Modelbrouwers.nl modelbouw http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=49455 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | tsjopper bob [ wo 29 maart, 2017 22:46 pm ] |
Berichttitel: | Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Goed... We schrijven begin van dit jaar. Ergens tussen de regels van een berichtje van een collega bouwer (wie, dat laat ik nog even in het midden, dat mag die persoon zelf kenbaar maken ) las ik dat ook hij wel geïnteresseerd was om eens wat anders te bouwen. Waar ik me voornamelijk houdt aan het bouwen van helikopters, is deze persoon actiever op het pantsergebeuren. Verandering van spijs doet eten, dus we zijn beide de uitdaging aan gegaan om eens een echt 'houtje-touwtje' toestel te gaan bouwen. Waarom dit model voor mij? Voornamelijk bouw ik dus helikopters. Zo nu en dan een uitstapje naar wat anders om het bouwen leuk te houden. In 2014 is een beetje de liefde begonnen voor het 'houtje-touwtje' gebeuren dank zij een 1e Wereldoorlog groepsbouw. Ook door het enthousiasme van Rob Haman (Fokker vliegtuigen etc.) ben ik die kleine vliegtuigjes gaan waarderen en bewonderen. Ik heb al eens een kit gescoord van een Bristol Boxkite (1909). Ook wil ik van een aantal belangrijke vliegtuigen in de geschiedenis (in mijn ogen) een modelletje hebben. Dan mag deze uiteraard niet ontbreken. Zoals redelijk normaal, beginnen we met een korte inleiding, bron wiki: Op 17 december 1903 maakten de gebroeders Wright de eerste geslaagde vlucht met hun Wright Flyer. De Wright Flyer was daarmee het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat echt van de grond kwam. Dat gebeurde bij het dorp Kitty Hawk, in de Amerikaanse staat North Carolina. Het toestel bleef de eerste keer 12 seconden in de lucht en legde een afstand van 120 voet (= 36,6 meter) af. Later op de dag kwam het vliegtuigje tot 853 voet (260 meter) in 59 seconden (bron: het Smithsonian Institution). Die 260 meter zijn dus met een gemiddelde snelheid van bijna 16 km/u afgelegd. De motor, een 4-cilinder van 25 pk, werd ontworpen door Charles Taylor. Afmetingen: Lengte: 6,4 m / Spanwijdte: 12,3 m / Hoogte vleugels: 2,5 m / Hoogte propellers: 2,8 m / Koorde: 2 m Stijghoek: 2 tot 25 graden Toestelgewicht: 274,7 kg / Motorgewicht: 69 kg Het schaalmodel (foto's van www): Ergens in het museum: We hebben afgesproken dat we vanaf 1 april mogen beginnen met bouwen, dus progressie duurt nog even. Ik ben benieuwd. René |
Auteur: | fvdm [ wo 29 maart, 2017 23:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Succes met deze René. Ik denk dat het uitlijnen nog wel een leuke uitdaging wordt. We zullen het zien. |
Auteur: | Paulus de Boskabouwer [ wo 29 maart, 2017 23:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Leuk dat je deze gaat bouwen, René. Ik heb 'm in 2003 gebouwd om historische redenen want het is verder niet echt mijn schaal te noemen. Ter inspiratie: Er valt echt iets moois van te maken, succes! Paul |
Auteur: | tbs [ wo 29 maart, 2017 23:48 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Hoi, Bedankt voor het starten , Rene. Ergens in et begin van dit jaar.... Rest zie boven. En ik ga dan maar uit de modelbouwdoos komen en bekend maken dat ik de tweede ben van de duo-bouw. Ik zat/zit in een kleine dip. Altijd weer tracks en wielen is het ook niet, ja ik doe nog bustes , maar daar valt weinig te bouwen. Voor mij heeft deze kit nog iets speciaal. Ons bedrijf is een paar maanden geleden overgenomen door een Amerikaans bedrijf dat uit Dayton , Ohio komt. En dat is de plaats waar de Gebroeders Wright vandaan komen en ook hun fabriek stond ( Nog staat wordt net verbouwd tot musea). In Dayton is ook het USAAF Museum http://www.nationalmuseum.af.mil/ Deze heb ik bezocht bij mijn trip naar Dayton in November 2016. Indrukwekkend Museum en heel groot. Met een bordje bij de ingang dat je geen wapens mee naar binnen mag nemen. Mijn Wright Flyer heb ik ook in dat Museum gekocht. Foto's komen nog..zit momenteel in Engeland. Gr Helge |
Auteur: | Silenoz [ do 30 maart, 2017 10:00 am ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
weinig houtje, veel touwtje... maar wel het begin van een tijdperk... Veel succes met deze.... |
Auteur: | tsjopper bob [ do 30 maart, 2017 12:38 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Dat ziet er toch gaaf uit Paul. Heb je ander draad gebruikt dan geleverd in de doos? Het lijkt op visdraad. Hoe heb je het draad bevestigd aan de stijlen-vleugels? René |
Auteur: | tbs [ do 30 maart, 2017 15:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
tsjopper bob schreef: Dat ziet er toch gaaf uit Paul. Heb je ander draad gebruikt dan geleverd in de doos? Het lijkt op visdraad. Hoe heb je het draad bevestigd aan de stijlen-vleugels? René Het is heel mooi, ik had dezelfde vragen , zijn niet veel onderdelen, maar de draden zijn iets waar ik een beetje tegenop zie |
Auteur: | ph-adk [ do 30 maart, 2017 22:03 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Ik heb dit: https://www.uschivdr.com/shopping-categ ... d-various/ Met veel plezier gebruikt: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=44604 Veel succes allebei. Lex (die ook heel graag is naar Dayton zou gaan) |
Auteur: | Paulus de Boskabouwer [ zo 02 apr, 2017 9:52 am ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Deze heb ik destijds met visdraad en secondenlijm gedaan. Het zijn wel veel draden maar in vergelijking met een kleine kit is de rigging hier relatief eenvoudig. Later heb ik een 1:72 Farman gebouwd met 120 stuks spandraad (visdraad) en daar ben ik echt weken mee bezig geweest. Tegenwoordig gebruik ik het fijne draad van Uschi, echt een aanrader: https://www.uschivdr.com/products-in-detail/rigging/ Dat is elastisch en staat altijd strak dus geen geklooi meer met soldeerbouten om een slappe draad weer strak te krijgen (en de naastliggende weer te doen breken ) Je hebt bij de Flyer voldoende ruimte om draad te spannen en door te lussen naar het volgende knooppunt. Wat ik dus niet deed is losse draden per stuk aanbrengen maar gewoon "doorbreien" zeg maar. Overigens heb ik de struts van de kit vervangen door plastic exemplaren van Aeroclub maar die vind je vrijwel nergens meer. Ik vond de struts uit de kit te vierkant van doorsnede en bovendien heb je er veel meer nabewerking aan om ze strak te krijgen. Volgens mij had Monogram wel een voorziening getroffen om een spandraadje door het uiteinde van de strut te trekken. |
Auteur: | tbs [ zo 02 apr, 2017 19:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie |
Bedankt voor de tips, ik heb ook wat draad besteld von der Uschi Ik ben nog bij het verwijderen van de 100+ sink marks Dus eerst fotos duren misschien een paar dagen Gr Helge |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |