Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Voor iemand die mijn eerdere verslagen wel eens gevolgd heeft behoeft het geen uitleg dat ik een liefhebber van Tri-Jets ben. Ik hoef er nog maar twee te maken om alle Tri-Jets te hebben, de DC-10 en de L-1011. Ik heb de DC-10 lang uitgesteld, maar nu wordt het dan toch echt tijd om er aan te beginnen, uiteraard in de mooiste livery die dit toestel gehad heeft, die van KLM!

Ik vind de DC-10 echt een iconisch toestel en mooier dan de L-1011 (ook een mooi toestel overigens). Boeing domineerde de markt met de 747 en de DC-10 was bedoeld om het segment te bedienen voor een kleiner aantal passagiers. Helaas kwam Lockheed op hetzelfde idee en de markt was te klein voor twee widebody's van dit formaat. Douglas verkocht totaal 446 toestellen en Lockheed 250 (samen 690 toestellen, wat prima geweest was voor één fabrikant). Voor beide fabrikanten was het geen succes. Douglas kon het nog een tijd volhouden (en bracht zelfs een opvolger uit in de vorm van de MD-11), maar moest uiteindelijk samen gaan met McDonnell om te overleven en werd uiteindelijk zelfs overgenomen door Boeing. Voor Lockheed betekende dit het einde voor hun avontuur in de commerciële luchtvaart.

De eerste vlucht was in 1970 en de laatste passagiersvlucht was op 20 februari 2014. In Nederland is het toestel overigens nog steeds te zien in de vorm de McDonnell Douglas KC-10 Extender tanker toestel.

De DC-10 had een bewogen historie middels het bekende "vrachtdeur probleem" wat er zelfs een tijdje voor zorgde dat het toestel aan de grond moest blijven staan. Dit deed het imago van de DC-10 geen goed, maar is voor de rest een prima "werkpaard" gebleken.

KLM en Martinair hebben allebei met de DC-10 gevlogen. KLM en Swissair waren de eerste luchtvaartmaatschappijen ter wereld die met de DC-10-30 vlogen. KLM bestelde er tien, maar uiteindelijk zijn maar vijf machines bij de maatschappij in dienst geweest. De overige vijf werden verhuurd.

In eerste instantie wilde ik de Revell DC-10 gaan maken met nieuwe Resin motoren en een nieuwe fuselage. Uiteindelijk ga ik toch voor de makkelijkere en nauwkeurigere manier door de kit van Authentic Airliners te gebruiken (de MD-11 kit is me goed bevallen).

Er zijn nogal wat variaties in het kleurenschema van KLM:

De thrustreverser van de No. 2 motor is metaalkleurig...
photo 436642

De forward body/wing fairing is verlengd (grijskleurig)...
photo 436638

Het grijze gedeelte bij de neus loopt helemaal door, over de cheatline heen, of deels over de cheatline heen...
photo 436625

photo 436634

...dus ja, keuzes genoeg. Ik ga uiteindelijk voor deze variant, met de originele korte wing/body fearing, witte thrust reverser en halve grijze cirkel bij de neus:
photo 436641

Enfin, ik heb er zin in! Dit wordt voor mijn doen wel een lang project met als grootste uitdaging uiteraard het spuitwerk (er zijn nogal wat metaalkleuren zichtbaar). Gelukkig heeft 26decals de cheatline als decal beschikbaar (weliswaar voor de MD-11, maar dat is zo bijgeknipt). De ramen en cockpit decals zijn van Authentic Airliner decals.
photo 436620

Het corogard is wederom van Nazca. Er zitten wat rode en groene vlekken op het bovenste corogard van de bakboord vleugel, dus daar krijg ik nog een nieuwe voor.
photo 436619

De onderdelen:
photo 436618

Na alle onderdelen een goede wasbeurt gegeven te hebben, heb ik het overtollige resin weggezaagd. Ook heb ik de grote lijn op de bovenkant van de fuselage bijgeschuurd.
photo 436621

De achterkant is gelijmd (hier moet nog een hoop plamuur op).
photo 436623

En dat is de status op het moment! Nog een hoop werk voor de boeg, maar ik heb er zin in! Het lijkt me leuk om zowel de DC-10-30 als de MD-11 van KLM straks naast elkaar te kunnen fotograferen!

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op zo 20 mei, 2018 15:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Meldingen aangezet. Chips popcorn en cola check.
We zitten klaar :brouw: :lol:
Succes. Ik heb wel de revell dc10. Is de romp zo erg dan? :shock:

Succes Martijn

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
subbuster schreef:
Ik heb wel de revell dc10. Is de romp zo erg dan? :shock:
Ja, er is heel veel mis met die kit. Hier vind je meer informatie: http://airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=9601. Met name de neus en motoren (en volgens mij ook de vleugels en fairing) lijken niet echt op het origineel. Als ik het niet vergeet zal ik eens een vergelijk foto maken.

Ondertussen wel al wat verder gegaan.

De motoren zijn inmiddels gelijmd. De fit is niet super (heeft misschien meer mijn mijn zaagkunsten te maken, dan met het model zelf), maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Het is niet iets wat plamuur en schuur niet kan oplossen.
photo 436755

photo 436756

De binnenkant van de achterkant van de motoren heb ik alvast zwart gemaakt. Als de exhausts gelijmd zijn kom je daar bijna niet meer tussen, daarom doe ik dat alvast van te voren.
photo 436757

De motoren en achterkant staan in de plamuur. Nu lekker laten uitharden en dan kan het eerste schuurwerk gaan beginnen!
photo 436758

photo 436759

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Gaaf project Martijn! :brouw: Ik ben vooral erg benieuwd naar je ervaring met alle metaalkleuren. Mijn volgend project heeft ook een kaal aluminium buikje dus ik ben al wat aan het experimenteren.

Ik ga deze volgen! Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Geweldig! Dat ik zojuist op het puntje van mijn stoel ben gaan zitten hoef ik vast niet uit te leggen na mijn avontuur met de Revell Diesel-10, met interieur, van twee jaar geleden. Je uitgangssituatie is in elk geval perfect: een goed model en mooi gedetailleerde decals. Mijn metallics waren destijds nog niet op orde en als ik het opnieuw zou doen, zou ik veel details anders aanpakken. Maar ik kan me de motoren van jou Transavia A300 nog herinneren; smack on! Als je die kwaliteit hier ook toepast, heb je (in mijn ogen) direct één van de modelbrouwers high lights in 2018 te pakken. Veel succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
subbuster schreef:
Ik heb wel de revell dc10. Is de romp zo erg dan?


malair schreef:
Met name de neus en motoren (en volgens mij ook de vleugels en fairing) lijken niet echt op het origineel. Als ik het niet vergeet zal ik eens een vergelijk foto maken.

Ja, dat zou zeker interessant zijn. Ik heb destijds een lijstje gepost met de 'things to to' bij de bouw van de 1/144 Revell DC-10.

#1 Nosejob; De neus van de Revell is qua vorm acceptabel (niet geweldig, maar het kan), maar de cockpit ramen zijn veel te groot. De Revell neus zal dus verbouwd moeten worden wil het een beetje lijken. En juist de neus is zo kenmerkend voor de DC-10.

#2 De wingroot-fairing van alle DC-10-30’s was standaard van de ‘lange variant’. Het Revell model heeft echter de ‘korte’ variant.

#3 Hot-section reversers; De series -30 waren uitgerust met General Electric CF6-50 met zogenaamde hot-section reversers. Het Revell model heeft echter de core section reversers van het model -10.

#4 De randen rond de inlaat van motor 1&3 (onder de vleugels) zijn te dik. Daarbij komt dat, vergeleken met de inlaat van motor 2 de diameter 2mm te klein is. Dit kan worden opgelost met stevig schuurwerk en het toepassen van een stukje elektra buis (gewoon van de bouwmarkt) aan de binnenkant. Door toeval passen die precies. Ook moeten ‘strakes’ worden toegevoegd.

#5 Motor 2 pylon; De staartmotor (motor 2) is in werkelijkheid opgehangen aan een verstevigde pylon. Dat is visueel de witte ‘plaat’ die boven de motoruitlaat steekt. In het model is deze te kort en te stomp. Met een stukje styrene is dit zo verlengt en van achteren iets verscherpt.

#6 Het center main gear moet iets naar voren worden verplaatst om in lijn te komen met het achterste stel wielen van het hoofdlandingsgestel. Ook de wheel bay van het center main gear is te lang.

#7 De sealing plates van de horizontal stabilizer zijn niet in detail in het model aangebracht. Dit is eenvoudig zelf gemaakt en geaccentueerd met verf/decals.

#8 Bulk cargo door; Bij de DC-10-10 zat de bulk cargo door aan de linkerkant onder de laatste 3 ramen. Dit was bij de DC-10-30 verplaatst naar achter de achterste deur. De oude cargo deur moet verdwijnen en de nieuwe gemaakt.

Gelukkig is dit bij de Authentic DC-10 allemaal keurig op orde (voor zover ik weet: ik heb hem niet zelf gebouwd). Nogmaals: een vergelijk tussen beide modellen zou een interessante toevoeging kunnen zijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 10:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Mijn volgend project heeft ook een kaal aluminium buikje dus ik ben al wat aan het experimenteren.
Je maakt me nieuwsgierig Bas, welk project gaat dat worden? :P

Vintage Jet schreef:
Ja, dat zou zeker interessant zijn. Ik heb destijds een lijstje gepost met de 'things to to' bij de bouw van de 1/144 Revell DC-10.
Zie onder :P. Jouw puntenlijst slaat overigens de spijker op de kop!

Ik had deze kit nog in mijn stash liggen (als iemand hem zonder decals van me wil kopen, stuur maar een PB'tje :wink:)
photo 436916

Allereerst de Fuselage. De bovenste is Authentic Airliners, de middelste is de Revell kit en de onderste is van Welsh. Qua lengte zijn ze ongeveer gelijk, maar het lijkt er op dat de Revell versie ietsje te kort is. De vorm van het achtersteven van Welsh is iets te puntig (van Revell ook, maar iets minder erg).
photo 436918

De Horizontal Stabilizer/Fuselage Fairing is bij zowel Revell als Welsh te kort bij de leading edges van de stabilo's (typisch voor de DC-10-10, maar niet voor de DC-10-30, waar deze verlengt is).
photo 436920

Het belangrijkste verschil zit hem echter in de neus. De neus van de Revell is duidelijk het minste en mist de kenwerkende "kink". Nu lijkt het meer een wide-body Caravelle (tegenwoordig noemen we een wide-body Caravelle trouwens "Airbus" :P). De versie van Welsh is beter, maar ook te glad. Hier kun je ook zien dat de details bij de Revell versie op de verkeerde plaatsen zitten en de forward landing gear bay te veel naar achteren zit.
photo 436917

Hier is het verschil met de neus van de Revell nog beter te zien.
photo 436934

Ook de aft wing Fairing bij Revell is veel te kort. Welsh is beter, maar ook te kort.
photo 436919

Dan de vleugels. Deze zijn redelijk, maar de vorm van de Revell is niet helemaal juist en hij is ook nog eens te kort (beter te zien op de tweede foto). Daarnaast mist de Revell de "bump" op de bovenkant van de vleugel.
photo 436921

photo 436937

De stabilo's zijn min of meer gelijk. Wel zijn de trailing edges van Revell een stuk dikker (geldt trouwens ook voor de vleugels)
photo 436924

Ook bij de centrale motor zijn er behoorlijke verschillen. De pylon is veel te klein. Daarnaast is de exhaust te kort en is motor in zijn algemeenheid ietsje te kort.
photo 436923

De intake van de Revell is te groot en te scherp. Hier zie je goed dat verschil.
photo 436927

De andere twee motoren hebben ook problemen. De bovenste is Revell, de middelste van Contrails en de onderste van Authentic Airliners. Zowel Revell als Contrails zijn iets te klein. Daarnaast is de pylon te kort en te stomp. De kit van Revell heeft trouwens vroege CF6-6 motoren (welke bij vroege DC-10-10 gebruikt werden) terwijl de KLM DC-10-30 toch echt CF-6-50 hadden.
photo 436926

Voor wat betreft de intake van de motoren heeft Revell het wederom mis. Deze is veel te klein en dat komt denk ik omdat deze te spits naar elkaar toe loopt. Bij Contrails is dit al een stuk beter.
photo 436929

photo 436931

De middelste knop op de fanblades is bij Revell ook veel te klein.
photo 436930

Als laatste de wielen. De vorm en grootte is bij OK bij Revell, maar de wieldop is wel veel te klein.
photo 436932

Conclusie:
- Fuselage: Authentic Airliners #1, Welsh #2 en Revell #3
- Motoren: Authentic Airliners #1, Contrails #2 en Revell #3
- Vleugels: Authentic Airliners #1, Revell #2
- Stabilo's: min of meer gelijk
- Wielen: Authentic Airliners #1, Revell #2

Dat Authentic Airliners de winnaar is moge duidelijk zijn, maar daar betaal je ook voor. De kit van Revell is niet onmogelijk om te corrigeren, maar is wel een hoop werk. Als je niet zo veel geld wilt uitgeven aan een DC-10-30 van Authentic Airliners is een goedkopere manier de kit van Revell te pakken met andere motoren en een neus correctie (beide van Contrails)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wow! Dank voor dit uitgebreide vergelijk. Inderdaad is Authentic zeer overtuigend het meest realistische model.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Iemand nog interesse in m'n revell dc10 :lol:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Op het gevaar dit draadje te kapen, maak ik toch even reclame voor de aangeboden Revell DC-10's:

photo 301177

photo 312573

Die neus kan beter, maar met een beetje liefde en aandacht is er iets prachtigs van te maken. Ik heb er in elk geval plezier aan beleefd. In het forum is ook een prachtige KDC-10 te vinden van dezelve kit. En van Diesel-10's hebben we nooit genoeg, toch? ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement