Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2021 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nadat ik maandag ineens bijna in slaap viel op m'n werk (basisschool, zie je het voor je?) en er meerdere kinderen uit m'n klas corona bleken te hebben had ook ik die avond de beruchte twee streepjes op een zelftest. Die avond werd ik ook flink ziek en heb ik afgelopen week weinig kunnen doen en ook nu nog ben ik verre van opgeknapt. Ben ik toch wel van geschrokken hoor! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo lang zo ziek ben geweest. Ik geef de schuld maar aan de Janssen-prik (ik kan niet echt dansen overigens). Schijnt dat die na een halfjaar toch wel zijn 'uitgewerkt'.

Vlak voordat ik ziek werd had ik de wielen in de verf gezet. De decals komen van de F.7a sheet van Rob en zijn op foto's eigenlijk niet terug te zien, maar staan wel leuk. De kleur is een iets lichter blauw dan dat op de romp. Eigenlijk hadden de F.7's vanaf 1930 meestal metalen wieldoppen, maar ik vond dit mooier staan.
photo 549011

Op sommige foto's zijn flinke plakken modder te zien op de banden, en dat is niet gek als je bedenkt hoe het gemiddelde vliegveld er toen bij lag. Van pastelkrijtjes in diverse aardetinten heb ik wat pigmentpoeder geschraapt:
photo 549013

Wanneer je dit poeder droog aanbrengt krijg je een stoffig effect en het zwakt de witheid van de decal wat af.
photo 549012

Wanneer je het poeder vermengt met terpentine krijg je eigenlijk een kloddertje verf met groffe structuur, waar je modder mee kunt namaken. Op deze foto vond ik het ietsje té, ik heb het voor het sealen nog wat afgezwakt.
photo 549015

Veel vooroorlogse passagierskisten van Fokker hebben de stuurkabels buitenom lopen. Wat de reden daarvan is heb ik nog altijd niet kunnen vinden, maar er is hier vast iemand die het weet. Wat ik wel heb gelezen is dat er minstens één keer een passagier is geweest die tijdens de vlucht een schuifraam opende om eens even lekker een ruk te geven aan een van de kabels.
Bij de F.7 lopen er langs elke kant drie kabels. Twee daarvan zitten vast aan een ruitvormige hefboom en bedienen het hoogteroer. De derde komt uit een koker tevoorschijn en bedient het richtingsroer.
Voor de hoogteroer-hefbomen zitten stukjes PE in de doos van Valóm. Deze zijn eigenlijk te groot en ze hebben een open structuur, waar het in het echt gesloten platte ruitvormen zijn. Toch waren ze goed bruikbaar, omdat ik door de opening in het midden stevig een plastic staafje kon lijmen en de roerkabels van visdraad er doorheen kon rijgen. Door de puntjes eraf te knippen zijn ze ook op het juiste maatje te krijgen.
Door de secondelijm wordt de opening opgevuld, en na drogen heb ik de ruitvormpjes vlakgeschuurd.
photo 549016

Op diverse plekken langs de romp zitten kabelgeleiders zodat de kabels vrij lopen van ramen en deuren. Ik heb de kabels stuk voor stuk en beetje bij beetje vastgezet met secondelijm en op spanning gehouden met stukjes afplaktape. Dat was een flinke klus, maar omdat ik elke dag een beetje heb gedaan was het eigenlijk zo gepiept.

Door de secondelijm verscheen rondom de kabelgeleiders een witte waas. Veel modelbouwers schrikken daarvan, maar het verdwijnt echt als sneeuw voor de zon zodra je er een laagje blanke lak overheen nevelt. Wel voorzichtig zijn met transparante onderdelen, daar is het iets lastiger om het goed weg te krijgen.
photo 549018
photo 549017

Wat er nu nog moet gebeuren:
- rolroeren, die heb ik al meerdere keren opnieuw gespoten maar er rust een vloek op, ofzo. De verf blijft loskomen.
- propellers
- veeeeeel aanhangels aan het toestel, denk aan antennes, ontluchtingspijpjes, uitlaten, handgreepjes
- oh ja, wat was er nou met dat autootje?

Hopelijk heb ik volgende week weer wat meer fut om te bouwen :|
groetjes Jelle


Oh ja, ik had ook deze nog voor jullie:
photo 549019


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2021 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er mooi gedetailleerd uit Jelle. Leuke update. Gelukkig hebben je schrijfvaardigheden er niet onder te lijden. Sterkte!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
- oh ja, wat was er nou met dat autootje?

Beterschap! Het is een @#$* situatie en we komen allemaal een keer aan de beurt lijkt het. Hopenlijk ben je aan de beterende hand en blijft erger je bespaard...
Je brouwresultaten zijn verbluffend mooi! Dit is echt een juweeltje aan het worden. Ik begin nu echt nieuwsgierig te worden naar het autootje ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk ook even naar de aansluiting van de staartsteun met de romp, die lijkt wat open te knijpen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Beterschap!
Mooie vorderingen hoor, dat dan weer wel!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ook namens mij beterschap!

Hij wordt héél erg mooi. Ik vind je techniek voor de lichte verschillende tinten metaal een super goed idee. Die ga ik binnenkort ook zeker eens toepassen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de aanmoedigingen en beterschapswensen! Vandaag kwam ik als een verwilderde kluizenaar voor het eerst weer onder de mensen. Gelukkig ben ik vrijwel opgeknapt, al ben ik nog snel moe. De volgende update is allemaal van afgelopen (kerst)weekend, de week daarvoor was ik zelfs te lamlendig om te Netflixen :shock:

TheFlyingDutchman schreef:
Toettoet! Wat komt daar nu aangeschoven zonder wielen?
photo 548608


Ja, wat is dat Jelle?

Een tijdje terug bouwde VJ een hele mooie rood met gele Shell-tankwagen voor bij zijn DC-3, en zo'n autootje als 'sidekick' voor een model om de Zeitgeist extra leuk neer te zetten leek mij ook wel wat.
In Polen is modelbouw nog populairder dan hier, gezien het grote aantal fabrikanten van bouwdozen. Deze bouwdozen onderscheiden zich over het algemeen niet bepaald om hun kwaliteit, maar wel in de opvallend lage prijs. Denk aan merken als Mister Craft, Plastyk en RPM, en een hele hoop anderen waar je nog nooit van gehoord hebt.
In Gdansk vond ik in de kelder van een winkelcentrum een vrij grote modelbouwwinkel vol met bouwdozen van 3 euro, waar ik er uiteraard een aantal van heb meegenomen. Deze Fordjes heb ik daar dan weer niet gekocht maar gewoon online besteld ergens, ze kostten me welgeteld €4 per stuk plus nog een vergelijkbaar bedrag voor verzenden.
photo 549584

De inhoud is erg basic en niet enorm strak gegoten, maar tjee, ik zou het geen straf vinden als we dit soort kits ook in Nederland op elke straathoek konden kopen voor de prijs van een kebab. Hier kan ik wel wat mee!

In de beginjaren van de automobiel was er nog weinig standaard tussen de verschillende auto's die rondtuften. Als je foto's opzoekt van Ford T bestelwagens zijn er haast geen twee hetzelfde. Vaak werd een groot deel van de opbouw (de koets) in elkaar gezet door lokale timmerbedrijfjes en plaatwerkers op een door Ford geleverd gemotoriseerd chassis. Dat maakt het extra leuk om zo'n wagentje te bouwen, omdat je lekker uit de losse pols te werk kan gaan.
Als voorbeeld gebruik ik een erg mooi gerestaureerd exemplaar dat ik op een dealersite vond. Even op deze manier i.v.m. copyrights:
photo 549572

Voor zolang het nog online staat: slechts 30.000 eurootjes!

De voorkant van de auto zoals in de kit te vinden was zat snel in elkaar. Wel moesten de onderdelen flink worden opgeschoond maar gezien het formaat was dat echt zo gepiept. De witte delen zijn mijn eigen inbreng, lang leve Evergreen plastic plaatjes, stripjes en staafjes!
photo 549583

Ook de zijpaneeltjes waren snel uitgeknipt en er tegenaan gelijmd. Hoewel ik een geodriehoek bij de hand had heb ik vooral niet te moeilijk gedaan qua nauwkeurigheid. Later in het verslag bijt dat me nog wel terug.. :roll:
photo 549582

Het dakje boven de cabine had wat intern detail nodig. Daarna heb ik het dakje erop gelijmd.
photo 549580
photo 549581

Toen dit een nachtje zo had gedroogd en ik het grof uitgeknipte dakje rondom had getrimd en vlakgeschuurd, bleek mijn timmermansoog toch een beetje de andere kant op te hebben gekeken...
photo 549579

Toen zelfs mijn vriendin zei dat dit wel echt opviel slaakte ik een diepe zucht en scalpeerde ik het arme Fordje.
Doordat een van de zijpanelen hoger was dan het andere, stond het dakje flink uit het lood en was ook nog asymmetrisch. Hier zou ik me echt aan hebben gestoord, dus goed dat het eraf ligt.
photo 549576

Ook gaf dit me de gelegenheid om de laadbak van binnen extra te verstevigen met een diagonaal stuk dik plastic. Toen ik aan het schuren was voelde het doosje toch wel een beetje fragiel aan. Nu is het voelbaar meteen een stuk steviger.
photo 549577
photo 549575

Een nieuw dakje werd erop gelijmd op dezelfde manier als eerst, maar dit keer recht, en als ook de wieltjes erop zijn gelijmd begint er toch wel een erg leuk bestel-Brummetje te verschijnen...!
photo 549574
photo 549573

De volgende stap zijn de zwevende dorpels met achterspatborden die één geheel gaan vormen met de voorspatborden, en op de wagen moeten nog wat randjes en foefjes worden gelijmd voordat ik het kan spuiten. Qua kleurstelling en opschrift heb ik al iets leuks in gedachten, maar dat blijft nog even een verrassing... :brouw:

Oh, en laten we de Fokker niet vergeten: de propellers zijn gespoten en een aantal details (uitlaten en een treeplankje) liggen te drogen. En we hadden ook die eigenwijze rolroeren nog... zal wel 2022 worden voordat dit allemaal af is.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk, Jelle. Die heb ik ook nog liggen, maar dan als tankauto.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 dec, 2021 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat leuk zeg, dat autotje erbij.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 dec, 2021 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Het is echt heel gaaf geworden met dat autootje. Nette bouw trouwens! Dat is stiekem best veel werk geweest. Goed te horen dat je weer opknapt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement