Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Arie91 schreef:
het waren voor ons allemaal 'sleutelhangers

Thanks;)


Arie91 schreef:
Ook begrijp ik de installatie van de APU in de 650 nog steeds niet.....het is alsof Cessna een APU had liggen waar ze een vliegtuig omheen gebouwd hadden want er was totaal niet bij te komen. Nee, wij waren redelijk opgelucht toen die kisten uiteindelijk naar de motorshopmannen gingen die vervolgens dedicated sleutelden aan die kisten.....konden wij ons richten op de grote vloot.
Ik ook niet, maar zo een APU is wel handig in het donker:) anders zijn je batterijen op de grond zo snel leeg haha

En toen lukte het quoten niet meer, VJ, ik denk dat je met de zin maar zelf zal k er alles aan doen de spijker op zn kop slaat, zolang je zelf weet hoe je het niet zou willen dan denkk dat je een goede leidinggevende bent al dan niet kan worden... maar voor nu zijn 3 strepen genoeg:)

En dat off-topic draadje mag wat mij betreft ook met een drankje ergens in een cafe haha dat hoeft niet zo nodig op internet haha:p

Gisteren weer veel gedaan, een landingsgestel, de motoren aan de romp vastgemaakt, (ben nu nog de lijm uit mn toetsenbord aan het halen hahahah

Het enige probleem dat nu ontstaat is dat ik sinds kort in een appartement woon en nog geen wifi heb. Mijn eerste posts waren met mn mobile hotspot gedaan en dat heeft me 5gb aan internet gekost waardoor ik nu nog 2 gb over heb tot 6 okt... hopelijk word dit volgende week opgelost, maar totdan geen fotos bij mn updates...

Ik vind het erg leuk dat dit draadje in de smaak valt en hoop dat ik snel weer een grote update kan plaatsen

Groet Arjan

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Leuk dat je zo aan het tekenen ben geslagen met een 3D CAD progamma (al doe ik blender en misschien iets mee tekort).

Zelf ben ik meer bekend met SolidWorks en Inventor en moest dus even een aantal tuto's zien op de site van blender om te zien wat het programma in zich had.
Persoonlijk denk ik het progamma ook op mijn nieuwe pc, zodra die klaar is, te gaan installeren. Wist namelijk niet dat blender free-software was, dan kan ik ook iets doen met de ideeën die ik heb voor een 1:72 Boeing 787, Iljusin Il-18, Il-62 of Tupolev Tu-154.

Als CAD tekenaar tekende ik in Inventor en SolidWorks altijd 1:1 en verschaalde het pas op het moment dat ik het ging printen. Dat zou ik in dit geval ook doen. Ten eerste hoef ik niet met een calculator om te gaan rekening, en ten tweede zal op die manier zal je model nog mooier geprint kunnen worden. Ik neem aan dat je je model uiteindelijk laat 3D printen.

Aangezien meestal de 3D printer zelf ook een computer programma's of suite heeft dat vergelijkbaar is met CAD/CAM kun je in dat programma vervolgens aangeven in welke schaal de onderdelen van het model geprint wil hebben. Meeste CAD/CAM programma's hebben zo'n goede rekentool ingebouwd, dat het zo verschaald kan worden dat het beste resultaat kan worden geplot binnen de toleranties van de machine.

Een andere manier is, om het na het model in 1:1 te hebben getekend in blender, een kopie van het model op een andere layer, te verschalen in 1:72 (of welke schaal dan ook). In dat geval hoef je het model door het CAD/CAM programma niet meer te laten verschalen. Deze laatste manier is de manier die ik meestal gebruikte, want dan kon ik nog één en ander in het verschaalde model wijzigen.

Dit was mijn enigszins lange tip. Succes met het maken van deze jet. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Super dank voor je reactie, op dit moment heb ik het model in 1 op 1 geschaalt en indd zal ik het gaan schalen voor het printen zodat ik zowel 1/72 en 1/48 kan printen.

Mocht het zover zijn zal k zeker willen weten hoe dat precies werkt zo een printer, want er zitten nog wat haken en ogen aan, en moet ik zeker de expertise in huis halen om tot een goed resultaat te gaan komen:)

Groet Arjan

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik een 3D printer gaaf zou vinden, heb ik er helaas niet de centjes voor om een goede aan te schaffen. Gelukkig zijn er ook bedrijven die het voor je doen, de vraag is hoeveel dat zal gaan kosten?

Mijn expertise op het gebied van 3D printen is puur dat ik het tijdens een techniekbeurs voor industrie heb gezien, en ook de basis uitgelegd heb gekregen. (Dit is in de periode dat het 3D printen nog in kinderschoentjes stond, en de printers duur waren.) Deze 3D printers die ik op de beurs zag waren van het type kast, en waren ook duidelijk voor de industrie. Maar het principe blijft volgens mij hetzelfde, al zal een thuis-printer waarschijnlijk wat lichtere software gebruiken, en zullen de toleranties iets ruimer zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2017 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ha, dit brengt mij op een idee voor een airliner build. Ik heb nog mijn originele GMAX source files van de DC-2 voor FSX liggen. Dat kan ik natuurlijk gelijk naar de 3D printer in 1/48 sturen. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Leuk dat ik je op een idee breng, jammer dat je de makkelijke weg kiest;) Ik ben weer bezig geweest met tutorials kijken en kwam erachter dat voor een goede 3d print je geen driehoeken mag gebruiken... en laat mijn model nou vol met 3 hoeken en 5 kanten zitten, daardoor word als het model af is het een zooitje. Jammer masr helaas 2 weken werk naar de maan. Maar ik geef de moed niet op. Alleen doordat ik nu opnieuw moet beginnen, ga ik mijn referentie blauwdrukken die op de achtergrond er staan beter maken, want die ik nu heb verschillen in schaal van elkaar waardoor het eigenlijk altijd gokken is wat de juiste lijnen zijn.

Helaas geen nieuwe update, maar zal ik weer van voren af aan beginnen en wel fotos bijhouden van het hele proces

Groet Arjan

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 22 sep, 2017 1:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Arie91 schreef:
, jammer dat je de makkelijke weg kiest;)


Deze snap ik niet Arjan.... :roll:
Die GMAX model, daar heb ik ruim 1 jaar tijd in gestopt inclusies animaties en veel research - bezoek aan de echte kist was mega gaaf. :) Mochten overal bij, alle foto's van de wereld nemen zolang daar geen onderhoudsmonteurs in beeld kwamen.

Arie91 schreef:
Alleen doordat ik nu opnieuw moet beginnen, ga ik mijn referentie blauwdrukken die op de achtergrond er staan beter maken, want die ik nu heb verschillen in schaal van elkaar waardoor het eigenlijk altijd gokken is wat de juiste lijnen zijn.


Opzetten van de backdrops vond ik altijd een rot klus. In de basis begin je in Paint. Zorg ervoor dat overeenkomende vlakken zelfde pixel grootte hebben - bv hoogte zijaanzicht en vooraanzicht, breedte vooraanzicht en bovenaanzicht, etc.

Vervolgens is het een kwestie van een drietal dunne rechthoeken over de XYZ assen maken en deze naar de juiste afmetingen te schalen. Backdrops als texture erop en voilà... zoiets als dit.
photo 421221

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement