Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wat een mooie foto met dat bos erachter, weet je toevallig op welk vliegveld die gemaakt is? Vakantie-ideetje 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vermoed dat de foto gemaakt is op het thuisvliegveld van de Shuttlewood Collection (http://www.shuttleworth.org/visitor-information.asp) ten Zuid-oosten van Bedford en niet zo ver van Cambridge en Duxford. De FK.41 maakt daar deel van uit van die collectie.
T.a.v. mijn model: Ik heb nog eens gekeken naar de witte decals die ik geprint had op een zwarte achtergrond, maar het zwart is niet van acceptabele kwaliteit; hety steekt veel te veel af bij de zwarte lak van het model. En in mijn voorrraad witte lettertjes heb ik er geen (of niet genoeg) zitten van de juiste afmetingen: 4,5 en 8 mm hoog. Ik ga dus maar weer ALPS decals maken en bestellen in de USA. Even een pauze in de bouw dus, en eens nagaan wat mijn volgende model wordt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nieuwe decals zijn inmiddels getekend en besteld. En een foto om de maat van het model aan te geven.

Afbeelding

In afwachting van de decals wat klein spul gemaakt. Richtingsroer en staartsteun moesten nogal gewijzigd worden. Bij de FK.41 vormen zij één geheel, en zitten de control horns op de as van het richtingsroer. Control horns van PE.

Afbeelding

Ook de trimvlakjes ingegraveerd in de hoogteroeren.

Afbeelding

Die worden bediend met een bowden kabel aan de onderkant. De kleinste control horns van mijn verzameling er aan gelijmd.

Afbeelding

Het instrumentepaneel zit op zijn plaats, evenals de stuurknuppel (dat dingetje links onder het instrumentenpaneel op de foto) en de buis voor de roelroerbediening.

Afbeelding

Ik heb ook het vacform windscherm op maat gemaakt, en ben nu de raamstijlen aan het schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het touwtjesspel bij de staart heeft mij een tijdje in verwarring gebracht. Vraag 1: Waar gaan die twee kabels heen, die boven de richtingsroerkabel lopen?

Afbeelding

Eentje is duidelijk: Naar de uithouder onderop het trimvlakje van het hoogteroer.

Afbeelding

De buitenkabel, een soort Bowden kabel, is afgesteund op het horizontale staartvlak. Maar waar gaat die tweede kabel heen? Een plaatje gaf een hint.

Afbeelding

Hij loopt kennelijk onderlangs het horizontale staartvlak, gaat er door heen, en de staaldraad loopt naar de uithouder bovenop het trimvlakje (dat was ook wat Henri Kaper van Koolhoven Vliegtuigen mij vertelde).
Bij het nauwkeurig bekijken van de foto's bleek ook, dat aan de rechterkant van het vliegtuig deze Bowden kabels ontbraken.

Afbeelding

Bange vermoedens, wat is hier mis? En ja hoor, alleen aan de linkerkant heeft het hoogteroer een trimvlakje.

Afbeelding

Dus moest het met moeite gegraveerde trimvlakje rechts weer weggeplamuurd worden, en ook het bijbehorende gaarje voor de kabel in de romp. De control horn kon makkelijk overgezet worden naar de linkerkant en 0,4 mm een gaatje was snel schuin door het linker hoogteroer geboord.

Afbeelding

Ander werk: de zelf geprinte decal onder de vleugel aangebracht (de originele decal was te slecht om te gebruiken).

Afbeelding

Het was erg lastig om hem goed aan te laten liggen langs de fairings voor de rolroer mechanismen en de verstijvers waar de struts aan bevestigd moeten worden. Ruim set en Sol leidden er alleen maar toe, dat ze mooi strak ginnen staan in plaats van in de holten te kruipen. Ze dus ten einde raad maar ingesneden. Het zwart moet maar met verf bijgewerkt worden, gelukkig is het maar de onderkant. Ook de pitot buis assembly gemaakt. Komt straks onder de rechter vleugel.

Afbeelding

Afbeelding

Alle foto's met dank aan de Stichting Koolhoven Vliegtuigen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi Rob, en met die 10cent erbij zie je pas hoe vreselijk klein het is!
Ook fijn dat je zoveel technische informatie boven water kan krijgen :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals op de onderkant van de vleugel zitten scheef. Bovendien had ik de decals er op geplakt volgens de maatschets in de bouwhandleiding. Dat moet je nooit doen, dus. De foto van het origineel:

Afbeelding

Hier kan je zien dat het onderste stuk van de G en de Z op het rolroer zit. Dus twee setjes nieuwe decals geprint (op het "verse"decal papier zijn ze veel zwarter, en bovendien weer mooi egaal van kleur) en gesealed met glanslak (het eerste setje had ik verknold door het te sealen met teveel Liquid Decal Film, waardoor een soort craquelé onstond; dus maar weer terug naar de oude, vertrouwde methode). Daarna de decals nauwkeurig op maat geknipt en tegelijkertijd op rolroer en vleugel aangebracht.

Afbeelding

Goed geslaagd. Na het drogen eerst deze kant van de vleugel afwerken met zijdeglans vernis om te voorkomen dat deze decals wegdrijven als ik de bovenkant doe (je moet namelijk fors wat vloeistof gebruiken om ze na het aanbrengen nog te kunnen verschuiven). Nu ik toch bezig was, ook maar vast het NFS logo aan weerszijden van de neus aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik denk aan de moeite die het gekost heeft om deze kleine dingetjes (5 mm hoog) uit de foto te lichten en pixel voor pixel op te knappen ..... Maar het ziet er schattig uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Op deze schaal is het ook vaak de suggestie dat er wat zit.

Ziet er allemaal goed uit hoor. Ik weet wat het is om te bouwen op de vierkante-mm.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit beglazing. Het vacform deel was niet van beste kwaliteit. Het was een hoop werk om het redelijk netjes uit de omgeving te krijgen en het ongeveer pas op de romp te maken. Ook op de romp lijmen ging lastig. Ik heb daarvoor Microscale Micro Weld gebruikt. Ruikt naar citroen, en droogt tamelijk langzaam. Hoewel de gebruiksaanwijzing zegt, dat het de verf niet aantast, was een groot gedeelte van de geverfde raamstijlen weg. Nu hecht verf toch al slecht op het doorzichtige plastic, maar toch. In dit geval was het niet zo erg, want het windscherm bleek tamelijk scheef te zitten als het goed aansloot op de romp. Dan maar een vals plafonnetje in de cockpit, gemaakt van twee laagjes 0,25 mm plastic strip en schuin afgeschuurd zodat de bovenkant goed aansloot op de romp en op de vleugel.

Afbeelding

Afbeelding

En na het opnieuw schilderen (met de cockptailprikker) van de raamstijlen:

Afbeelding

De raamstijlen moeten nog wat netter gemaakt worden (weer met de cocktailprikker, wegkrabben gaat makkelijk vanwege de slechte hechting). En nu ik toch bezig was, meteen maar de cabineramen er in gezet, met witte houtlijm dit keer. Ze pasten in het algemeen goed. De rechterkant, inclusief deur:

Afbeelding

En de linkerkant:

Afbeelding

Ik heb nog niets gehoord van de decal printer, dus nu sta ik voor de keus: Laten liggen, of toch al de vleugel er op zetten en het landingsgestel en de vleugelstijlen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hoi Rob, ik weet niet wie jij decals laat printen, maar ik heb goede ervaringen met www.blackliondecals.nl

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vorige keer heb ik ze van Fireball Modelworks gehad, en waren ze er binnen een week. Hij was dit keer tot afgelopen weekend niet thuis. Als ik morgen nog niets gehoord heb, mail ik hem wel weer. Anders probeer ik jouw adresje eens.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement