Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2010 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Mooi werk.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2010 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je bent goed bezig René! Heb je al een oplossing voor het landingsgestel? Dat lijkt me het lastigst om te maken, zo te zien moet je dat helemaal zelf bouwen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2010 12:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je maakt er wel werk van Rene.
ga zo door zou ik zeggen (en vergeet de kaman niet he)

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2010 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Thx allemaal, nog even voordat ik echt 2 week weg ben,

Shake schreef:
Je bent goed bezig René! Heb je al een oplossing voor het landingsgestel? Dat lijkt me het lastigst om te maken, zo te zien moet je dat helemaal zelf bouwen.
Gr. Sjaak

Ik moet even heel goed kijken of ik het hoofdlandingsgestel kan (her)gebruiken. De hoek is wat anders en er moet een schokbreker worden toegevoegd. Maar dan heeft het in ieder geval zijn sterkte. Het neuswiel zal 100% gescratcht moeten worden. Zit meer in over de cockpit.

dave the doctor schreef:
Je maakt er wel werk van Rene.
ga zo door zou ik zeggen (en vergeet de kaman niet he)

Ach, je doet wel eens wat. Ik heb gewoon iets met deze toestellen, dan ga je automatisch er wat meer tijd/werk in steken. Na de vakantie pak ik ook de Kaman op, die is wat kleiner. Ga hem Out Of the Box bouwen met wat kleine toevoegingen, lekker basic, samen met deze operatie.

:brouw: :brouw: Prettige vakantie en tot latorrrr...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Alweer enige weken terug van vakantie en ook alweer voor de tweede week aan het werk. Het lijkt alsof de '12' ook vakantie heeft gehad. Maar dat is dus niet het geval.

Ik ben weer verder met de beide hoofdvleugels. De sparing voor het landingslicht is geheel met strip dicht gemaakt (de gaten die in de vleugel zaten dan). Het stripje is net wat dieper als de vleugel weggesneden/weggevijld zodat als er nu het transparante plastic dekseltje op komt te liggen (moet ik nog zelf maken), deze nagenoeg vlak met de vleugel komt. Wat ik dan nog voor het landingslicht ga gebruiken weet ik nog niet. Ik heb overwogen om dit met led-lampjes te doen, ik zie nog wel even.
Afbeelding
Afbeelding

De zaag/mes is in de staart gezet en mijn vermoeden bleek juist. Er is zoveel materiaal weggehaald dat er een flink gat ontstond. Aangezien de rand van de staart (leading edge?) straks weer 'scherp' moet worden, heb ik het gat flink opgevuld met plastic strip en dit gecontramald met de overzijde zodat er nagenoeg geen naad meer is. Straks de kier flink vullen met dikke lijm waarna later de leading edge opnieuw kan worden aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding

Ook ben ik begonnen om het cockpitdeel om te bouwen. Een flink deel is verwijderd om plaats te maken voor een deel van het buizenframe, welke als kern van de romp dient. Zichtbaar achter de stoelen. Flink de foto's vergelijken en naar eigen interpretatie plastic weggesneden. Heb wat lijntjes getekend waar straks staafjes gelijmd worden welke het buizenframe voor moeten stellen. Gebruik ook hiervoor mooi de foto van de boskabouter. Ik zou het deel achter de stoelen eerst recht wegsnijden (eerste 2 foto's), maar het is meer geworden (laatste foto). Hier komt een gebogen stukje plastic voor terug, tenminste dat probeer ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aan de onderzijde ga ik dit gat gewoon opvullen. De bijgeleverde standaard, ga ik (voor dit project) niet gebruiken (maar even tussen haakjes, want ik voelde tijdens het typen al een reactie komen van NDol).
Afbeelding

René
(zo, nu maar weer koesen)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Wat ik me afvraag René, klopt na het verzagen van je staart de doorsnede nog wel een beetje?
waarschijnlijk moet je nog flink wat wegvijlen om het profiel weer in proporties te krijgen.
De operatie aan het landingslicht lijkt ook geslaagd. Ik heb erg goede ervaringen met de toepassing van gewoon plakband over de vleugelneus ter plaatse van de lamp.
Een stukje tape ruim uitsnijden en een deel zonder vingerafdrukken aanbrengen en nasnijden.
Fixeren kan met P+ en je hebt een prachtig helder glaasje.
Misschien heb je het al geschreven maar heb je nog overwogen om wat aan de klinknagels te doen? Ze zijn behoorlijk aan de maat.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 jul, 2009 16:48 pm
Berichten: 175
Woonplaats: woerden
mooi werk laat je zien, maar hoe ga je het buizenframe maken ik ga het denk ik solderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Paulus de Boskabouwer schreef:
Wat ik me afvraag René, klopt na het verzagen van je staart de doorsnede nog wel een beetje?
waarschijnlijk moet je nog flink wat wegvijlen om het profiel weer in proporties te krijgen.
De operatie aan het landingslicht lijkt ook geslaagd. Ik heb erg goede ervaringen met de toepassing van gewoon plakband over de vleugelneus ter plaatse van de lamp.
Een stukje tape ruim uitsnijden en een deel zonder vingerafdrukken aanbrengen en nasnijden.
Fixeren kan met P+ en je hebt een prachtig helder glaasje.
Misschien heb je het al geschreven maar heb je nog overwogen om wat aan de klinknagels te doen? Ze zijn behoorlijk aan de maat.

Groeten,
Paul


Dat met die plakband is een goeie heb ik nog een tip overheen je kan de lijm die op de tape zit met nagelakremover verwijderen dan heb je helemaal helder glaasje ;)

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Paulus de Boskabouwer schreef:
Wat ik me afvraag René, klopt na het verzagen van je staart de doorsnede nog wel een beetje?
waarschijnlijk moet je nog flink wat wegvijlen om het profiel weer in proporties te krijgen.

Geen idee of de doorsnede exact juist is. Belangrijkste was dat ik in aanzicht de vorm beter krijg dan het was. De leading-edge moet er nog opgeschuurd worden. Deze zal dicht bij de eerste rij klinknagels komen. Waarschijnlijk ga ik die eerste rij verwijderen. Het zal uiteraard niet dezelfde doorsnede zijn, zoals die was, maar het blijft een benadering. En wie zegt dat de vorm zoals deze nu is wel goed is? De staart is gauw 5 mm dik. 5 mm x 40 = 200 mm. Is wel een hele dikke staart. Zal in het echt wellicht 5 a 10 cm zijn. Dus helemaal schaalnauwkeurig? Ik geloof het wel.

Paulus de Boskabouwer schreef:
De operatie aan het landingslicht lijkt ook geslaagd. Ik heb erg goede ervaringen met de toepassing van gewoon plakband over de vleugelneus ter plaatse van de lamp. Een stukje tape ruim uitsnijden en een deel zonder vingerafdrukken aanbrengen en nasnijden. Fixeren kan met P+ en je hebt een prachtig helder glaasje.

Bij mijn S-11 heb ik een transparant dekseltje gebruikt van een toetje. Een klein stripje uitsnijden (uitknippen) en in de vorm van de vleugel buigen. Wat ik niet bij de S-11 heb gedaan is om hem eerst met P+ te behandelen. Dat ga ik nu denk ik wel doen omdat ik het met secondelijm wil vastlijmen. Heb hier en daar gelezen dat P+ het 'beslaan' van het glas tegen gaat. Als dat mislukt, kan ik altijd jou tip nog proberen. Maar eerst mijn eigen eerdere ervaring gebruiken.

Paulus de Boskabouwer schreef:
Misschien heb je het al geschreven maar heb je nog overwogen om wat aan de klinknagels te doen? Ze zijn behoorlijk aan de maat.

Heb ik niks over geschreven en waarschijnlijk laat ik ze zo. Ik vind het niet storend. Bovendien zijn er meer onderdelen die schaaltechnisch niet juist zijn. Maar wat wil je ook, het koste maar €6,95. Als ik me goed voel, kan ik altijd nog een schuurpapiertje over de klinknagels heen halen.

markbo schreef:
Mooi werk laat je zien, maar hoe ga je het buizenframe maken? Ik ga het denk ik solderen.

Ik ga niet het hele buizenframe maken, alleen de buizen rondom/in het cockpit gedeelte. Ik wil gewoon plastic staafje gebruiken die voornamelijk tegen de wand en de vloer gelijmd worden (zie ook eerder geplaatste foto van Paulus de Boskabouter) met enkele dwarsbuizen. Ik denk dat solderen in het model niet helemaal goed gaat vanwege dat mijn plastic niet zo goed tegen de hete temperatuur van de soldeerbout gaat. Ga jij dan het buizenframe eerst solderen en vervolgens omkleden met doek? Het lijkt me onmogelijk om het buiten het model in elkaar te solderen, je krijgt het er volgens mij nooit in.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug, 2010 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Sorry allemaal voor de verlate update, maar had vandaag (in de regen) andere zaken aan mijn hoofd. Je ziet mij rechts op de foto, winnaar tijdens een kaatswedstrijd gehouden bij ons in de buurt. De dame in de midden heeft bij de dames gewonnen en de heer links was mijn medekaatser. Normaal kaats je 3 tegen 3, maar omdat er net te weinig waren, moesten wij samen kaatsen.
Afbeelding
Voor de regels moet ik toch echt verwijzen naar http://www.knkb.nl. Nee ik ben niet 2 meter groot, die anderen zijn gewoon wat kleiner.

Goed, back on-track.

Het is toch tijdrovend, zelf een en ander uitdokteren. Heel wat anders dan onderdeel 1 vastlijmen aan onderdeel 2, beetje verf en klaar. Heb me dit weekend wat bezig gehouden met (een deel van) het buizenframe. Aangezien ik niet elk styreen stripje/buisje/vormpje op voorraad heb, moet ik het doen met materiaal wat ik bewaar. In de onderstaande foto zit wel wat plastic wat ik kon gebruiken.
Afbeelding
Voor de kenners, ja het is de 1:32 Alouette II van Revell (niet die van jou Freddie). Ik kreeg hem, echter er ontbraken een aantal belangrijke onderdelen van de romp, dus ideaal voor staafjes/buisjes etc. Zonde? Niet echt, van Freddie heb ik al eens dit model gekocht, ik hoef er niet 2.

Voorzichtig de staartbomen eruit geknipt en alle tussenstaafje verwijderd. Alle oneffenheden met een mesje verwijderd en staafje nog wat bewerkt met schuurpapier. Ik kreeg nu 2 buizen van ongeveer 1,5 á 2 mm dik. In werkelijkheid dus 6 á 8 cm. Wellicht wat aan de groffe kant, maar ik ben tevreden (en daar gaat het toch om?!). Deze heb ik gebruik voor de boven- en onderbuizen, zeg maar de hoeken van het frame.
De tussenstaafjes waren wat dunner en platter. Deze heb ik ook als tussenstaafje gebruikt. Aan de hand van verschillende foto's heb ik gepoogd om een gelijkend frame te maken. Best wel lastig. Veel plaatjes zijn 2D en enkele foto's zijn 3D. Soms zie ik door de buizen het vliegtuig niet meer. De buisjes overdwars komen er ook nog tussen, dan lijkt het al weer veel meer op een echt buizenframe.

Hieronder een romphelft met een mooie foto uit het boekje van De Roos wat ik als referentie erbij heb. Je ziet duidelijk dat de hoofdbuizen een bocht maken over de vleugelwortel heen. Dat heb ik ook gedaan.
Afbeelding

Beide romphelften even om een beetje het beeld te geven dat een en ander redelijk symmetrisch is aangebracht. Ik heb één helft aan de hand van foto's wat bekrast met een stift (een aantal posts terug). Vervolgens de buisjes er op gelijmd, gelijktijdig de overzijde gedaan met eenzelfde soort buisje. Het begint al wat te lijken.
Afbeelding

De S-11 is een staartvliegtuig, dus achterover kantelen is geen probleem, het blijft mooi staan. De S-12 moet eigenlijk voorover vallen i.v.m. het neuswiel. Bekijk ik het vliegtuig goed, dan zit toch wel het meeste plastic (en dus ook het gewicht) achter de hoofdwielen. Ik heb in tegenstelling tot het origineel geen motor als contragewicht. Ik heb op goed geluk wat lood, voor in de neus aangebracht (hoop wel dat de constructie voor het neuswiel wat ik nog moet maken sterk genoeg is). Heb mijzelf afgevraagd: Wat moet er aan de achterkant nog aangebracht worden? In dit geval dus de staartvleugel, het stabilo, de stangen van romp naar staartvleugel en de 'beugels' bij de achtervleugels. De stoelen en het cockpitglas moeten nog aangebracht worden, maar zitten redelijk boven de hoofdwielen. De plaats van de hoofdwielen heb ik aangegeven met de rode pijl. Aan de voorzijde rust het vliegtuig nu op een staafje ijzer, maar het kanteld nu al naar voren. De propellor (wellicht kan in de spinner ook nog wat lood) en het instrumentenpaneel moeten ook nog worden aangebracht. Wellicht kan ik aan de achterzijde van het instrumentenpaneel ook nog extra (blad)lood aanbrengen. Maar ik verwacht dat er nu voldoende ballast is aangebracht. Mocht de nood nog echt aan de man komen, dan kan ik altijd nog in de weer met houtlijm en vislood. Probeer het schot tussen motor en cockpit ook te maken, dus ruimte genoeg voorin.
Afbeelding

Ben ook zo vrij geweest om het plastic waarop het instrumentenpaneel (decal) moet komen, weg te snijden. Naar mijn mening hoort het instrumentenpaneel redelijk verticaal in het vliegtuig te zitten en niet onder een hoek van zo'n 60 á 70 graden. Het instrumentenpaneel wil ik opdezelfde manier maken als de scratchbouw elders in het Fokker-topic. PLasticcard met uitgeboorde gaatjes t.p.v. de klokjes (wellicht een verkleinde foto?).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement