Bedankt voor de aanmoedigingen en beterschapswensen! Vandaag kwam ik als een verwilderde kluizenaar voor het eerst weer onder de mensen. Gelukkig ben ik vrijwel opgeknapt, al ben ik nog snel moe. De volgende update is allemaal van afgelopen (kerst)weekend, de week daarvoor was ik zelfs te lamlendig om te Netflixen
TheFlyingDutchman schreef:
Toettoet! Wat komt daar nu aangeschoven zonder wielen?
Ja, wat is dat Jelle?
Een tijdje terug bouwde VJ een hele mooie rood met gele Shell-tankwagen voor bij zijn DC-3, en zo'n autootje als 'sidekick' voor een model om de Zeitgeist extra leuk neer te zetten leek mij ook wel wat.
In Polen is modelbouw nog populairder dan hier, gezien het grote aantal fabrikanten van bouwdozen. Deze bouwdozen onderscheiden zich over het algemeen niet bepaald om hun kwaliteit, maar wel in de opvallend lage prijs. Denk aan merken als Mister Craft, Plastyk en RPM, en een hele hoop anderen waar je nog nooit van gehoord hebt.
In Gdansk vond ik in de kelder van een winkelcentrum een vrij grote modelbouwwinkel vol met bouwdozen van 3 euro, waar ik er uiteraard een aantal van heb meegenomen. Deze Fordjes heb ik daar dan weer niet gekocht maar gewoon online besteld ergens, ze kostten me welgeteld €4 per stuk plus nog een vergelijkbaar bedrag voor verzenden.
De inhoud is erg basic en niet enorm strak gegoten, maar tjee, ik zou het geen straf vinden als we dit soort kits ook in Nederland op elke straathoek konden kopen voor de prijs van een kebab. Hier kan ik wel wat mee!
In de beginjaren van de automobiel was er nog weinig standaard tussen de verschillende auto's die rondtuften. Als je foto's opzoekt van Ford T bestelwagens zijn er haast geen twee hetzelfde. Vaak werd een groot deel van de opbouw (de koets) in elkaar gezet door lokale timmerbedrijfjes en plaatwerkers op een door Ford geleverd gemotoriseerd chassis. Dat maakt het extra leuk om zo'n wagentje te bouwen, omdat je lekker uit de losse pols te werk kan gaan.
Als voorbeeld gebruik ik een erg mooi gerestaureerd exemplaar dat ik op een dealersite vond. Even op deze manier i.v.m. copyrights:
Voor zolang het nog online staat:
slechts 30.000 eurootjes! De voorkant van de auto zoals in de kit te vinden was zat snel in elkaar. Wel moesten de onderdelen flink worden opgeschoond maar gezien het formaat was dat echt zo gepiept. De witte delen zijn mijn eigen inbreng, lang leve Evergreen plastic plaatjes, stripjes en staafjes!
Ook de zijpaneeltjes waren snel uitgeknipt en er tegenaan gelijmd. Hoewel ik een geodriehoek bij de hand had heb ik vooral niet te moeilijk gedaan qua nauwkeurigheid. Later in het verslag bijt dat me nog wel terug..
Het dakje boven de cabine had wat intern detail nodig. Daarna heb ik het dakje erop gelijmd.
Toen dit een nachtje zo had gedroogd en ik het grof uitgeknipte dakje rondom had getrimd en vlakgeschuurd, bleek mijn timmermansoog toch een beetje de andere kant op te hebben gekeken...
Toen zelfs mijn vriendin zei dat dit wel echt opviel slaakte ik een diepe zucht en scalpeerde ik het arme Fordje.
Doordat een van de zijpanelen hoger was dan het andere, stond het dakje flink uit het lood en was ook nog asymmetrisch. Hier zou ik me echt aan hebben gestoord, dus goed dat het eraf ligt.
Ook gaf dit me de gelegenheid om de laadbak van binnen extra te verstevigen met een diagonaal stuk dik plastic. Toen ik aan het schuren was voelde het doosje toch wel een beetje fragiel aan. Nu is het voelbaar meteen een stuk steviger.
Een nieuw dakje werd erop gelijmd op dezelfde manier als eerst, maar dit keer recht, en als ook de wieltjes erop zijn gelijmd begint er toch wel een erg leuk bestel-Brummetje te verschijnen...!
De volgende stap zijn de zwevende dorpels met achterspatborden die één geheel gaan vormen met de voorspatborden, en op de wagen moeten nog wat randjes en foefjes worden gelijmd voordat ik het kan spuiten. Qua kleurstelling en opschrift heb ik al iets leuks in gedachten, maar dat blijft nog even een verrassing...
Oh, en laten we de Fokker niet vergeten: de propellers zijn gespoten en een aantal details (uitlaten en een treeplankje) liggen te drogen. En we hadden ook die eigenwijze rolroeren nog... zal wel 2022 worden voordat dit allemaal af is.
groetjes Jelle