Na de DC-9 opnieuw een bekende voor Nederlandse maatschappijen: de Boeing 757. Veleno is dit interessante vliegtuig ook aan het maken (
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=49581), maar ik denk dat hij hem eerder afkrijgt dan ik!
De Boeing 757 is een middelgroot tweemotorig vliegtuig met smalle romp, ideaal voor korte tot middellange afstanden en is tegelijkertijd ontwikkeld met de grotere 767. De Boeing 757 komt in drie varianten (de -200, de -200F en de 300) waarvan de -200 veruit de populairste variant van de 757 was. In al die jaren van zijn bestaan zijn er 1049 van gebouwd. Dankzij de efficiënte turbofanmotoren kan het vliegtuig opstijgen vanaf een relatief grote hoogte en korte startbaan. En omdat het een afstand van 6300 km (3.900 mijl) kan afleggen, is het zeer geschikt voor zowel binnenlandse als transcontinentale vluchten. De vleugels zijn geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verlagen, zodat de brandstofefficiëntie hoger wordt. Voor reeds gebouwde toestellen is het ook mogelijk deze met winglets te upgraden.
De eerste vlucht was in 1982. De Boeing 757 ging – tot grote teleurstelling van de liefhebbers – in 2004 uit productie en is inmiddels behoorlijk verouderd. Hoewel het aantal trans-Atlantische vluchten gestadig afneemt, heeft de 757 wel het voordeel dat er nog geen volwaardige vervanger rondvliegt. Het zal dus nog even duren voor het toestel helemaal verdwenen is.
Maatschappijen hadden de keuze uit verschillende moteren, de Rolls-Royce RB211 en de Pratt & Whitney PW2037, PW2040 of PW2043.
In Europa was de 757 vooral populair bij chartermaatschappijen.
Martinair heeft met de 757 gevolgen,
evenals Transavia,
alsmede DutchBird,
Arkefly (huurde de 757 in 2009)...
...en natuurlijk Air Holland, het onderwerp van dit draadje. Air Holland was de eerste Nederlandse maatschappij die er mee vloog (in 1988 nieuw besteld).
Er zijn meerdere kits van op de markt, maar de mooiste twee zijn de Resin kits van Authentic Airliners en PAS Models. De kit van AA is de beste, maar ik heb begrepen dat die van PAS ook erg goed is, maar dan wel aanzienlijk goedkoper. De kits van Minicraft en Eastern Express kun je beter vergeten.
Dit is de kit. PAS heeft ook een variant met Pratt & Whitney.
De uitstekende decals zijn van DACO. Het corogard is van Flying colors en de flightdeck en raam decals zijn van Authentic Airliner Decals.
De onderdelen. Het ziet er allemaal heel behoorlijk uit inderdaad.
Het casting materiaal verwijderd.
De fit van de romp is twijfelachtig....om het zo maar te zeggen. Maar goed, aangezien de onderdelen toch eerst gewassen moeten worden is dit met een beetje warm water zo verholpen.
In de romp zitten de raampjes voorgevormd (maar niet helemaal door) voor als je de raampjes open wilt laten. Ik wil ze graag dicht dus worden deze eerst opgevuld.
Meteen ook naar de leading edges in de plamuur gezet (deze hebben wat inkepingen en onnauwkeurigheden)
Het resultaat na de schuursessie:
De romphelften aan elkaar gelijmd. Op dit moment heb ik het stomme fout gemaakt, maar daar ben ik later pas achter gekomen
De romp is in de plamuur gezet en geschuurd.
En toen kwam ik er achter dat ik het gewicht voorin vergeten was! Ik wil geen tailsitter, dus moet er alsnog gewicht voorin. Gelukkig is dit niet een heel moeilijke correctie. Eerst de neus ar af:
Dan gewicht erin:
En vervolgens de hele boel weer in elkaar. Wel moet er nu extra plamuur en schuren gedaan worden, maar ach, dat overleven we ook wel weer.
Nog een hoop werk voor de boeg. Wordt vervolgd!