Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 4:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik vind het heel inventief van je om daar de Alouette voor te gebruiken, maar denk je niet dat stretched sprue een minstens even bruikbaar alternatief zou zijn geweest waarbij je nog steeds deze onderdelen overgehouden zou hebben voor het geval dat er met je andere kit iets mis gaat? Als de staart van je chopper om wat voor reden dan ook wegvalt, moet je die zien te scratchen... een stuk lastiger dan een paar stukkies plastic trekken die later half tegen de rest wegvallen.

Om de hoeveelheid gewicht te bepalen voordat je nergens meer bij kunt vind ik het handig om wat onderdelen met tape op zijn plaats te plakken. Dat hoeft niet op de goede positie. Je kunt beide vleugels bovenop elkaar op de romp vastplakken ter hoogte van de plek waar ze moeten komen, idem met de staartdelen. Als je nog zekerder wilt zijn, dan plak je de zaak nog een paar extra mm naar achteren. Als je dan voldoende lood toevoegt zodat het ding om het draaipunt naar voren kantelt weet je zeker dat je er genoeg instopt, maar gebruik je niet teveel. Dat laatste is met de fragiele neuspoot-constructie van de S12 wel het laatste wat je kunt gebruiken denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
Ik vind het heel inventief van je om daar de Alouette voor te gebruiken, maar denk je niet dat stretched sprue een minstens even bruikbaar alternatief zou zijn geweest waarbij je nog steeds deze onderdelen overgehouden zou hebben voor het geval dat er met je andere kit iets mis gaat? Als de staart van je chopper om wat voor reden dan ook wegvalt, moet je die zien te scratchen... een stuk lastiger dan een paar stukkies plastic trekken die later half tegen de rest wegvallen.

Heb je gelijk in, stretched sprue kan ook. Maar dat van die Alouette II, ik neem de gok. Ik moet nog meer buis gebruiken, wellicht dat ik dan terugval op het stretched sprue principe.

ErikZTM schreef:
Om de hoeveelheid gewicht te bepalen voordat je nergens meer bij kunt vind ik het handig om wat onderdelen met tape op zijn plaats te plakken. Dat hoeft niet op de goede positie. Je kunt beide vleugels bovenop elkaar op de romp vastplakken ter hoogte van de plek waar ze moeten komen, idem met de staartdelen. Als je nog zekerder wilt zijn, dan plak je de zaak nog een paar extra mm naar achteren. Als je dan voldoende lood toevoegt zodat het ding om het draaipunt naar voren kantelt weet je zeker dat je er genoeg instopt, maar gebruik je niet teveel. Dat laatste is met de fragiele neuspoot-constructie van de S12 wel het laatste wat je kunt gebruiken denk ik.


Zoals je kunt zien op de foto heb ik de staartvleugel en het stabilo al wel aangebracht. De overige onderdelen niet, ik meende dat dat wel afdoende zou zijn (vleugels zitten redelijk boven het zwaartepunt). Maar je kunt inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn. Zal dus binnenkort nog even een dry-fit maken met de vleugels en de cockpit. Dan nog even goed bekijken welke onderdelen nog moeten worden toegevoegd en dan zou het voldoende moeten zijn. Mocht dan toch nog een denkfout zijn gemaakt, dan kan ik altijd nog loodkorrels toevoegen door de (nog te maken) ventilatiegaten aan weerszijden van de propellor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Eens, alleen moet je er dan anti-rammel lijm achterna laten lopen en je weet nooit goed waar dat heengaat of wat het binnenin gaat doen. Maar door schade en schande wijs geworden zeg ik dat voorkomen beter is dan genezen dus ik juich die dryfit van harte toe. De zwaartekracht is een van de natuurwetten die je als bouwer nooit moet tarten. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
...maar door schade en schande wijs geworden zeg ik dat voorkomen beter is dan genezen dus ik juich die dryfit van harte toe. De zwaartekracht is een van de natuurwetten die je als bouwer nooit moet tarten. :wink:....


Ik weet wat me te doen staat vanavond. Thx :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ta, daa....
De dry-fit is gedaan. Nog niet alles is aangebracht (steunen achtervleugel, beugels achtervleugel, stoelen, instrumentenpaneel, motorschot, propellor, landingsgestel, verf, decals). Even 2 stukjes van een tandenstoker in de gaten voor de hoofdpoten onder de vleugels gestoken. Vliegtuig helt mooi naar voren.
Afbeelding
Afbeelding
Lijkt het al wat op een vliegtuig? Ik denk dat het wel goed zit met het gewicht. Dat wat nog aangebracht moet worden voor het zwaartepunt is meer dan er achter, dus zou het geen staartzitter meer kunnen zijn (de tijd zal het leren).

Voorzichtig aan moet ik ook al beginnen te denken aan het fabriceren van het onderstel.
Hieronder een detail van het voorwiel gemonteerd op de F25 Promotor.
Afbeelding
En dit zou hetzelfde onderstel moeten zijn op de S.12. Ik zie wel wat verschil. Het onderstel van de Promotor was intrekbaar, op de S.12 niet. Vandaar waarschijnlijk die schuine buis die het motorcompartiment ingaat bij de S.12.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En nog 2 plaatjes van een opengewerkte tekening met de wielen uit de kit.
Afbeelding
Afbeelding
Zo te zien mag één en ander wel aangepast worden. Of dat allemaal gaat lukken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2010 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Pffff. Ergens in die grijze klompen zal een landingsgestel zitten, maar het moet er wel uitgebeiteld worden zeg!

Het zal nog niet meevallen de voorpoot sterk genoeg te krijgen, maar ik wens je in elk geval veel succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 sep, 2010 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Het landingsgestel moet wel te doen zijn lijkt me, moeilijk maar goed te doen....

Waar is die vlag aan jullie voorgevel van btw? nationalistisch of sektarisch iets? grapje, het zal de vlag van Hurdegaryp wel zijn.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 sep, 2010 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zoals je weet hebben we dorpsfeest en vrijwel elke straat in het dorp is versierd.... dus.

Ja, het is inderdaad de vlag van Hurdegaryp, beetje de buurt opvrolijken. Heb jij nog steeds die vogel in de tuin met die balonnen? Laat nog maar mooi even staan, vrolijkt de boel wat van op.

On-topic

Heb even het landinggestel uit de kit erbij gedaan om een kijk en vergelijk. Het lijkt er in de verte wel wat op. Zit er over te denken om als basis wel het landinggestel te gebruiken van de kit. Tenzij dat echt niet gaat en ik moet proberen om te scratchen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 mei, 2010 16:59 pm
Berichten: 87
Misschien zou je het (hoofd)landingsgestel kunnen maken van stukken metaal die je met soldeer aan elkaar bevestigt? Lijkt me iets steviger dan deze dingen.

In ieder geval succes ermee!

_________________
greetz, Daniël Heuvelman
Afbeelding
The sky isn't the limit. The ground is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat wordt zeker in overweging genomen. Maar zoals het met velen vergaat deze groepsbouw, zal ik deze niet afhebben voor het eind van het jaar. Er zit teveel scratch-werk in en ben ook nog met een ander model bezig. Bovendien, in combinatie met huis / gezin / andere hobby's, moet ik mij prioriteiten wat spreiden. Deze lijdt daaronder.

Ik wel een gelijkend model neerzetten, dus afraffelen hoort daar niet bij.

Wel dank voor je reactie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement