Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 okt, 2018 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat je nodig hebt is een zgn. 'scriber', die trekt echt een sliertje plastic weg waardoor je een groef krijgt zonder dat het plastic naar de zijkant wordt gedrukt. Kost een paar euro, ik heb er zelf eentje van Trumpeter. Om voor jezelf een geleiding te maken voor strakke lijnen kun je Dymo tape gebruiken, dat is een soort dikke stugge plakband. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, ik gebruik meestal een hele flexibele geodriehoek maar dat is niet ideaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 8:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Die scriber ga ik zeker aanschaffen. Gisteren de eerste laag primer aangebracht. De primer zelf nr.1 van Humbrol viel wat tegen. Hij was enorm dik, waardoor ik hem erg veel moest verdunnen voordat ik hem spuitklaar vond.

Ik kwam ook tot de ontdekking dat de motoren zeker nog niet klaar zijn voor hun uiteindelijke laag.
photo 457456

photo 457455
photo 457459

De naad was bij sommige nog best goed zichtbaar, al weet ik niet zeker of dit ook komt omdat de donkere kleur van de putty er nog door heen schijnt, maar dat zie ik wel bij de volgende laag primer.
Ook zie je duidelijk dat de paneellijnen weg zijn geschuurd. Vandaar de scriber.
photo 457457

Het landingsgestel ziet er wel erg tof uit met de PE erop vast gemaakt. Hier ben ik wel blij mee.

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk, maar het lijkt alsof de primer redelijk korrelig is en niet zo goed hecht? Een schuurrondje kunnen ze zeker en vast nog gebruiken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Go2koen schreef:
Die scriber ga ik zeker aanschaffen.


Die scriber is zeker een goed idee, het is er tenslotte speciaal voor gemaakt. Ik gebruik ook de rand van een vijl (eentje die driehoekig in doorsnee is) of zo’n fijn modelbouwzaagje, afhankelijk van de breedte en diepte van de paneellijn die ik restaureer.

Go2koen schreef:
Gisteren de eerste laag primer aangebracht. De primer zelf nr.1 van Humbrol viel wat tegen. Hij was enorm dik, waardoor ik hem erg veel moest verdunnen voordat ik hem spuitklaar vond.

Ik kwam ook tot de ontdekking dat de motoren zeker nog niet klaar zijn voor hun uiteindelijke laag


Bekijk het van de positieve kant, dan hoef je minder potje primer te kopen :wink: Als je zo’n potje hebt gekocht, dan moet je die sowieso verdunnen. Die zijn niet bedoelt om direct te airbrushen.

Go2koen schreef:
De naad was bij sommige nog best goed zichtbaar, al weet ik niet zeker of dit ook komt omdat de donkere kleur van de putty er nog door heen schijnt, maar dat zie ik wel bij de volgende laag primer.
Ook zie je duidelijk dat de paneellijnen weg zijn geschuurd. Vandaar de scriber.


Ook dat is een voordeel van een primer, helemaal grijze primers brengen dat vaak duidelijk aan het ligt. Als het nog te doorschijnend is, dan raad ik je ten sterkste aan nog een laag te spuiten. De bedoeling van een grondverf is ook nog eens om een egale basiskleur te hebben. Helemaal wanneer je wit of andere lichte kleuren gaat spuiten heb je dat nodig. Anders komt het als een schaduw (preshade) door de lak heen.

Verder ziet het er prima uit hoor. Een betje opschuren bij de grover plekken kan inderdaad geen kwaad.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Alweer een maand verder, ik ben zeker niet van het snel afmaken van een project haha.

De nadruk ligt op de motoren. Eerst heb ik de uitlaat in de drie verschillende tinten gespoten. Daarna de fanbladen en de voorste rand zilver gekleurd. Daarna was het even pittig om hem juist af te plakken zodat de voorzijde een mooi zilveren rand kreeg.

Na een tijdje heb ik de cowling van de motoren de juiste kleur lichtgrijs te spuiten. Ik kwam erachter dat ik het wit van de uitlaat te donker gespoten had. De kleur van het oude KLM kleurenschema. Dus dit nog even aangepast.

Als laatste de banden antraciet gespoten en de velgen zilver.

We zijn weer een klein stapje verder.

photo 460447


photo 460449

photo 460453

photo 461673

photo 461674

photo 461676

photo 461839

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed bezig! Onthoud dat het geen race is. Lekker op je eigen tempo bouwen wanneer je tijd en zin hebt. Doe je nog wel een wash over de fanblades?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2018 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Goed bezig! Onthoud dat het geen race is. Lekker op je eigen tempo bouwen wanneer je tijd en zin hebt. Doe je nog wel een wash over de fanblades?


Qua snelheid komt het wel goed hahah

Ik was wel van plan om er een wash over heen te brengen. Weet alleen nog niet echt hoe. Ik gebruik email verf en begrijp dat je dan altijd een waterbasis wash moet aanbrengen om het uitlopen van verf te voorkomen. Of kan ik na het drogen van mijn verf een email gloss coating aanbrengen als tussenlaag om daarna weer een wash op email aan te brengen? (dus eigenlijk alles te doen op terpetine basis).

Ik heb trouwens wel nog een scriber gehaald. Ben er erg blij mee, ziet er meteen mooi uit.

gr. Koen

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2018 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is wel aan te raden ja om een wash op basis van een ander medium te gebruiken dan het medium van de verf. Op zich kan email op email wel, maar dan moet je het niet eraf gaan vegen daarna, omdat dan vaak de oorspronkelijke verf laag wel al is aangetast.

Ik zag dat je de gravures op de motoren netjes hersteld had. Viel het mee of tegen om dat te doen?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2018 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Go2koen schreef:
ik ben zeker niet van het snel afmaken van een project haha.

In aanvulling op de anderen: take your time! Het is mooi om te zien dat je doorgaat en in alle rust ons mooie stukjes van je project laat zien. Zelf ben ik ook in slow-mode deze maanden. Je vorderingen zien er zeer hoopvol uit. Dat gaat een prachtige Queen of the skies worden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2018 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Het is wel aan te raden ja om een wash op basis van een ander medium te gebruiken dan het medium van de verf. Op zich kan email op email wel, maar dan moet je het niet eraf gaan vegen daarna, omdat dan vaak de oorspronkelijke verf laag wel al is aangetast.

Ik zag dat je de gravures op de motoren netjes hersteld had. Viel het mee of tegen om dat te doen?


Dankje wel, dat is fijn om te weten. Ik stond eigenlijk op het punt om te kijken naar de producten van AK-intereractive, maar deze producten zijn op terpetinebasis, dus misschien maar naar wat anders kijken.

De motoren heb ik nog eens geschuurd met korrel 1000 en daarna 2000. Dat was gelukkig voldoende. Niet erg veel moeite dus, wel weer extra tijd haha.

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement