Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Voor zover ik heb kunnen zien bestaat de hele cockpit uit frames die met wat stretched sprue mooi zelf te maken zijn. Achter de stoelen lopen nog wat diagonale buizen, maar ook de rolbeugel en die haak zijn goed zichtbaar en doen veel voor het uiteindelijke realisme, net zoals de handvaten aan de vleugeltippen. Ik zal even zien of ik je emailadres heb en dan stuur ik je de plaatjes die ik heb wel door.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
@ErikZTM:
Heb je even een pb-tje gestuurd.

Het glaswerk bestaat ook uit frames (alleen zit de verdikking aan de buitenkant). Het gaat me wat te ver om een nieuwe cockpitkap te gaan maken. Maar het suggereerd in ieder geval wat framewerk. Wellicht dat er spanten in de cockpit doorlopen die wel gemaakt kunnen worden.

De buizen achter de stoelen, ben ik nog niet oevr uit. Ze werden ook wel aan het oog onttrokken door een (canvas) zijl (voor bagage). Maar het is wel een uitdaging he. Bovendien is de kit achter de stoelen dicht, dan zou ik dat helemaal open moeten breken. En ook dat gaat me weer wat te ver.

Handvaten aan de vleugeltips zijn nieuw voor mij. Dan moet ook ik even mijn eigen foto's goed raadplegen of dat me wel is opgevallen (niet dus anders had ik het wel geweten).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dat zeil voor de bagage zit opgehangen in het buizenframe. Dat de kit hier dicht is is gewoon fout. Zie de foto's maar. Aan de binnenzijde van de cockpitkap zit nog een buizenframe dat zichtbaar is. Het handgreepje aan de vleugel is extreem simpel te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, wat is er niet fout aan deze kit? De hoofdmaten blijken wel aardig te kloppen. Maar heb je de beide piloten ook gezien die bijgeleverd zijn? Als je die er in zet, mogen ze wel flinke aardappelkistjes onder hun achterste schuiven, anders vliegen ze echt blind.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
Het handgreepje aan de vleugel is extreem simpel te maken.


Ik zie nu wat je bedoelt :shock: :shock:
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
even halfrond invijlen en een stripje eroverheen plakken en bijschuren. Bert's foto laat zien dat de 12 dezelfde handgreep heeft. De vorm van de staart vind ik trouwens helemaal niet oke. Die is te schuin, en dat valt bij al die Smer kitjes altid op vind ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
De vorm van de staart vind ik trouwens helemaal niet oke. Die is te schuin, en dat valt bij al die Smer kitjes altid op vind ik.


Bedoel je dat de Smer uitvoering niet strookt met the real thing? Ik verkeek mij er eerst ook op. Ik denk dat het al heel anders lijkt met het stabilo (is toch het richtingsroer aan de staart?) er aan vast. Dat maakt het geheel wat ronder.

Anders moet ik een 1:100 tekening uit het boekje even vergroten naar 1:40 en het model er even opleggen. Dan zien we het verschil wel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
De voorrand is te schuin en de bovenkant is te rond. Kijk maar naar je
S-11. Ik heb dat altijd erg storend gevonden aan de Smer kit. Niet moeilijk op te lossen, maar hetmoet wel even gebeuren denk ik.
Modellen op tekeningen leggen kan nooit kwaad, als de tekeningen maar kloppen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2010 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
de bovenkant is te rond


Dat was me wel opgevallen, maar het is ook even dik als de staart. Dus heb ik het bij de S-11 zo gelaten. Ik zal het bekijken. Als de helling niet klopt zal het een kwestie van schuren of erbij plakken worden. Als er iets bij moet lijkt het me eenvoudiger om de rand wat scherper te maken, maar wat ik eerder ook al schreef, ik hoef geen letterlijke 1:40 kopie. Wel iets wat er op lijkt en daar horen uiteraard de belangrijkste uiterlijke kenmerken wel bij.

In het boekje staat een 1:100 schema van de S-11 en van de S-12. Die ga ik zo-wie-zo over elkaar heen leggen. Als die gelijk zijn, gebruik ik die als basis. Ik beschik (helaas) niet over een goede, grote deugdelijke (constructie) tekening.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2010 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
ErikZTM schreef:
De voorrand is te schuin en de bovenkant is te rond. Kijk maar naar je
S-11. Ik heb dat altijd erg storend gevonden aan de Smer kit. Niet moeilijk op te lossen, maar hetmoet wel even gebeuren denk ik.
Modellen op tekeningen leggen kan nooit kwaad, als de tekeningen maar kloppen...


Heb vandaag op m'n werk even de 1:100 tekeningen opgeblazen naar 1:40. Bij thuiskomst het model eroverheen gelegd en ik zie nu wat je bedoelt.
De blauwe lijn is de contourlijn van Smer:
Afbeelding
Die ronding lijkt me eenvoudig aan te passen, de schuinte zal wat meer werk opleveren.

Met het model erop ziet het er zo uit:
Afbeelding
Overigens is de lengte niet helemaal correct, maar dat kan ook aan de basistekening liggen. Daar ga ik maar even niets aan veranderen.

Het lijkt of de vleugelbasis ook niet helemaal correct is. Ga ik ook niks aan veranderen:
Afbeelding

De spanwijdte van de vleugels (hier de halve romp met één vleugel) lijkt goed:
Afbeelding

Leuk detail op de vleugel, het loopvlak met antislip, was me bij de bouw van de S-11 niet eens opgevallen.
Ook hier waarschijnlijk operatie 'zap-a-gap':
Afbeelding

Hier laat ik het even bij.

Via mijn mailadres heb ik enkele mooie foto's al mogen ontvangen, heren bedankt hiervoor. Jullie weten wel wie ik bedoel.

Eerst mijn Desert Storm Chinook afmaken, voordat we ons hierop gaan storten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement