Nu de Angolese 737 bijna klaar is, ga ik alvast beginnen met de volgende. Het is een Lockheed 14 Super Electra in het blanke aluminium jasje van de KLM. De KLM heeft rond 1938 twee van deze kisten in gebruik gehad, namelijk de 'Ekster' en de 'Lepelaar'. De Ekster is gecrasht nabij het dorpje Rijk, waar nu het bedrijventerrein Schiphol-Rijk ligt direct naast Aalsmeerderbrug. Ik ga de PH-ASL 'Lepelaar' bouwen.
Als kit gebruik ik de recent door Revell heruitgegeven Lockheed Hudson van MPM. Van deze kit zijn twee versies. Revell heeft de Mark I en II overgenomen en Italeri de Mark IV. Het verschil zit hem in de motoren en de juiste motoren voor de civiele Super Electra zitten bij de Revell uitgave. De kit ziet er overigens prachtig uit, ik ga zeker kijken of ik nog eens een Hudson kan bouwen recht uit de doos.
Qua exterieur zit alles voor de civiele Super Electra van de KLM er wel bij. De binnenkant is wel een ander verhaal. De cabine is nagenoeg leeg met alleen een zitplaats voor de schutter in de rugkoepel, en in de cockpit zit er een doorgang naar de glazen neus. De cockpit ga ik wel verbouwen, maar aan de cabine ga ik verder niets doen. Er zal heel weinig zichtbaar zijn door de raampjes in de romp maar door de helderheid van het glaswerk loont het wel de moeite om wat aandacht aan de cockpit te besteden.
De decals voor de KLM-versie zal ik overigens zelf moeten gaan printen.
Later meer!
groetjes Jelle