Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2017 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er inderdaad erg strak uit :brouw: laat je nog een deurtje open staan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 mei, 2017 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Dank u wel heren.

TheFlyingDutchman schreef:
Ziet er inderdaad erg strak uit :brouw: laat je nog een deurtje open staan?


De twee achterdeuren komen open te staan, anders zou ik wel wat minder detail toevoegen. Ik heb overwogen een van de cockpitdeuren open te zetten, maar het verdiepen van de naden van die deuren was al een beetje een rotwerk, dus er eentje uitsnijden heb ik maar laten zitten. Ter compensatie daarvan komt er geen deur tussen cockpit en passagiersruimte (net zoals bij de echte trouwens...). Als het goed is kan je dan van achter langs net in de cockpit kijken. :mrgreen:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 mei, 2017 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Vandaag verder gegaan met de cockpit, meer specifiek het plafond, waarbij ik deze referentiefoto, waarop o.a. de gashendels goed te zien zijn, heb gebruikt:

photo 410566

Naast de centrale dakconsole met de gashendels e.d. zitten er links en rechts van de console nog twee kleinere consoles, die afsluitbaar zijn met een klepje. Op de foto's van de versie die ik bouw zijn deze altijd gesloten, dus dan maak ik ze ook zo (ook wel zo handig, want dat detail is mij echt te klein...):

photo 410591

Over 'te klein' gesproken, de centrale dakconsole zoals hij bij de kit zit is een drama: slecht passend gebogen stukje plastic met daarop drie bobbels. Ik heb de bobbels verwijderd en de rest beter passend gemaakt door er wat plasticsheet onder te lijmen. De sleuven waardoor de hendels bewegen heb ik ingegraveerd, om vervolgens twee kleine stukjes plastic toe te voegen voor de middelste en kleinste hendels, en dan nog twee gaatjes te boren waarin twee stukjes 0.5 mm staaldraad met een druppel secondenlijm aan het eind de middelgrote hendels gaan spelen:

photo 410593

Daarna heb ik de grote gashendels gescratched:

photo 410599

Deze moet ik nog op zijn plek lijmen...

Voor elk van de deuren voor de passagiersruimte heb ik de binnenwanden van detail voorzien:

photo 410592
photo 410594

O.a. met behulp van deze foto's:

photo 410564
photo 410565

Vervolgens de raampjes met Micro Krystal Klear in de deuren gelijmd, en de binnenwanden van de deuren op de deuren gelijmd. Hiervoor had ik per deur twee wasknijpers nodig:

photo 410595

De deuren zoals ze nu zijn:

photo 410596

De strip styreen op de ene deur is het scharnier waarmee deze deur aan de romp zal worden vastgezet. Die zal ik op dat moment ook inkorten.

Vervolgens verder gegaan met het plafond van de passagiersruimte. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van deze foto:

photo 410160

...alsook een aantal anderen waar stukjes en beetjes van het plafond te zien waren.

Ik ben begonnen met het centrale deel te schetsen en de maten te bepalen. Dat overgezet op een plaat styreen van 0.5 mm dik, en al snel had ik:

photo 410597

Wat hier de boel compliceert, is dat het dak van de kit eigenlijk 1-1.5 mm te laag is.

Voor het bevestigen van het plafond heb ik wat strips aan de binnenzijde van de romp geplakt:

photo 410600
photo 410601

Daarna de vlakke delen naast het centrale deel toegevoegd:

photo 410602

En nu ligt het er zo bij:

photo 410603

Op de foto van de binnenzijde (van de echte) hierboven is te zien dat er twee spanten tegen het plafond aan zitten. Doordat het plafond eigenlijk lager zit dan het hoort, zullen deze een iets andere vorm hebben. Ik heb twee stukjes 1 mm dik styreen van 3 bij 6 mm uitgesneden, en daar de vorm van het spant op uitgetekend:

photo 410604

(natuurlijk ook gepast of het werkte i.c.m. de zijwanden en het al gebouwde deel van het plafond)

Een van deze heb ik uitgevijld:

photo 410605

En op zijn plek geplakt:

photo 410606


En passant ook ontdekt dat ik de versteviging op een van de zijwanden op de verkeerde plek had gelijmd :oops: :

photo 410598

Nu gecorrigeerd.

De cockpitvloer + achterwand zijn trouwens geschilderd, maar ik ben vergeten een foto te maken. Ik zal binnenkort ook een begin moeten maken aan het ontwerpen van een decal sheet voor alle waarschuwingslabels e.d. die wel op de foto's te zien zijn maar niet bij de kit zitten. Hierbij komt het goed uit dat de foto's van de Canadese luchtmacht een hoge resolutieversie hebben; dan kan ik gewoon inzoomen op de foto's en het label uitknippen en kopiëren :mrgreen:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2017 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Salamander schreef:
De cockpitvloer + achterwand zijn trouwens geschilderd, maar ik ben vergeten een foto te maken.


Nu dus wel foto's gemaakt:

photo 410731
photo 410732

De gashendel zit nu op zijn plek:

photo 410730

Verder heb ik vandaag besteed aan het in orde maken van de cockpitstoeltjes. Als eerste vier stukjes 1x1 mm doorsnede styreen gesneden voor de armleuningen en wat inkepingen in elke stoel gevijld:

photo 410725

Elke leuning is vervolgens aan de ene zijde afgerond en aan de andere zijde afgeschuind:

photo 410727

...waarna ik nog twee strips 0.25 mm dik styreen heb gesneden voor het mechanisme dat de leuningen met de stoelen verbindt:

photo 410726

Daar kleine stukjes uit gesneden en aan de stoelen vastgeplakt:

photo 410728

...om daarna de leuningen aan de stoelen te kleven (één leuning is opgeklapt):

photo 410729

Inmiddels worden de stoelen geschilderd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2017 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Salamander schreef:
Naast de centrale dakconsole met de gashendels e.d. zitten er links en rechts van de console nog twee kleinere consoles, die afsluitbaar zijn met een klepje. Op de foto's van de versie die ik bouw zijn deze altijd gesloten, dus dan maak ik ze ook zo (ook wel zo handig, want dat detail is mij echt te klein...)

Daar heb je gelijk in. Het klepje is verreweg het meest van de tijd ook gesloten (wordt alleen gebruikt tijdens de startprocedure) En het klepje is alleen aanwezig bij nieuwere toestellen, zie onderstaand filmpje. Je maakt er echt werk van; leuk om te zien!

:brouw: VJ


_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 7:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Nog even wat werk van gisteravond. Gisteren heb ik dus de stoeltjes geschilderd, en dan tot net voor het naar bed gaan nog de riempjes lopen plakken die Revell als decal meelevert:

photo 410747

De decals zijn nogal stug, en hebben veel Microsol nodig om een beetje redelijk om de randen van de stoelen te krullen. Wat de kleuren betreft: Op een van de foto's had ik gezien dat de armleuningen rondom van bekleding waren voorzien, dus aan gezien ik de kleur van de bovenzijde wist, was dat een makkelijke keus. De kleur van de stoelen zelf is grijs; op de foto's van de cockpit lijkt er een zwarte overlay om de piloten hun billen op temperatuur te houden op de stoelen te liggen, daaronder is aan de rand grijze stof te zien. De overlay heb ik weggelaten; immers ik ga ervan uit dat er water aanwezig is waarop het toestel kan landen en er dus weinig tot geen sneeuw ligt die zou kunnen duiden op temperaturen met "Oh God ik heb zo'n koude reet"-momenten. :lol:

In de cockpit gelijmd:

photo 410746

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De zijwanden en een deel van het plafond van de cockpit zijn inmiddels geschilderd:

photo 411000

Met dat deel van de rest van het cockpitinterieur even los op zijn plek gezet:

photo 411001
photo 410999

Nu eerst mijn decals voor het interieur verder afmaken, en daarna volgt wel weer een update.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik dacht, laat ik alvast wat aan de drijvers doen. Na ze in elkaar te hebben gezet en met putty een en ander gevuld te hebben en dat geschuurd te hebben kwam ik er achter dat in elk geval de bovenzijde niet geheel klopte (het profiel dat onder water zit klopt ook niet, maar dat ga ik niet oplossen). De verhoging liep namelijk door over de gehele lengte van de drijvers, i.p.v. maar een gedeelte. Dus het verhoogde gedeelte er af geschuurd en aangegeven waar het dan wel verhoogd moest zijn:

photo 411018

Daar een strip 0.5 mm dik plastic op gelijmd:

photo 411019

Na dat ook bij de tweede drijver te hebben gedaan viel me op dat de strip er scheef op zat, bij beide drijvers op dezelfde manier, terwijl ik toch netjes binnen de lijntjes was gebleven. Je raadt het denk ik al...ik had me gebaseerd op de plek waar de oorspronkelijke verhoging zat, en die was niet netjes op het midden van de drijvers uitgelijnd, maar was verschoven naar links (op beide drijvers). :x

Dus maar weer snel de boel er af gesloopt:

photo 411020

Dat zal opnieuw schuren worden, misschien opnieuw putty, en dan alles weer opnieuw doen, deze keer correct uitgelijnd. :cry:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2017 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Nog een kleine update.

De horizontale staartvlakken zijn na wat vul- en schuurwerk van hun verticale hulpjes voorzien:

photo 411083

Het rechter staartvlak had nog wat extra vulwerk nodig, dus die krijgt binnenkort nog een schuurbeurt. Je kan aan de plekken waar putty zit zien dat het voornamelijk zakkers in het plastic betrof.

Ik heb de vleugels in elkaar gezet en waar nodig putty aangebracht en geschuurd. Dit heb ik ook met de motorgondels gedaan. Daarna de motorgondels op de velugels gelijmd (dit had wat vijlwerk nodig om ze er uberhaupt goed op te krijgen):

photo 411084

Flinke kieren. Gevuld. Ook missen de paneellijnen van de motorkappen.

Op diverse foto's had ik gezien dat er naast elke motor een landingslicht zat, welke natuurlijk afwezig zijn op de kit. Deze foto toont ze erg goed:

photo 411082

Dus de juiste positie afgetekend op de vleugels:

photo 411085

...en twee 2 mm gaten geboord:

photo 411086

Daar komt later wat 2 mm dik doorzichtig sprue in om de landingslichten te simuleren.

Nu eerst de vleugel/motorgondel verbindingen schuren en daarna zal ik eens kijken wat er nog meer aan de vleugels dient te worden verbeterd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2017 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig, echter....

... in je onderschrift viel me je Mi-2 op. Hoe is het daarmee?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement