Sorry allemaal voor de verlate update, maar had vandaag (in de regen) andere zaken aan mijn hoofd. Je ziet mij rechts op de foto, winnaar tijdens een kaatswedstrijd gehouden bij ons in de buurt. De dame in de midden heeft bij de dames gewonnen en de heer links was mijn medekaatser. Normaal kaats je 3 tegen 3, maar omdat er net te weinig waren, moesten wij samen kaatsen.
Voor de regels moet ik toch echt verwijzen naar
http://www.knkb.nl. Nee ik ben niet 2 meter groot, die anderen zijn gewoon wat kleiner.
Goed, back on-track.
Het is toch tijdrovend, zelf een en ander uitdokteren. Heel wat anders dan onderdeel 1 vastlijmen aan onderdeel 2, beetje verf en klaar. Heb me dit weekend wat bezig gehouden met (een deel van) het buizenframe. Aangezien ik niet elk styreen stripje/buisje/vormpje op voorraad heb, moet ik het doen met materiaal wat ik bewaar. In de onderstaande foto zit wel wat plastic wat ik kon gebruiken.
Voor de kenners, ja het is de 1:32 Alouette II van Revell (niet die van jou Freddie). Ik kreeg hem, echter er ontbraken een aantal belangrijke onderdelen van de romp, dus ideaal voor staafjes/buisjes etc. Zonde? Niet echt, van Freddie heb ik al eens dit model gekocht, ik hoef er niet 2.
Voorzichtig de staartbomen eruit geknipt en alle tussenstaafje verwijderd. Alle oneffenheden met een mesje verwijderd en staafje nog wat bewerkt met schuurpapier. Ik kreeg nu 2 buizen van ongeveer 1,5 á 2 mm dik. In werkelijkheid dus 6 á 8 cm. Wellicht wat aan de groffe kant, maar ik ben tevreden (en daar gaat het toch om?!). Deze heb ik gebruik voor de boven- en onderbuizen, zeg maar de hoeken van het frame.
De tussenstaafjes waren wat dunner en platter. Deze heb ik ook als tussenstaafje gebruikt. Aan de hand van verschillende foto's heb ik gepoogd om een gelijkend frame te maken. Best wel lastig. Veel plaatjes zijn 2D en enkele foto's zijn 3D. Soms zie ik door de buizen het vliegtuig niet meer. De buisjes overdwars komen er ook nog tussen, dan lijkt het al weer veel meer op een echt buizenframe.
Hieronder een romphelft met een mooie foto uit het boekje van De Roos wat ik als referentie erbij heb. Je ziet duidelijk dat de hoofdbuizen een bocht maken over de vleugelwortel heen. Dat heb ik ook gedaan.
Beide romphelften even om een beetje het beeld te geven dat een en ander redelijk symmetrisch is aangebracht. Ik heb één helft aan de hand van foto's wat bekrast met een stift (een aantal posts terug). Vervolgens de buisjes er op gelijmd, gelijktijdig de overzijde gedaan met eenzelfde soort buisje. Het begint al wat te lijken.
De S-11 is een staartvliegtuig, dus achterover kantelen is geen probleem, het blijft mooi staan. De S-12 moet eigenlijk voorover vallen i.v.m. het neuswiel. Bekijk ik het vliegtuig goed, dan zit toch wel het meeste plastic (en dus ook het gewicht) achter de hoofdwielen. Ik heb in tegenstelling tot het origineel geen motor als contragewicht. Ik heb op goed geluk wat lood, voor in de neus aangebracht (hoop wel dat de constructie voor het neuswiel wat ik nog moet maken sterk genoeg is). Heb mijzelf afgevraagd: Wat moet er aan de achterkant nog aangebracht worden? In dit geval dus de staartvleugel, het stabilo, de stangen van romp naar staartvleugel en de 'beugels' bij de achtervleugels. De stoelen en het cockpitglas moeten nog aangebracht worden, maar zitten redelijk boven de hoofdwielen. De plaats van de hoofdwielen heb ik aangegeven met de rode pijl. Aan de voorzijde rust het vliegtuig nu op een staafje ijzer, maar het kanteld nu al naar voren. De propellor (wellicht kan in de spinner ook nog wat lood) en het instrumentenpaneel moeten ook nog worden aangebracht. Wellicht kan ik aan de achterzijde van het instrumentenpaneel ook nog extra (blad)lood aanbrengen. Maar ik verwacht dat er nu voldoende ballast is aangebracht. Mocht de nood nog echt aan de man komen, dan kan ik altijd nog in de weer met houtlijm en vislood. Probeer het schot tussen motor en cockpit ook te maken, dus ruimte genoeg voorin.
Ben ook zo vrij geweest om het plastic waarop het instrumentenpaneel (decal) moet komen, weg te snijden. Naar mijn mening hoort het instrumentenpaneel redelijk verticaal in het vliegtuig te zitten en niet onder een hoek van zo'n 60 á 70 graden. Het instrumentenpaneel wil ik opdezelfde manier maken als de scratchbouw elders in het Fokker-topic. PLasticcard met uitgeboorde gaatjes t.p.v. de klokjes (wellicht een verkleinde foto?).
René