-10.
Zie onder
. Jouw puntenlijst slaat overigens de spijker op de kop!
Ik had deze kit nog in mijn stash liggen (als iemand hem zonder decals van me wil kopen, stuur maar een PB'tje
)
Allereerst de Fuselage. De bovenste is Authentic Airliners, de middelste is de Revell kit en de onderste is van Welsh. Qua lengte zijn ze ongeveer gelijk, maar het lijkt er op dat de Revell versie ietsje te kort is. De vorm van het achtersteven van Welsh is iets te puntig (van Revell ook, maar iets minder erg).
De Horizontal Stabilizer/Fuselage Fairing is bij zowel Revell als Welsh te kort bij de leading edges van de stabilo's (typisch voor de DC-10-10, maar niet voor de DC-10-30, waar deze verlengt is).
Het belangrijkste verschil zit hem echter in de neus. De neus van de Revell is duidelijk het minste en mist de kenwerkende "kink". Nu lijkt het meer een wide-body Caravelle (tegenwoordig noemen we een wide-body Caravelle trouwens "Airbus"
). De versie van Welsh is beter, maar ook te glad. Hier kun je ook zien dat de details bij de Revell versie op de verkeerde plaatsen zitten en de forward landing gear bay te veel naar achteren zit.
Hier is het verschil met de neus van de Revell nog beter te zien.
Ook de aft wing Fairing bij Revell is veel te kort. Welsh is beter, maar ook te kort.
Dan de vleugels. Deze zijn redelijk, maar de vorm van de Revell is niet helemaal juist en hij is ook nog eens te kort (beter te zien op de tweede foto). Daarnaast mist de Revell de "bump" op de bovenkant van de vleugel.
De stabilo's zijn min of meer gelijk. Wel zijn de trailing edges van Revell een stuk dikker (geldt trouwens ook voor de vleugels)
Ook bij de centrale motor zijn er behoorlijke verschillen. De pylon is veel te klein. Daarnaast is de exhaust te kort en is motor in zijn algemeenheid ietsje te kort.
De intake van de Revell is te groot en te scherp. Hier zie je goed dat verschil.
De andere twee motoren hebben ook problemen. De bovenste is Revell, de middelste van Contrails en de onderste van Authentic Airliners. Zowel Revell als Contrails zijn iets te klein. Daarnaast is de pylon te kort en te stomp. De kit van Revell heeft trouwens vroege CF6-6 motoren (welke bij vroege DC-10-10 gebruikt werden) terwijl de KLM DC-10-30 toch echt CF-6-50 hadden.
Voor wat betreft de intake van de motoren heeft Revell het wederom mis. Deze is veel te klein en dat komt denk ik omdat deze te spits naar elkaar toe loopt. Bij Contrails is dit al een stuk beter.
De middelste knop op de fanblades is bij Revell ook veel te klein.
Als laatste de wielen. De vorm en grootte is bij OK bij Revell, maar de wieldop is wel veel te klein.
Conclusie:
- Fuselage: Authentic Airliners #1, Welsh #2 en Revell #3
- Motoren: Authentic Airliners #1, Contrails #2 en Revell #3
- Vleugels: Authentic Airliners #1, Revell #2
- Stabilo's: min of meer gelijk
- Wielen: Authentic Airliners #1, Revell #2
Dat Authentic Airliners de winnaar is moge duidelijk zijn, maar daar betaal je ook voor. De kit van Revell is niet onmogelijk om te corrigeren, maar is wel een hoop werk. Als je niet zo veel geld wilt uitgeven aan een DC-10-30 van Authentic Airliners is een goedkopere manier de kit van Revell te pakken met andere motoren en een neus correctie (beide van Contrails)