Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Nu de Angolese 737 bijna klaar is, ga ik alvast beginnen met de volgende. Het is een Lockheed 14 Super Electra in het blanke aluminium jasje van de KLM. De KLM heeft rond 1938 twee van deze kisten in gebruik gehad, namelijk de 'Ekster' en de 'Lepelaar'. De Ekster is gecrasht nabij het dorpje Rijk, waar nu het bedrijventerrein Schiphol-Rijk ligt direct naast Aalsmeerderbrug. Ik ga de PH-ASL 'Lepelaar' bouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Als kit gebruik ik de recent door Revell heruitgegeven Lockheed Hudson van MPM. Van deze kit zijn twee versies. Revell heeft de Mark I en II overgenomen en Italeri de Mark IV. Het verschil zit hem in de motoren en de juiste motoren voor de civiele Super Electra zitten bij de Revell uitgave. De kit ziet er overigens prachtig uit, ik ga zeker kijken of ik nog eens een Hudson kan bouwen recht uit de doos.
Afbeelding

Qua exterieur zit alles voor de civiele Super Electra van de KLM er wel bij. De binnenkant is wel een ander verhaal. De cabine is nagenoeg leeg met alleen een zitplaats voor de schutter in de rugkoepel, en in de cockpit zit er een doorgang naar de glazen neus. De cockpit ga ik wel verbouwen, maar aan de cabine ga ik verder niets doen. Er zal heel weinig zichtbaar zijn door de raampjes in de romp maar door de helderheid van het glaswerk loont het wel de moeite om wat aandacht aan de cockpit te besteden.
Afbeelding

De decals voor de KLM-versie zal ik overigens zelf moeten gaan printen.

Later meer!
groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp Jelle. Ik had een andere Electra voor me toen ik de titel las. Maar deze is zeker het volgen waard.

Moet je veel aan de militair versie verbouwen? Aan de sprues te zien zijn er meerdere varianten voor het geschutskoepeltje, maar ik zie geen dicht deel. Dat zal met wat plamuur ook vast op te lossen zijn.

Wat is er overigens met MPM? Zijn die failliet en hebben Revell en Italeri de mallen overgenomen?

Succes!

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hey Ingmar,

het dichte rugdeel zit op de linksbovenste sprue, naast de stermotoren en boven de motor cowlings.
Het gebeurt vaker dat er mallen worden overgenomen, dat is gewoon een dealtje tussen beide fabrikanten. Waarschijnlijk heeft MPM gewoon een goede deal gedaan met Revell en Italeri, de bedragen die zij voor dergelijke mallen over hebben zullen flink wat zijn in verhouding tot de normale omzet van een schuur-bedrijfje als MPM.
Behalve het interieur hoef ik vrijwel niets te scratchen of aan te passen. Zelfs de ronde propellerdoppen zitten er gewoon bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Hey Ingmar,

het dichte rugdeel zit op de linksbovenste sprue, naast de stermotoren en boven de motor cowlings.


O ja, nu zie ik het. Dat is toch wel prettig dat ze daaraan gedacht hebben. En ook aan de doppen. Op basis van de sprues lijkt het een leuke kit met vele mogelijkheden. Dat is wel een voordeel van de 1:72 schaal, er zijn vele leuke onderwerpen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 9:17 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
TheFlyingDutchman schreef:
...van een schuur-bedrijfje als MPM.

Zo'n schuurbedrijfje is MPM niet hoor, Special Hobby, Azur, MPM horen allemaal bijn elkaar.

Zelf heb ik de Italeri kit, maar ook daar zitten beide motortypes in, voor zover ik kan zien zijn de kits identiek op de decals na.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Sorry dat dit project al zo snel weer in een 'stall' terechtkwam. Ik kon geen goede foto's vinden van de cockpit van Super Electra's en er moest wel het e.e.a. aan gaten gedicht worden om van de Hudson-cockpit een civiele te maken. Uiteindelijk heb ik besloten me niet zo aan te stellen en gewoon de boel dicht te lijmen. Je ziet er straks toch niets meer van.

Ik heb nog wel twee pilotenstoeltjes waar ik wat meer aandacht aan ga besteden, maar die kan ik nu nog makkelijk in de cockpit lijmen. Het doorzichtige cockpitdak zit nog los.
Ook heb ik het dak boven de cockpit opgeschuurd omdat daar framewerk op zat voor een glazen dak voor de Hudson. De Electra heeft gewoon een dicht metalen dakje boven de cockpit.

De kit is erg mooi en gedetailleerd, de pasvorm is helaas wat ruw. Daarom zit de boel nu onder de plamuur. Gelukkig kan ik het grootste deel straks met nagellakremover weer wegvegen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, 1:72, da's voor jouw doen wel heel erg groot :lol:

Lekkere plamuurklus hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Leuk project en unieke kist! Langzamerhand wordt hier de hele KLM geschiedenis nagebouwd. Ben heel benieuwd hoe je de metal-look gaat aanpakken. Naast vintage jets, ga ik ook voor vintage propliners, dus dit is helemaal mijn draadje :D .

Citaat:
Gelukkig kan ik het grootste deel straks met nagellakremover weer wegvegen.

Wat voor remover gebruik je daar voor? Mag geen aceton in zitten toch?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Wat voor remover gebruik je daar voor? Mag geen aceton in zitten toch?


Ik gebruik acetonvrije nagellakremover uit de Etos. Het werkt alleen niet op alle soorten plamuur, op bijv. Revell Plasto heeft het geen effect. Ik gebruik autoplamuur van Alabastine, al vind ik dat eigenlijk te zacht (je schuurt het te snel weer weg terwijl je juist wil dat het in kuiltjes etc. blijft zitten)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2015 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Leuk project en unieke kist! Langzamerhand wordt hier de hele KLM geschiedenis nagebouwd. Ben heel benieuwd hoe je de metal-look gaat aanpakken. Naast vintage jets, ga ik ook voor vintage propliners, dus dit is helemaal mijn draadje :D .


Ik heb nog behoorlijk wat 1:72 kits liggen waar ik oude KLM-kisten mee kan bouwen maar ik moet zeggen dat de interesse om ze te bouwen nogal gezakt is. Ik vind moderne airliners uit gekke landjes eigenlijk leuker en origineler. Maar de Electra vond ik te gaaf om niet meer te bouwen :D En ook de L749 Constellation gaat er nog wel komen.

tsjopper bob schreef:
Zo, 1:72, da's voor jouw doen wel heel erg groot :lol:


Het is best een klein toestelletje, de spanwijdte is iets groter dan die van een 1:144 A320 ofzo maar de romp is niet zo groot. Sowieso hadden vroegere vliegtuigen vaak buitenproportioneel grote vleugels.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement