Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Na de Dornier 228 is het even stil geweest. Ik was bezig met een Citroen Xantia voor m'n vader voor vaderdag.................juist en hij is nu net af eindelijk. Erg veel tegenslagen gehad met de verf. Maar goed die is klaar en kan ik eindelijk verder met een nieuw model.

Wij zijn in mei op vakantie geweest naar Canada. Daar vlogen we met een Airbus 310 van Air Transat. Idee gelijk geboren om hem na te maken. Alleen was een Airbus moeilijk te vinden of schrikbarend duur :cry: Na lang marktplaats afstruinen en blijven kijken eentje gevonden. Oude kit van Revell uit 1984. Veel sinkmarks vooral op de vleugel en opliggende lijnen. Geen wingtips. Maar dat was gelukkig geen probleem. Even Internet afstruinen naar winglets voor de 310. Mailtje naar contrailsmodels.com en hij had ze nog gelukkig.

Ook even reviews gelezen over dit model. Blijkt dat de neus niet correct is. Deze gehaald bij Luchtvaarthobbyshop. Van Braz-models.
Tja als je er toch bent in Aalsmeer dan is een PE-setje van extra-tech voor de details zo gekocht.

En dan komen we bij de decals. 8Adecs had ze alleen voor de A330. Verder was er geen leverancier die ze had of wilde maken. Even wikipedia erbij gepakt en nog wat andere websites. Blijkt dat de A330 een verlengde A310 is. Klaar..... :mrgreen: Decals besteld. Alleen zal de oplettende lezer gelijk denken, ja maar die A330 heeft toch andere registratie..........klopt :roll: Als jullie nou niets zeggen valt het ook niet op :lol:
Bij Authentic Decals de raampjes besteld om het af te maken.

Even de historie via Wikipedia

Na het oprichten van Airbus Industrie begin jaren zeventig was duidelijk dat het consortium op termijn niet kon overleven met alleen de A300. Daarom werd er al vanaf het begin een reeks modellen voorzien. Een van de voorgestelde toekomstprojecten was de A300B10, een ingekorte versie van de A300. Airbus besloot in 1978 dit vliegtuigtype, inmiddels aangeduid als A310, daadwerkelijk te gaan ontwikkelen en produceren.

Voor de A310 gebruikte Airbus dezelfde rompsegmenten als voor de A300. Wel kreeg de A310 een nieuwe, kleinere vleugel en een kleiner stabilo. Latere toestellen zijn voorzien van kleine winglets aan de vleugeltips ter verbetering van de aerodynamische eigenschappen.

Een belangrijke ontwikkeling met de komst van de A310 was de introductie van de digitale cockpit. De wijzerplaatjes van allerlei instrumenten maakten plaats voor beeldschermen, waarop de piloten de vlieggegevens aflezen. De toenemende automatisering had tot gevolg dat er voor de boordwerktuigkundige geen werk meer was. De boordwerktuigkundigen lieten zich echter niet zonder slag of stoot uit de cockpit zetten. Zij vonden een zo groot vliegtuig met een cockpitbemanning van slechts twee vliegers niet veilig. Hun protesten leidden ertoe dat een aantal A310-toestellen, onder andere bij Air France, toch nog enige tijd vloog met drie man in de cockpit.

De Airbus A310 maakte de eerste vlucht op 3 april 1982 en kwam in april 1983 in dienst bij Swissair en Lufthansa. De standaardversie van de Airbus A310 werd de A310-200. Later kwam er een uitvoering voor langere afstanden, de A310-300, met voldoende vliegbereik om bijvoorbeeld de Atlantische Oceaan over te steken. Ruimte voor extra brandstof werd onder meer gevonden in het horizontale staartvlak.

Technische gegevens:
Lengte: 46,66 m
Spanwijdte: 43,90 m
Hoogte: 15,80 m
Aantal motoren: 2
Soort motoren: Pratt & Whitney JT9D, Pratt & Whitney PW4152, General Electric CF-6-80
Plafond: FL350 / 10 700 m
Kruissnelheid: Mach 0,84

Zo en dan nu eindelijk de foto's

Het model en de echte.

photo 380336

photo 380441

De neus en het PE

photo 380331

photo 380332

photo 380333

De decals

photo 380334

photo 380335

En de Winglets

photo 380442

_________________
Groeten Sander


Laatst bijgewerkt door subbuster op zo 13 maart, 2022 16:46 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Maandag begonnen met het model. Eerst eens even alles uitpakken en een beetje dry-fitten. De neus is inmiddels afgezaagd en vervangen door 1 van Braz. Daar liep ik gelijk tegen 2 problemen aan. De neus van Braz zijn inliggende lijnen die van Revell zijn opliggend :roll: Wat moet ik doen. Wat raden jullie aan. Alle lijnen weghalen of nieuwe lijnen rescriben??
Tweede probleem is dat de neus afwijkt van elkaar. Nu weet ik dat je resin wat zachter kan maken door het te verwarmen in warm water. Gaat dat ook lukken met het neus probleem.

Ik heb de raampjes al dicht geplakt. Nu alleen nog plamuur om het af te werken. Daar wacht ik nog even mee. Even kijken wat jullie zeggen. Dat geldt ook voor de sinkmarks op vleugels.

Hierbij de foto's:

Aftekenen
photo 380341
Gereedschap op de operatietafel
photo 380330
Neus eraf
photo 380338
Nieuwe neus erop. Schumacher mag wel oppassen voor z'n baantje :mrgreen:
photo 380337
Problemen
photo 380339

photo 380328

photo 380343
Raampjes dichtgemaakt
photo 380342

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Dat is al knap werk! Zaag en plakwerk vergt veel tijd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2016 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Leuk project zeg!
Ben benieuwd hoe hij eruit ziet met die decals erop.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp! Ik ga deze zeker volgen. Ik heb deze ook nog in de kast liggen (ik wil hem ooit in de toekomst in KLM kleuren gaan maken, maar dan wel met andere decals dan die uit de doos!).

Die fit van de Resin neus is inderdaad niet best :?. Hopelijk kan je er nog iets aan doen.

Uit interesse, wijkt de neus van de Revell kit echt zo veel af? Ik dacht altijd dat dit wel meeviel...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Naar aanleiding van dit topic heb ik de braz gekozen
http://airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=8831
Tja die neus zal ik nog even moeten kijken hoe ik die pas krijg. Er zit een opstaand randje voor het lijmen. Ik denk dat ik die weghaal. Misschien dat hij dan beter past.

photo 380329

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Gisteren en vandaag een paar kleine uurtjes gehad om een begin te maken met rescriben van de panellines. Dit is m'n eerste keer dat ik dit doe. Man wat een werk. Af en toe uitschieters :evil:
"there's not a problem I cant fix, cause I can do it in the mix" beetje lijm en sprue 8)

photo 381445

photo 381446

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
De romp en staartstuk zijn klaar. Raampjes geplamuurd. Binnenkort alles opschuren en kijken waar de foutjes nog zitten.

photo 381995

photo 381996

photo 381997

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2016 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ziet er goed uit.

Welke plamuur gebruik je trouwens? Ik vind raampjes opvullen altijd lastig en ik heb al verschillende technieken gebruikt, maar een optimale voor mij heb ik nog niet gevonden.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2016 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Ik gebruik albastine autoplamuur. Ik heb wel de raampjes aan de binnenkant afgeplakt met stukje plastic strip. Evergreen. Daarna goed dicht smeren net alsof je een gaatje dichtsmeert in de muur. Eerst de ene helft dan de andere met iets meer plamuur zodat er een klein bolletje ontstaat. Of zoals ik het nu heb gedaan met een soort van strook van plamuur die ik er extra overheen heb gesmeerd. Daarna even schuren. Ga ik straks doen dus ik denk vanavond de foto's.
Hopelijk een beetje duidelijk verhaal zo?

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement