Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2017 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Die tekening is natuurlijk ook maar gemaakt aan de hand van foto's (en misschien de Fokhoven in de opslag van het Louwmans museum). Maar de werkelijkheid laat het ook zien. Uit het boek van Postma en Wesselink:

Afbeelding

In de vlucht het omgekeerde:

Afbeelding

Wordt veroorzaakt door de grote slag van de schokdempers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste twee onderdeeltjes, de deur en de trede onder de deur.

photo 416376

photo 416375

Trede gebogen van een restje 3 mm staaldraad, daarna tank grey geschilderd. De deur gelijmd met Kristal Klear. Die was nog een beetje vers, de deur ging dus langzaam dicht.
Ik vond de schroef een beetje klein. Bij nameten en vergelijking met de tekening bleek de diameter 4 mm te klein; een kwestie van te fanatiek schuren. Inmiddels staat een nieuwe schroef in de stijgers (bankschroef bedoel ik).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Ik kan alleen maar stil van bewondering zijn.
Wat ontzettend knap gemaakt. Zo van tekening en wat plastic naar een mooi model.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Wauw!

Ik weet dat 1 woord posts niet volgens de regels zijn, maar toch... Wauw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2017 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Heel erg fraai geworden. Mag je weer trots op zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2017 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Schitterend resultaat!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2017 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Prachtig werk Rob! Interessante en waardevolle toevoeging.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2017 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Zeer geslaagd model geworden, je scratch bouw gaat steeds beter. Lastig model met een romp van vierkant naar rond. dat hebt je goed opgelost. En op 1/72. ! :)

Gefeliciteerd met deze aanwinst voor je collectie. :brouw: :brouw:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig kleurrijk geheel geworden Rob. Daar mag je met recht trots op zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de complimenten, en dat voor een model dat nog niet eens klaar is. Want ik moest nog een nieuwe schroef maken. Ik had dus weer vier stukjes triplex op elkaar geplakt, dat maakt twaalf lagen. Daarna een kopietje van de schroef op het stapeltje geplakt, de grote stukken met de scheermeszaag weggehaald, met een scalpel de omtrek bijgewerkt, de prop geschuurd tot op de omtreklijn en een gaatje voor de as geboord. De ronde naaf gemaakt met sleutelvijltjes. Dan ziet het er zo uit:

photo 416469

Aan de achterkant:

photo 416468

En van opzij:

photo 416467

Er is geen verschil tussen de op elkaar geplakte lichte laagjes te zien; effectief zie je dus maar negen laagjes in plaats van twaalf. Als je er per se twaalf wilt hebben moet je de houtlijm mengen met donkerbruine plakkaatverf. Ik vond dit goed genoeg.
Daarna het profiel er in schuren. Ik begin altijd met de achterrand. De bladen en onder- en bovenkant om en om afschuren tot je een scherpe achterrand hebt. Daarna de (ronde) voorrand schuren en de naaf. Resultaat:

photo 416466

En de achterkant:

photo 416465

Bij het schuren links en rechts zo'n beetje dezelfde tekening te krijgen (dat is een teken dat het profiel aan beide kanten gelijk is). Tot slot nog twee plaatjes van de oude (te kleine) schroef en de nieuwe.

photo 416463

photo 416464

Dat was dat. Daarna heb ik plaatselijk het aluminium en het rood wat bijgewerkt en die plekjes, de vleugel en het richtingsroer een laagje zijdeglans vernis gegeven. Toen was het tijd voor de eindfoto's (helaas geen zon vandaag).

photo 416472

photo 416471

photo 416470

photo 416473

photo 416474

photo 416476

photo 416475

photo 416477

photo 416478

photo 416479

Na ruim vier maanden is hij dus af (in feite nog iets langer, want ik had de onderdelen al geprepareerd in februari). Een aardig model om te bouwen, een aan de hand van de NVM tekeningen is het best te doen. De enige "koopdelen" in het model zijn de resin wielen (uit oude kits), het PE voor de prop en de ruithouders voor de staartroeren en de motor, waar ik twee extra cilinders voor gefabriekt heb.
Het was jammer dat ik geen toegang kon krijgen tot het enige overgebleven toestel van het Louwmans Museum; erfgoed moet kennelijk goed verborgen blijven. Er zijn drie dingetjes die beter hadden gekund: De overgang tussen de fairing op de vleugel en het achterdeel van de romp (eerder de vleugel op de romp plakken en de naad plamuren of de fairing een integraal deel van de huid van de romprug maken), de plaats van het stabilo (nooit gokken, altijd meten) en de voorruit, waarvan de linkerhoek niet goed genoeg aanligt en waar wat knikjes ten gevolge van het buigen te zien zijn (toch maar warm vormen over een malletje, maar daar ben ik zo slecht in).
Dat was het dan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement