Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Hoi Marijn,

Leuk te lezen dat je nog bezig bent met de bouw! Slim om die styreen strips in het model te lijmen, dan heb je een veel robuustere basis voor je plamuur.

MarijnD schreef:
Hoe werken jullie over het algemeen de kleine naden weg? Bijvoorbeeld in de ophanging van de motoren en boven op.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met de motorophanging. Kun je misschien een foto plaatsen? Om toch een antwoord te geven: ik gebruik zelf voor de vlakke naden tussen onderdelen naden Motip auto plamuur. Ook fijne naden kun je daar prima mee doen. Net als anderen hier plak ik wel van te voren zoveel mogelijk af, zodat je plamuur alleen op de delen komt waar je het wilt hebben. Dat maakt het schuren nadien makkelijker en je spaart details zoals de paneellijnen e.d.

Voor fijne haakse naden gebruik ik verdunde houtlijm. Dat met een kwastje aanbrangen geeft een prima en overschilderbaar resultaat. De verdunning komt wel wat precies, want als de naad te dik is en de lijm te dun wil het wel eens wat gaan trekken bij het drogen. Anderzijds is het heel makkelijk te verwijderen als het niet goed is gegaan. Ik doe dit alleen bij de fijne naden, niet bij bv het stuk tussen vleugel en romp. Daarvoor gebruik ik gewone plamuur. Dat is wel lastig schuren maar het geeft uiteindelijk een beter resultaat.

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Goed bezig Marijn! Ik ken het hoor. Vroeger bouwde ik 8 modellen per jaar, maar tegenwoordig met een kleine er bij....

Bas_ schreef:
Voor fijne haakse naden gebruik ik verdunde houtlijm. Dat met een kwastje aanbrengen geeft een prima en overschilderbaar resultaat. De verdunning komt wel wat precies, want als de naad te dik is en de lijm te dun wil het wel eens wat gaan trekken bij het drogen. Anderzijds is het heel makkelijk te verwijderen als het niet goed is gegaan. Ik doe dit alleen bij de fijne naden, niet bij bv het stuk tussen vleugel en romp. Daarvoor gebruik ik gewone plamuur. Dat is wel lastig schuren maar het geeft uiteindelijk een beter resultaat.
Dat is een goede tip Bas! Ik heb nooit gedacht aan houtlijm hiervoor! Wat gebruik je om de lijm te verdunnen?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Deze is niet aan het staken dus :wink:

MarijnD schreef:
Inmiddels ben ik ook aan een motor begonnen, maar hier heb ik nog geen foto's van.
Ik heb hier wel een vraag over. Hoe werken jullie over het algemeen de kleine naden weg? Bijvoorbeeld in de ophanging van de motoren en boven op. Ik heb dit nu al een paar keer geprobeerd met mister surfacer 500, maar dit geeft echt een bedroevend resultaat.


Ik gebruik alabastine plamuur (jij ook zo te zien) en verdun dat wat met terpentine in een cupje van de koffiemelk of waxinelichtje. Het werkt fijn, want je kan er alle kanten mee op qua dikte. Dat breng ik aan met tandenstoker of penseel, afhankelijk van hoe dun ik het dus heb gemaakt en de plek waar het moet komen. Zoals Bas al aangaf kan je e.e.a. afplakken waar je niet wil dat de plamuur komt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
FokkerFan schreef:
Deze is niet aan het staken dus :wink:

:lol:

malair schreef:
Dat is een goede tip Bas! Ik heb nooit gedacht aan houtlijm hiervoor! Wat gebruik je om de lijm te verdunnen?

Gewoon water! Ik gebruik het veel op m'n schepen om de naad tussen het dek en de bovenbouw af te smeren.

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
@ Bas en Fokkerfan: Bedankt voor de tips. Omdat ik nog niet helemaal thuis ben in de vliegtuig lingo ( :wink: ) heb ik even 2 foto's bijgevoegd van wat voor soort naden ik bedoel.
Afbeelding
Afbeelding
Het probleem met bijv. de bovenste naad is dat je hier zo enorm snel die panellinen weg schuurt. Daarom vroeg ik me af wat jullie daar mee doen.

Verder nog wat dingen aangepakt vandaag, waaronder de fanblades ( ? )
Afbeelding

De triple seven staat er nu zo bij:
Afbeelding

Morgen de onderkant plamuren.

Ik zag in een ander topic dat het verstandig is om het cockpitraampje helemaal glad te schuren voordat ik de decals er straks op doe?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Die fanblades zien er mooi uit, dat dunne metallic randje is erg mooi geworden!

De naden die je in de foto's laat zien zou ik gewoon met plamuur afsmeren. Zoals ik al zei eerst even afplakken en dan alle plamuur wegschuren. Zelf schuur ik vrijwel altijd nat, dat vind ik zelf wat prettiger werken.

MarijnD schreef:
Ik zag in een ander topic dat het verstandig is om het cockpitraampje helemaal glad te schuren voordat ik de decals er straks op doe?

Dat hangt er een beetje vanaf hoe ze hem gemould hebben. Bij de Revell Airbus die ik laatst heb gebouwd zat er een framewerk in het raam. Het raam zelf lag dus verdiept ten opzichte van het 'kozijn' waar het in lag. Als je daar een decal overheen legt krijg je een rare bobbel. Daarom heb ik het cockpitraam er eerst gewoon in gelijmd, en toen geheel afgesmeerd en weer opgeschuurd. Dan blijft de romp op die plek vlak en als je later de decal er overheen legt ligt hij mooi strak.

Ik ging er in het bovenstaande overigens wel vanuit dat de cockpit een decal wordt en geen clear raampje, want dan gaat dat natuurlijk niet op :)

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement