In 2015 al gezegd dat ik hem zou maken, maar nu is het eindelijk zo ver, de Douglas DC-9! Het laatste commerciële vliegtuig dat nog door enkel Douglas ontworpen was. Er is hier op het forum al veel over geschreven dus ik ga er van uit dat ik er niet veel meer over hoef te zeggen
KLM heeft er in totaal 25 gehad (zowel de -15 als de -30) en ze hebben dienst gedaan van 1966 tot en met 1989. Uit een oud krantenartikel:
De KLM koos voor de tweemotorige DC-9 als opvolger van de zes Vickers Viscounts, die in de jaren zestig in gebruik waren. Veel keus was er niet. Behalve de DC-9 van McDonnell Douglas kwam de Britse BAC 111 in aanmerking. Gezien echter de positieve ervaring die de KLM toen al enige jaren had met het lange-afstandsvliegtuig van McDonnell Douglas, de DC-8, lag de keuze voor de DC-9 voor de hand. Side-note: KLM heeft ook nog even met BAC 1-11 gevlogen, welke gehuurd was in afwachting van de DC-9.
Grappig genoeg heb ik ook nog in de DC-9-30 gevlogen! Wanneer precies weet ik niet meer, maar het zal ergens in '89 of '90 geweest zijn. Overigens was dit een toestel van Iberia, niet KLM. Ik kan me niet meer herinneren of ik ook in een DC-9 van KLM heb gevlogen. Toevallig heb ik van het toestel van Iberia nog een foto. De man met de rode shirt is mijn vader. Die kleine dondersteen met de lap in zijn hand ben ik.
Op het forum zijn al diverse DC-9'ens van KLM gemaakt, maar volgens mij nog geen van Authentic Airliners. Hopelijk houd dit mijn draadje nog enigszins origineel.
De kwaliteit van AA is uiteraard erg goed, maar ik vind de kit van Airfix (de bekendste DC-9 kit denk ik) eigenlijk helemaal niet zo slecht. Ik heb ze eens vergeleken (ik had nog ergens een Airfix kit liggen) maar enorme verschillen zijn er niet. Het is bij AA natuurlijk wel niet allemaal iets mooier, scherper, nauwkeuriger, etc. Voor mij is deze keer om voor AA te kiezen simpelweg het bouwgemak. Bij Airfix moet je veel meer plamuren en schuren en ik wilde nu eens een "eenvoudigere" kit maken (zeker met de AN-10 als volgende, welke een hoop werk zal vergen vermoed ik).
Hoe het ook zij, ik heb er weer zin in! Let's get this show on the road!
Dit gaat hem dus worden:
De onderdelen:
Decals zijn van F-Decal
Cockpit en raampjes van Authentic Airliners
Uiteraard krijgt het resin eerst weer een goede wasbeurt. Heel belangrijk om later verf problemen te voorkomen.
Daarna kunnen de onderdelen van de casting afgehaald worden. Ik gebruik hier een klein zaagje zoals op de foto, of een dremeltje voor.
Het roer moet los bevestigd worden. Een goed idee van AA, want dit zorg voor een realistisch effect!
De stabilo's kunnen ook al gelijmd worden (snap je wat ik bedoel als ik zeg dat deze kit van AA snel bouwt?:P)
De motoren zullen het meeste werk gaan kosten (met plamuren en schuren, maar vooral met spuiten vanwege de verschillende metaal kleuren
De achterkant zit aan de romp gelijmd. Tevens de bovenkant afgeschuurd omdat hier nog een klein krasje van het casten te zien was.
De motoren zijn inmiddels gelijmd en zowel de achterkant als de motoren in de plamuur gezet.
De flap fairings (zo heten die dingen toch?) zijn ook gelijmd. Die zien er overigens wel een stuk beter uit als die van Airfix.
De fit is bij alle onderdelen tot nu toe uitstekend. Bij de horizontale en verticale satbilo's kan ik derhalve uit te voeten met Mr. dissolved Putty om de kleine spleetjes af te dichten. Slechts een klein beetje schuren is hierna nodig.
En dan is de status op het moment.
Wordt (zoals altijd) vervolgd!