Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2021 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het lijkt mij ook het meest logisch, maar de driemotorige F.7a is natuurlijk nog steeds een ander type dan de F.7b. Op deze foto lijken de wielpoot en de balk daarboven niet helemaal recht in elkaars verlengde door te lopen. Er zit iets van een knik in, wat uit modelbouwersopzicht twee losse balkjes betekent. Tenzij ik een paperclip o.i.d. gebruik en dat wat verbuig. Deze foto lijkt me trouwens geen KLM-toestel gezien de motoren en de kleur op de neus. Ik vraag me zelfs af of het wel een 'b' is, ook al beweert het bijschrift van wel.
photo 547416


Om het nog moeilijker te maken heb ik nog iets anders ontdekt. Op eigenlijk alle KLM F.7b's is te zien dat de motorgondels niet rondom gesloten zijn met panelen. Aan de onderkant, waar de wielpoot in de gondel verdwijnt, ontbreekt een paneel. Dat proberen na te maken wordt best een flinke klus, met de weinige info die ik heb, maar het lijkt me wel een leuke uitdaging.
photo 547417


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2021 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Op deze foto lijken de wielpoot en de balk daarboven niet helemaal recht in elkaars verlengde door te lopen. Er zit iets van een knik in, .....

Die knik ontstaat als de wielpoot inveert. Het onderdeel scharniert bij de bevestiging in de motorgondel, net zoals bij de bevestiging van de wielpoot aan de V-stijl en de V-stijl bij de bevestiging aan de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
In de vorige update was te zien dat ik het achterste deel van de romp lichtblauw had gespoten. Hiervoor had ik een mengseltje van Xtra Color gebruikt dat ik ooit eens had gemengd voor een eerder project, ik denk de Air Tahiti Nui A340 (kun je nagaan hoe lang je verf kunt bewaren!). Het spoot prachtig en lag er strak op, maar ik vond het toch te licht.
Daarop besloot ik om er een tweede, donkerder laagje overheen te spuiten. Dat ging een stuk minder vlekkeloos, en de kist werd er naar mijn smaak toch wel érg donker van. Toen ik een paar dagen daarna ook nog eens een groot deel van de verf meetrok toen ik het antraciet had gespoten was de keuze snel gemaakt om het blauw opnieuw te doen.
photo 548169

De derde poging van het blauw ging gelukkig beter: strak én naar mijn idee een goede kleur. Het blijft altijd gissen en de meeste tekeningen in kleur gaan uit van het oude kleurenschema dat sowieso een stuk lichter van kleur was: lichtblauw (bijna het huidige KLM-blauw!) achter en donkerder blauw voorop.
Rob heeft een aantal modellen van het nieuwere (na 1930, zo'n beetje?) achter donkerblauw gemaakt. Daar wilde ik niet helemaal in mee gaan (sorry Rob :D ) omdat ik het model dan te donker vind worden.

De voorrand van de vleugel werd op de later afgeleverde F.7b's voorzien van aluminium beplating. Of dat over de onderliggende houten panelen is aangebracht of dat het juist de houten panelen vervangt weet ik niet.
Om iets van kleurverschil na te bootsen heb ik eerst een aantal paneeltjes afgeplakt en voorzien van een eerste laagje Inspire Chrome. Direct daarna haalde ik die stukjes afplaktape weg en spoot ik de hele vleugelvoorrand. De panelen die op de foto lichter ogen, zijn de panelen die een extra laagje hebben gehad. Ik vind het resultaat wel mooi, al had het misschien nog wat subtieler gekund als ik nog dunner had gespoten.

Wil je meer variatie in de panelen, dan kun je natuurlijk van tevoren nog meer nuances aanbrengen in de grondlaag. Het verschil tussen matte en glanzende zwarte verf is bijvoorbeeld al duidelijk zichtbaar door de Inspire Chrome heen. Dat vond ik op dit model niet nodig. Of ik had er gewoon geen zin in..
photo 548170

Hoewel ik het een erg mooie metaalglans vind, is het natuurlijk niet heel realistisch. Deze panelen zaten er juist om de vleugelvoorrand te beschermen tegen weer en wind. Deze Fokkers vlogen nooit hoger dan 500 a 1000 meter, en zeker op de verre vluchten naar de Oost kom je dan nogal wat stof, zand en andere rommel tegen. Dit soort aluminium panelen zullen vast heel snel mat zijn uitgeslagen.
Dat komt mooi uit, want een mooie glimmende voorrand van de vleugel van een model is nogal kwetsbaar. Je kunt het model er dan eigenlijk niet meer aan vastpakken, en dat gaat niet helemaal lukken met een model waar nog een hoop aan moet gebeuren. Er ligt dus een laag Alclad aqua gloss overheen. Makkelijk te spuiten, stinkt niet, en het is behoorlijk slijtvast. Het neemt niet alle metaalglans weg, maar haalt wel de ergste glim eraf.
photo 548173

Ik ben ook al begonnen met wat decalwerk. De gouden biezen van de sheet van Rob en Arctic Decals gingen er heel goed op. Ik was even bang dat ze heel teer zouden zijn en het goud snel zou beschadigen, maar dat viel alles mee.
Voor het randje rondom de ramen heb ik Revell Aqua gebruikt. De plastic raampjes zijn ook weggehaald, zoals je ziet; ik had ze er 10 jaar terug niet erg zorgvuldig in gelijmd. Die maak ik later opnieuw.
photo 548171

Deze decal van de Valóm sheet vind ik erg gaaf!
photo 548172

De beplating rondom de motor gaat nog worden voorzien van het geborstelde effect, maar ik heb daar echt wat betere kwastjes voor nodig.

Bijna klaar, zou je denken, maar... ik ben toch weer aan het hakken en breken gegaan bij de motorgondels om de reden die je in de vorige post kunt lezen.
photo 548174

Nog genoeg te doen, dus!

Ter afsluiting deel ik graag wat leuk nieuws dat niks met het model te maken heeft: in deze totaal verziekte woningmarkt hebben ik en mijn vriendin het vieze geluk gehad dat we een leuk appartementje in centrum Haarlem kunnen overkopen van een goede vriendin van mijn ouders. Het is zeker geen weggevertje, maar via de reguliere markt waar overbiedingen van een ton geen zeldzaamheid meer zijn, hadden we het echt nooit kunnen kopen. Begin 2022 hopen we al te kunnen verhuizen. Het is op loopafstand van ons huidige huurappartement! Drie hoog, aan het Spaarne, loopafstand van het centrum.... en een balkon met een uitzicht waar ik nooit van had durven dromen!
photo 548175

Oké, toch niet helemaal off-topic, want de meest linker kerk op de foto was bij Anthony Fokker natuurlijk niet onbekend 8)
photo 548176


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2021 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Heb dit verslag met een lekker bak koffie gelezen.

Wat een mooi toestel. Wat zijn er toch een hoop vliegtuigen, waarvan je vaak niet weet dat ze bestaan hebben. Nu is dat bij mij al heel snel :lol: .

Knap dat je het na een decennium toch weer oppakt.....zeker omdat nieuw kitje uit de stapel toch vaak aantrekkelijker is.
Het werk dat je er aan hebt gehad en het resultaat daarvan mag er zeker wezen :brouw:.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning. Wat is het dan toch heerlijk om eens vies geluk te hebben en fijn dat er ook mensen zijn die op deze manier (gunfactor) hun OG willen verkopen.
Prachtig uitzicht. Kwam nog niet heel lang geleden, regelmatig in Haarle voor werk. Mooie stad.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec, 2021 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de reactie! Je wilt niet weten hoe vaak ik een nieuwe kit open trek hoor... maar ik weet gelukkig van mezelf dat ik ze ook daadwerkelijk afmaak, al duurt het een hele tijd. Wat ik tegenwoordig wel meer probeer te voorkomen is dat ik met een model zit dat niet meer kan worden opgeborgen in de doos. Ik heb nogal wat vliegtuigen met vleugels etc. er al aan vast, die dus amper veilig zijn op te bergen en waar na verloop van tijd vleugeltipjes etc. af gaan breken door onvoorzichtig opbergen in een kast.

Om deze update te beginnen: ik ben eindelijk tevreden met het geslagen-aluminium-effect. Een nieuw kwastje met een heel fijne punt was inderdaad de truc. Ook heb ik dit keer de lekker stroperige en donkere ijzerkleurige Revell 91 gebruikt in plaats van dunne, lichtgekleurde alumiumverf van Humbrol. Doordat de Revell-verf donkerder is dan de basiskleur, dekte het met één aanraking van de kwast en kon ik het patroon er redelijk gelijkmatig op zetten. Perfect wil ik het niet noemen, het is op deze schaal natuurlijk te grof, en toch vind ik het er erg gaaf uitzien.

Het stroomlijnkapje op de neus heb ik trouwens zelf gemaakt. Gokje van mij: ik denk dat dit oliespetters vanuit de bovenste cilinder moet tegenhouden, omdat die anders op het cockpitraam belanden.
photo 548273
photo 548265

Dan door naar de motorgondels. De driemotorige F.7's hebben een nogal ingewikkelde constructie tussen de motoren en het landingsgestel. Wat het nog lastiger maakt, is dat de motoren nogal onder de schaduw van de enorme vleugel hangen, waardoor de meeste zwart-wit foto's uit die tijd heel weinig details laten zien op dat punt. Ik denk dat ik inmiddels goed snap hoe alles hoort te zitten.

Allereerst heb ik het binnenwerk van de motorgondels voorzien van wat stangen en vaatjes. Ik vermoed dat die vaatjes het smeersysteem van de motor vormen. In werkelijkheid steken er ook veel interessant uitziende slangen etc. uit, buiten de motorgondel om, maar dat verschilt echt per foto. Na het spuiten voeg ik ook vast nog wat meer detail toe, maar voor nu laat ik het even zo. Er komt trouwens ook nog een flinke uitlaat aan elke motor te hangen.
photo 548261

Ik heb deze foto als referentie gebruikt. Dit is denk ik een F.7a maar uiteindelijk is wat ik ervan gemaakt heb natuurlijk ook maar giswerk.
photo 548269

De motorgondels heb ik vervolgens voorzien van stukjes paperclip met een knik erin. Het ene uitsteeksel vormt één van de struts tussen gondel en vleugel. Op het andere uitsteeksel komt de wielpoot met dempingsmechanisme te zitten. De knik is waarschijnlijk groter dan het op de echte toestellen was, zie voorgaande discussie in dit bouwverslag. Dit is nou eenmaal hoe de boel uitkomt volgens Valóm, en stevigheid moet hier even voor 100% nauwkeurigheid gaan. De gebogen paperclips dragen nu het gewicht van het toestel als het op de wielen staat.
photo 548262

Met deze alvast bevestigde metalen struts kan ik straks de motorgondels goed vastzetten op de juiste positie om dan van plastic rondstaf de rest van de constructie te maken.
photo 548264

Mijn timmermansoog bleek beter dan ik dacht! Het bovenste uitsteeksel van de paperclip valt precies in het bevestigingsgaatje.
photo 548266


De wielpoten hebben een dempingsmechanisme van... elastiek. Waar de meeste auto's al sinds het begin der tijden werden afgeveerd met metalen vering, en vliegtuigen meestal met olievering (een soort fietspomp gevuld met olie i.p.v. lucht) ging Fokker voor een mechanisme dat je eerder associeert met een Lego-vliegtuig. Het verende deel werd aan het vaste gedeelte van de ophanging vastgemaakt met een lang elastiek, een soort bungee-koord. Op de eerste F.7's was dit mechanisme nog open en bloot:
photo 548272

Op de latere toestellen zat er een bekasting omheen van hetzelfde geslagen aluminium als op de neus en motorgondels werd gebruikt. Rubber is nogal gevoelig voor kou, weer en wind, en de elastieken knapten dus nog weleens. Op de Amerikaanse Fokkers, die ook in hele koude omstandigheden als in Alaska werden gebruikt, was dat bijna regel dan uitzondering. Daar stond tegenover dat het vervangen van het koord met een beetje oefening gedaan kon worden door de bemanning van het toestel.

Om de wielpoten met de dempingskasten goed vast te kunnen maken op de paperclip-pootjes, heb ik het bovenste deel van de strut afgesneden. Dat maakt het boren van een gaatje een heel stuk makkelijker.
Deze onderdelen ga ik nóg een keer opnieuw spuiten, nu ik een manier gevonden heb om het geslagen aluminium na te maken.
photo 548263

In de tussentijd ben ik ook eens gaan kijken naar de propellers. Ik ben niet heel enthousiast over wat Valóm meegeeft. Wat ze wel goed hebben gedaan is dat ze zowel een set van 3 tweebladige houten propellers meegeven als een verzameling metalen props. De KLM-kisten vlogen met een driebladige propeller op de middelste motor en tweebladige op de twee buitenste. Op foto's is te zien dat de naaf van deze propellers er hetzelfde uitziet en dat is met deze Valóm propellers niet bepaald het geval. Daarbij vind ik vooral de tweebladige props ook niet zo mooi. Heeft iemand tips voor een vervangende set?
photo 548267

Voor nu, tot slot:
Wat weinig mensen weten, is dat KLM de Fokker F.7 ook wilde inzetten op vluchten naar Amerika. Omdat de reikwijdte te klein was om de Atlantische oceaan in één keer over te steken, werden op strategische plekken drijvende vliegvelden op pontons neergelegd. Omdat deze eilanden eigenlijk te klein waren om veilig op te landen, werden enkele F.7's voorzien van een haak aan de staart om een over het ponton gespannen kabel te grijpen en zo af te remmen.
Dit maakte van Fokker niet alleen de uitvinder van het synchronisatiemechanisme voor mitrailleurs, maar óók van de arrestor hook die ook tegenwoordig nog op vliegdekschepen wordt toegepast! :wink:
photo 548268

Tot de volgende, groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Geen bijters? Helaas, dan zal ik het sprookje zelf beëindigen :wink:

De haak is een stukje paperclip dat ik in de staart heb gelijmd om een stevige staartslof te kunnen maken. Van WO-1 jagertjes weet ik dat die dingen frustrerend vaak afbreken, en dat zijn dan nog kleinere modellen ook.
photo 548600
photo 548602

Toch is het verhaal niet helemaal uit de lucht gegrepen: het concept met drijvende vliegvelden om Amerika aan te kunnen vliegen is daadwerkelijk ooit eens besproken, las ik laatst in een boek waarvan ik natuurlijk niet meer weet hoe het heette. Het idee zal snel van tafel zijn geveegd.

De motorgondels staan eindelijk strak in de geslagen-aluminiumlak. Op foto's is te zien dat hier op veel toestellen riemen zijn aangebracht om te voorkomen dat de panelen wegflapperen boven de woestijn en vervolgens door de Bedoeïenen worden gebruikt als drinkbak voor de kamelen. *
Deze riemen heb ik nagemaakt met een setje PE gordeltjes dat ik nog had liggen. Het gaat om het idee.
photo 548601
photo 548607

*Alweer een disclaimer: daar bedoel ik niets minachtends mee richting de nomadische volkeren, maar je staat er versteld van hoe er over deze volkeren werd geschreven in de vluchtverslagen van destijds.
photo 548609
Uit het boek 'Vlucht KL50': een serie vluchtverslagen uit de jaren '30. Ik zal er meer plaatsen als jullie ze leuk vinden!

Nu de beplating achter de motor stevig zit vastgegespt, konden de motoren worden vastgezet aan het toestel. Ik heb de metalen pootjes die ik in de vorige update liet zien nog wat rechter kunnen krijgen waardoor de positie van de motoren nu volgens mij aardig klopt. De rest van de spijlen maak ik van Evergreen rondstaf. Een priegelklusje, maar wel leuk!
photo 548603

Hoewel nog lang niet alle spijlen zijn aangebracht, is het nu al een verrassend stevig geheel. En ja hoor... ze staat!
photo 548604
photo 548605

Ik heb de bladen van twee van de drie driebladige propellers geamputeerd om nieuwe, betere tweebladige propellers te maken. Dat ging makkelijker dan ik dacht, al zijn we er nog niet. De naven kunnen best nog wat detail gebruiken en de bladen zijn nog niet helemaal strak. Er staat er ook eentje scheef, zie ik nu.
photo 548606

Toettoet! Wat komt daar nu aangeschoven zonder wielen?
photo 548608


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 22:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
TheFlyingDutchman schreef:
Geen bijters? Helaas, dan zal ik het sprookje zelf beëindigen :wink:

Nou, laat ik dan wat gaan bijten :mrgreen:

TheFlyingDutchman schreef:
De wielpoten hebben een dempingsmechanisme van... elastiek. Waar de meeste auto's al sinds het begin der tijden werden afgeveerd met metalen vering, en vliegtuigen meestal met olievering (een soort fietspomp gevuld met olie i.p.v. lucht) ging Fokker voor een mechanisme dat je eerder associeert met een Lego-vliegtuig.

Als eerste moet je even onderscheid gaan maken tussen demping en vering want dit zijn 2 verschillende dingen…….de elastieke veren zijn dus inderdaad…..veren. Demping is het verminderen van de verende actie anders blijf je 3 weken doorveren net als een Amerikaanse slee en stappen de passagiers misselijk uit de kist. Dan de tweede: olievering?? Olievering bestaat niet want zoals we allemaal op school geleerd hebben zijn vloeistoffen niet samendrukbaar. De huidige wielpoten zijn gevulde met inderdaad olie voor de demping en stikstof ( vroeger gewone lucht ) voor de vering. Deze 2 mediums worden gescheiden door een zgn. floating piston oftewel een zwevende zuiger. Het correct vullen van zo’n poot is een hele procedure die je nauwgezet moet volgen om de juiste hoeveelheid olie in de poot te krijgen, de zuiger op de goede plaats te krijgen en als laatste de extensie van de poot ( hoe hoog de poot staat ) juist te krijgen. Gelukkig was het vroeger allemaal veel eenvoudiger en dat heeft ook wel zijn charme zoals deze oude Fokker…….ga zo door :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Oké dan, je hebt gelijk: vering, demping, niet hetzelfde, maar misschien in mijn belevingswereld wel.. Ik zal wel te lang in een Renault 4 hebben rondgereden die zelf het verschil ook niet helemaal snapte. Best spannend soms.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2021 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
Geen bijters? Helaas, dan zal ik het sprookje zelf beëindigen. Toch is het verhaal niet helemaal uit de lucht gegrepen: het concept met drijvende vliegvelden om Amerika aan te kunnen vliegen is daadwerkelijk ooit eens besproken, las ik laatst in een boek waarvan ik natuurlijk niet meer weet hoe het heette. Het idee zal snel van tafel zijn geveegd.


Volgens mij zelfs nog in de praktijk toegepast bij een helikoptervlucht over de oceaan. De bedoeling was om tussentijds op een vrachtboot of olietanker te landen om bij te tanken. Ook ik weet echter niet meer waar ik dit terug kan vinden, ik heb het eens gezien (discovery ?)

Gaaf effect met je geborstelde aluminium.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
He Jelle,

Sorry voor een verlate reactie. Van harte gefeliciteerd met je nieuwe huis. Wat een prachtig uitzicht.
Het geslagen-aluminium-effect ziet er geweldig uit! Sowieso is dit model een toppertje aan het worden. Ziet er heel fraai en verzorgd uit. En historische feitjes zijn altijd leuk! Keep' em coming ;-)


:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement