Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 21:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Salamander schreef:
Ik maak me nog wel wat zorgen over hoe ik het geel (rotkleur om te schilderen) voor elkaar ga krijgen.


Wat voor geel wil je...?
photo 206438

Van boven naar beneden een rode ondergrond, grijze primer, witte primer.
Van links naar rechts, van geel naar oker met daartussen 3 verschillende mengverhoudingen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Salamander schreef:
Van de cockpit mis ik helaas een aanzicht van voor naar achteren, waardoor ik niet weet hoe de stoelen er exact uit zien. Dit is vervelend omdat ze in elk geval een leuning hebben die afwezig is uit de kit, en ik dus niet weet hoe deze leuning is bevestigd.

Het interieur is eigenlijk verbazend luxe voor een van oorsprong militair toestel, met diverse mooi afgelakte houten delen en een kleurenschema dat wat Russisch aan doet kwa kleuren.

Leuke kist! Vaak in mee gevlogen, helaas nooit zelf. Het interieur zal in de basis een standaard interieur af fabriek zijn en het toestel is ontworpen voor de civiele markt, vandaar de goodies.
http://l7.alamy.com/zooms/902357cee8e14 ... e71yrt.jpg
Dit is een foto waarop de bevestiging van de armleuning goed zichtbaar is. Let ook op de voeten van de piloot ;-)
Leuk project om te volgen. Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp heb je gekozen Thomas! De kit moet je maar als basis zien om er met wat creativiteit wat moois van te maken. Ik heb zelf een decalsetje voor een Air Seychelles machine liggen, die is dan weer zonder drijvers, die ik ook voor deze kit wil gebruiken. Dus ik ga eens even goed afkijken hoe jij het allemaal klaarspeelt met deze kit.

Laatst zag ik op discovery een documentaire over de oudere broer DHC-5 in dienst bij de RCAF. Ik weet niet meer hoe het heette, maar het wordt vast wel herhaald en ik kan het je aanraden. Lijkt me wel een hele toffe baan om daar piloot (van) te zijn.

Succes met deze kit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Salamander schreef:
Ik maak me nog wel wat zorgen over hoe ik het geel (rotkleur om te schilderen) voor elkaar ga krijgen.

Van boven naar beneden een rode ondergrond, grijze primer, witte primer.
Van links naar rechts, van geel naar oker met daartussen 3 verschillende mengverhoudingen.

René


Revell zegt 99% geel + 1% rood, op de foto's op mijn scherm lijkt het soms op gewoon fel geel, en vaker op een donkerdere kleur geel (Tamiya Camel Yellow?). Ik zal nog in mijn boek over Canadairs kijken of ze daar de exacte kleur aangeven, die zijn geloof ik dezelfde kleur geel.

Vintage Jet schreef:
Leuke kist! Vaak in mee gevlogen, helaas nooit zelf. Het interieur zal in de basis een standaard interieur af fabriek zijn en het toestel is ontworpen voor de civiele markt, vandaar de goodies.
http://l7.alamy.com/zooms/902357cee8e14 ... e71yrt.jpg
Dit is een foto waarop de bevestiging van de armleuning goed zichtbaar is. Let ook op de voeten van de piloot ;-)


Thanks. Ik heb ook nog deze site gevonden, waar ze stofferingen voor vliegtuigen tonen: http://www.aircraftinteriors.ca/page91/page8/DHC6TwinOtter/index.html

En dit ziet er uit als de grote commerciële Twin Otter-gids: http://www.vikingair.com/twin-otter-information/options-guide Zal ik nog wel wat aan hebben.

Anyway, gisteravond de achterwand van de cockpit van twee kleine stukjes plastic voorzien zodat de deuropening nu op de goede hoogte zit (hopelijk :lol: ):

photo 410312

Vervolgens twee stukken 0.5 mm dik styreen gesneden van 79.5 x 19 mm:

photo 410310

Elk van die stukken op maat gemaakt zodat ze in de romp passen (het worden de binnenwanden):

photo 410311

Het linker stuk heb ik in mootjes gehakt zodat twee stukjes op de deuren kunnen en een klein stuk achterin de romp.

Raampjes uitgetekend door de stukken op de goede plek in de romp te drukken en de contouren van de raampjes te volgen met een vulpotlood:

photo 410315

Vervolgens heb ik de hoeken van de raampjes met een 2 mm boor uitgeboord, de rest uitgesneden en netjes pas gemaakt:

photo 410313
photo 410314

Ja, op de tweede foto zitten de raampjes in de rechterbinnenwand inderdaad op een andere hoogte dan die in de linker. Dat komt omdat de raampjes in de rompdelen links en rechts niet op dezelfde hoogte zitten. :|

Daar waar de kleurseparatie moet komen heb ik een paneellijn in de binnenwanden gescribed.

Vervolgens een 3 mm brede en 1 mm dikke strip plastic onderaan de binnenwanden gelijmd:

photo 410316

...en ook de achterste deur op de rechterbinnenwand getekend en de randen gescribed.

Daarna door middel van 0.64 en 1.2 mm dikke styreen staven de basis voor de kabelafdekking (?) boven aan de binnenwanden gemaakt. Hier zal ik later nog het deel tussen de twee diktes staaf moeten opvullen. Ook de benodigde details aangegeven op de wanddelen, op het oog aan de hand van de foto's:

photo 410317

Later zal ik deze details scratchbouwen.

Vervolgens een dryfit gedaan om te kijken of de vloer nog paste:

photo 410318
photo 410320
photo 410319

Het past en de vloer zit op de goede hoogte bij de achterwand van de cockpit. :D

Het laatste wat ik heb gedaan is de bodem van de cockpitvloer ophogen zodat hij op de goede hoogte komt te zitten (1.5 mm hoger dan oorspronkelijk):

photo 410321

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Salamander schreef:
En dit ziet er uit als de grote commerciële Twin Otter-gids: http://www.vikingair.com/twin-otter-information/options-guide Zal ik nog wel wat aan hebben.

Het is wat het lijkt. Viking heeft de productierechten van de Havilland Canada overgenomen en na 20 jaar uit productie te zijn geweest worden er weer nieuwe Twin-Otters gebouwd. Voor referentie een goede bron, maar het betreft wel een ge-update versie (model -400).

Leuke progressie. Ik volg je met plezier en heb deze ook in de stash liggen, in afwachting van Winair decals.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei, 2017 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Inmiddels heb ik de zijwanden van flink wat detail voorzien, ofwel door ze in de wanden te scriben, ofwel met op maat gesneden stukjes styreen:

photo 410385

De achterwand, met inmiddels geschilderde en nu afgeplakte deur, is van een klein opliggend plaatje voorzien:

photo 410384

En de cockpitvloer van een extra trede en een schot aan de voorzijde zodat het onmogelijk wordt in de neus te kijken:

photo 410383

De drijvers en motorkappen heb ik in elkaar gelijmd, maar er blijven behoorlijke naden over:

photo 410386

Ook heb ik het platenpatroon op de vloer getekend, en op de juiste plekken de lijnen gescribed:

photo 410387
photo 410390

Dan de verdere aankleding van de cockpit. Ik ben begonnen met masking tape op de buitenzijde op een van de deuren te plakken, zodat ik de deurranden kon overtrekken. Het maskingtape heb ik verwijderd en op een stuk 0.5 mm dik styreen geplakt, om vervolgens de vorm uit te snijden:

photo 410388

Dit worden de binnenwanden van de cockpitdeuren. Dus het raamgedeelte wordt verwijderd en...(vervolg in volgende bericht)

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op do 11 mei, 2017 17:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei, 2017 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
(Foto vergeten te uploaden, dus maar even verder in een nieuw bericht)

Bij het passen komt een euvel van de kit te voorschijn:

photo 410391

De reden dat de cockpitvloer oorspronkelijk te laag zat is dat de cockpitdeuren te laag zitten (en de ramen zitten ook nog eens te laag in de deuren). Dit heeft tot gevolg dat als ik de vloer ophoog, de onderste rand van de deuren relatief gezien te laag zit. Aan de buitenzijde ga ik dit niet corrigeren, maar het heeft gevolgen voor de binnenwanden van de deuren die ik aan het maken ben. Deze moeten dus korter:

photo 410389

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Het vervolg van de binnenwanden van de cockpitdeuren dan maar. Het naaipatroon van de bekleding overgenomen op de stukjes plastic, inclusief de opbergvakken:

photo 410397

Hier had ik geluk, omdat de afstand tussen de naden op schaal exact 1 mm was en de onderdelen 8,5 mm hoog waren.

Eentje na het scriben:

photo 410398

Op de binnenzijde van de romp maar even grof uitgetekend wat ik aan panelen op de zijkant moet toevoegen:

photo 410401

En wat ik tot noe toe klaar heb (deurpanelen nu met hendels):

photo 410400

Rechts is een aanzetje tot het paneel dat tussen het deurpaneel en het kleine bijna vierkante paneel moet. Hoe dat exact moet weet ik echter nog niet, omdat ik dan eerst de achterwand en cockpitvloer op hun plek moet hebben.

Over de cockpitvloer gesproken...

photo 410399

Ik heb de onderzijde van de stuurkolom toegevoegd en de stuurkolom zelf gemodificeerd zodat hij meer op de stuurkolom zoals in de foto van de cockpit lijkt.

Het volgende zal wel de voetensturen zijn, en dan kan ik de cockpitvloer in de verf zetten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2017 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
De voetensturen dus. Papiertje met maten en de onderdeeltjes voor de pedalen:

photo 410496

Op het schetsje zijn de zijkanten van de pedalen gekromd, maar dat heb ik maar achterwege gelaten. Daar zie je straks toch niets meer van...

Vervolgens bedacht ik dat ik niet twee, maar vier pedalen nodig had:

photo 410495

Vervolgens vastgeplakt aan de cockpitvloer:

photo 410494

De pedalen zijn wat oversized, maar kleiner was mij te moeilijk.

De achterwand van de cockpit is inmiddels geschuurd na een puttybeurt, en aan de kant van de passagierscabine gaan er twee stukjes plastic op voor een verbandtrommel (links) en een plakaat met tekst (rechts):

photo 410497

De cockpitvloer dan maar aan de achterwand gelijmd, op de goede (gecorrigeerde) hoogte natuurlijk:

photo 410501

Dryfit:

photo 410498

Vervolgens de binnenwanden van de cockpitdeuren vastgelijmd op de romphelften:

photo 410499

Gevolgd door de al eerder getoonde kleine vierkante stukjes en wat nieuwe opvulstukjes in de richting van de neus. Daarna kon ik het overgebleven stuk bekleding voor op de zijwanden op maat maken:

photo 410500
photo 410502

Ook heb ik alvast de bekleding op het plafond aangepakt:

photo 410505

De consoles voor op het plafond die bij de kit zitten kloppen van geen kant, dus die gaan wat modificaties tegemoet.

Op een van de hoge resolutie foto's die ik had gedownload van de site van de Canadese luchtmacht spotte ik vervolgens dat achter de stoelen er ook groene bekleding op de wand zat:

photo 410504

Dan kan nu dit deel richting verf. Ik moet nog wat werk verrichten aan de rest van de cockpit, en ik zal ook wat nieuwe decals moeten laten maken. Ook daar gaan de hoge resolutie foto's goed van pas komen.

De cabinevloer is trouwens inmiddels geschilderd in Tamiya Dark Gray:

photo 410503

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2017 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi werk, Thomas :brouw:

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement