Leuk dat je zo aan het tekenen ben geslagen met een 3D CAD progamma (al doe ik blender en misschien iets mee tekort).
Zelf ben ik meer bekend met SolidWorks en Inventor en moest dus even een aantal tuto's zien op de site van blender om te zien wat het programma in zich had.
Persoonlijk denk ik het progamma ook op mijn nieuwe pc, zodra die klaar is, te gaan installeren. Wist namelijk niet dat blender free-software was, dan kan ik ook iets doen met de ideeën die ik heb voor een 1:72 Boeing 787, Iljusin Il-18, Il-62 of Tupolev Tu-154.
Als CAD tekenaar tekende ik in Inventor en SolidWorks altijd 1:1 en verschaalde het pas op het moment dat ik het ging printen. Dat zou ik in dit geval ook doen. Ten eerste hoef ik niet met een calculator om te gaan rekening, en ten tweede zal op die manier zal je model nog mooier geprint kunnen worden. Ik neem aan dat je je model uiteindelijk laat 3D printen.
Aangezien meestal de 3D printer zelf ook een computer programma's of suite heeft dat vergelijkbaar is met CAD/CAM kun je in dat programma vervolgens aangeven in welke schaal de onderdelen van het model geprint wil hebben. Meeste CAD/CAM programma's hebben zo'n goede rekentool ingebouwd, dat het zo verschaald kan worden dat het beste resultaat kan worden geplot binnen de toleranties van de machine.
Een andere manier is, om het na het model in 1:1 te hebben getekend in blender, een kopie van het model op een andere layer, te verschalen in 1:72 (of welke schaal dan ook). In dat geval hoef je het model door het CAD/CAM programma niet meer te laten verschalen. Deze laatste manier is de manier die ik meestal gebruikte, want dan kon ik nog één en ander in het verschaalde model wijzigen.
Dit was mijn enigszins lange tip. Succes met het maken van deze jet.