Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed... We schrijven begin van dit jaar. Ergens tussen de regels van een berichtje van een collega bouwer (wie, dat laat ik nog even in het midden, dat mag die persoon zelf kenbaar maken :mrgreen: ) las ik dat ook hij wel geïnteresseerd was om eens wat anders te bouwen.

Waar ik me voornamelijk houdt aan het bouwen van helikopters, is deze persoon actiever op het pantsergebeuren. Verandering van spijs doet eten, dus we zijn beide de uitdaging aan gegaan om eens een echt 'houtje-touwtje' toestel te gaan bouwen.

Waarom dit model voor mij?
Voornamelijk bouw ik dus helikopters. Zo nu en dan een uitstapje naar wat anders om het bouwen leuk te houden. In 2014 is een beetje de liefde begonnen voor het 'houtje-touwtje' gebeuren dank zij een 1e Wereldoorlog groepsbouw. Ook door het enthousiasme van Rob Haman (Fokker vliegtuigen etc.) ben ik die kleine vliegtuigjes gaan waarderen en bewonderen. Ik heb al eens een kit gescoord van een Bristol Boxkite (1909). Ook wil ik van een aantal belangrijke vliegtuigen in de geschiedenis (in mijn ogen) een modelletje hebben. Dan mag deze uiteraard niet ontbreken.

Zoals redelijk normaal, beginnen we met een korte inleiding, bron wiki: Op 17 december 1903 maakten de gebroeders Wright de eerste geslaagde vlucht met hun Wright Flyer. De Wright Flyer was daarmee het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat echt van de grond kwam. Dat gebeurde bij het dorp Kitty Hawk, in de Amerikaanse staat North Carolina. Het toestel bleef de eerste keer 12 seconden in de lucht en legde een afstand van 120 voet (= 36,6 meter) af. Later op de dag kwam het vliegtuigje tot 853 voet (260 meter) in 59 seconden (bron: het Smithsonian Institution). Die 260 meter zijn dus met een gemiddelde snelheid van bijna 16 km/u afgelegd. De motor, een 4-cilinder van 25 pk, werd ontworpen door Charles Taylor.

Afmetingen: Lengte: 6,4 m / Spanwijdte: 12,3 m / Hoogte vleugels: 2,5 m / Hoogte propellers: 2,8 m / Koorde: 2 m
Stijghoek: 2 tot 25 graden
Toestelgewicht: 274,7 kg / Motorgewicht: 69 kg

Afbeelding

Het schaalmodel (foto's van www):
photo 405945

photo 405946

photo 405948

Ergens in het museum:
photo 405947

We hebben afgesproken dat we vanaf 1 april mogen beginnen met bouwen, dus progressie duurt nog even. Ik ben benieuwd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Succes met deze René. Ik denk dat het uitlijnen nog wel een leuke uitdaging wordt. We zullen het zien.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Leuk dat je deze gaat bouwen, René.
Ik heb 'm in 2003 gebouwd om historische redenen want het is verder niet echt mijn schaal te noemen.
Ter inspiratie:

photo 46349
photo 46351
photo 46293
photo 46291

Er valt echt iets moois van te maken, succes!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,
Bedankt voor het starten , Rene.
Ergens in et begin van dit jaar.... Rest zie boven. En ik ga dan maar uit de modelbouwdoos komen en bekend maken dat ik de tweede ben van de duo-bouw.
Ik zat/zit in een kleine dip. Altijd weer tracks en wielen is het ook niet, ja ik doe nog bustes , maar daar valt weinig te bouwen.
Voor mij heeft deze kit nog iets speciaal. Ons bedrijf is een paar maanden geleden overgenomen door een Amerikaans bedrijf dat uit Dayton , Ohio komt. En dat is de plaats waar de Gebroeders Wright vandaan komen en ook hun fabriek stond ( Nog staat wordt net verbouwd tot musea). In Dayton is ook het USAAF Museum http://www.nationalmuseum.af.mil/
Deze heb ik bezocht bij mijn trip naar Dayton in November 2016.
Indrukwekkend Museum en heel groot. Met een bordje bij de ingang dat je geen wapens mee naar binnen mag nemen.
Mijn Wright Flyer heb ik ook in dat Museum gekocht.
Foto's komen nog..zit momenteel in Engeland.
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
weinig houtje, veel touwtje... maar wel het begin van een tijdperk... Veel succes met deze....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er toch gaaf uit Paul. Heb je ander draad gebruikt dan geleverd in de doos? Het lijkt op visdraad. Hoe heb je het draad bevestigd aan de stijlen-vleugels?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
tsjopper bob schreef:
Dat ziet er toch gaaf uit Paul. Heb je ander draad gebruikt dan geleverd in de doos? Het lijkt op visdraad. Hoe heb je het draad bevestigd aan de stijlen-vleugels?

René

Het is heel mooi, ik had dezelfde vragen , zijn niet veel onderdelen, maar de draden zijn iets waar ik een beetje tegenop zie

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik heb dit: https://www.uschivdr.com/shopping-categ ... d-various/

Met veel plezier gebruikt: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=44604

Veel succes allebei.

Lex (die ook heel graag is naar Dayton zou gaan)

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Deze heb ik destijds met visdraad en secondenlijm gedaan. Het zijn wel veel draden maar in vergelijking met een kleine kit is de rigging hier relatief eenvoudig.
Later heb ik een 1:72 Farman gebouwd met 120 stuks spandraad (visdraad) en daar ben ik echt weken mee bezig geweest.
Tegenwoordig gebruik ik het fijne draad van Uschi, echt een aanrader: https://www.uschivdr.com/products-in-detail/rigging/
Dat is elastisch en staat altijd strak dus geen geklooi meer met soldeerbouten om een slappe draad weer strak te krijgen (en de naastliggende weer te doen breken :evil: )

Je hebt bij de Flyer voldoende ruimte om draad te spannen en door te lussen naar het volgende knooppunt.
Wat ik dus niet deed is losse draden per stuk aanbrengen maar gewoon "doorbreien" zeg maar.
Overigens heb ik de struts van de kit vervangen door plastic exemplaren van Aeroclub maar die vind je vrijwel nergens meer.
Ik vond de struts uit de kit te vierkant van doorsnede en bovendien heb je er veel meer nabewerking aan om ze strak te krijgen. Volgens mij had Monogram wel een voorziening getroffen om een spandraadje door het uiteinde van de strut te trekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Bedankt voor de tips, ik heb ook wat draad besteld von der Uschi :-)
Ik ben nog bij het verwijderen van de 100+ sink marks :x :oops: :evil:

Dus eerst fotos duren misschien een paar dagen
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement